Gå til innhold

Dagens ungdom.


Rubia

Anbefalte innlegg

*latter*

Den var fin...

Du...jeg vil jo forstå...inrømmer jo at det kan være meg det er noe "galt" med...eller at jeg er i mindretall...

:)

Ps...ække grå altså...*ler*

Tider og trender endrer seg, selv vi som var rocka og liberale fom 10 år siden syns dagens unge kan være noen tosker.

Men det gjelder å følge med i tiden, den endrer seg og likeledes gjør holdninger.

Hva har dagens unge å rebellere mot ? Hippe, coole og rocka foreldre som syns alt er helt ok ?

Frike ut og blåse i autoriterer er en helt naturlig del av løsrivelse fra sitt opphav, og kanskje det er nødvendig at det må bety å tråkke på respekt og grenser som er satt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Rubia

    26

  • Dorthe

    21

  • damedame

    13

  • laguna1365380434

    12

Er dette tråden for de minst sympatiske og mest umodne voksne?!

Oh, slenger med med på denne og: småtrollene kan være så coole de vil, men om de ypper skal de se at de gamle er eldst :)

(nei, jeg mener ikke slosskamper da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tider og trender endrer seg, selv vi som var rocka og liberale fom 10 år siden syns dagens unge kan være noen tosker.

Men det gjelder å følge med i tiden, den endrer seg og likeledes gjør holdninger.

Hva har dagens unge å rebellere mot ? Hippe, coole og rocka foreldre som syns alt er helt ok ?

Frike ut og blåse i autoriterer er en helt naturlig del av løsrivelse fra sitt opphav, og kanskje det er nødvendig at det må bety å tråkke på respekt og grenser som er satt ?

Jeg vet ikke, og det er en lang diskusjon vi der har begynt på.

Men jeg kan ikke for det...jeg føler meg ikke gammel...gjør mye artig med ungene mine, ser ung ut...

men jeg synes ikke noe om utviklingen, det må jeg inrømme.

Når 14 åringene har piercing her og der...kler seg slik...røyker, banner og kliner på åpen gate...da har det gått for langt for meg synes jeg.

Kanskje jeg mener noe annet når mine er 14, men foreløbig så er de oppdratte til å respektere meg og andre voksne, og å te seg som folk ute, og hjemme, og å kle seg sånn nogenlunde...

Det var i bunn og grunn ikke ungene jeg var "ute etter"...men hvor er foreldrene hen...hvordan er samholdet hjemme når ungene får bestemme så mye selv ?

Må inrømme at jeg ikke har greie på oppdragelse av tenåringer...for mine er mindre...men av det jeg kan se rundt meg av oppdragelse av barn, gir frie tøyler og frie grenser usikkerhet og utrygghet...og dertil "umulige" barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De har piercing i øyenbryn og lepper, alle verdens gyselige farger i håret"

Det er ikke noe man kan klage for høyt på. Det er rett og slett noe som har med tid og generasjoner å gjøre. Det var like sjokkerende for foreldrene på 60-tallet da ungdommen lot håret gro til voldsomme lengder av typen Beatles. At man synes det er stygt er greit, men det er ikke noe gyldig argument for at ungdommen er dårlig/fæl etc. etc.

"............................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tider og trender endrer seg, selv vi som var rocka og liberale fom 10 år siden syns dagens unge kan være noen tosker.

Men det gjelder å følge med i tiden, den endrer seg og likeledes gjør holdninger.

Hva har dagens unge å rebellere mot ? Hippe, coole og rocka foreldre som syns alt er helt ok ?

Frike ut og blåse i autoriterer er en helt naturlig del av løsrivelse fra sitt opphav, og kanskje det er nødvendig at det må bety å tråkke på respekt og grenser som er satt ?

"Frike ut og blåse i autoriterer er en helt naturlig del av løsrivelse fra sitt opphav, og kanskje det er nødvendig at det må bety å tråkke på respekt og grenser som er satt ?"

Selfølgelig. Det er mer eller mindre samme sak.

"..........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, og det er en lang diskusjon vi der har begynt på.

Men jeg kan ikke for det...jeg føler meg ikke gammel...gjør mye artig med ungene mine, ser ung ut...

men jeg synes ikke noe om utviklingen, det må jeg inrømme.

Når 14 åringene har piercing her og der...kler seg slik...røyker, banner og kliner på åpen gate...da har det gått for langt for meg synes jeg.

Kanskje jeg mener noe annet når mine er 14, men foreløbig så er de oppdratte til å respektere meg og andre voksne, og å te seg som folk ute, og hjemme, og å kle seg sånn nogenlunde...

Det var i bunn og grunn ikke ungene jeg var "ute etter"...men hvor er foreldrene hen...hvordan er samholdet hjemme når ungene får bestemme så mye selv ?

Må inrømme at jeg ikke har greie på oppdragelse av tenåringer...for mine er mindre...men av det jeg kan se rundt meg av oppdragelse av barn, gir frie tøyler og frie grenser usikkerhet og utrygghet...og dertil "umulige" barn...

¨Man kan ikke begynne å være streng når ungene er 14 år, da er det for seint og de allerede ferdig oppdratt. Dagens småbarnsforeldre er altfor lite strenge og altfor mye duppidu. Resultatet ser du når de er 14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke, og det er en lang diskusjon vi der har begynt på.

Men jeg kan ikke for det...jeg føler meg ikke gammel...gjør mye artig med ungene mine, ser ung ut...

men jeg synes ikke noe om utviklingen, det må jeg inrømme.

Når 14 åringene har piercing her og der...kler seg slik...røyker, banner og kliner på åpen gate...da har det gått for langt for meg synes jeg.

Kanskje jeg mener noe annet når mine er 14, men foreløbig så er de oppdratte til å respektere meg og andre voksne, og å te seg som folk ute, og hjemme, og å kle seg sånn nogenlunde...

Det var i bunn og grunn ikke ungene jeg var "ute etter"...men hvor er foreldrene hen...hvordan er samholdet hjemme når ungene får bestemme så mye selv ?

Må inrømme at jeg ikke har greie på oppdragelse av tenåringer...for mine er mindre...men av det jeg kan se rundt meg av oppdragelse av barn, gir frie tøyler og frie grenser usikkerhet og utrygghet...og dertil "umulige" barn...

Hm, jeg har bikka 30 og har ikke tenåringsbarn selv, men har en søster på 17, så jeg har fått litt feeling med hva som skjer.

Det jeg kan love deg, Rubia, er at barna _dine_ til tross for sin velopdragenhet er like freaka som de andre unge.Om et par år og alle vennene deres røyker, drikker og kliner på gata, gjelder det ikke bare vennene, men dine barn også. Akkurat på samme måte som du lusket deg ut for å møte Lars til tross for din fars trusler om bank og bråk for alle :)

Man er ikke noen dårlig oppdrager selv om barna er anderledes enn det man vil, tror og håper. Jeg tror det ligger i foreldrehemmligheten at man må glemme hva man selv gjorde.

Jo mer ok du er som foreldre, jo mer må til for å bryte grensene. Og jeg mener det er veeeeldig sunt, selv om frykten for alt det fæle som kan skje er overveldende i årsesvis.

uhm. Ble det forståelig eller bare jalla ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jentene var vel sånn når jeg også var 14, selv om det sannsynligvis ikke var like mye piercing å se på den tiden.

Den eneste forskjellen jeg ser er at jentene har blitt feitere, og at det åpenbart er inn å vise sin kvapsete mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De har piercing i øyenbryn og lepper, alle verdens gyselige farger i håret"

Det er ikke noe man kan klage for høyt på. Det er rett og slett noe som har med tid og generasjoner å gjøre. Det var like sjokkerende for foreldrene på 60-tallet da ungdommen lot håret gro til voldsomme lengder av typen Beatles. At man synes det er stygt er greit, men det er ikke noe gyldig argument for at ungdommen er dårlig/fæl etc. etc.

"............................."

Nå var ikke inlegget mitt ment slik heller...at alt som heter ungdom er dårlig eller fæl...

Jeg er facinert av den forandringen jeg kan se...joda, dårlig respekt så jeg...og dårlige holdninger...

Det jeg reagerte på med piercing og slike klær er hvordan forholdene må være hjemme...familien imellom...når barna kan gjøre som de vil i så tidlig alder...

Jeg klarer ikke se at min 14 år gamle datter skulle få lov til å pierce seg to tre steder i ansiktet og farge håret lilla, samtidig som hun damper som et lokomotiv på en Prince mild...uavhengig om hun er ei prinsesse eller et troll...

Sorry...kanskje jeg tenker anneledes om noen år...(håper ikke det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Man kan ikke begynne å være streng når ungene er 14 år, da er det for seint og de allerede ferdig oppdratt. Dagens småbarnsforeldre er altfor lite strenge og altfor mye duppidu. Resultatet ser du når de er 14 år.

Dorthe, det er jeg veldig uenig i. Strenghet er ikke det som er trikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene var vel sånn når jeg også var 14, selv om det sannsynligvis ikke var like mye piercing å se på den tiden.

Den eneste forskjellen jeg ser er at jentene har blitt feitere, og at det åpenbart er inn å vise sin kvapsete mage.

*ler*

Jeg kan ikke huske at vi var sånn jeg da...herremin..vi røykte da...men bare i smug...

og hvis vi klinte - eller kysset - så var det blandt andre ungdommer...ikke voksne, da dødde vi jo nesten av skam...

Og vi visste da å vise respekt for folk rundt oss...

Kom igjen da...kan ikke bare ha vært meg som var sånn eller...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

*ler*

Jeg kan ikke huske at vi var sånn jeg da...herremin..vi røykte da...men bare i smug...

og hvis vi klinte - eller kysset - så var det blandt andre ungdommer...ikke voksne, da dødde vi jo nesten av skam...

Og vi visste da å vise respekt for folk rundt oss...

Kom igjen da...kan ikke bare ha vært meg som var sånn eller...

:)

Det er mulig dagens unge har mindre respekt for sine omgivelser. Jeg bare synser nå, og personlig ville jeg syntes det var utrolig pinlig å stå og kline i en kinokø, omringet av barnefamilier.

Men nå fikk jo ikke jeg kline så mye i utgangspunktet når jeg var 14...

Men jeg synes kanskje 14 åringene i dag er fullere enn vi var. Nå er det mulig jeg befant meg i et veldig snilt miljø, men i en klasse på ca. 80 stykker, så var det bare de aller tøffeste - de som i dag er narkomaner eller innlagte på psykiatrisk avdeling - som drakk seg dritings i helgene.

Nå ser jeg jo den ene etter den andre, rave dritings rundt her stadig vekk.

...og dersom det er tilfelle at de unge nå drikker mer enn vi gjorde (men det er som sagt mulig mitt miljø var veldig snilt...), så er det mer bekymringsfullt enn at jentene har piercing i hue og ræva. Selv om jeg vil anta at det er utrolig upraktisk å pierce ræva.

For øvrig er det også litt besynderlig at de har blitt så feite, i hvert fall for de av oss som kommer til å få en 40-års krise og dermed prøve oss på dagens fjortisser når de blir noen-og-tjue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe, det er jeg veldig uenig i. Strenghet er ikke det som er trikset.

Unger trenger grenser, det er det som er viktig. Det er det jeg mener med strenghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, jeg har bikka 30 og har ikke tenåringsbarn selv, men har en søster på 17, så jeg har fått litt feeling med hva som skjer.

Det jeg kan love deg, Rubia, er at barna _dine_ til tross for sin velopdragenhet er like freaka som de andre unge.Om et par år og alle vennene deres røyker, drikker og kliner på gata, gjelder det ikke bare vennene, men dine barn også. Akkurat på samme måte som du lusket deg ut for å møte Lars til tross for din fars trusler om bank og bråk for alle :)

Man er ikke noen dårlig oppdrager selv om barna er anderledes enn det man vil, tror og håper. Jeg tror det ligger i foreldrehemmligheten at man må glemme hva man selv gjorde.

Jo mer ok du er som foreldre, jo mer må til for å bryte grensene. Og jeg mener det er veeeeldig sunt, selv om frykten for alt det fæle som kan skje er overveldende i årsesvis.

uhm. Ble det forståelig eller bare jalla ?

Joda, kjære deg...klart barna mine kommer til å kjøre moped ulovlig...

klart de kommer til å ta en øl, kanskje også røyke...

og kose med smådamene, og snike i kø og ja....

Det er helt enkelt forde livet er slik, spenning i å bryte grenser, gjøre ting som egentlig er litt "ulovlig"...

De tingene har nok ikke så mye med oppdragelsen å gjøre...ikke vanlig oppdragelse iallefall.

Men...det kan nok hende at ikke mine unger er like kjappt ute med å behandle andre folk med liten respekt, føre seg støtende, kle seg som bumser osv.

Forde de fremdeles hyser en viss respekt til mor si...og hjemmet og hva de er lært opp til der.

Jeg tror barneoppdragelse bør inneholde grenser og lover og regler...forde det gir trygghet.

Jeg vet at jeg med to gutter vil måtte hente dem på politistasjonen forde de har sittet to på en moped, eller vært uten hjelp el. og det "gjør meg ikke noe" for de det er hva jeg føler er vanlig oppveksthistorier...

men for meg er ikke det det samme som å gi dem samme valgrettigheter som om de skulle være 18, eller tollerere at de blir noen ufordraglige bøller mot andre...

Jeg kan se jeg har litt andre meninger om oppdragelse enn det som gjelder for en del i dag...jeg ser hvordan jeg ønsker å få det med to tenåringsgutter...en kan bare gjøre så godt en kan og håpe at alt går bra...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke inlegget mitt ment slik heller...at alt som heter ungdom er dårlig eller fæl...

Jeg er facinert av den forandringen jeg kan se...joda, dårlig respekt så jeg...og dårlige holdninger...

Det jeg reagerte på med piercing og slike klær er hvordan forholdene må være hjemme...familien imellom...når barna kan gjøre som de vil i så tidlig alder...

Jeg klarer ikke se at min 14 år gamle datter skulle få lov til å pierce seg to tre steder i ansiktet og farge håret lilla, samtidig som hun damper som et lokomotiv på en Prince mild...uavhengig om hun er ei prinsesse eller et troll...

Sorry...kanskje jeg tenker anneledes om noen år...(håper ikke det)

Jeg synes ikke slike ting er viktige i det hele tatt. Hvis dattera mi hadde hatt lyst, hadde jeg gitt henne lov.

Hun hadde ikke lyst, så hun har verken piercinger eller tatoveringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjære deg...klart barna mine kommer til å kjøre moped ulovlig...

klart de kommer til å ta en øl, kanskje også røyke...

og kose med smådamene, og snike i kø og ja....

Det er helt enkelt forde livet er slik, spenning i å bryte grenser, gjøre ting som egentlig er litt "ulovlig"...

De tingene har nok ikke så mye med oppdragelsen å gjøre...ikke vanlig oppdragelse iallefall.

Men...det kan nok hende at ikke mine unger er like kjappt ute med å behandle andre folk med liten respekt, føre seg støtende, kle seg som bumser osv.

Forde de fremdeles hyser en viss respekt til mor si...og hjemmet og hva de er lært opp til der.

Jeg tror barneoppdragelse bør inneholde grenser og lover og regler...forde det gir trygghet.

Jeg vet at jeg med to gutter vil måtte hente dem på politistasjonen forde de har sittet to på en moped, eller vært uten hjelp el. og det "gjør meg ikke noe" for de det er hva jeg føler er vanlig oppveksthistorier...

men for meg er ikke det det samme som å gi dem samme valgrettigheter som om de skulle være 18, eller tollerere at de blir noen ufordraglige bøller mot andre...

Jeg kan se jeg har litt andre meninger om oppdragelse enn det som gjelder for en del i dag...jeg ser hvordan jeg ønsker å få det med to tenåringsgutter...en kan bare gjøre så godt en kan og håpe at alt går bra...

:)

Jepp, det er trikset.

Inprente litt normalt folkevett, selvsikkerhet og tro på at egne avgjørelser kan være det riktige. Når podene er midt i tenårene begynner innflytelsesevnen å svinne henn, så da er det bare å håpe man har gort det beste :)

Som en digresjon: jeg ser ikke nødvendigvis på det å kle seg 'bomsete' (hehe, moten nå er for lange og for dyre bukser man skal tre under skoene og tråkke ned i gjørmen) som en uting. Det i seg selv er ikke tegn på noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh...jeg tror du i alle fall kan betegne deg som gammel og satt ;-)

Skjønner at jeg ikke er den spreke ungfolen jeg engang var ;)

Ikke misforstå...det er masse flott,pen, grei, sympatisk ungdom rundt oss...

men disse barna - velger å kalle dem det - "sjokkerte" meg med sin væremåte...

uhøflige, selvsentrerte, altfor frigjorte, og ikke selvkritiske i det hele tatt...

Mon tro om vi kan hale og dra bare positivt ut av dette...iallefall var jeg ikke den eneste voksne i denne køen som mente det samme som meg.

Så får jeg heller være gammal da...men håper det slår ut positivt på unga mine når de forhåpentligvis i fremtiden også vet å føre seg som folk ute...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Jeg vil ikke vise fra rumpa mi for den er stygg. Å, jeg skulle ønske jeg hadde hatt en liten snerten sprettrumpe *drømmer*

det viktigste sitter vel i hjertet på oss mennesker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...