Gå til innhold

Min sønns første ped :)


Rubia

Anbefalte innlegg

Gjest torskefisk

?

11-åringen din ønsker seg en moped OG FÅR DET???

Ikke særlig mye moro han får av den, for den bør stå i garasjen til han er 16 (og har tatt mopedførerbeviset). Tror du han vil vente med å kjøre bil til han er 18, eller syns dere det er greit om han kjører rundt i trettenårsalderen, "for gutter er gutter og bør få utfolde seg litt"? Har dere tenkt på hvilket inntrykk dere gir han ang. forholdet til trafikkregler? Hvorfor skal han noensinne holde seg til andre regler, som fartsgrenser, alkohol og annet, når man selv (eller "snille" foreldre) tydeligvis kan bestemme selv om man er "moden" nok.

Jeg syns ikke dere er snille, men ufattelig dumme.

Håper noen anmelder dere hvis han kjører "doningen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    39

  • Rubia

    23

  • mariaflyfly

    13

  • snø

    10

Mest aktive i denne tråden

?

11-åringen din ønsker seg en moped OG FÅR DET???

Ikke særlig mye moro han får av den, for den bør stå i garasjen til han er 16 (og har tatt mopedførerbeviset). Tror du han vil vente med å kjøre bil til han er 18, eller syns dere det er greit om han kjører rundt i trettenårsalderen, "for gutter er gutter og bør få utfolde seg litt"? Har dere tenkt på hvilket inntrykk dere gir han ang. forholdet til trafikkregler? Hvorfor skal han noensinne holde seg til andre regler, som fartsgrenser, alkohol og annet, når man selv (eller "snille" foreldre) tydeligvis kan bestemme selv om man er "moden" nok.

Jeg syns ikke dere er snille, men ufattelig dumme.

Håper noen anmelder dere hvis han kjører "doningen".

Litt mer landlig og ja, han hadde fått en gammel bil å dure med på jordet.

Så om en lar dem få slik frihet så er det ensbetydende med at de mister grepet og kjører bil uten lappen, kjører i fylla, tar ikke hensyn til trafikkregler osv.osv.?

Er veldig glad jeg har større tro på barna mine enn det der du.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Litt mer landlig og ja, han hadde fått en gammel bil å dure med på jordet.

Så om en lar dem få slik frihet så er det ensbetydende med at de mister grepet og kjører bil uten lappen, kjører i fylla, tar ikke hensyn til trafikkregler osv.osv.?

Er veldig glad jeg har større tro på barna mine enn det der du.

:)

Nå får jeg hakeslepp.

Dette er utrolig og jeg hadde ikke trodd dette om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg hakeslepp.

Dette er utrolig og jeg hadde ikke trodd dette om deg.

Er nok litt stor i kjeften nå...han hadde ikke fått bil nå.selvsakt

Men en gammel morris eller noe som 16-17 åring skulle en ikke sett bort ifra.

Blir bare litt provosert over at man liksom er "dårlig" forelder forde man gjør ting noe anneledes...sorry ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt stor i kjeften nå...han hadde ikke fått bil nå.selvsakt

Men en gammel morris eller noe som 16-17 åring skulle en ikke sett bort ifra.

Blir bare litt provosert over at man liksom er "dårlig" forelder forde man gjør ting noe anneledes...sorry ;)

Det er jo ulovlig. Blir han tatt i å kjøre bil som 16-årig, risikerer han å få utsatt å få lov til å ta sertifikatet til han er 20 år (jeg kjenner en som fikk det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Det ene er ikke lik det andre, I know...

men dine barn da, ser de aldri film før nådd aldersgrense.

Får de aldri gjøre noe såfremt det ikke er lovlig være seg i alder eller ellers?

Og har aldri du gjort noe slike "uskyldig ulovlig"

I såfall...good for you.

Takke meg til mekking i søla og pedkjøring i privat gård/vei enn unger vandrendes i Oslos - eller andre - gater sier nå jeg da.

Men det er fint vi er forskjellige, slik får vi forskjellige barn.

Du ser ikke forskjell på å se på Rambo som 12-åring og det å putre rundt på en moped i 50 kilometer i timen 5 år før tiden?

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Er nok litt stor i kjeften nå...han hadde ikke fått bil nå.selvsakt

Men en gammel morris eller noe som 16-17 åring skulle en ikke sett bort ifra.

Blir bare litt provosert over at man liksom er "dårlig" forelder forde man gjør ting noe anneledes...sorry ;)

Ja når han er så gammel er det greit med øvelseskjøring.

Men moped i 11 års alderen er det ingen som er moden nok til samtidig som det er lovstridig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Det er jo ulovlig. Blir han tatt i å kjøre bil som 16-årig, risikerer han å få utsatt å få lov til å ta sertifikatet til han er 20 år (jeg kjenner en som fikk det).

Jeg håper da virkelig at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da, da er den grei c",)

Jeg er bare sur og bitter over tapt barndom. Storebror fikk lov til både det ene og det andre, mens lille jentemeg fikk ikke og jeg er nesten like sint over det som den gang.

Det har sine fordeler å komme fra en familie der alle barna har samme kjønn, ser jeg! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da virkelig at det skjer.

Det er jo litt teit hvis han skal bli dømt for noe han har fått lov til av mora. Jeg vil i hvert fall lære barna mine til å følge loven når de kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

eh du vet at han må ta mopedlappen for å få kjøre den??? og det får han forhåpentligvis ikke ta som 11-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai...Det er laaangt mellom 11 og 16 år. Jeg ville aldri vurdert å gi en elleveåring moped, uansett hvor moden han er.

Dessuten synes jeg det er helt på trynet å lære ungene at det er greit å bryte de lovene man ikke liker.

Hva sier du forresten den dagen den mindre fornuftige lillebroren kommer og forlanger moped som elleveåring fordi storebror fikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

serendipity

Det der sytes jeg var SVÆÆÆÆÆÆERT lite gjennomtenkt. Det er forbud, som du sikkert vet. Og om han en gang skader seg skikkelig så er det faktisk din skyld. Du må leve med samvittigheten at gledestårer i øyene på gullklumpen var viktigere enn et barn som ikke har blitt skadet (og jeg tenker da ikke på en bruket arm eller ben).

Jeg sytnes du skal trekke sykkelen tilbake før det er for sent..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai...Det er laaangt mellom 11 og 16 år. Jeg ville aldri vurdert å gi en elleveåring moped, uansett hvor moden han er.

Dessuten synes jeg det er helt på trynet å lære ungene at det er greit å bryte de lovene man ikke liker.

Hva sier du forresten den dagen den mindre fornuftige lillebroren kommer og forlanger moped som elleveåring fordi storebror fikk det?

"Dessuten synes jeg det er helt på trynet å lære ungene at det er greit å bryte de lovene man ikke liker."

Enig! Man lærer unger å forholde seg til loven, punktum. Det blir fryktelig vanskelig å forklare dem hvorfor de må holde lover man selv liker, men som _de_ ikke liker, hvis ikke...

Og sammenlikningen med aldersgrenser på film blir bare for dum. Det står _anbefalt_ aldersgrense. Det gjør det ikke mht til det å kjøre moped/bil...

Min mann fikk også bil da han var 16 - men den var så elendig i stand at han brukte de to årene fram til han var 18 på å få den i kjørbar stand.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig være en skikkelig dolmamma ;o)

Nix, for de lar ikke unger hoppe på trampoline en gang ;o)

Hihihi, du ba om den!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torskefisk

Litt mer landlig og ja, han hadde fått en gammel bil å dure med på jordet.

Så om en lar dem få slik frihet så er det ensbetydende med at de mister grepet og kjører bil uten lappen, kjører i fylla, tar ikke hensyn til trafikkregler osv.osv.?

Er veldig glad jeg har større tro på barna mine enn det der du.

:)

Jeg har ikke større tro på barna DINE nei, og det kan du ikke forvente at resten av samfunnet har heller.

Lover og regler er til for en grunn, og de gjelder for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger i disse dager kan jo begynne mede motorcross fra de er fire år gammel (noe mine forøvrig skal få lov til. Søtt med bittesmå unger på bittesmå motorsykler;), så jeg ser virkelig ikke forskjellen på at en elleveåring får kjøre på bane, eller i åkern (eller hvor han nå kjører) hjemme hos foreldrene.

Sånn, så har du ikke BARE fått kjeft ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix, for de lar ikke unger hoppe på trampoline en gang ;o)

Hihihi, du ba om den!

Beste hilsen fra

Helt ærlig, jeg synes trampolinehopping er atskillig farligere enn en 11-åring som putrer rundt på en gammel moped på et jorde.

Det er jo ikke akkurat snakk om å kjøre i bygatene med moped da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...