Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det er jævlig svart7hvitt og ikke tilfelle!

Selvsagt finnes det blandingsmisbrukere, det finnes heroinjunkies, det finnes ungdom som knipser e i helgene, det finnes folk som koser seg med et glass rødvin i helgene, det finnes folk som drikker sprit hver dag, det finnes folk som røyker en pipe nå og da, det finnes cokeheads som bruker cola for tusenlapper på en helg, det finnes limsniffere, det finnes folk som aldri blir høy på noe annet en sukker i teen..

Å dele dette opp i to typer miljøer, ett med dop og ett uten, det blir for snevert for meg..

Og alt for snevert om en skal forsøke å finne realistiske løsninger til å forhindre at folk skal leve ulykkelig og i verste fall dø av narkotikarelatert livstil.

Snevert eller ikke - bør man ikke fokusere på alt annet enn dopen? Bør man ikke være mer sammen med ungene sine? - ja, UNGDOMEN også. Hvorfor skal alt skilles på aldersgrupper etc. Hele livet er vei delt opp etter alder, og det er jo nå nesten flaut å ha foreldre som stiller opp.

Der hvor vi er med - for ungene, så er det ca 90 unger - og vaktlista er vanskelig å fylle opp. Foreldrene er glad for at "noen andre" gidder - og så har de noen timer for seg selv i stedet.

Min datter syns det er "flaut" at VI er så ivrig -ja, det er ikke enkelt.

Livet er tøft for unger i dag, det er et stort press og lett å falle utenfor det som er "godtatt".

Derfor blir jeg så irritert når jeg snakker med foreldre som ikke bryr seg, men som vil at skole og idrettledere etc. skal overta ansvaret. Vi liker å ha huset fult av unger, -vi sitter og snakker med dem, tuller med dem og vi er nok "kulere" å være hos, fordi vi prøver å være bare helt oss sjøl. Det er ikke mange steder hvor ungene "får være inne" -

Nå skriver jeg meg helt bort fra tema her :)

må på do.

• Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kakel

64

• Mr Kahn

48

• Flows

42

• Prozak

34

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

Hørte et intervju på radioen om akkurat det samme. Der påstod de faktisk at ex-narkomane IKKE burde reise rundt slik, fordi de gir et signal om at det kan man bare slutte med.

Man burde heller fokusere på ANDRE ting - forebygge. Ungdom er jo sånn at det de får høre om, farlig eller ikke, -det er spennende.

Jeg, mitt naut - fra en A4-familie - begynte å røyke som 14-åring da vi hadde en Hr.Smith på besøk på skolen- en som hadde fått strupekreft og stod og fortalte hvor farlig røyken var. ......og jeg skulle ikke la meg skremme....

Man er jo ikke helt riktig klok.

Vi er vel forskjellige...

Det virket nemlig med ex-narkoman på meg...

Jeg vokste opp i et svært belastet miljø, hvor alle hadde prøvd noe, og enkelte i omgangskretsen var junkere (før de byttet til tyngre miljøer). Og jeg har aldri røkt hasj en gang...

Strupekreften virket ikke på meg heller, like lite som svarte lunger...

Han som fortalte om dop, var tydelig redusert av livet sitt, og det var nok det som satte sine spor...

Skrevet

Vi er vel forskjellige...

Det virket nemlig med ex-narkoman på meg...

Jeg vokste opp i et svært belastet miljø, hvor alle hadde prøvd noe, og enkelte i omgangskretsen var junkere (før de byttet til tyngre miljøer). Og jeg har aldri røkt hasj en gang...

Strupekreften virket ikke på meg heller, like lite som svarte lunger...

Han som fortalte om dop, var tydelig redusert av livet sitt, og det var nok det som satte sine spor...

Ja, det er jo det som er - vi er forskjellige - og det er slik vi ER.

Kom til å tenkte på de som har blitt mishandlet da de var små - noen "reiser" seg og blir fantastiske foreldre selv, -mens noen blir akkurat lik sine foreldre. Forstå det den som kan :)

Skrevet

Og nesten alle junkies har spist fiskeboller..Og drukket rødsaft.

Er det noen årsakssammenheng mellom fiskeboller og heroin?

nei men man må veldig lett på do når man har DOL'et for lenge! :-)

Ta deg en røyk, laguna - så braser vi sammen i neste runde! :)

Skrevet

Det finnes faktisk ikke noen narkotikatrapp! Det eksister en viss korelasjon mellom å prøve alkohol og hasj og å prøve f.eks heroin, men det er IKKE det samme som et årsak og virknings forhold!

Narkotika og rusbruk kan ha med spenningsøking å gjøre men stort sett er det like relevant å påpeke at de fleste heroinister har spist leverposteibrødskive som at de har drukket øl eller røkt hasj.

Jeg mener at norsk narkotikapolitikk, som stort sett går ut på å prøve ting vi av erfaring ikke ser at ikke virker, er delskyldig i norges store antall overdose dødsfall. Noe av det skumleste er at det fortsatt blir snakket om narkotikatrappewn og av de enorme skadevirkningene av hasj(!) som ingen igrunn klarer å begrunne skikkelig, da alkohol er annerkjent farligere, og lovlig.

Jeg har ingen tro på å fortsette å lyve i ungdommen, det har vi ikke råd til! Vi må oppgradere behandlingstilbud, og erstatte skremselspropaganda med saklig opplysning.

Dessuten må vi innse at den livstilen junkier må for å for kunne opprettholde misbruket er minst like dødelig som selve junket. Og handle utifra denne vitenen!

Nåja.

Det er en større sannhet nå enn før at det ikke er slik at alle heroinister i dag startet med hasj.

Samtidig er det en sammenheng mellom det å på et tidspunkt starte med et misbruk av et "mildere" narkotisk stoff - og det å ende opp som tung misbruker senere.

Har sett mange tilfeller på det - blant annet et i nær familie - hvor hasj var inngangsportalen til dette.

At alkohol er farligere er jeg nok uenig i. Ja; det er flere som har et alkoholmisbruk som lager problemer i samfunnet enn de som har et misbruk av hasj - men samtidig er det slik at alkoholikere ikke har en særlig videre negativ utvikling; noe en som misbruker hasj har et langt større potensiale for å gjøre.

Noe av poenget vil uansett være at hasj er ulovlig; og ved å frivillig velge å benytte et ulovlig rusmiddel - krysses en grense. Den som krysser den grensen, velger bevisst at egen personlig nytelse er viktigere enn det å opprettholde rammene til samfunnet man bor i. Og at egen personlig nytelse er så viktig for en som menneske at man ikke har noen moralske skrupler mot å gjennom dette (som oftest) direkte eller indirekte gi økonomisk støtte til organisert kriminalitet.

Som oftest - fordi det er faktum at en del mennesker har interessante potteplanter også i Norge.

...

Norsk narkotika og rusmiddelpolitikk er til å gråte av. Det er jeg fullstendig enig i.

Men det å legalisere hasj/cannabis vil nok ikke løse problemet - ut fra hva jeg vet har man vel ikke hatt udelt positive erfaringer med dette i Nederland; især ikke med tanke på utviklingen av det tunge rusmisbrukermiljøet der de siste årene.

Om du mener jeg tar feil på dette tidspunktet; henvis gjerne til publiserte undersøkelser i medisinsk faglitteratur de siste årene som spesifikt tar for seg utviklingen i et land som har legalisert hasj/cannabis - og studert over lengre hvordan det har påvirket rusmisbrukermiljøet og rekrutteringen til dette.

laguna1365380434
Skrevet

Snevert eller ikke - bør man ikke fokusere på alt annet enn dopen? Bør man ikke være mer sammen med ungene sine? - ja, UNGDOMEN også. Hvorfor skal alt skilles på aldersgrupper etc. Hele livet er vei delt opp etter alder, og det er jo nå nesten flaut å ha foreldre som stiller opp.

Der hvor vi er med - for ungene, så er det ca 90 unger - og vaktlista er vanskelig å fylle opp. Foreldrene er glad for at "noen andre" gidder - og så har de noen timer for seg selv i stedet.

Min datter syns det er "flaut" at VI er så ivrig -ja, det er ikke enkelt.

Livet er tøft for unger i dag, det er et stort press og lett å falle utenfor det som er "godtatt".

Derfor blir jeg så irritert når jeg snakker med foreldre som ikke bryr seg, men som vil at skole og idrettledere etc. skal overta ansvaret. Vi liker å ha huset fult av unger, -vi sitter og snakker med dem, tuller med dem og vi er nok "kulere" å være hos, fordi vi prøver å være bare helt oss sjøl. Det er ikke mange steder hvor ungene "får være inne" -

Nå skriver jeg meg helt bort fra tema her :)

må på do.

Jeg er i hvertfall enig i at du skrev deg bort fra temaet..;) Og det er sikkert fint å være sammen med ungene sine - selvom jeg nok tror at årsakene til misbruk er langt mer sammensatte enn som så!

Jeg tror ikke vi skal snakke mindre om narkotika til ungdom, men jeg tror vi må være ærlige! Og ikke bedrive skremselspropaganda!

Det har vi prøvd, og det virker ikke og det er hyklersk.

Uansett - god dotur;)

Skrevet

Skjønner jo ditt behov for å forsvare din egen livsstil, men den blir ikke sunn og fornuftig av den grunn.

mvh

Jeg må si at du er overraskende ekkel i kjeften ut fra det faktum at jeg aldri har snakket med deg, aldri har møtt deg, aldri har sagt et eneste ord på Dol om det du antyder her.

Skrevet

Det finnes faktisk ikke noen narkotikatrapp! Det eksister en viss korelasjon mellom å prøve alkohol og hasj og å prøve f.eks heroin, men det er IKKE det samme som et årsak og virknings forhold!

Narkotika og rusbruk kan ha med spenningsøking å gjøre men stort sett er det like relevant å påpeke at de fleste heroinister har spist leverposteibrødskive som at de har drukket øl eller røkt hasj.

Jeg mener at norsk narkotikapolitikk, som stort sett går ut på å prøve ting vi av erfaring ikke ser at ikke virker, er delskyldig i norges store antall overdose dødsfall. Noe av det skumleste er at det fortsatt blir snakket om narkotikatrappewn og av de enorme skadevirkningene av hasj(!) som ingen igrunn klarer å begrunne skikkelig, da alkohol er annerkjent farligere, og lovlig.

Jeg har ingen tro på å fortsette å lyve i ungdommen, det har vi ikke råd til! Vi må oppgradere behandlingstilbud, og erstatte skremselspropaganda med saklig opplysning.

Dessuten må vi innse at den livstilen junkier må for å for kunne opprettholde misbruket er minst like dødelig som selve junket. Og handle utifra denne vitenen!

Jeg har aldri snakket om noen narkotikatrapp, men det er interessant å merke seg følgende, som jeg fikk vite på en forelesning på SES i Oslo, signert Finn Herlovsen ved Romerike Politikammer: de som røyker hasj drikker i tillegg store mengder alkohol, ofte MER enn de som ikke røyker hasj. Da spør vi ikke om brødskiver med leverpostei.

Det er den ene tingen, en annen ting er at det faktisk foreligger bred forskning og dokumentasjon på at hasjen gjør ubotelig skade både på sinn og legeme. Dette har nok de fleste fått med seg.

Det tredje er dette med lovligheten. Alkoholen har vært lovlig i århundrer, med unntak av en kort periode med spritforbud. Hadde alkoholen kommet på markedet i dag, eller samtidig med dette såkalte party-dopet, så ville det også blitt totalforbudt. Alkoholen kan ikke brukes som alibi for en substans som beviselig bryter mennesket ned for generasjoner fremover.

Men når dette er sagt, jeg er enig i at rusmiddelpolitikken har feilet. Men jeg er ikke enig i at det foreligger noen skremselspropaganda, for denne virkeligheten kan ikke beskrives skremmende nok. Faktisk tror jeg virkeligheten overgår både fantasien og propagandaen. Vi må innse at dette er noe som angår OSS ALLE, og at vi har et ansvar for å stoppe denne dritten før den rammer en av våre egne.

Da tror jeg ikke bagatellisering av hasj er veien å gå.

Skrevet

Nåja.

Det er en større sannhet nå enn før at det ikke er slik at alle heroinister i dag startet med hasj.

Samtidig er det en sammenheng mellom det å på et tidspunkt starte med et misbruk av et "mildere" narkotisk stoff - og det å ende opp som tung misbruker senere.

Har sett mange tilfeller på det - blant annet et i nær familie - hvor hasj var inngangsportalen til dette.

At alkohol er farligere er jeg nok uenig i. Ja; det er flere som har et alkoholmisbruk som lager problemer i samfunnet enn de som har et misbruk av hasj - men samtidig er det slik at alkoholikere ikke har en særlig videre negativ utvikling; noe en som misbruker hasj har et langt større potensiale for å gjøre.

Noe av poenget vil uansett være at hasj er ulovlig; og ved å frivillig velge å benytte et ulovlig rusmiddel - krysses en grense. Den som krysser den grensen, velger bevisst at egen personlig nytelse er viktigere enn det å opprettholde rammene til samfunnet man bor i. Og at egen personlig nytelse er så viktig for en som menneske at man ikke har noen moralske skrupler mot å gjennom dette (som oftest) direkte eller indirekte gi økonomisk støtte til organisert kriminalitet.

Som oftest - fordi det er faktum at en del mennesker har interessante potteplanter også i Norge.

...

Norsk narkotika og rusmiddelpolitikk er til å gråte av. Det er jeg fullstendig enig i.

Men det å legalisere hasj/cannabis vil nok ikke løse problemet - ut fra hva jeg vet har man vel ikke hatt udelt positive erfaringer med dette i Nederland; især ikke med tanke på utviklingen av det tunge rusmisbrukermiljøet der de siste årene.

Om du mener jeg tar feil på dette tidspunktet; henvis gjerne til publiserte undersøkelser i medisinsk faglitteratur de siste årene som spesifikt tar for seg utviklingen i et land som har legalisert hasj/cannabis - og studert over lengre hvordan det har påvirket rusmisbrukermiljøet og rekrutteringen til dette.

laguna har selvsagt rett i at det ikke er en _nødvendig_ sammenheng mellom hasjbruk og senere narkomani.

En vanlig oppfatning av hvorfor heroinister og andre narkomane 'begynte med hasj', er at det meste som defineres som narkotika forhandles av samme personer og miljø. Kjør fram et forbud mot alkohol, og jeg skal vedde på at i løpet av noen år, har pusheren også dette stoffet i sortimentet.

For øvrig bør narkomane avkriminaliseres. For en skam.

Skrevet

Og nesten alle junkies har spist fiskeboller..Og drukket rødsaft.

Er det noen årsakssammenheng mellom fiskeboller og heroin?

Nei, du blir ikke rusa av fiskeboller, og i hvert fall ikke avhengig. Kan du ikke prøve å finne bedre vinklinger for å «rettferdiggjøre» hasjen?

Skrevet

Jeg er i hvertfall enig i at du skrev deg bort fra temaet..;) Og det er sikkert fint å være sammen med ungene sine - selvom jeg nok tror at årsakene til misbruk er langt mer sammensatte enn som så!

Jeg tror ikke vi skal snakke mindre om narkotika til ungdom, men jeg tror vi må være ærlige! Og ikke bedrive skremselspropaganda!

Det har vi prøvd, og det virker ikke og det er hyklersk.

Uansett - god dotur;)

FERDIG! :)

By th Way - - om alkohol og tobakk kom på markedet i DAG, så hadde jeg også stemt for at DET skulle være forbudt :)

Selv om jeg liker å drikke......men det hadde jeg jo da ikke visst, -om du skjønner. :)

Skrevet

Godt innlegg, laguna!

mil1365380270
Skrevet

Nåja.

...

".... som har legalisert hasj/cannabis - og studert over lengre hvordan det har påvirket rusmisbrukermiljøet og rekrutteringen til dette. "

Nettopp! Ungdom vil løsrive seg og gjøre spennende, ulovlige ting, og ved å legalisere cannabis, dytter vi de ett skritt nærmere de tyngre stoffene.

De voksne som har lyst til å røyke hasj i Norge, kan gjøre det til det tyter ut av ørene for meg, men de må fortsette å være redde for å bli tatt.

Skrevet

laguna har selvsagt rett i at det ikke er en _nødvendig_ sammenheng mellom hasjbruk og senere narkomani.

En vanlig oppfatning av hvorfor heroinister og andre narkomane 'begynte med hasj', er at det meste som defineres som narkotika forhandles av samme personer og miljø. Kjør fram et forbud mot alkohol, og jeg skal vedde på at i løpet av noen år, har pusheren også dette stoffet i sortimentet.

For øvrig bør narkomane avkriminaliseres. For en skam.

...og hva legger du i begrepet avkriminaliseres...?

Pr. i dag blir man ikke arrestert for å være ruset.

Skrevet

Nåja.

...

STOR APPLAUS - nærmest en liten bølge :)

Skrevet

".... som har legalisert hasj/cannabis - og studert over lengre hvordan det har påvirket rusmisbrukermiljøet og rekrutteringen til dette. "

Nettopp! Ungdom vil løsrive seg og gjøre spennende, ulovlige ting, og ved å legalisere cannabis, dytter vi de ett skritt nærmere de tyngre stoffene.

De voksne som har lyst til å røyke hasj i Norge, kan gjøre det til det tyter ut av ørene for meg, men de må fortsette å være redde for å bli tatt.

jepp!

Skrevet

Jeg må si at du er overraskende ekkel i kjeften ut fra det faktum at jeg aldri har snakket med deg, aldri har møtt deg, aldri har sagt et eneste ord på Dol om det du antyder her.

Ikke for å starte noen krangel, men jeg synes faktisk Flows ikler seg en penere språkdrakt enn den du tar på deg i slike debatter.

Du virker spiss og sur, og noen ganger er du direkte usaklig. Det er i hvert fall min erfaring med deg.

Skrevet

Ikke for å starte noen krangel, men jeg synes faktisk Flows ikler seg en penere språkdrakt enn den du tar på deg i slike debatter.

Du virker spiss og sur, og noen ganger er du direkte usaklig. Det er i hvert fall min erfaring med deg.

... jeg ser ingen grunn til å tyte innleggene fulle med

:-) -- ;-) -- *s* -- *S* -- *klem* --- *klemzzzzz* -- 'Jeg liker deg kjempeinnmari mye' -- 'Å, uuuuunnskyld at jeg ikke mente det samme som deg straks og med en gang' -- 'Du er den hyggeligste, peneste og snilleste på Dol, ja i hele verden!' -- 'Jeg liker deg så mye at nå har du gjort dagen min helt, helt utrolig' -- 'Takk for at du er du' -- 'Med veldig vennlig hilsen' -- 'Med kjempevennlig, veldig vennlig-vennlig klemmehilsen'

**

PS: Jeg har et kvikt, språkøkonomiserende hode og tar for gitt at folk flest har en viss allmennkompetanse slik at det er overflødig å greie ut om de mest selvfølgelige ting.

PPS: Du er ingen solstråle, akkurat, hehe

Skrevet

Du prater om VALG, åssen kan du overhode prate om VALG når du ikke har vært i den situasjonen selv?

Åssen velger man?

Utifra det man har opplevd?

Jeg var Narkoman i 10 år, har vært rusfri i to nå til sommeren... Det var et VALG, men ikke å begynne med det!Når man har hatt et liv der man ikke er verdt noe i andres øyne, når man til stadighet blir påminnet om hvor lite man er verdt som menneske eller "ikke" menneske, en som ikke fortjener å leve, fordi de har vært en belastning...

Det er ikke alle som kommer fra gode hjem, det er ikke alle som har voksne til å ta vare på seg, det er ikke alle som klarer å ikke ty til "himmelen" da rusen er en flukt fra alt det jævlige man har opplevd...

Synd at datteren din ikke har fått sett dette før, da det er en realitet som kommer til å bli større og større etter hver dag som går....

Jeg var 8 år første gang jeg fant min stefar med en heroin sprøyte i armen, da hadde han tatt overdose... (skulle vel egentlig bare ha latt ham ligget der, istedenfor ringte jeg til ambulanse, noe jeg ANGRER masse på idag, da hadde livet mitt kansje vært et ganske annet)

Ikke kom å si at jeg hadde et valg, voldtatt og knivstukket og forlatt til å dø... da fikk jeg vite at dette var min feil, jeg fikk ikke støtte noen plass, jeg var helt alene... da startet jeg å drikke, i de miljøene ble jeg godtatt, dajeg ble støtt ut fordi jeg gikk til anmeldelse på overgriperen min (kristent miljø) ble kallt rasist og løgner selv om jeg hadde, så jeg var alkoholiker før jeg gikk i åttende klasse, og da jeg våkna opp i en alder av 25 nesten 26 var HELE livet mitt borte....

Skal man klage på hva som er ROTEN til alt ondt så er det i mine øyne foreldre og alkohol...

Det er ikke alltid de lar deg ha et VALG!

De har allerede VALGT FOR deg!

Mistera - du tilhører (heldigvis) et mindretall av de som har blitt rusmisbrukere i "moderne tid".

For en del tiår siden var det en opplest og vedtatt sannhet at narkotikamisbrukere kom fra hjem hvor det var omsorgssvikt; og for de aller fleste er det forståelig at man med en slik bakgrunn leter etter måter å flykte på.

En del av dem jeg har snakket med, sier at de begynte med narkotiske stoffer fordi de "kjedet seg"; og ut fra hva jeg har lest er det en økende tendens til at det er hovedbeveggrunnen for å begynne å bruke narkotiske stoffer.

For de menneskene er det et valg. Det vil være interessant å høre hva du mener om det valget de menneskene foretar.

Jeg vil også utfordre deg til å lese en serie bøker som heter "Bio Of A Space Tyrant" av Piers Anthony - 5 bøker totalt. Kunne vært særdeles interessant å høre hva du mener om løsningen på narkotika-problematikken som tas opp i den serien (blir skildret i 3. eller 4. boka om jeg erindrer korrekt). Dog, bøkene er tunge og vonde; især den første; så du bør takle å lese om steinharde realiteter for å takle de bøkene.

Skrevet

... jeg ser ingen grunn til å tyte innleggene fulle med

:-) -- ;-) -- *s* -- *S* -- *klem* --- *klemzzzzz* -- 'Jeg liker deg kjempeinnmari mye' -- 'Å, uuuuunnskyld at jeg ikke mente det samme som deg straks og med en gang' -- 'Du er den hyggeligste, peneste og snilleste på Dol, ja i hele verden!' -- 'Jeg liker deg så mye at nå har du gjort dagen min helt, helt utrolig' -- 'Takk for at du er du' -- 'Med veldig vennlig hilsen' -- 'Med kjempevennlig, veldig vennlig-vennlig klemmehilsen'

**

PS: Jeg har et kvikt, språkøkonomiserende hode og tar for gitt at folk flest har en viss allmennkompetanse slik at det er overflødig å greie ut om de mest selvfølgelige ting.

PPS: Du er ingen solstråle, akkurat, hehe

Dere er egentlig ganske like -du og Kahn'en sånn. Jeg bruker å si til han. Hvorfor slenger du ikke på et smil akkurat der, -eller hvorfor sier du at du ikke mener "alle muslimer" etc. - - - da sier ha; "det anser jeg som undøvendig - det er selfvølgeligheter" etc.

men, -DOL'ere tar som regel det meste helt bokstavelig - det har jeg da selv erfart - på de mest uskyldige innlegg :)

Foresten, favn - jeg liker deg kjempemasse - sel om vi oft er uenig på sak- men jeg liker deg mest i mail - hehe

KOZ og KLEMZ!

Med varme hilsener (og du vet jeg mener det)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...