Gå til innhold

Fysisk barneoppdragelse


Gjest en foreldre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lurveline

    63

  • Vanedis

    50

  • shandy

    30

  • Dorthe

    27

Mest aktive i denne tråden

Ja,men det har du hevdet flere ganger her allerede,selv om jeg hele tiden sier at jeg diskuterer på generelt grunnlag.

Derfor fikk jeg det inntrykket at du tar diskusjonen for personlig.

Vedr.: "Derfor fikk jeg det inntrykket at du tar diskusjonen for personlig.".

I tilfelle jeg gjorde det (hadde du kjent meg, så hadde du ikke trodd det), hva har det med saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Vedr.: "Derfor fikk jeg det inntrykket at du tar diskusjonen for personlig.".

I tilfelle jeg gjorde det (hadde du kjent meg, så hadde du ikke trodd det), hva har det med saken?

Det er veldig mye som hadde vært forskjellig hvis vi som diskuterer her hadde kjent hverandre. Da hadde nyansene blitt fremhevet på en helt annen måte, men jeg har i hvert fall registrert at du er svært glad i å diskutere og har faste argumenter. Det vil jeg tro er et personlighetstrekk, og det er positivt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye som hadde vært forskjellig hvis vi som diskuterer her hadde kjent hverandre. Da hadde nyansene blitt fremhevet på en helt annen måte, men jeg har i hvert fall registrert at du er svært glad i å diskutere og har faste argumenter. Det vil jeg tro er et personlighetstrekk, og det er positivt ment.

Takk bebba!

Jeg har et positivt inntrykk av deg, og synes det er kjempeflott at du bidrar med din fagkunnskap og erfaring - setter stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke svaret ditt i det hele tatt. Har du ikke fantasi til å se at det kan oppstå situasjoner der man kanskje ikke har tid til å diskutere med barnet. Kanskje du tror et er en god ide å ta opp trafikksikkerhet når barnet er på vei over gaten?

Huset mitt er godt sikret, vi har snart brukt 100 000 på å sikre hus og gård og nærområde samtidig som vi ikke prøver å lage et polstret miljø for barna. Barna blir forklart og diskutert med. Samtidig er de barn og veldig impulsive og aktive. Er de på vei uti gaten som tar ikke jeg meg tid til å diskutere med dem iallefall. Da blir de stoppet,om nødvendig fysisk.

Jeg har sett en treåring le og springe fra moren som fortvilet ropte og prøvte å få han til å stoppe før han sprang over veien. Det var ikke noe vakkert syn. Hadde jeg vert litt nærmere den gangen så hadde jeg trevet fatt i han, og ja brukt fysisk makt.

Jeg har aldri dasket, slått, fiket, eller på anoen annen måte brukt min fysiske styrke mot barna mine. Jo forresten, jeg har holdt rundt dem når de har vert sinte. Det er ikke alltid jeg har vert sikker på om det var rett...

Jeg forakter dypt mennesker som tror at man gjør noen som helst positivt ved å bruke sin overlegne styrke når man oppdrar barna. Men av og til så må man kanskje stoppe et barn, fysisk. ved å holde det igjen, trive fatt i en arm. Av og til er det ikke tid og rom for diskusjon. Jeg håper jeg aldri kommer opp i en slik situasjon, men jeg vet att jeg ikke ville tatt sjansen på å diskutere med en lite barn som i lek og latter springer, ser seg tilbake og ler mot moren og ikke ser bilen komme... Vil du?

I sånne situasjoner skjønner jeg at man kanskje må bruke fysisk makt.

Sorry,jeg tolket vist det du skrev,feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at en normalt utrustet 16-åring og 20-åring,har lært at man ikke skal røre alt mulig ja.

He he... Kan ikke huske å ha sett en så gammel unge holde på sånn nei:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å,jeg leste visst ikke alt.

Så di jente var også slik før 14 år.

Ja ja,da har jeg noe å se frem til skjønner jeg.

Du kan bare glede deg ;o)

Men hun roter ikke lenger i resten av huset bortsett fra håndkler på badet og når hun lager mat.......

Hun har ikke forstått at den som lager maten må rydde også samtidig. Men det kommer vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et behov for å vise at hun duger tror jeg.

Tar visst diskusjonen veldig personlig.

Siden det ser ut til å være behov for det, så skal jeg svare deg saklig - hvorfor jeg viste til dette:

Utvikling av barns evne til bl.a. kjærlighet, ømhet, hengivenhet og sosial tilknytning i barne- og ungdomsalderen, og i voksen alder, er avhengig av den _emosjonelle grunnholdning_ barnet har møtt allerede fra det første leveår.

Når jeg beskriver personlighetsutviklingen til barna våre, så har det altså etter mitt syn sammenheng med at vi har satset på et mest mulig positivt samspill i denne tiden.

Det ser ikke ut som enkelte her inne forstod at bl.a. disse egenskapene henger sammen med hvordan man møter barna i tidlig alder, men heller har vektlagt om tenåringer rydder etter seg e.l. Akkurat som det har noe med saken å gjøre...

Takker deg også for diskusjonen. Jeg har hatt det veldig morro. Føler nå at det meste er sagt og forhåpentligsvis _oppklart_. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

"Forskjellig syn på det som sto i hovedinnlegget ja.Men her er det vel noe annet shandy tar opp."

Ja, jeg tar opp konsekvensene av oppdragelsen til bebba. For meg ser det ut til å ha virket dårlig - iallefall på dette punktet. Men for all del, syntes hun det er greit å være hushjelp for sine egne halvvoksne/voksne unger (her var det vel hun minste det var snakk om - hun eldste har vel flyttet), så samme for meg. Spørs om en fremtidig partnere syntes det er like greit.

"Sånn jeg forsto det i allefall."

Du forsto som vanlig rett :-)

Kanskje man bør slå om til et annet språk ovenfor bebba - er hun norsk?

Du oppfordres med dette til å være mindre nedlatende og sarkastisk overfor andre brukere. Enkelte av dine innlegg i denne tråden kunne vært slettet, men fordi andre - etter vårt skjønn mer verdifulle innlegg - dermed ville fulgt med i dragsuget, har vi valgt å la hele tråden bli stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje noe sent å komme med noen betraktninger her- temaet er kanskje utdebattert nå.

Likevel vil jeg komme med en støtte for "sette-vekk- metoden".

Mine barn var noen ordentlige klåfingrer. Det sa seg selv at vi måtte rydde bort en del ting som innbød til nærmere undersøelse.Dette er jo ganske tidsbegrenset- og sakene får gradvis komme fram igjen - når barna forstår litt mer.

På denne måten unngår man jo mange "kontrontasjoner"

Nei, det betyr ikke at barna får "herje" fritt med det resterende inventaret.

Ang. telefonsamtaler. Kjenner

til dette. Kan være en prøvelse. Men , i dag er det jo trådløse telefoner på markedet.

Stilkkord for meg har vært :

Tilrettelegging : sette vekk,sikring av farlige ting, komfyr, stikkontakter o.l.

En reol måtte festes til veggen.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at de første leveårene,er VELDIG viktig.

Hvis ikke barn føler tillit til foreldrene sine,tror jeg det vil ha problemer med å få tillit til andre folk rundt seg senere. Ihvertfall blir det en tøff jobb å skulle rette på senere i livet.( Litt annen diskusjon men)

Joda, ikke uenig i at en fin start på livet er viktig - men å kategorisk slå fast at tiden mellom 0-1 år bestemmer hvordan resten av livet vil arte seg er mildt sagt drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel Dolèr

Nei sunn fornuft kan tydeligvis ikke læres.Og da hjelper det lite å slå i bordet med en pedagogisk utdanning.

Har opplevd det flere ganger. De som har pedagogisk utdannelse, mener selv de er de eneste som har rett, uansett hva andre kan ha opplevd. De har også ofte såkalte pedagogisk vinkling på saker , som kan være helt hinsides normal fornuft.

Hva lærer de egentlig ?

Masse nye læremåter som ikke fungerer. Det må jo være en grunn for at norsk skole er blant de dårligste i europa.

Sier hvertfall meg mye om de som lærer bort pedagogikk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel Dolèr

Du oppfordres med dette til å være mindre nedlatende og sarkastisk overfor andre brukere. Enkelte av dine innlegg i denne tråden kunne vært slettet, men fordi andre - etter vårt skjønn mer verdifulle innlegg - dermed ville fulgt med i dragsuget, har vi valgt å la hele tråden bli stående.

Hva I SVARTE er dette for et usmaklig innlegg fra webmaster?

Du tar parti og sjikanerer en bruker og kaller hennes meninger mindre verdifulle?

Ser også at svært mange er enige i hva Shandy skriver også, det er mye fornuftig der.

Jeg trodde ikke diskriminering var lovlig på forumet, hvertfall ikke fra en webmaster !

Men med dine metoder vil vel antagelig dette innlegget også bli slettet.

Av hva jeg kan se er ikke Bebba noe mindre nedlatende og sarkastisk overfor Shandy, men det blir ikke kommentert, samme er Vanedis.

Men det er altså bare en person som får klage, så jeg skjønner jo da raskt hvem du er enig med.

Hvem gjorde deg til Stalin?

Ikke rart gamle brukere ikke gidder være her lenger. Så tamt, og kjedelig det er blitt. Og når attpåtil webmaster blir partisk, blir det helt håpløst.

Dersom enkelte innlegg er over streken, får webmaster kommentere det, og ikke etter egen dårlig vurdering bestemme hvem som har mest verdifulle innlegg.

Dette syntes jeg var et grovt overtramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bebba

Du kan bare glede deg ;o)

Men hun roter ikke lenger i resten av huset bortsett fra håndkler på badet og når hun lager mat.......

Hun har ikke forstått at den som lager maten må rydde også samtidig. Men det kommer vel.

Et velkjent problem :) Det er så mye hormoner i kroppen i ungdomstiden at de får ikke overskudd til noe annet enn de forandringene og å identifisere seg selv. Selv om jeg er godt klar over grunnen, og jobber med å gi andre gode råd, og er flink til det, så er det vanskelig for meg å overleve med dette hjemme. Da må jeg trekke pusten dypt, og si det går over. Kjenner en godt voksen dame som fortalte meg at hun hadde besøkt en høytstående politiker på hybelen hans i ungdomstida. Hennes sitat: 'og det ble da folk av ham'. Men makan hadde hun aldri sett før eller siden, har en mistanke om at de var kjærester siden de er samme alder, 60-årene nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et velkjent problem :) Det er så mye hormoner i kroppen i ungdomstiden at de får ikke overskudd til noe annet enn de forandringene og å identifisere seg selv. Selv om jeg er godt klar over grunnen, og jobber med å gi andre gode råd, og er flink til det, så er det vanskelig for meg å overleve med dette hjemme. Da må jeg trekke pusten dypt, og si det går over. Kjenner en godt voksen dame som fortalte meg at hun hadde besøkt en høytstående politiker på hybelen hans i ungdomstida. Hennes sitat: 'og det ble da folk av ham'. Men makan hadde hun aldri sett før eller siden, har en mistanke om at de var kjærester siden de er samme alder, 60-årene nå :)

Dattera mi er så hormonelt sinna for tida. Hun har ikke vært det før. Men de siste mnd har hun vært skikkelig amper. Det er best å holde seg langt unna henne. Hun sier fra på forhånd da :o)

Er det normalt med et hormonelt oppsving når man er 19? Hun har ikke skiftet p-piller heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Dattera mi er så hormonelt sinna for tida. Hun har ikke vært det før. Men de siste mnd har hun vært skikkelig amper. Det er best å holde seg langt unna henne. Hun sier fra på forhånd da :o)

Er det normalt med et hormonelt oppsving når man er 19? Hun har ikke skiftet p-piller heller.

Har hun kjærlighetssorg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun kjærlighetssorg?

Hun har akkurat gjort det slutt med kjæresten, de var sammen i 1 1/2 år. Men det var hennes valg men jeg vet jo at slikt er vondt likevel. Men hun var faktisk slik før hun gjorde det slutt med ham også.

Jeg hadde litt angst en periode for jeg var redd hun var gravid men det er hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Hun har akkurat gjort det slutt med kjæresten, de var sammen i 1 1/2 år. Men det var hennes valg men jeg vet jo at slikt er vondt likevel. Men hun var faktisk slik før hun gjorde det slutt med ham også.

Jeg hadde litt angst en periode for jeg var redd hun var gravid men det er hun ikke.

Uansett alder så blir vi alle sammen ampre i sånne situasjoner. Jeg synes vel egentlig at hun er for gammell for tenåringshormonelle svingninger, men men.......det er ikke lett å vite. Det at hun var sånn før hun gjorde det slutt tyder på at hun ikke hadde det bra, og har det ikke fortsatt. Hvis du ikke får henne til å snakke om det så er det lite du kan gjøre. Kanskje, hvis du synes dette er uholdbart, kan du foreslå at hun snakker med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett alder så blir vi alle sammen ampre i sånne situasjoner. Jeg synes vel egentlig at hun er for gammell for tenåringshormonelle svingninger, men men.......det er ikke lett å vite. Det at hun var sånn før hun gjorde det slutt tyder på at hun ikke hadde det bra, og har det ikke fortsatt. Hvis du ikke får henne til å snakke om det så er det lite du kan gjøre. Kanskje, hvis du synes dette er uholdbart, kan du foreslå at hun snakker med noen andre.

Hun er nesten bare hos venninna si for tida og sover når hun er hjemme. Hun snakker litt om det her men ikke så mye men jeg antar at det er venninnen som får alle betroelsene.

Og sier hun gleder seg til å ha huset for seg selv i tre uker mens jeg er på sykehuset. Vi krangler ikke men det vel kanskje mest min skyld. Jeg klarer utrolig nok å holde meg rolig ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Hun er nesten bare hos venninna si for tida og sover når hun er hjemme. Hun snakker litt om det her men ikke så mye men jeg antar at det er venninnen som får alle betroelsene.

Og sier hun gleder seg til å ha huset for seg selv i tre uker mens jeg er på sykehuset. Vi krangler ikke men det vel kanskje mest min skyld. Jeg klarer utrolig nok å holde meg rolig ;o)

Hvis venninnen får alle betroelsene så er det bra. La henne glede seg til å være alene. Det høres barnslig ut å glede seg til mor skal på sykehuset, men barnslige er de i hvert fall i den alderen. Jeg vet godt hvor vanskelig det er å holde ut med dem i sånne perioder, har erfart det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...