Gå til innhold

Dagens ungdom.


Rubia

Anbefalte innlegg

At de går med magen bar "selv om" (fann ikke på bedre måte å formulere det på i farten) de er overvektige er da bare flott. Viser at de er komfortabel med kroppen. Det er viktig, spesielt i den alderen.

Ja, er enig...det er flott om barna i dag er komfortable med kroppen sin...

men er ungene i dag komfortable med kroppene sine eller gir de blaffen i hvordan de ser ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Rubia

    26

  • Dorthe

    21

  • damedame

    13

  • laguna1365380434

    12

Noen er kanskje komfortabel med å gå med bar mage uansett hvordan de ser ut. Andre er ikke det, men går med det likevel fordi "alle andre gjør det". Så jeg er ikke så sikker på om dagens mote er så inkluderende som den kan se ut som.

Åse Kleveland sa i et intervju en gang at moten med trange, små topper og bar mage gjør helt vanlige ungjenter til klumsedeiser. Det har hun helt rett i . Mange ville sett helt fine ut med litt løstsittende, lang genser, men de snaue, trange er avslørende. (Det er naturlig å ha litt valpefett rundt magen i den alderen.)

For min del må de selvsagt gå kledd som de vil, men jeg ville ikke ha framhevet de mindre flatterende sidene ved utseendet mitt. F. eks. hadde jeg en gang nokså utstående kragebein, og følte meg da ikke vel i utringede kjoler. Så det unngikk jeg.

"Andre er ikke det (komfortabe med bar mage. Min tilføyelse), men går med det likevel fordi "alle andre gjør det". Så jeg er ikke så sikker på om dagens mote er så inkluderende som den kan se ut som."

Hvis ungdomsjenta i utgangspunktet skammer seg over magen sin, så tror jeg ikke at hun vil gå med den bar på bakgrunn av at "alle andre gjør det".

"Åse Kleveland sa i et intervju en gang at moten med trange, små topper og bar mage gjør helt vanlige ungjenter til klumsedeiser. Det har hun helt rett i . Mange ville sett helt fine ut med litt løstsittende, lang genser, men de snaue, trange er avslørende."

Joda, men det er ikke poenget. Poenget er vel at man ikke skal si hva ungdommen skal ha på seg - for at de skal være fine. Dét tror jeg er uheldig. Er de fornøyd, så er det det beste, uansett om vi mener det er smakelig eller ei.

"For min del må de selvsagt gå kledd som de vil"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er enig...det er flott om barna i dag er komfortable med kroppen sin...

men er ungene i dag komfortable med kroppene sine eller gir de blaffen i hvordan de ser ut ?

Hva tror du er mest sannsynlig?

Jeg går defintivt for første :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Må inrømme at jeg ikke har greie på oppdragelse av tenåringer"

Det er det du bedriver nå :)

Gi dem trygghet, kjærlighet, bidra til selvtilliten dems. Vær et godt eksempel. Bedriv mye sunne aktiviteter og håp at de får lysten og interessen for slikt "inn med morsmelka". Det tror jeg er gode bidrag i "oppdragelsen av fremtidig ungdom".

*ler*

Du har jo rett, det er jo nå vi legger grunnlaget for hvordan vi takler de diskusjonene som evnt. kan komme i tenårene...

Og jeg er helt enig...det beste er å gi tid og energi, forståelse og kjærlighet...pengene har en så veldig mye mindre verdi da...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå kommenterer jeg ikke dette i den mening at de ikke kan kle seg sånn eller slik forde de veier for mye men det kan jeg liksom...

men det er en veldig stor overvekt rundt oss i dag på barna...helsemessig kan det jo umulig være bra...

og når jenter på den alderen som veier så innmari mye går kledd slik at bilringene henger ut osv...er det ikke da litt for lite kroppsfiksering ?

skal vi være så glad for at ungene ikke er kroppsfikserte og blir anorexikere at vi skal "tillate" alt den andre vegen liksom ?

Man må i det minste få lov til å lure...

Ehm,,,for lite kroppsfiksering i samfunnet?

I hvilket samfunn lever du?`

Du sier først og fremst i denne tråden at overvekt er stygt, dvs det ikke er pent dersom magen ikke er flat. Det er det jeg reagerer på. Dersom personene selv ønsker å kle seg slik at magen viser, så må de vel få lov til det. Og det uten at noen diskuterer om det er pent eller ikke. For det har vi ikke noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Andre er ikke det (komfortabe med bar mage. Min tilføyelse), men går med det likevel fordi "alle andre gjør det". Så jeg er ikke så sikker på om dagens mote er så inkluderende som den kan se ut som."

Hvis ungdomsjenta i utgangspunktet skammer seg over magen sin, så tror jeg ikke at hun vil gå med den bar på bakgrunn av at "alle andre gjør det".

"Åse Kleveland sa i et intervju en gang at moten med trange, små topper og bar mage gjør helt vanlige ungjenter til klumsedeiser. Det har hun helt rett i . Mange ville sett helt fine ut med litt løstsittende, lang genser, men de snaue, trange er avslørende."

Joda, men det er ikke poenget. Poenget er vel at man ikke skal si hva ungdommen skal ha på seg - for at de skal være fine. Dét tror jeg er uheldig. Er de fornøyd, så er det det beste, uansett om vi mener det er smakelig eller ei.

"For min del må de selvsagt gå kledd som de vil"

:)

Til alle tider har de voksne vært kritiske til ungdommens klesmoter, hårfasong og øvrig staffasje. Det ligger så å si i saken natur, og det er vel også en del av den naturlige løsrivelsen fra foreldrene at ungdommen opponerer på denne måten. Så det har jeg ingen problemer med å forstå.

Videre er det en smaksak hva som er pent, og man påvirkes av det miljøet man vanker i. Mange synes sikkert at ring i nesa og rosa striper i håret er pent.

De fleste vil vel si at utseende og klær utrykker et personlig valg. Men jeg tror altså at uniformeringen er sterkere enn både den kritiske sansen og den personlige smaken. Og det er den (uniformeringen)jeg vil rette søkelyset mot. Men det er vanskelig, for ingen vil innrømme at de er påvirket av moten og miljøet rundt seg.

Konklusjon: Jeg har vondt for å tro at de med bilringer føler seg vel med bar mage. Å speile seg i kritiske blikk på gata øker ikke nettopp selvtilliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til alle tider har de voksne vært kritiske til ungdommens klesmoter, hårfasong og øvrig staffasje. Det ligger så å si i saken natur, og det er vel også en del av den naturlige løsrivelsen fra foreldrene at ungdommen opponerer på denne måten. Så det har jeg ingen problemer med å forstå.

Videre er det en smaksak hva som er pent, og man påvirkes av det miljøet man vanker i. Mange synes sikkert at ring i nesa og rosa striper i håret er pent.

De fleste vil vel si at utseende og klær utrykker et personlig valg. Men jeg tror altså at uniformeringen er sterkere enn både den kritiske sansen og den personlige smaken. Og det er den (uniformeringen)jeg vil rette søkelyset mot. Men det er vanskelig, for ingen vil innrømme at de er påvirket av moten og miljøet rundt seg.

Konklusjon: Jeg har vondt for å tro at de med bilringer føler seg vel med bar mage. Å speile seg i kritiske blikk på gata øker ikke nettopp selvtilliten.

...Og jeg tror fortsatt at de som tar seg nær av blikk tar på seg større klær ganske raskt.

Det er noe annet å følge uniformeringen når det ikke innebærer naken hud. Med bar mage er de sårbare enda mer sårbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm,,,for lite kroppsfiksering i samfunnet?

I hvilket samfunn lever du?`

Du sier først og fremst i denne tråden at overvekt er stygt, dvs det ikke er pent dersom magen ikke er flat. Det er det jeg reagerer på. Dersom personene selv ønsker å kle seg slik at magen viser, så må de vel få lov til det. Og det uten at noen diskuterer om det er pent eller ikke. For det har vi ikke noe med.

Så fort man nevner fedme så skal man slaktes liksom...

jeg synes en del ungdom i dag virker veldig selvsentrerte, ufordragelige, bortskjemte og med lite selvkritikk...

Har vi ikke lov til å har meninger om pent eller mindre pent...vil du si at du aldri får tanker om hvor fæl naboen har kledd seg i dag, hvordan den dama der i butikken ser ut ol. ?

Hvis du tenker sånn innimellom..hva er da forskjellen på meg og deg? At jeg sier det høyt ?

Hvis du ikke tenker sånn noen gang så bøyer jeg meg i støvet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og jeg tror fortsatt at de som tar seg nær av blikk tar på seg større klær ganske raskt.

Det er noe annet å følge uniformeringen når det ikke innebærer naken hud. Med bar mage er de sårbare enda mer sårbare.

Ja, nettopp!

De som gir faen i hva omverdenen mener er jeg ikke bekymret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort man nevner fedme så skal man slaktes liksom...

jeg synes en del ungdom i dag virker veldig selvsentrerte, ufordragelige, bortskjemte og med lite selvkritikk...

Har vi ikke lov til å har meninger om pent eller mindre pent...vil du si at du aldri får tanker om hvor fæl naboen har kledd seg i dag, hvordan den dama der i butikken ser ut ol. ?

Hvis du tenker sånn innimellom..hva er da forskjellen på meg og deg? At jeg sier det høyt ?

Hvis du ikke tenker sånn noen gang så bøyer jeg meg i støvet...

Selvfølgelig tenker jeg slikt,jeg også. Men jeg sier det svært sjelden høyt, nettopp fordi jeg vet jeg ikke har noe med det.

Hva godt skal det gjøre å diskutere andre, både generelt og spesifikt?

Hvor mye andre veier og ser ut bør ikke være noe tema. Det er opp til personen selv eller legen å ta opp fedme og overvekt. Ingen andre har noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp?

Er du enig nå pluselig? ;)

Du skriver:

" Med bar mage er de sårbare enda mer sårbare."

Det kan jeg trygt skrive under på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver:

" Med bar mage er de sårbare enda mer sårbare."

Det kan jeg trygt skrive under på.

hehe, okk, så er vi enige i noe.

Ha en fortsatt god dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er du da?

Jeg har vel en slik kropp jeg også, men jeg føler at det blir litt fjortis. Regner med at du vil ha et ærlig svar,selv om det ikke var meg du spurte.

Jeg er 37 år.Kanskje er du yngre?

Nei, jeg er endel år eldre enn deg. Egentlig er jeg blitt så gammel at jeg blåser i hva folk tenker og tok piercing i nesa da jeg var 42. Da hadde jeg ønsket meg det i 10 år men syntes jeg var for gammel. Men jeg angrer ikke et øyeblikk på den piercingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er endel år eldre enn deg. Egentlig er jeg blitt så gammel at jeg blåser i hva folk tenker og tok piercing i nesa da jeg var 42. Da hadde jeg ønsket meg det i 10 år men syntes jeg var for gammel. Men jeg angrer ikke et øyeblikk på den piercingen.

Nei da så.

Det viktigste er jo at du liker det selv. Helt klart.

Og egentlig flott at vi mennesker er forskjellige også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tenker jeg slikt,jeg også. Men jeg sier det svært sjelden høyt, nettopp fordi jeg vet jeg ikke har noe med det.

Hva godt skal det gjøre å diskutere andre, både generelt og spesifikt?

Hvor mye andre veier og ser ut bør ikke være noe tema. Det er opp til personen selv eller legen å ta opp fedme og overvekt. Ingen andre har noe med det å gjøre.

Er egentlig enig med deg da...

men du må ikke glemme at jeg egentlig ikke er ute etter å dømme fedme...

jeg lurte på andres mening om unges oppførsel, utseende og tankemåte i dag i forhold til før...

men så lenge det er slikt som er sensitivt for folk så har slike tråder veldig lett for å spore over på enkelte ting. Da detter poenget ens ut og det fokuseres på en enkelt ting man nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tenker jeg slikt,jeg også. Men jeg sier det svært sjelden høyt, nettopp fordi jeg vet jeg ikke har noe med det.

Hva godt skal det gjøre å diskutere andre, både generelt og spesifikt?

Hvor mye andre veier og ser ut bør ikke være noe tema. Det er opp til personen selv eller legen å ta opp fedme og overvekt. Ingen andre har noe med det å gjøre.

Neida, vi har ikke noe med det, men det går da vel an å ha meninger om det for det.

Det er da mange ting man diskuterer fordi om man ikke har noe med det.

Dessuten er det bekymringsfullt den utviklingen man ser nå.

Tenker ikke på klesvalg, men på overvekt mht hjerte/karsykdommer osv.

Man har da lov til å diskutere røyking, så da må man jammen få lov til å diskutere overvekt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du tar alle under en kam jo

Så fort man nevner fedme så skal man slaktes liksom...

jeg synes en del ungdom i dag virker veldig selvsentrerte, ufordragelige, bortskjemte og med lite selvkritikk...

Har vi ikke lov til å har meninger om pent eller mindre pent...vil du si at du aldri får tanker om hvor fæl naboen har kledd seg i dag, hvordan den dama der i butikken ser ut ol. ?

Hvis du tenker sånn innimellom..hva er da forskjellen på meg og deg? At jeg sier det høyt ?

Hvis du ikke tenker sånn noen gang så bøyer jeg meg i støvet...

Er snart voksen og kjenner meg ikke igjen i det du sier. JA, jeg vet om mange som er sånn, men likevel er de helt klart i mindretall.

Kjenner mange, flotte ungdommer.

Sikker på at generasjonen over deg tenkte akkurat det samme om deg og din generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du tar alle under en kam

Ehm,,,for lite kroppsfiksering i samfunnet?

I hvilket samfunn lever du?`

Du sier først og fremst i denne tråden at overvekt er stygt, dvs det ikke er pent dersom magen ikke er flat. Det er det jeg reagerer på. Dersom personene selv ønsker å kle seg slik at magen viser, så må de vel få lov til det. Og det uten at noen diskuterer om det er pent eller ikke. For det har vi ikke noe med.

Enig. Det er MYE kroppsfiksering. I min klasse er den ikke en eneste en som trenger ta av seg et gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...