Gå til innhold

Fysisk barneoppdragelse


Gjest en foreldre

Anbefalte innlegg

Hun har skrevet: "Hvis man ikke legger forholdene til rette,så lærer barn ting etterhvert.".

Ergo - motsatt: Hvis man legger forholdene til rette (fjerner ting), så lærer ikke barn etterhvert.

Videre: "Jeg sier det som jeg har sagt hele tiden. Man må lære forskjell på rett og galt helt fra starten. La ikke barna ture frem,og rive ned alt som er rundt seg fordi man har fjernet alt som ikke bør røres.

Det starter allerede der på så tidlig nivå.".

"Hun har skrevet: "Hvis man ikke legger forholdene til rette,så lærer barn ting etterhvert.".

Ergo - motsatt: Hvis man legger forholdene til rette (fjerner ting), så lærer ikke barn etterhvert."

Når Wita skriver etterhvert her,så tviler jeg sterkt på at hun mener fram til barna blir 16 eller 21 år.

Etterhvert her, menes i den perioden man lærer barnet dette.

Dèt tar laaangt fra så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lurveline

    63

  • Vanedis

    50

  • shandy

    30

  • Dorthe

    27

Mest aktive i denne tråden

Tror heller det er du som har problemer med å huske - i et svar så gidder du ikke å diskutere i det kjedsommelige, når du ikke er enig med meg og bebba. Nå vil du plutselig.

Jeg gidder ikke å diskutere med deg, så hvis du har lyst å fortsette så værsågod.

"Tror heller det er du som har problemer med å huske - i et svar så gidder du ikke å diskutere i det kjedsommelige, når du ikke er enig med meg og bebba. Nå vil du plutselig."

Ja, dette fordi det dreide over i konsekvenser av det opprinnelige.

"Jeg gidder ikke å diskutere med deg, så hvis du har lyst å fortsette så værsågod."

Nei, har ikke lyst - ikke med dere to iallefall. Så sant det ikke kommer noe jeg bare MÅ kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun har skrevet: "Hvis man ikke legger forholdene til rette,så lærer barn ting etterhvert.".

Ergo - motsatt: Hvis man legger forholdene til rette (fjerner ting), så lærer ikke barn etterhvert."

Når Wita skriver etterhvert her,så tviler jeg sterkt på at hun mener fram til barna blir 16 eller 21 år.

Etterhvert her, menes i den perioden man lærer barnet dette.

Dèt tar laaangt fra så lang tid.

Vedr.: "Når Wita skriver etterhvert her,så tviler jeg sterkt på at hun mener fram til barna blir 16 eller 21 år.

Etterhvert her, menes i den perioden man lærer barnet dette.

Dèt tar laaangt fra så lang tid.".

Jeg snakker ikke om barn i den alderen. Jeg viste til resultatene i forhold til mine barn som i dag er 3 1/2 og 5 1/2 år. Og slik har det vært de 3-4 siste årene i forhold til eldstegutten og fram til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller det er du som har problemer med å huske - i et svar så gidder du ikke å diskutere i det kjedsommelige, når du ikke er enig med meg og bebba. Nå vil du plutselig.

Jeg gidder ikke å diskutere med deg, så hvis du har lyst å fortsette så værsågod.

Er det virkelig ikke lov til å ombestemme seg?

Da kan ikke jeg ha lest reglemanget her på dol,nøye nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr.: "Når Wita skriver etterhvert her,så tviler jeg sterkt på at hun mener fram til barna blir 16 eller 21 år.

Etterhvert her, menes i den perioden man lærer barnet dette.

Dèt tar laaangt fra så lang tid.".

Jeg snakker ikke om barn i den alderen. Jeg viste til resultatene i forhold til mine barn som i dag er 3 1/2 og 5 1/2 år. Og slik har det vært de 3-4 siste årene i forhold til eldstegutten og fram til i dag.

Sorry,da tok jeg feil.Det var vel barna til bebba som var i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ikke lov til å ombestemme seg?

Da kan ikke jeg ha lest reglemanget her på dol,nøye nok.

Det er selvfølgelig lov.

Det er også lov for meg å kommentere det, og spørre hvorfor personen vil fortsette, når den tidligere har gitt annen tilbakemelding. Jeg har lov til å synes mitt om slikt, og jeg har også lov til å velge å la være å fortsette å diskutere med den personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedr.: "Når Wita skriver etterhvert her,så tviler jeg sterkt på at hun mener fram til barna blir 16 eller 21 år.

Etterhvert her, menes i den perioden man lærer barnet dette.

Dèt tar laaangt fra så lang tid.".

Jeg snakker ikke om barn i den alderen. Jeg viste til resultatene i forhold til mine barn som i dag er 3 1/2 og 5 1/2 år. Og slik har det vært de 3-4 siste årene i forhold til eldstegutten og fram til i dag.

"De har vist empati. De spør alltid om ting er lov, når de er på besøk hos andre. De takker for maten - uten at vi noen gang har sagt at de skal det (vi har selv alltid takket, og barna har da sett oss gjøre det.)."

Men bare så det er sagt,jeg synes fremdeles ikke at dette har noe med det vi har diskutert nå å gjøre.

Og ikke kan jeg se at Wita har sagt noe om at det å fjerne ting ikke fører fram til; barn som viser empati,spør om ting er lov når de er på besøk hos andre og at de takker for maten.

Så hvorfor drar du frem dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig lov.

Det er også lov for meg å kommentere det, og spørre hvorfor personen vil fortsette, når den tidligere har gitt annen tilbakemelding. Jeg har lov til å synes mitt om slikt, og jeg har også lov til å velge å la være å fortsette å diskutere med den personen.

"...og jeg har også lov til å velge å la være å fortsette å diskutere med den personen."

Ja bevares,jeg har ikke nektet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry,da tok jeg feil.Det var vel barna til bebba som var i den alderen.

:o)

Føler nå at dette er utdebattert for min del, og avslutter derfor diskusjonen.

Takker for diskusjonen. Jeg elsker å diskutere - spesielt barneoppdragelse. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o)

Føler nå at dette er utdebattert for min del, og avslutter derfor diskusjonen.

Takker for diskusjonen. Jeg elsker å diskutere - spesielt barneoppdragelse. :o)

Takk til deg òg:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De har vist empati. De spør alltid om ting er lov, når de er på besøk hos andre. De takker for maten - uten at vi noen gang har sagt at de skal det (vi har selv alltid takket, og barna har da sett oss gjøre det.)."

Men bare så det er sagt,jeg synes fremdeles ikke at dette har noe med det vi har diskutert nå å gjøre.

Og ikke kan jeg se at Wita har sagt noe om at det å fjerne ting ikke fører fram til; barn som viser empati,spør om ting er lov når de er på besøk hos andre og at de takker for maten.

Så hvorfor drar du frem dette?

For jeg mener at det har med det å gjøre. Jeg kunne utdypet og forklart, men føler debatten er ferdig for min del. Se svar under. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mine hjelper til innimellom når jeg ber dem. Dattera mi er ganske flink hvis hun har tid. Og sønnen min har begynt å dra opp og hjelpe mora og faren min hvis det er noe. Og det er kanskje enda viktigere for meg.

Det med betaling hjemme er jeg helt enig i. Men dattera mi har ikke fem øre å betale akkurat nå og leter desperat etter leilighet for hun vil flytte for seg selv fra høsten.

"Joda, mine hjelper til innimellom når jeg ber dem. Dattera mi er ganske flink hvis hun har tid. Og sønnen min har begynt å dra opp og hjelpe mora og faren min hvis det er noe. Og det er kanskje enda viktigere for meg."

Det at han gjør det, er veldig bra Dorthe. Et sunnhetstegn på at du har gitt han verdier.

Både sønnen og datteren min er faktisk hos mine foreldre nå, vi kjørte dem opp i ettermiddag, og alle fikk deilig middag. Ungene skulle vaske opp etterpå - det ga jeg beskjed om. Hadde igrunn ikke trengt det heller, for er det noen de er ekstremt glad i, så er det dem :) Jeg også.

Jenta mi skal hjem i morgen da, og vi reiser muligens til hardangervidda og fisker, før vi reiser til telemark til uken. Har ikke bestemt dag enda :)

Guttungen blir til mandag, og det er stas. Han lengter etter jenta si, og prater med mamma og meg om det - akkurat som jeg gjorde med henne. Det er koselig.

Hun kommer ikke hjem på to uker enda, men han fikk snakket litt med henne i dag. Hun har skrevet så nydelig til han. Jada, jeg og bestemor får se :)

"Det med betaling hjemme er jeg helt enig i. Men dattera mi har ikke fem øre å betale akkurat nå og leter desperat etter leilighet for hun vil flytte for seg selv fra høsten."

Men hvordan skal hun klare å betale for en leilighet da Dorthe.

Min sønn er ferdig med skolen og jobber nå som IT-lærling. Trenger jeg å si at han kom inn på akkurat den skolen han ville, og at han hadde topp karakterer, samt har en høy stjerne der han jobber.

Jo, det er lov å skryte av ungene sine, det mener jeg.

Han har også holdt kurs, for voksne folk (etter forespørsel fra de han jobber for)

Kjempestolt av ungene mine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det ikke diskuteres at en 1 åring ikke skjønner konsekvenser av hva det gjør ?

Her ser jeg enda et eksempel på at pedagogisk utdanning tar vekk sunn fornuft.

En unge skjønner hvertfall når det gjør noe det ikke får lov til fra lenge før 1 år.

Her har nok Shandy rett. De fleste unger skjønner det ganske fort når man sier nei noen ganger.

Men vil man ha det sånn at man ikke kan dra på besøk til andre uten å være utslitt, kan man sikkert gjøre som du sier.

Klarer man ikke å si nei fra de er små, fordi det er negativt ladet, hvordan fortsetter det da ? Vond vane kan være vanskelig å snu.

Jeg har værtfall opplevd at barn kan lære sånnt rimelig fort, og jeg kommer fra en stor barnerik familie, hvor jeg ikke tror alle har vært enestående raske til å lære dette.

Får de respekt og skjønner NEI fra tidlig alder, så slipper man siden å få større problemer og dårlig stemmning i eldre alder, hvor de kan være enda mer trassene.

Selvfølgelig er det forskjell på unger, og noen kan det være litt mer jobb med enn andre. Men så veldig mange dagene bruker det ikke ta, men det er vel vanskelig for enkelte å nekte de søte små noe, så de lærer. Det er jo enklere å fjærne problemet, enn å oppdra barna !

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Joda, mine hjelper til innimellom når jeg ber dem. Dattera mi er ganske flink hvis hun har tid. Og sønnen min har begynt å dra opp og hjelpe mora og faren min hvis det er noe. Og det er kanskje enda viktigere for meg."

Det at han gjør det, er veldig bra Dorthe. Et sunnhetstegn på at du har gitt han verdier.

Både sønnen og datteren min er faktisk hos mine foreldre nå, vi kjørte dem opp i ettermiddag, og alle fikk deilig middag. Ungene skulle vaske opp etterpå - det ga jeg beskjed om. Hadde igrunn ikke trengt det heller, for er det noen de er ekstremt glad i, så er det dem :) Jeg også.

Jenta mi skal hjem i morgen da, og vi reiser muligens til hardangervidda og fisker, før vi reiser til telemark til uken. Har ikke bestemt dag enda :)

Guttungen blir til mandag, og det er stas. Han lengter etter jenta si, og prater med mamma og meg om det - akkurat som jeg gjorde med henne. Det er koselig.

Hun kommer ikke hjem på to uker enda, men han fikk snakket litt med henne i dag. Hun har skrevet så nydelig til han. Jada, jeg og bestemor får se :)

"Det med betaling hjemme er jeg helt enig i. Men dattera mi har ikke fem øre å betale akkurat nå og leter desperat etter leilighet for hun vil flytte for seg selv fra høsten."

Men hvordan skal hun klare å betale for en leilighet da Dorthe.

Min sønn er ferdig med skolen og jobber nå som IT-lærling. Trenger jeg å si at han kom inn på akkurat den skolen han ville, og at han hadde topp karakterer, samt har en høy stjerne der han jobber.

Jo, det er lov å skryte av ungene sine, det mener jeg.

Han har også holdt kurs, for voksne folk (etter forespørsel fra de han jobber for)

Kjempestolt av ungene mine :-)

Det er klart det er lov å skryte av ungene sine. Det er jo det fineste vi har.

Nå er det ikke så hyggelig å dra opp til foreldrene mine, mora mi er senil og ikke særlig snill men de drar opp for det. Og dattera mi skal være med dem opp på hytta noen dager.

Hun klarer nok å finne et sted å bo snart. Hun begynner på sykepleien til høsten og løper rundt for å skaffe seg jobb. Så hun klarer nok å betale husleie. Og får jo lån også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rister på hodet

"Forskjellig syn på det som sto i hovedinnlegget ja.Men her er det vel noe annet shandy tar opp."

Ja, jeg tar opp konsekvensene av oppdragelsen til bebba. For meg ser det ut til å ha virket dårlig - iallefall på dette punktet. Men for all del, syntes hun det er greit å være hushjelp for sine egne halvvoksne/voksne unger (her var det vel hun minste det var snakk om - hun eldste har vel flyttet), så samme for meg. Spørs om en fremtidig partnere syntes det er like greit.

"Sånn jeg forsto det i allefall."

Du forsto som vanlig rett :-)

Kanskje man bør slå om til et annet språk ovenfor bebba - er hun norsk?

Jeg er overrasket over at du våger og synes det går an å svare på den måten her. Synes ikke det er rart at Bebba reagerer. Du kan da ikke ane noen ting om hvem rydder der, og den som ikke kjenner problemet med tenåringsrot har ikke mye livserfaring å dele med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at du våger og synes det går an å svare på den måten her. Synes ikke det er rart at Bebba reagerer. Du kan da ikke ane noen ting om hvem rydder der, og den som ikke kjenner problemet med tenåringsrot har ikke mye livserfaring å dele med andre.

Å DU har ikke lest hele tråden skjønner jeg. Bare hopper inn, uten å ha noe å bidra med, annet enn tull.

Nå ser iallefall webmaster hvilket innlegg det dreier seg om, men jeg håper h*n tar seg tid til å lese hele tråden, før h*n eventuellt sletter noe - i motsetning til deg.

Hva er det du reagerer på? At jeg spør om hun er norsk, eller hva er det....Hva er isåfall flaut, eller støtende om hun ikke er det. Jeg lurte siden hun var så bastant i sin mening.

Dette er latterlig, og jeg kan med ganske stor sikkerhet si hvem du er - men skal la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er våre såpass glupe at de forstår forskjellen på et ja og et nei ;)

Jeg syntes det er rart at bebba med all sin kunnskap, ikke har fått med seg - at det første leveåret i et barns liv, er det grunnleggende og viktigste for hvordan h*n utvikler seg, og blir senere i livet.

Man stopper jo selvsagt ikke da, men følger opp. Poenget er at - jo tidligere man begynner, jo lettere er det å håndtere barna fremover.

'det første leveåret i et barns liv, er det grunnleggende og viktigste for hvordan h*n utvikler seg, og blir senere i livet.'

Såååå veldokumentert er nå ikke den teorien at vi kjøper den uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Å DU har ikke lest hele tråden skjønner jeg. Bare hopper inn, uten å ha noe å bidra med, annet enn tull.

Nå ser iallefall webmaster hvilket innlegg det dreier seg om, men jeg håper h*n tar seg tid til å lese hele tråden, før h*n eventuellt sletter noe - i motsetning til deg.

Hva er det du reagerer på? At jeg spør om hun er norsk, eller hva er det....Hva er isåfall flaut, eller støtende om hun ikke er det. Jeg lurte siden hun var så bastant i sin mening.

Dette er latterlig, og jeg kan med ganske stor sikkerhet si hvem du er - men skal la det være.

Si hvem jeg er :), og til opplysning.........jeg har lest hele tråden, og flere tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Si hvem jeg er :), og til opplysning.........jeg har lest hele tråden, og flere tråder.

Det var da utrolig usmakelig spøk, men greit du var hyggelig i forrige melding:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hvem jeg er :), og til opplysning.........jeg har lest hele tråden, og flere tråder.

Stønn.

Jeg skjønte jo det var deg, men siden du velger å si det selv så greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...