Gå til innhold

Prevensjon uten prevensjon

Anbefalte innlegg

Gjest Tigertausa

Hei!

Jeg er ei ung kvinne på 27 år som har gått på p-pillen i snart 5 år. Er gift. Har de siste to år vært mye plaget med hodepine, uten å kunne finne noe årsak til dette. -Før noen nevnte at det kunne være p-pillen.

Jeg og min mann ønsker å prøve å bli gravid fra sommeren av, men ikke før vi har vært på ferie, som er i juli.

Det jeg nå lurer på, er om jeg skal slutte med pillen etter dette brettet, og bare unngå å ha sex i perioden med eggløsning, i et par måneder. Er det noen som har erfaring med dette, som vil dele den med meg.

Jeg vet jo ikke om syklusen min vil være regelmessig etter at jeg slutter med pillen. Tror jeg hadde mellom 28-32 dagers syklus før jeg startet med pillen.

En annen grunn til at jeg vil slutte med pillen litt før, er at jeg unngår litt av den sagnomsuste pille-karantenen som vanligvis oppstår etter at du slutter med p-pillen.

Er det noen som kan hjelpe meg med gode råd?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145543-prevensjon-uten-prevensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"sagnomsuste pille-karantenen som vanligvis oppstår etter at du slutter med p-pillen." - hvilken karantene er det snakk om?

Leste for et års tid siden at man faktisk er mer fruktbar rett etter pilleslutt - noe som stemte for meg både med nr. 1 og nr. 2.

Men til spørsmålet: Det er nesten umulig å finne de såkalte "trygge" periodene rett etter pilleslutt, fordi hormonene i kroppen kan være i ubalanse. Kanskje du kan kjøpe noen eggløsningstester og unngå å ha sex når de gir utslag? (sikkert ikke 100 prosent sikkert!).

Ellers har du jo gode gamle kondomet - som er greit å bruke sånn et par måneder, eller?

Gjest tips

Mange er ekstra fruktbare like etter pilleslutt, men sandre bruker ganske mange måneder på å få tilbake eggløsning og regelmessig mens. Uansett er sjansen stor for at det tar noen måneder før du kan stole på "sikre" perioder, syklusen vil ikke være regelmsessig hos de fleste like etter pilleslutt.

Dermed utesukkes all prevensjon som persona / babycomp, disse kan bare brukes etter at du har fått tilbake regelmessig syklus, og har hatt det noen måneder.

Jeg ville enten brukt p-pillene noen måneder til, så kan dere begynne å prøve å bli gravide rett etter ferien. Eller brukt kondom (evt pessar).

"sagnomsuste pille-karantenen som vanligvis oppstår etter at du slutter med p-pillen." - hvilken karantene er det snakk om?

Leste for et års tid siden at man faktisk er mer fruktbar rett etter pilleslutt - noe som stemte for meg både med nr. 1 og nr. 2.

Men til spørsmålet: Det er nesten umulig å finne de såkalte "trygge" periodene rett etter pilleslutt, fordi hormonene i kroppen kan være i ubalanse. Kanskje du kan kjøpe noen eggløsningstester og unngå å ha sex når de gir utslag? (sikkert ikke 100 prosent sikkert!).

Ellers har du jo gode gamle kondomet - som er greit å bruke sånn et par måneder, eller?

Hei Tigertausa..

Jeg sluttet på pillen for over et halvt år og har bare brukt sikre/usikre perioder siden da.. og det har godt helt bra.. men folk er jo forskjellig da.. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...