Gå til innhold

Noen som er ufør pga fibromyalgi her

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• nanna

6

• frosken

1

• orginal svane

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest tidsbegr. ufør nå

Det er vanskelig å få hvis du er ung. Jeg er snart femti og har vært på attføring og rehab i seks år. Nå har jeg fått tidsbegrenset uføretrygd. Men jeg måtte visst først kjøres så hardt og lenge at jeg fikk en psykisk tillegsdiagnose. 'Bare' fibromyalgi var visst ikke godt nok. Fikk tidsbegrenset etter de nye reglene.

Gjest også fibromyalgi

Snakket med min fastlege om dette.Han sa det var bare innvalide som fikk uføretrygd.

Trodde sikkert at jeg var "dum".

Han har neppe lest min journal heller,da det virker som om at han mener jeg er "en ny" person hver gang jeg kommer dit.Jeg må bestandig forklare alt om igjen.

Jeg har også bedt om en undersøkelse på stoffskiftet,da jeg har mange symptomer på dette.Kun èn blodprøve er tatt,den var helt fin,dermed så hadde jeg ingen feil med stoffskiftet.

Har i lengre tid prøvd å skifte fastlege,men det har ikke vært andre ledige.

Fikk påvist fibromyalgi i 1995,av en annen lege.

'påvist av en annen lege'

Hvis dette ikke var en spesialist, så gjelder det ikke for trygdekontoret!

Da må du be om henvisning til spesialist. Kjekt å ha papir på at du har fibromyalgi før du begynner galeien med trygdekontoret.

Gjest Har fibromyalgi

'påvist av en annen lege'

Hvis dette ikke var en spesialist, så gjelder det ikke for trygdekontoret!

Da må du be om henvisning til spesialist. Kjekt å ha papir på at du har fibromyalgi før du begynner galeien med trygdekontoret.

Dette ble påvist før fastlegeordningen.Derfor en annen lege,som den gang var min faste.

Jeg har vært igjennom "runden" med trygdekontoret før.Gikk på yrkesrettet attføring fra 1997-2003.

Har aldri vært hos noen spesialist.Det var den legen jeg hadde da,som "gikk god for" min sykdom.

Annonse

Gjest uten signatur

Dette ble påvist før fastlegeordningen.Derfor en annen lege,som den gang var min faste.

Jeg har vært igjennom "runden" med trygdekontoret før.Gikk på yrkesrettet attføring fra 1997-2003.

Har aldri vært hos noen spesialist.Det var den legen jeg hadde da,som "gikk god for" min sykdom.

En 'vanlig' lege kan 'gå god' for en sykdom ved sykmelding, attføring og rehabilitering. Men for å få uføretrygd må det spesialisterklæring til. Mener din nåværende lege også at du hr fibromyalgi? Du kan iallefall be om å komme til en utredning hos spesialist.

Snakket med min fastlege om dette.Han sa det var bare innvalide som fikk uføretrygd.

Trodde sikkert at jeg var "dum".

Han har neppe lest min journal heller,da det virker som om at han mener jeg er "en ny" person hver gang jeg kommer dit.Jeg må bestandig forklare alt om igjen.

Jeg har også bedt om en undersøkelse på stoffskiftet,da jeg har mange symptomer på dette.Kun èn blodprøve er tatt,den var helt fin,dermed så hadde jeg ingen feil med stoffskiftet.

Har i lengre tid prøvd å skifte fastlege,men det har ikke vært andre ledige.

Fikk påvist fibromyalgi i 1995,av en annen lege.

Det er viktig å ha en fastlege du kan kommunisere ok med. Dersom du ikke har noen tro på at du kan få en ok relasjon til din nåværende fastlege, kan det være et poeng å finne en annen.

Når det gjelder dette med å ha fått "påvist" fibromyalgi, så tror jeg du må regne at du kan komme til å møte adskillig skepsis mht diagnosen. Endel leger har satt denne diagnosen på alle pasienter med "mye vondt i kroppen" som man ikke har funnet annen årsak til.

Kanskje du kunne ha nytte av et treningsopphold på et opptreningssenter?

Hvorvidt du er så hemmet i forhold til det å ha en jobb er det ikke mulig å ha noen oppfatning om. En vil kunne hevde at det å ha tre barn og stort hus kan gjøre det vanskelig for noen og enhver å være i full jobb. Du skriver også om belastninger i forbindelse med henting og bringing av barna, og kanskje må du og din mann fordele belastningene annerledes dersom du skal klare å være i jobb.

Dersom fastlegen din ikke vil henvise deg til spesialist i reumatologi, så kan du evt. selv "kjøpe" en konsultasjon på f.eks. Volvat.

Lykke til!

Gjest Har fibromyalgi

En 'vanlig' lege kan 'gå god' for en sykdom ved sykmelding, attføring og rehabilitering. Men for å få uføretrygd må det spesialisterklæring til. Mener din nåværende lege også at du hr fibromyalgi? Du kan iallefall be om å komme til en utredning hos spesialist.

Han mener nok at jeg har fibromyalgi ja.Samme hva det er jeg kommer dit for,så sier han at dette skyldes min fibromyalgi.

Gjest Har fibromyalgi

Det er viktig å ha en fastlege du kan kommunisere ok med. Dersom du ikke har noen tro på at du kan få en ok relasjon til din nåværende fastlege, kan det være et poeng å finne en annen.

Når det gjelder dette med å ha fått "påvist" fibromyalgi, så tror jeg du må regne at du kan komme til å møte adskillig skepsis mht diagnosen. Endel leger har satt denne diagnosen på alle pasienter med "mye vondt i kroppen" som man ikke har funnet annen årsak til.

Kanskje du kunne ha nytte av et treningsopphold på et opptreningssenter?

Hvorvidt du er så hemmet i forhold til det å ha en jobb er det ikke mulig å ha noen oppfatning om. En vil kunne hevde at det å ha tre barn og stort hus kan gjøre det vanskelig for noen og enhver å være i full jobb. Du skriver også om belastninger i forbindelse med henting og bringing av barna, og kanskje må du og din mann fordele belastningene annerledes dersom du skal klare å være i jobb.

Dersom fastlegen din ikke vil henvise deg til spesialist i reumatologi, så kan du evt. selv "kjøpe" en konsultasjon på f.eks. Volvat.

Lykke til!

Har prøvd i lengre tid nå,å skifte fastlege,men det har hittil ikke vært noen ledig.

Jeg trives overhode ikke med den jeg har nå.Det tror jeg fåtallet av hans pasienter gjør.

Denne legen "tar" ikke i folk en gang.Og er det jeg vil kalle meget hovmodig.

Men jeg skal fortsatt stå på for å få byttet.

Gjest uten signatur

Han mener nok at jeg har fibromyalgi ja.Samme hva det er jeg kommer dit for,så sier han at dette skyldes min fibromyalgi.

Da har du hans støtte altså! Fint. Da sier du at du vil ha denne diagnosen bekreftet av spesialist, så skriver han en henvisning for deg.

Annonse

Gjest fibromyalgi de lux

Kan man bestille time hos spesialist selv?

Hva slags spesialist er det snakk om?

Kan bare svare for min del av landet. Vet folk har fått diagnosen på Jeløya ved Moss, Betanien i Skien, Kysthospitalet i Stavern, Ullevål Sykehus i Oslo.

Det forskes stadig, og det en nevnte her om at 'det sitter mellom øra' er ettertrykkelig tilbakevist ved nyere forskning. Alt som regulerer kroppen sitter mellom øra faktisk. Så da sitter liksom hjernteinfarkt bare mellom øra også da?

Problemet for folk med fibromyalgi er ofte et utbredt tretthet og energiløshet som resulatat av at musklene ikke fungerer. Å trene muskler gir jo som kjent energi. Når en har revmatisme i musklene så går det ut over energien. Søvnforstyrrelser er også en stor del av f m for de fleste. En har forlite dyp søvn, så da gjenvinner ikke kroppen styrke slik den skal i søvnen. Det forverrer igjen muskelsmertene.

Gjest Har fibromyalgi

Kan bare svare for min del av landet. Vet folk har fått diagnosen på Jeløya ved Moss, Betanien i Skien, Kysthospitalet i Stavern, Ullevål Sykehus i Oslo.

Det forskes stadig, og det en nevnte her om at 'det sitter mellom øra' er ettertrykkelig tilbakevist ved nyere forskning. Alt som regulerer kroppen sitter mellom øra faktisk. Så da sitter liksom hjernteinfarkt bare mellom øra også da?

Problemet for folk med fibromyalgi er ofte et utbredt tretthet og energiløshet som resulatat av at musklene ikke fungerer. Å trene muskler gir jo som kjent energi. Når en har revmatisme i musklene så går det ut over energien. Søvnforstyrrelser er også en stor del av f m for de fleste. En har forlite dyp søvn, så da gjenvinner ikke kroppen styrke slik den skal i søvnen. Det forverrer igjen muskelsmertene.

Jeg er nok smertelig klar over at dette ikke sitter "mellom øra".:o)

Skriv innlegget under "ansatt" også du.H*n trenger visst litt info.

Gjest labbetussa

Ja,jeg har ikke tid til å kjenne på "vondtene" jeg da.Har 3 små barn og stor enebolig å ta meg av.

Det jeg ønsker er å få tidsbegrenset uføretrygd,nå mens barna er små.

Det tror jeg helt sikkert du kan få.Skaff deg uttalelser fra spsialist.

Har ikke noe godt svar å gi, for sykdommen er vel egentlig "mellom øra", og da er det bedre å komme seg ut blant folk enn å føle på den hjemme. Bombastisk, men sant dessverre. Det er de klar over de som får søknadene også.

Hvorfor mener du at sykdommen "sitter mellom øra"? For å provosere littegranne, kanskje?

Gjest ansatt

Hvorfor mener du at sykdommen "sitter mellom øra"? For å provosere littegranne, kanskje?

Nei, absolutt ikke for å provosere, men pent sagt var det vel ikke heller. Dessverre er det sant, det er ikke noen sykdom, det er vel derfor den også kalles usynlig. Muligens press og jag fra samfunnet og miljøet rundt en er en viktig faktor.

Gjest osiris

Fibromyalgi er en revmatisk sykdom. I henhold til WHO - verdens helseorganisasjon. Men norske myndigheter har ikke anerkjent dne som det. Det er derfor det er omtrent umulig å få godkjent hel eller delvis uføretrygd for dette i Norge. Riktignok blir denne sykdommen verre om pasienten utsettes for stress, men det er ikke en ren stressrelatert sykdommen.

Den kalles usynlig fordi den ikke kan påvises ved røntgen eller blodprøve.

En med fibromyalgi kan fungere bra en periode, for så bli totalt utslått med trøtthett og eller smerter. Vær og kosthold spiller en like stor rolle som stress for meg iallefall. Jeg fungerer rett og slett ikke dersom innetemperaturen er under 20 grader. Skal jeg kunne jobbe må jeg ha minst 22 grader for ikke å stivne etter kort tid.

Vær så snill å ikke tru at folk med fibromyalgi simulerer smerter og tretthet selv om de er bra i perioder. Det er faktisk slik denne sykdommen er

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...