Gå til innhold

Farlige antidepressiver?


rgr

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 32 år.Jeg har slitt med nedstemthet siden barndommen. Mine tanker spinner mye rundt det negative og opp gjennom tiden har jeg i perioder våknet hver morgen med en ekkel "klump" i magen. Jeg liker best å være for meg selv, da jeg finner samvær med andre anstrengende. Jeg har nok med mine egne tanker.

Jeg har hatt en kjæreste i 3 år. I forhold til han føler jeg mye angst. Tilsynelatende ubegrunnet. Dette ødelegger forholdet vårt. Det slites sakte men sikker i stykker. Jeg får f.eks. hjertebank og tilløp til diare hvis jeg har planlagt å besøke ham. Uvisst hvorfor. Lignende symptomer har jeg hatt i tidligere forhold (som ikke har vart like lenge). Slik at jeg vet at dette ikke har noe med kjæresten min å gjøre. Jeg føler en generell anspenthet og nervøsitet. Jeg vet at noe kan ligge i barndommen, i mitt forhold til min far som er svært lukket og innadvendt. Jeg har gått til samtaleterapi uten at det har hjulpet. Jeg har heller ikke særlig tro på det, siden jeg allerede er veldig selvbevisst. Jeg har to ganger startet med antidepressiv behandling (Cipramil og Zoloft), men har sluttet etter kort tid pga. problemer med å få orgasme, samt at jeg er redd for disse medikamentene. Jeg har lest så mye negativt om mennesker som har fått livene sine ødelagt pga. medisinene. Jeg har nettopp vært hos lege og hun har skrevet ut resept på et preparat som heter efexor. Mitt spørsmål er: Er det trygt å bruke disse medisinene? Er det ikke en gedigen eksperimentering med vår helse? Finnes det noen tall for hvor mange som får alvorlige bivirkninger og ettervirkninger? Vet man nok om hjernens kjemi og sammenhengen mellom depresjoner til å kunne si at medisinene er et riktig middel mot depresjon? Hva er årsaken til seksuell dysfunksjon ved bruk av disse medisinene? Er det bare en del av hjernen som sløves ned? Skal jeg tørre å bruke antidepressiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke si annet enn at uten 150g Efexor hadde jeg neppe vært i live i dag. Så akkurat i forhold til det, orker jeg ikke å spekulere i om, hvis og men når det gjelder AD...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det finnes mennesker som sliter med negative langtidseffekter av antideprisiva. Som absolutt ikke har hatt godt av dem.

Jeg vet at det finnes mange mennesker som har hatt så god hjelp av medisinene at de regner livet i før og etter de fikk medisin.

Det finnes alle typer respons på medisinene. Fra god effekt- minimale bivirkninger til minimal effekt-store bivirkninger.

Jeg synes det er veldig synd at informasjonen om AD er så skyttergravspreget. Den ene siden hevder at dette er supert og uskadelig, virker mer som forsøk på å berolige enn saklig informasjon. Den andre siden påstår det er grusomt, forferdelig og ødelegger kropp og hjerne. Den nyanserte informasjonen må man lete lenge etter.

Det finnes mange medisiner, også for somatiske lidelser, som har negative bivirkninger på kort og lang sikt, men som likevel blir brukt. Hvorfor? Fordi plagene medisinen kurrerer/lindrer er verre enn de negative bivirkningene. Mellom to onder er medisinens negative effekt den minste.

Det du må gjøre er å vurdere om de problemene du har er så store, at det er verdt et nytt forsøk med medisin. Hva vil være konsekvensen av å fortsette slik du gjør nå på kort og lang sikt?

Det kan hende at du etter noe prøving og feiling finner fram til en medisin som gir deg betydelig økt livskvalitet. Og at du finner at de bivirkningene du måtte få er akseptable i forhold til gevinsten.

Håper du finner en løsning som gjør livet ditt bedre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

hei!

Tør du å la være? Livet er et usikkert prosjekt, som Ingvar Vilhelmsen sier.Hvor skadelig er det ikke å gå rundt i flere år å være deprimert og ha dårlig livskvalitet? Kanskje er ikke efexor heller noe for deg,men vel verdt å prøve spør du meg,selv om det ikke var den rette medisinen for meg.Det finnes mange ulike antidepressiver,og selv om noen av dem tilhører samme gruppe,virker de veldig forskjellige på folk.Når det gjelder efexor,kan du for sikkerhets skyld ikke gå høyere i dose enn 225 mg,siden tilbakemeldingsrapporteringen over denne doseringen ikke alltid har vært så god i følge min psykiater.Selv gikk jeg på 150 mg.Ellers har han mange gode tilbakemeldinger.Bruk god tid på eventuell oppstart og nedtrapping.Blir du avflatet i følelseslivet,kaldsvetter mye om nettene,er en del kvalm og svimmel kan du vurdere en annen medisin.Men selv om jeg opplevde disse bivirkningene angrer jeg ikke på at jeg prøvde medisinen.Nå går jeg på cipralex.Den er god på meg.En må prøve seg frem,være litt modig. Slik jeg ser det handler det om å hoppe i det for å prøve å få et bedre liv.Å være deprimert hele livet er heller ikke sunt verken for sjelen eller hjernen tror jeg,så lykke til.Lurer du på noe,bare spør.

Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Tør du å la være? Livet er et usikkert prosjekt, som Ingvar Vilhelmsen sier.Hvor skadelig er det ikke å gå rundt i flere år å være deprimert og ha dårlig livskvalitet? Kanskje er ikke efexor heller noe for deg,men vel verdt å prøve spør du meg,selv om det ikke var den rette medisinen for meg.Det finnes mange ulike antidepressiver,og selv om noen av dem tilhører samme gruppe,virker de veldig forskjellige på folk.Når det gjelder efexor,kan du for sikkerhets skyld ikke gå høyere i dose enn 225 mg,siden tilbakemeldingsrapporteringen over denne doseringen ikke alltid har vært så god i følge min psykiater.Selv gikk jeg på 150 mg.Ellers har han mange gode tilbakemeldinger.Bruk god tid på eventuell oppstart og nedtrapping.Blir du avflatet i følelseslivet,kaldsvetter mye om nettene,er en del kvalm og svimmel kan du vurdere en annen medisin.Men selv om jeg opplevde disse bivirkningene angrer jeg ikke på at jeg prøvde medisinen.Nå går jeg på cipralex.Den er god på meg.En må prøve seg frem,være litt modig. Slik jeg ser det handler det om å hoppe i det for å prøve å få et bedre liv.Å være deprimert hele livet er heller ikke sunt verken for sjelen eller hjernen tror jeg,så lykke til.Lurer du på noe,bare spør.

Vennlig hilsen bugge.

Takk for ditt svar på mitt innlegg. Kan du si noe om hvordan livet ditt har forandret seg etter at du fikk medisinene? Før og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Takk for ditt svar på mitt innlegg. Kan du si noe om hvordan livet ditt har forandret seg etter at du fikk medisinene? Før og etter.

Hei!

Jeg synes livet mitt har forandret seg ganske mye.Selv når jeg gikk på antidepressivaer som ikke var helt rett for meg,gjorde de noe positivt i livet mitt.Jeg har som deg vært deprimert og også plaget med angst siden tidlig barnealder,og har hatt veldig mange dype daler da jeg egentlig ikke ønsket å leve.Jeg hadde egentlig ikke lyst til å dø heller,men livet kjentes uutholdelig ut.Det var som en fysisk smerte.Antidepressiva tok bort disse dypeste dalene.Men jeg har en god psykiater og vi har prøvd oss frem.Alt for mange går for lenge på et preparat som ikke virker tilfredstillende nok,og da er det bedre å hoppe i det og prøve noe nytt etter en stund.Jeg føler ikke at medisinene "messer" med hjernen min.Tvert i mot føler jeg at de gir meg muligheten til å bli mer meg selv slik som jeg ønsker å være.Før hadde jeg en identitet som et deprimert menneske,men nå merker jeg at jeg ikke tenker slike tanker så mye om meg selv lenger.Jeg ser det slik at av en eller annen grunn bryter hjernen min ned serotonin for raskt,og nå får jeg muligheten til å prøve å motvirke dette.Jeg var selv skeptisk til all medisinering i mange år, men det er ikke sikkert det er så sunt å leve i årevis med signalstoffer i ubalanse heller.Problemet er bivirkninger,og derfor har jeg vært innom litt av hvert.Noe var et mareritt for akkurat meg,men tror ikke jeg har fått noen senskader av det heller.Etterhvert viser det seg at hos noen lærer hjernen seg til å ikke bryte ned signalstoffer så raskt og man kan slutte helt.Andre må nok forsone seg med en lang periode.Jeg vet ikke helt hvor jeg havner,det vil tiden vise.Valget blir uansett opp til den enkelte.Håper du finner det beste valget for deg.

Efexor har rykte for seg til å være litt tøff i startfasen,men ikke avskriv den raskt for det.Ta det bare veldig med ro i starten og spis alltid før du tar tabletten.(Hvis du begynner på den)

vennlig hilsen bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg synes livet mitt har forandret seg ganske mye.Selv når jeg gikk på antidepressivaer som ikke var helt rett for meg,gjorde de noe positivt i livet mitt.Jeg har som deg vært deprimert og også plaget med angst siden tidlig barnealder,og har hatt veldig mange dype daler da jeg egentlig ikke ønsket å leve.Jeg hadde egentlig ikke lyst til å dø heller,men livet kjentes uutholdelig ut.Det var som en fysisk smerte.Antidepressiva tok bort disse dypeste dalene.Men jeg har en god psykiater og vi har prøvd oss frem.Alt for mange går for lenge på et preparat som ikke virker tilfredstillende nok,og da er det bedre å hoppe i det og prøve noe nytt etter en stund.Jeg føler ikke at medisinene "messer" med hjernen min.Tvert i mot føler jeg at de gir meg muligheten til å bli mer meg selv slik som jeg ønsker å være.Før hadde jeg en identitet som et deprimert menneske,men nå merker jeg at jeg ikke tenker slike tanker så mye om meg selv lenger.Jeg ser det slik at av en eller annen grunn bryter hjernen min ned serotonin for raskt,og nå får jeg muligheten til å prøve å motvirke dette.Jeg var selv skeptisk til all medisinering i mange år, men det er ikke sikkert det er så sunt å leve i årevis med signalstoffer i ubalanse heller.Problemet er bivirkninger,og derfor har jeg vært innom litt av hvert.Noe var et mareritt for akkurat meg,men tror ikke jeg har fått noen senskader av det heller.Etterhvert viser det seg at hos noen lærer hjernen seg til å ikke bryte ned signalstoffer så raskt og man kan slutte helt.Andre må nok forsone seg med en lang periode.Jeg vet ikke helt hvor jeg havner,det vil tiden vise.Valget blir uansett opp til den enkelte.Håper du finner det beste valget for deg.

Efexor har rykte for seg til å være litt tøff i startfasen,men ikke avskriv den raskt for det.Ta det bare veldig med ro i starten og spis alltid før du tar tabletten.(Hvis du begynner på den)

vennlig hilsen bugge

Takk for svar! Det er fint å høre hvilke erfaringer andre i lignende situasjon har. Jeg har tatt min første efexor i dag. Det er vel verdt et forsøk. Akkurat nå har jeg det veldig tøft. Uroen og angsten jeg har hatt så lenge har ødelagt forholdet til kjæresten min og jeg har gjort det slutt. Er ikke sikker på at det var det rette valget. Kanskje skulle jeg sett det an litt til, men det ble for sterkt. Håper at medisinene kan hjelpe meg på sikt slik at forholdet til andre mennesker blir lettere å takle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...