Gjest sjalukvinne Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Jeg sliter mye med sjalusi. Vet hvor dumt dette er, men klarer ikke ta meg sammen. Det er aldri sånn at jeg "plager" typen min med dette problemet, tvert om, prøver jeg å skjule det så godt jeg kan. Jeg blir snart rivd opp innvendig av vonde tanker om mye urealistiske ting, kanskje også noen realistiske.? Vet selv hvor plagsomt dette kan være for den som er sammen med en sjalu person, derfor holder jeg det for meg selv. Noen som har noen gode råd for hvordan jeg kan takle dette på en best mulig måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beautiful mind Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hei, Hva er det du blir sjalu på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/#findComment-1082935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjaulukvinne Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hei, Hva er det du blir sjalu på? Er bare teite tanker som dukker opp i hodet mitt. Er redd han skal finne seg en annen, rote med andre, kort sagt, det meste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/#findComment-1082960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss confidence Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Er bare teite tanker som dukker opp i hodet mitt. Er redd han skal finne seg en annen, rote med andre, kort sagt, det meste. Hvis du virkelig synes disse tankene er så teite, kan du ikke bare le av deg selv som har så god fantasi? Jeg tror du egentlig ikke syns de er så teite, og at du derfor ikke kan le av dem. Du skrev jo i det første innlegget at noen av de kanskje var realistiske. Har han noen gang gjort noe som får deg til å betvile hans trofasthet? Isåfall, så er det jo litt mere forståelig. Men jeg antar at det ikke har skjedd, siden du da antageligvis ikke hadde vært så flau over disse følelsene at du ikke deler de med han. Sjalusi og selvbilde henger tett sammen. Minn deg selv på alle de tingene han liker ved deg, og som gjør at han er kjæresten din. Minn deg selv på alle tingene vennene dine liker ved deg og alle de gode egenskapene du har. Hvorfor skulle han ville rote med andre når han allerede har funnet den beste? Tro på deg selv, tro på det han sier til deg, ha tro på forholdet deres! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/#findComment-1083173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjalukvinne Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Hvis du virkelig synes disse tankene er så teite, kan du ikke bare le av deg selv som har så god fantasi? Jeg tror du egentlig ikke syns de er så teite, og at du derfor ikke kan le av dem. Du skrev jo i det første innlegget at noen av de kanskje var realistiske. Har han noen gang gjort noe som får deg til å betvile hans trofasthet? Isåfall, så er det jo litt mere forståelig. Men jeg antar at det ikke har skjedd, siden du da antageligvis ikke hadde vært så flau over disse følelsene at du ikke deler de med han. Sjalusi og selvbilde henger tett sammen. Minn deg selv på alle de tingene han liker ved deg, og som gjør at han er kjæresten din. Minn deg selv på alle tingene vennene dine liker ved deg og alle de gode egenskapene du har. Hvorfor skulle han ville rote med andre når han allerede har funnet den beste? Tro på deg selv, tro på det han sier til deg, ha tro på forholdet deres! Vel jeg kan si at tankene mine er teite fordi jeg ikke liker dem, og ikke er sikkert på hvor realstiske de er. Skal prøve å si litt i korte trekk hva som får meg til å tenke som jeg gjør. Jeg vet han var utro med eksen sin, noe hun aldri fikk vite.Da jeg sa til ham at ingen av de jeg har vært sammen med har vært utro sa han; "tror du ja", som om han tok det som en selvfølge at de fleste er utro.? Vi er mye borte fra hverandre, og når vi møtes igjen er det ofte han prioriterer tiden sin mer på andre jenter, enn meg som han ikke har sett på en stund. Han er ekstrem når det gjelder å se på andre jenter, og så videre. Det er selvfølgelig flere tanker som gjør at jeg er sjalu. Men det er bare mange småting som gjør det hele så stort og sårt inni meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/#findComment-1083239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bedre liv uten Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Vel jeg kan si at tankene mine er teite fordi jeg ikke liker dem, og ikke er sikkert på hvor realstiske de er. Skal prøve å si litt i korte trekk hva som får meg til å tenke som jeg gjør. Jeg vet han var utro med eksen sin, noe hun aldri fikk vite.Da jeg sa til ham at ingen av de jeg har vært sammen med har vært utro sa han; "tror du ja", som om han tok det som en selvfølge at de fleste er utro.? Vi er mye borte fra hverandre, og når vi møtes igjen er det ofte han prioriterer tiden sin mer på andre jenter, enn meg som han ikke har sett på en stund. Han er ekstrem når det gjelder å se på andre jenter, og så videre. Det er selvfølgelig flere tanker som gjør at jeg er sjalu. Men det er bare mange småting som gjør det hele så stort og sårt inni meg. Det virker som det er han som har et problem og ikke du. Det er normalt å bli sjalu når han prioriterer andre jenter og ser på andre jenter. Var jeg deg ville jeg ikke ønsket å fortsette forholdet, sjalusi sliter en i stykker innenfra. Ikke er følelsene akseptert og selvforakten vokser for hver gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/#findComment-1083252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss confidence Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Vel jeg kan si at tankene mine er teite fordi jeg ikke liker dem, og ikke er sikkert på hvor realstiske de er. Skal prøve å si litt i korte trekk hva som får meg til å tenke som jeg gjør. Jeg vet han var utro med eksen sin, noe hun aldri fikk vite.Da jeg sa til ham at ingen av de jeg har vært sammen med har vært utro sa han; "tror du ja", som om han tok det som en selvfølge at de fleste er utro.? Vi er mye borte fra hverandre, og når vi møtes igjen er det ofte han prioriterer tiden sin mer på andre jenter, enn meg som han ikke har sett på en stund. Han er ekstrem når det gjelder å se på andre jenter, og så videre. Det er selvfølgelig flere tanker som gjør at jeg er sjalu. Men det er bare mange småting som gjør det hele så stort og sårt inni meg. Det virker som om dere har litt forkjellig grensesetting i forhold til hva som er greit og ikke i forhold til andre. Siden han har vært borti utroskap før, er kanskje det å "bare" kikke på andre jenter ikke så farlig, fordi han vet hvor mye verre det kunne vært. Jeg kikker jo på andre gutter selv, og ville aldri nekta gutten min å kikke heller. Sålenge man holder seg i skinnet og ikke gjør noe mer enn å kikke. Men "ekstremt mye" er det vel ikke sikkert jeg hadde tålt heller. Det høres jo litt rart ut at han prioriterer andre jenter ovenfor deg, men det kan jo være så mye. Om de er bare tilfeldig bekjente så ville nok jeg reagert også, men hvis de er gamle, nære venner som han ser enda sjeldnere enn deg, så må du ikke henge deg opp i at de er jenter. Det er lov å prioritere vennene sine over kjæresten noen ganger. Jeg prøver nok ekstra hardt å være rasjonell nå, fordi jeg kjenner igjen meg selv for noen år tilbake siden. Jeg ble veldig lett sjalu, og det var veldig slitsomt for oss begge. Iløpet av noen år så steg derimot selvtillitten og troen på meg selv, og nå blir jeg nesten aldri sjalu lenger. Det er utrolig behagelig! Det skal nok sies at det ikke er samme gutten jeg er med nå, men jeg hadde virkelig ingen grunn til å være sjalu før heller. Ha troen på at du er en bra kjæreste og dersom han ikke klarer å verdsette det, så er det synd for han! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/#findComment-1083264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer jeg på... Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Min erfaring er at det å tørre å fortelle den andre om ting en syns er vanskelig ofte gjør det litt lettere å bære. Hvis du vil ta det opp med kjæresten din, syns jeg du skal fortelle han hvorfor du blir sjalu og også at du er villig til å jobbe mye med det for at du skal bli tryggere. Prøv om dere sammen kan komme fram til noen metoder som gjør at du kan bli litt tryggere. Om du vil lykkes med dette kommer jo litt an på hvordan han er også da... Lykke til! Sjalusi er ikke så greit.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/#findComment-1083268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjalukvinne Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Det virker som om dere har litt forkjellig grensesetting i forhold til hva som er greit og ikke i forhold til andre. Siden han har vært borti utroskap før, er kanskje det å "bare" kikke på andre jenter ikke så farlig, fordi han vet hvor mye verre det kunne vært. Jeg kikker jo på andre gutter selv, og ville aldri nekta gutten min å kikke heller. Sålenge man holder seg i skinnet og ikke gjør noe mer enn å kikke. Men "ekstremt mye" er det vel ikke sikkert jeg hadde tålt heller. Det høres jo litt rart ut at han prioriterer andre jenter ovenfor deg, men det kan jo være så mye. Om de er bare tilfeldig bekjente så ville nok jeg reagert også, men hvis de er gamle, nære venner som han ser enda sjeldnere enn deg, så må du ikke henge deg opp i at de er jenter. Det er lov å prioritere vennene sine over kjæresten noen ganger. Jeg prøver nok ekstra hardt å være rasjonell nå, fordi jeg kjenner igjen meg selv for noen år tilbake siden. Jeg ble veldig lett sjalu, og det var veldig slitsomt for oss begge. Iløpet av noen år så steg derimot selvtillitten og troen på meg selv, og nå blir jeg nesten aldri sjalu lenger. Det er utrolig behagelig! Det skal nok sies at det ikke er samme gutten jeg er med nå, men jeg hadde virkelig ingen grunn til å være sjalu før heller. Ha troen på at du er en bra kjæreste og dersom han ikke klarer å verdsette det, så er det synd for han! Takk for svar. Vil gjerne høre om hvordan du kom over sjalusien du slet med. Jeg var veldig sjalu i begynnelsen på forholdet til eksen min, men etter hvert gikk det over. I begynnelsen på det forholdet jeg er i nå var jeg ikke sjalu i det hele tatt, det har bare kommet snikende på de siste mnd. Vi har forøvig vært sammen i et og et halvt år. Vi bor ikke sammen nå, men i hver vår by. Vi har planer om å flytte sammen til sommeren. Men jeg begynner å betenke meg på om sjalusien min da vil bli sterkere eller svakere. Jeg prøver så godt jeg kan og få meg selv på fornuftige tanker, men jeg sliter veldig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/#findComment-1083292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss confidence Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Takk for svar. Vil gjerne høre om hvordan du kom over sjalusien du slet med. Jeg var veldig sjalu i begynnelsen på forholdet til eksen min, men etter hvert gikk det over. I begynnelsen på det forholdet jeg er i nå var jeg ikke sjalu i det hele tatt, det har bare kommet snikende på de siste mnd. Vi har forøvig vært sammen i et og et halvt år. Vi bor ikke sammen nå, men i hver vår by. Vi har planer om å flytte sammen til sommeren. Men jeg begynner å betenke meg på om sjalusien min da vil bli sterkere eller svakere. Jeg prøver så godt jeg kan og få meg selv på fornuftige tanker, men jeg sliter veldig. Det er vanskelig å si akkurat hva som spilte størst rolle. Jeg prøvde å finne ut hva det var ved disse jentene som gjorde at jeg trodde han heller ville ha de enn meg. Det var for eksempel at de var veldig pene, var morsomme, virket smarte, delte en hobby med kjærsten min eller gjerne alt på en gang. Men ved litt ettertanke så visste jeg jo at han syntes jeg var veldig pen også, han lo jo av vitsene mine, jeg er jo ikke dum og jeg gjorde det jeg kunne for å være en snill og god kjæreste. Jeg innså vel bare rett og slett at jeg selv ikke var så mye dårligere enn disse "perfekte" jentene jeg mente han kikka på. Og uansett om de var penere, smartere, morsommere +++, så var heller ikke de perfekte, og jeg var jo uansett kjæresten hans og han var sammen med meg fordi han hadde lyst til det. Men vi snakket ganske åpent om det, og han fikk meg egentlig til å innse litt av det jeg skrev i forrige kommentar; at jeg måtte prøve å sette meg litt i hans spor. Ville jeg klart å aldri kikke på noen gutter? Ville jeg aldri prioritert en kompis over han? Jeg hadde jo ikke noen lyst til å leve etter mine egne regler en gang, så det var jo egentlig litt urimelig å forlange det av han. Men man er jo alltid 2 i et forhold, og problemene har sjelden bare en side. Sjalusien min forsvant ikke helt med en gang selvfølgelig. Men det har vært enda lettere å jobbe med den med den nåværende kjæresten, fordi han er flinkere til å skryte av meg og få meg til å føle meg viktig i livet sitt. Så hvis jeg først skulle bli sjalu, så får han meg veldig lett til å huske at jeg er den eneste han vil ha. Det finnes nok ikke noe fasitsvar på dette. Men nøkkelen er antakeligvis å bedre sitt eget selvbilde. Et bra selvbilde er dessuten mer attraktivt for partneren din, så det kommer bare god ting ut av å prøve å jobbe litt med det. Og uansett om det skulle vise seg at du hadde rett om han, så har du i det minste litt høyere tanker om deg selv og kan komme deg videre ved å vite at det var hans tap, og ikke ditt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/#findComment-1083304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjalukvinne Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Det er vanskelig å si akkurat hva som spilte størst rolle. Jeg prøvde å finne ut hva det var ved disse jentene som gjorde at jeg trodde han heller ville ha de enn meg. Det var for eksempel at de var veldig pene, var morsomme, virket smarte, delte en hobby med kjærsten min eller gjerne alt på en gang. Men ved litt ettertanke så visste jeg jo at han syntes jeg var veldig pen også, han lo jo av vitsene mine, jeg er jo ikke dum og jeg gjorde det jeg kunne for å være en snill og god kjæreste. Jeg innså vel bare rett og slett at jeg selv ikke var så mye dårligere enn disse "perfekte" jentene jeg mente han kikka på. Og uansett om de var penere, smartere, morsommere +++, så var heller ikke de perfekte, og jeg var jo uansett kjæresten hans og han var sammen med meg fordi han hadde lyst til det. Men vi snakket ganske åpent om det, og han fikk meg egentlig til å innse litt av det jeg skrev i forrige kommentar; at jeg måtte prøve å sette meg litt i hans spor. Ville jeg klart å aldri kikke på noen gutter? Ville jeg aldri prioritert en kompis over han? Jeg hadde jo ikke noen lyst til å leve etter mine egne regler en gang, så det var jo egentlig litt urimelig å forlange det av han. Men man er jo alltid 2 i et forhold, og problemene har sjelden bare en side. Sjalusien min forsvant ikke helt med en gang selvfølgelig. Men det har vært enda lettere å jobbe med den med den nåværende kjæresten, fordi han er flinkere til å skryte av meg og få meg til å føle meg viktig i livet sitt. Så hvis jeg først skulle bli sjalu, så får han meg veldig lett til å huske at jeg er den eneste han vil ha. Det finnes nok ikke noe fasitsvar på dette. Men nøkkelen er antakeligvis å bedre sitt eget selvbilde. Et bra selvbilde er dessuten mer attraktivt for partneren din, så det kommer bare god ting ut av å prøve å jobbe litt med det. Og uansett om det skulle vise seg at du hadde rett om han, så har du i det minste litt høyere tanker om deg selv og kan komme deg videre ved å vite at det var hans tap, og ikke ditt. Lykke til! Takk for at du tar deg tid til å svare. Det hjelper utrolig mye å høre at noen har/har hatt de samme problemene og kommet over det. Jeg har litt å jobbe med her, men jeg får bare bite tenna sammen, og forsøke og endre tankemønsteret mitt. Ellers prøver jeg å si til meg selv at hvis han er utro, så er han langt i fra den personen jeg elsker uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/#findComment-1083312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss Confidence Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Takk for at du tar deg tid til å svare. Det hjelper utrolig mye å høre at noen har/har hatt de samme problemene og kommet over det. Jeg har litt å jobbe med her, men jeg får bare bite tenna sammen, og forsøke og endre tankemønsteret mitt. Ellers prøver jeg å si til meg selv at hvis han er utro, så er han langt i fra den personen jeg elsker uansett. Bare hyggelig å kunne hjelpe. Det er nok mange med oss i denne situasjonen tror jeg. Og det finnes helt sikkert flere fremgangsmåter om dette ikke skulle hjelpe. Du virker som du virkelig har lyst til å komme deg ut av denne tankebanen, og motivasjon er jo det beste utgangspunktet som finnes. Ikke gi opp, husk at ting tar tid! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166181-sjalusi/#findComment-1083330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.