Gå til innhold

Noen som er ufør pga fibromyalgi her

Anbefalte innlegg

Gjest steinbukklars

Fibromyalgi er en revmatisk sykdom. I henhold til WHO - verdens helseorganisasjon. Men norske myndigheter har ikke anerkjent dne som det. Det er derfor det er omtrent umulig å få godkjent hel eller delvis uføretrygd for dette i Norge. Riktignok blir denne sykdommen verre om pasienten utsettes for stress, men det er ikke en ren stressrelatert sykdommen.

Den kalles usynlig fordi den ikke kan påvises ved røntgen eller blodprøve.

En med fibromyalgi kan fungere bra en periode, for så bli totalt utslått med trøtthett og eller smerter. Vær og kosthold spiller en like stor rolle som stress for meg iallefall. Jeg fungerer rett og slett ikke dersom innetemperaturen er under 20 grader. Skal jeg kunne jobbe må jeg ha minst 22 grader for ikke å stivne etter kort tid.

Vær så snill å ikke tru at folk med fibromyalgi simulerer smerter og tretthet selv om de er bra i perioder. Det er faktisk slik denne sykdommen er

Jeg trodde fibromyalgi var en sekkebetegnelse på vondter i rygg osv som legen ikke har klart å påvise hva skyldes med blodprøve, røntgen osv.

Fordi man har det klassifiseringssystemet man har, er dette en kategori, som i realiteten ikke er "noe" bestemt fordi man klarer ikke påvise det, dermed setter man fibromyalgi som diagnose.

Dette gjør jo at diagnosen kan være noe konkret som man ikke har funnet årsaken til, eller det kan være noe psykisk som har satt seg i musklene. Det er jo også normalt hvis man stresser, at det setter seg i muskler.

Har jeg tenkt feil eller er det som jeg sier???

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• nanna

6

• frosken

1

• orginal svane

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Har fibromyalgi

Nei, absolutt ikke for å provosere, men pent sagt var det vel ikke heller. Dessverre er det sant, det er ikke noen sykdom, det er vel derfor den også kalles usynlig. Muligens press og jag fra samfunnet og miljøet rundt en er en viktig faktor.

"Muligens press og jag fra samfunnet og miljøet rundt en er en viktig faktor."

Dette er ting som gjør sykdommen værre,ikke årsaken til den.Les mer på fibromyalgi.no.

Gjest Har fibromyalgi

Fibromyalgi er en revmatisk sykdom. I henhold til WHO - verdens helseorganisasjon. Men norske myndigheter har ikke anerkjent dne som det. Det er derfor det er omtrent umulig å få godkjent hel eller delvis uføretrygd for dette i Norge. Riktignok blir denne sykdommen verre om pasienten utsettes for stress, men det er ikke en ren stressrelatert sykdommen.

Den kalles usynlig fordi den ikke kan påvises ved røntgen eller blodprøve.

En med fibromyalgi kan fungere bra en periode, for så bli totalt utslått med trøtthett og eller smerter. Vær og kosthold spiller en like stor rolle som stress for meg iallefall. Jeg fungerer rett og slett ikke dersom innetemperaturen er under 20 grader. Skal jeg kunne jobbe må jeg ha minst 22 grader for ikke å stivne etter kort tid.

Vær så snill å ikke tru at folk med fibromyalgi simulerer smerter og tretthet selv om de er bra i perioder. Det er faktisk slik denne sykdommen er

"Vær så snill å ikke tru at folk med fibromyalgi simulerer smerter og tretthet selv om de er bra i perioder. Det er faktisk slik denne sykdommen er"

Havnet innlegget ditt på feil sted tro?

Gjest Har fibromyalgi

Jeg trodde fibromyalgi var en sekkebetegnelse på vondter i rygg osv som legen ikke har klart å påvise hva skyldes med blodprøve, røntgen osv.

Fordi man har det klassifiseringssystemet man har, er dette en kategori, som i realiteten ikke er "noe" bestemt fordi man klarer ikke påvise det, dermed setter man fibromyalgi som diagnose.

Dette gjør jo at diagnosen kan være noe konkret som man ikke har funnet årsaken til, eller det kan være noe psykisk som har satt seg i musklene. Det er jo også normalt hvis man stresser, at det setter seg i muskler.

Har jeg tenkt feil eller er det som jeg sier???

"Jeg trodde fibromyalgi var en sekkebetegnelse på vondter i rygg osv som legen ikke har klart å påvise hva skyldes med blodprøve, røntgen osv."

Fibromyalgi er ikke det.Det er sånn at forskjellige vondter i rygg osv. havner under sykdommen fibromyalgi pga at de ikke finner noen annen sykdom som passer inn bedre.

Fibromyalgi går mest på dårlig blodsirkulasjon i kroppen og at en med fibromyalgi ikke har dypsøvn.Dette fører til smerter i muskler og sener + andre plager.

Dette med dypsøvn er det forsket på.Forsøkspersonene ble vekt før de kom til den dypeste søvnfasen,flere netter på rad.De fikk til slutt samme symptomer som folk med fibromyalgi.

Det står masse om fibromyalgi på nett.Ta et søk,så lærer du masse:o)

Gjest osiris

"Vær så snill å ikke tru at folk med fibromyalgi simulerer smerter og tretthet selv om de er bra i perioder. Det er faktisk slik denne sykdommen er"

Havnet innlegget ditt på feil sted tro?

Nei det havna ikke på feil sted. jeg ble ganske irritert når jeg leste at "fibromyalgi sitter mellom øra"

Dette er en revmatisk sykdom som påvises hos revmatolog gjennom testing av blant annet triggerpunkter og spørsmål til pasienten.

Gjest mellom ørene ja

Dette er ting som gjør sykdommen værre,ikke årsaken til den.Les mer på fibromyalgi.no.

Jeg har diagnosen fibromyalgi, fikk den for ca. 10-12 år siden. Etter det fikk jeg diagnosen depressiv lidelse.

Så var jeg til rekreasjon, gikk mye til healing, lærte meg avspenning og sist men ikke minst, lærte meg POSITIV tenking.

Nå har jeg ikke hatt smerter på minst 6-7 år, så ja, jeg mener bestemt at fibromyalgi sitter mest mellom ørene, og henger nøye sammen med psyken.

Annonse

Gjest Har fibromyalgi

Nei det havna ikke på feil sted. jeg ble ganske irritert når jeg leste at "fibromyalgi sitter mellom øra"

Dette er en revmatisk sykdom som påvises hos revmatolog gjennom testing av blant annet triggerpunkter og spørsmål til pasienten.

Det har da ikke jeg skrevet?!

Gjest Har fibromyalgi

Jeg har diagnosen fibromyalgi, fikk den for ca. 10-12 år siden. Etter det fikk jeg diagnosen depressiv lidelse.

Så var jeg til rekreasjon, gikk mye til healing, lærte meg avspenning og sist men ikke minst, lærte meg POSITIV tenking.

Nå har jeg ikke hatt smerter på minst 6-7 år, så ja, jeg mener bestemt at fibromyalgi sitter mest mellom ørene, og henger nøye sammen med psyken.

Så fint for deg da.:o)

Gjest ansatt

Nå skal jeg være stygg, men jeg kjenner flere med diagnosen. Helt normale oppadgående mennesker som klarer alt på hjemmebane, og mere til, blant annet å kverulerere med offentlige instanser om sykdommen! Hadde de brukt energien til å trene og ikke være så innovervendte i seg selv, tror jeg mye ville vært løst. Gå hjemme og føle på at det gjør vondt her og der, det er ikke sykdom. Vi som jobber, og betaler skatt, har også dager da vi kunne tenkt å dra dyna godt over øra. Men nettopp det at vi ikke kan det, fordi pliktene kaller, tror jeg er årsaken til at vi ikke får denne diagnosen, Det er viktig for en selv å komme ut blant folk, ha plikter og ansvar, og ikke minst omgås andre mennesker.

Nei, absolutt ikke for å provosere, men pent sagt var det vel ikke heller. Dessverre er det sant, det er ikke noen sykdom, det er vel derfor den også kalles usynlig. Muligens press og jag fra samfunnet og miljøet rundt en er en viktig faktor.

Jeg skjønner godt at du ikke tør signere med ditt vanlige nick, for makan til pisspreik...!

Gjest Har fibromyalgi

Nå skal jeg være stygg, men jeg kjenner flere med diagnosen. Helt normale oppadgående mennesker som klarer alt på hjemmebane, og mere til, blant annet å kverulerere med offentlige instanser om sykdommen! Hadde de brukt energien til å trene og ikke være så innovervendte i seg selv, tror jeg mye ville vært løst. Gå hjemme og føle på at det gjør vondt her og der, det er ikke sykdom. Vi som jobber, og betaler skatt, har også dager da vi kunne tenkt å dra dyna godt over øra. Men nettopp det at vi ikke kan det, fordi pliktene kaller, tror jeg er årsaken til at vi ikke får denne diagnosen, Det er viktig for en selv å komme ut blant folk, ha plikter og ansvar, og ikke minst omgås andre mennesker.

Det er jeg fullstendig enig med deg i.

Men det er en god del grunner her,for at jeg har behov for en sånn midlertidig løsning.

Dette kan jeg ikke komme inn på her,pga at da er jeg kanskje ikke så anonym her lengre.

Men tro meg,jeg er lykkelig den dagen jeg kan komme meg ut i jobb.

Gjest osiris

Ikke noen sykdom? Kan du da forklare hvorfor Verdens helseorganisasjon (WHO) har godkjent fibromyalgi som en revmatisk sykdom?

Gjest Har fibromyalgi

Det blir bare tatt hensyn til arbeidsevnen når man søker om trygd, ikke arbeidsmengden man har hjemme.

Om man aldri har vært i jobb,så tas det hensyn til arbeidsmengden hjemme.Det er hjemmet som da regnes som arbeidssted.Det er dette som er min situasjon.

Annonse

orginal svane

etter å ha fått diagnosen fibromyalgi så tror jeg du hadde forandret stilen på drittpratet ditt. Om du måtte leve med smerter dagen lang og lagt opp dagen etter dagsformen så ville tonefallet ditt vært et annet ansatt. Jeg har jobbet i 25 år og synes jeg har nok med erfaring til å si: du aner ikke hva du snakker om.

Det er ingen garanti for at du skal være frisk resten av ditt liv så om du blir liggende der mange av oss andre er,ikke forvent sympati fra noen.

Du ser: det kan bli din tur neste gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...