Gå til innhold

Kan det at jeg er skoleflink være et hinder for meg når jeg søker hjelp?


Gjest skoleflink og deprimert

Anbefalte innlegg

Gjest skoleflink og deprimert

Har vært i psykiatrien lenge grunnet angst og depresjoner. Føler at jeg ikke blir helt tatt på alvor av behandlere pga at jeg klarer å følge studiene mine. Har nesten ikke vært forsinket. Og jeg har gjort det bra også. Dette skyldes (tror jeg) at jeg har en usedvanlig god hukommelse og alltid kan gulpe opp noe på eksamen. Ellers føler jeg ikke at jeg er tilstede på forelesninger eller at jeg ellers skjønner noe av det jeg studerer. Jeg føler meg bare heldig som er flink til å skrive fort og huske det jeg skal.

Men nå er jeg så lei av å høre at "ja men du gjør det jo så bra på studiene". " Du klarer deg jo så bra osv". Lurer på om jeg må stryke eller bli forsinket for at noen skal forstå hvordan jeg har det.

Kan man ikke være sterkt deprimert selv om man er skoleflink?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du skriver at de ikke forstår hvordan du har det og at du "ikke blir tatt på alvor".

Hva skulle behandleren gjøre eller ikke gjøre, si eller ikke si for at du skulle ha følelsen av "å bli tatt på alvor"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever noe av det samme. Har fullført utdannelsen, med en del forsinkelser, men var ikke under behandling mens jeg holdt på med utdannelsen. Får stadig høre ting som at "du som har så bra utdannelse, du klarer nok dette også". Kan det ikke tenkes at det går en grense for hvor mye vi klarer, selv om vi har utdannelse? At det rett og slett blir for mye? Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde gitt opp tidligere, ikke presset meg gjennom utdannelsen og ofret alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at de ikke forstår hvordan du har det og at du "ikke blir tatt på alvor".