Gå til innhold

Min sønns første ped :)


Rubia

Anbefalte innlegg

Ser du får mye hets for dette.. men jeg(jente!!) fikk også moped tidlig (var nesten 13) - og er oppvokst på landet. Ikke kriminell ble jeg. Ikke alkoholiker. Kjører ikke i fylla. Aldri forsøkt narkotika... Ble nok rimelig oppegående til tross for at jeg kjørte moped på jorder og private landeveier (også oppå fjellet da!)

Fikk også begynne så smått med bilkjøring da jeg var 14-15 år, og har aldri kjørt i hjel noen eller skadet noen...evt, noen småfluer..

Imidlertid har jeg aldri vært innblandet i noen ulykker, aldri krasjet en bil og i det hele tatt er relativt habil kjører vil jeg karakterisere meg som.

Så din sønn vil nok ha det mye moro med moppen og ikke minst vil han lære mye før han slippes ut i trafikken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    39

  • Rubia

    23

  • mariaflyfly

    13

  • snø

    10

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229

Helt ærlig, jeg synes trampolinehopping er atskillig farligere enn en 11-åring som putrer rundt på en gammel moped på et jorde.

Det er jo ikke akkurat snakk om å kjøre i bygatene med moped da.

Jeg tror du må ha et sykelig forhold til trampoliner :o)

Det er nok adskillig flere som blir hard skadet på moped. Nå mener jeg ikke akkurat på en rolig landevei som Rubia skriver om altså.

Det er en del bruddskader på trampoline, men det er ikke akkurat såååå mange som brekker nakken. Det er faktisk veldig mange leger som anbefaler trampolinehopping også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du får mye hets for dette.. men jeg(jente!!) fikk også moped tidlig (var nesten 13) - og er oppvokst på landet. Ikke kriminell ble jeg. Ikke alkoholiker. Kjører ikke i fylla. Aldri forsøkt narkotika... Ble nok rimelig oppegående til tross for at jeg kjørte moped på jorder og private landeveier (også oppå fjellet da!)

Fikk også begynne så smått med bilkjøring da jeg var 14-15 år, og har aldri kjørt i hjel noen eller skadet noen...evt, noen småfluer..

Imidlertid har jeg aldri vært innblandet i noen ulykker, aldri krasjet en bil og i det hele tatt er relativt habil kjører vil jeg karakterisere meg som.

Så din sønn vil nok ha det mye moro med moppen og ikke minst vil han lære mye før han slippes ut i trafikken :-)

"Ser du får mye hets for dette.. men jeg(jente!!) fikk også moped tidlig (var nesten 13) - og er oppvokst på landet. Ikke kriminell ble jeg. Ikke alkoholiker. Kjører ikke i fylla. Aldri forsøkt narkotika... Ble nok rimelig oppegående til tross for at jeg kjørte moped på jorder og private landeveier (også oppå fjellet da!)"

Nå spørs jo dette om det er regelen eller unntaket da, og hvordan kan vi vite om det er det ene eller det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Helt ærlig, jeg synes trampolinehopping er atskillig farligere enn en 11-åring som putrer rundt på en gammel moped på et jorde.

Det er jo ikke akkurat snakk om å kjøre i bygatene med moped da.

Au

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må ha et sykelig forhold til trampoliner :o)

Det er nok adskillig flere som blir hard skadet på moped. Nå mener jeg ikke akkurat på en rolig landevei som Rubia skriver om altså.

Det er en del bruddskader på trampoline, men det er ikke akkurat såååå mange som brekker nakken. Det er faktisk veldig mange leger som anbefaler trampolinehopping også.

Kanskje jeg har det.

Men jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å la sønnen min på 11 kjøre rundt med en gammel mop på et jorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er du seriøs?

Ja, dette er en "artig" oppfordring til lovbrudd. På grensa til omsorgssvikt?

Får håpe at barnas far har mer vett enn deg i knollen, og legger ned forbud.

Du er vel ikke særlig høy i hatten om han brekker nakken, og du la redskapen i hendene på'n med full velsignelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest midia

Ser du får mye hets for dette.. men jeg(jente!!) fikk også moped tidlig (var nesten 13) - og er oppvokst på landet. Ikke kriminell ble jeg. Ikke alkoholiker. Kjører ikke i fylla. Aldri forsøkt narkotika... Ble nok rimelig oppegående til tross for at jeg kjørte moped på jorder og private landeveier (også oppå fjellet da!)

Fikk også begynne så smått med bilkjøring da jeg var 14-15 år, og har aldri kjørt i hjel noen eller skadet noen...evt, noen småfluer..

Imidlertid har jeg aldri vært innblandet i noen ulykker, aldri krasjet en bil og i det hele tatt er relativt habil kjører vil jeg karakterisere meg som.

Så din sønn vil nok ha det mye moro med moppen og ikke minst vil han lære mye før han slippes ut i trafikken :-)

"Så din sønn vil nok ha det mye moro med moppen og ikke minst vil han lære mye før han slippes ut i trafikken :-)"

Ja det skal være sikkert å visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du får mye hets for dette.. men jeg(jente!!) fikk også moped tidlig (var nesten 13) - og er oppvokst på landet. Ikke kriminell ble jeg. Ikke alkoholiker. Kjører ikke i fylla. Aldri forsøkt narkotika... Ble nok rimelig oppegående til tross for at jeg kjørte moped på jorder og private landeveier (også oppå fjellet da!)

Fikk også begynne så smått med bilkjøring da jeg var 14-15 år, og har aldri kjørt i hjel noen eller skadet noen...evt, noen småfluer..

Imidlertid har jeg aldri vært innblandet i noen ulykker, aldri krasjet en bil og i det hele tatt er relativt habil kjører vil jeg karakterisere meg som.

Så din sønn vil nok ha det mye moro med moppen og ikke minst vil han lære mye før han slippes ut i trafikken :-)

Du kunne jo også blitt stoppet av politiet som tilfeldig kom forbi. Bare flaks det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg synes trampolinehopping er atskillig farligere enn en 11-åring som putrer rundt på en gammel moped på et jorde.

Det er jo ikke akkurat snakk om å kjøre i bygatene med moped da.

Gutten har fått moped som 11-åring. Nøyaktig hvor lenge tror du at han synes det er interessant å kjøre på et jorde...?

Moped i det hele tatt er ganske mange ganger farligere enn å hoppe på trampoline, uansett hvor man kjører. Man kan få stor fart og falle hardt, selv på et jorde...

Du som er så opptatt av ulykker og statistikk burde jo hvite at det skjer ganske mange ulykker med moped? Eller er du kanskje mest opptatt av de som fører til rullestolbruk? En god del av de som forulykker på moped havner jo ikke ikke i nakkeskadestatistikken, men i dødsulykkestatistikken...

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ser du får mye hets for dette.. men jeg(jente!!) fikk også moped tidlig (var nesten 13) - og er oppvokst på landet. Ikke kriminell ble jeg. Ikke alkoholiker. Kjører ikke i fylla. Aldri forsøkt narkotika... Ble nok rimelig oppegående til tross for at jeg kjørte moped på jorder og private landeveier (også oppå fjellet da!)"

Nå spørs jo dette om det er regelen eller unntaket da, og hvordan kan vi vite om det er det ene eller det andre?

Vi kan jo bruke hue -) Handling-konsekvens.

Handling: Du kjører moped før du er 16 år.

Konsekvens: Du blir narkoman.Ikke særlig logisk slutning, vil jeg påstå

Handling: Du kjører moped før fylte 16 år.

Konsekvens: Du blir skadet av mopedkjøring før fylte 16 år.

Logisk sammenheng, men likevel så kommer det an på både kjører av moped, forholdene under kjøring og andre omstendigheter med og rundt kjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må ha et sykelig forhold til trampoliner :o)

Det er nok adskillig flere som blir hard skadet på moped. Nå mener jeg ikke akkurat på en rolig landevei som Rubia skriver om altså.

Det er en del bruddskader på trampoline, men det er ikke akkurat såååå mange som brekker nakken. Det er faktisk veldig mange leger som anbefaler trampolinehopping også.

Trampolinehopping er i hvert fall bra trening (også for voksne).. Hopp i vei, sier jeg! Man kan jo bare kjøpe et sikkerhetsnett hvis man er redd for ulykker. Trenger jeg si jeg er en ivrig hopper? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampolinehopping er i hvert fall bra trening (også for voksne).. Hopp i vei, sier jeg! Man kan jo bare kjøpe et sikkerhetsnett hvis man er redd for ulykker. Trenger jeg si jeg er en ivrig hopper? :-)

Eller hoppe kun en om gangen. Mange skader kunne vært forhindret da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hoppe kun en om gangen. Mange skader kunne vært forhindret da.

Det er jo ikke like morsomt da, i hvert fall ikke for barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kan jo bruke hue -) Handling-konsekvens.

Handling: Du kjører moped før du er 16 år.

Konsekvens: Du blir narkoman.Ikke særlig logisk slutning, vil jeg påstå

Handling: Du kjører moped før fylte 16 år.

Konsekvens: Du blir skadet av mopedkjøring før fylte 16 år.

Logisk sammenheng, men likevel så kommer det an på både kjører av moped, forholdene under kjøring og andre omstendigheter med og rundt kjøringen.

At man blir narkoman av å kjøre moped før man er 16 år, er ikke mine ord.

Jeg mener det beste er å lære barna at vi ikke bryter norsk lov, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke like morsomt da, i hvert fall ikke for barna...

Nei, og da må en regne med en haug forstuede ankler og diverse småskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen foreldre som ikke følger strømmen:-)

Ser du/dere får mye pepper her, og jeg må le av en del av svarene.

Så lenge poden ikke beveger seg ut i trafikken, så er jo ikke moped noe mer farlig for en 11 åring enn hva en tråsykkel er (for enda yngre barn) - og ikke minst hvis de beveger seg i trafikken.

Er det noe knattecross i nærheten av der dere bor? Det er blitt kjempepopulært på Østlandet/Akershus, og der kan barn langt yngre enn sønnen din få utfolde seg på cross-mopeder.

Men jeg ser det er mange her som tror at en liten motorisert 2-hjuling til en 11 åring er å sammenlikne med omsorgsvikt.

Det viser vel mer hvor lite de har greie på - og samtidig hvor mye de tror de vet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

At man blir narkoman av å kjøre moped før man er 16 år, er ikke mine ord.

Jeg mener det beste er å lære barna at vi ikke bryter norsk lov, uansett.

En som gikk i klassen min på ungdomsskolen fikk moped når han var i denne alderen. Han ble faktisk narkoman!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Kanskje jeg har det.

Men jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å la sønnen min på 11 kjøre rundt med en gammel mop på et jorde.

Det hadde jeg. Bodde selv på landet når jeg var liten. Onkelen min som bodde nedenfor oss fikk lov å kjøre bil opp og ned på denne veien fra han var ca. 10 år og han kjørte ikke alltid like forsiktig. Nå skjedde det ikke noen ulykker, men det kunne det fort ha gjort.

Mamma hadde veldig lyst til å anmelde han, men gjorde det ikke fordi hun da hadde blitt uvenner med sin far.

Hvis det er så viktig for gutten å kjøre moped, hvorfor ikke kjøre trial, motorcross e.l. på bane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og da må en regne med en haug forstuede ankler og diverse småskader.

Personlig har jeg ikke opplevd det ennå.. Jeg er vokst opp med trampoline og alle ungene i gata hoppet på den (gjerne samtidig). Ingen skader der i gården..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Endelig noen foreldre som ikke følger strømmen:-)

Ser du/dere får mye pepper her, og jeg må le av en del av svarene.

Så lenge poden ikke beveger seg ut i trafikken, så er jo ikke moped noe mer farlig for en 11 åring enn hva en tråsykkel er (for enda yngre barn) - og ikke minst hvis de beveger seg i trafikken.

Er det noe knattecross i nærheten av der dere bor? Det er blitt kjempepopulært på Østlandet/Akershus, og der kan barn langt yngre enn sønnen din få utfolde seg på cross-mopeder.

Men jeg ser det er mange her som tror at en liten motorisert 2-hjuling til en 11 åring er å sammenlikne med omsorgsvikt.

Det viser vel mer hvor lite de har greie på - og samtidig hvor mye de tror de vet.....

Dette var ikke snakk om små mopeder på tilpassede områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...