Gå til innhold

Datteren vår vil ikke snakke med de voksne i barnehagen

Anbefalte innlegg

Vi har en datter på 3 1/2 år som begynte i ny bhg høsten 04. Hun er i utgangspunktet en beskjeden jente og har til dags dato ennå ikke snakket med noen av de voksne i barnehagen. Hun prater med de andre barna men stopper opp når de voksne kommer bort til dem. Hun har et godt språk og er flink til å snakke ellers. Hun trives godt i bhg og vi er også sikre på at hun liker de ansatte svært godt. Hun gir oss ikke noe svar på hvorfor hun ikke vil prate. Vi tror hun kom inn i en vanskelig sirkel etter første dagene i bhg da det ble fokusert veldig mye på at hun skulle svare på spørsmål i plenium. (de er 18 barn og hun har tidligere vært i bhg med 8 barn) Vi har diskutert problemet med styrer uten at det er gjort noen tiltak av betydning. Har du noen råd om hva vi kan gjøre for at hun skal begynne å snakke ?

Fortsetter under...

Datteren til venninnen min fikk diagnosen selektiv mutisme. Hun snakker ikke med noen andre voksne, kun de aller nærmeste, ikke engang læreren på skolen, og hun var 12 år.

Så flyttet de til en annen by og dermed var plutselig problemet løst.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Ja dette ville jeg gått videre med, siden det er snart 10 månd siden barnet begynte i denne barnehagen. Det behøver ikke bety at det er noe galt i samspillet, kanskje datteren deres trenger tid til å omstille seg. Men når personalet har 18 barn å forholde seg til, blir det vel som i skolen, at de mest aktive får mest oppmerksomhet. Jeg ville ha bedt om en samtale med styrer og spespedagogen som barnehagen har som veileder.

Gjest this is a signature

Datteren til venninnen min fikk diagnosen selektiv mutisme. Hun snakker ikke med noen andre voksne, kun de aller nærmeste, ikke engang læreren på skolen, og hun var 12 år.

Så flyttet de til en annen by og dermed var plutselig problemet løst.

Hva er egentlig selektiv mutisme?

Det var som jeg forstår heldigvis ikke så dyptgående/alvorlig etterom det gikk voer da dere flytta til ny by?

Hva er egentlig selektiv mutisme?

Det var som jeg forstår heldigvis ikke så dyptgående/alvorlig etterom det gikk voer da dere flytta til ny by?

Ikke min unge det gjelder. Klart det var et stort problem, ungen snakket ikke med læreren sin engang, ikke noen voksne i det hele tatt bortsett fra på telefonen og til de aller nærmeste.

Du kan sikkert søke det opp på Google og så ville jeg tatt kontakt med BUP hvis det er et problem.

Annonse

Gjest this is a signature

Jeg ser at de har glemt å fylle ut prosentandel på resultatdelen i teksten..Litt irriterende å lese når noe i teksten mangler..

Be om ekstra samtale med styrer og ped.leder.

Rart at de ikke har tatt tak i dette tidligere, for det synes jeg er på høy tid at de gjør!

Det er fint at hun trives, men det er viktig at hun har tillit til de voksne og føler at hun kan komme til de hvis hun er lei seg, har slått seg, ser noen som er slemme mot hverandre etc..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...