Gå til innhold

Min sønns første ped :)


Rubia

Anbefalte innlegg

fei1365380229

Visst ser det morsomt ut og jeg håper ungene mine får interesser og venner i slike miljøer som dette, jakt/fiske ol.

Heller enn å reke i gatene uten mål og mening.

:)

Men dette er i kontrollerte former. Jeg fikk inntrykk av at sønnen din på 11 år skulle få kjøre rundt på gårdsveiene der dere bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    39

  • Rubia

    23

  • mariaflyfly

    13

  • snø

    10

Mest aktive i denne tråden

Visst ser det morsomt ut og jeg håper ungene mine får interesser og venner i slike miljøer som dette, jakt/fiske ol.

Heller enn å reke i gatene uten mål og mening.

:)

Alt for mange unger uten "sunne" interesser.

Og DET kan man godt kalle forsømmelse fra foreldrenes side....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om det kan kalles omsorgssvikt så er vi jammen mange her i bygda, det er mopedkjøring og firehjulinger som gjelder. Kjenner uhorvelig mange som lar barna sine ture rundt på tunet og jorder med motoriserte kjøretøy."

Blir det mer "lovlig" av den grunn? Burde ikke dere foreldre lære barna å følge loven, eller er den bare å gi blaffen i?

Det er ikke mer lovlig her enn andre steder.

Men alle ser anneledes på det på slike plasser som her enn foreks.i Oslo.

Riktig? Kan jo diskuteres i det uendelige.

Skal jeg være veldig sær nå så kan jeg jo spørre om hva slags foreldre det er som frivillig lar sine barn vokse opp i "skitne" storbyer som er proppet med drog, ran og annet fanteri, ikke sant?

Man kan kanskje skryte på seg å alltid følge loven men jammen ser bybarna mange nok lovbrudd i de gatene.

Og hvor mye større er sjangsen for å bli med på ecstasy, drog, fest, bråk ol. med oppvekst i storby enn på landet tror du?

Barn kan skeie ut hvor enn de bor, men jeg tror helt klart ikke barna i vår by er mer utsatte for å havne på kjøret forde om det er en noe slappere holdning til slik kjøring enn barn som vokser opp med helt korrekte foreldre i storbyer.

Min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Nei - jeg driter ikke i lovene.

Men jeg er ærlig nok til å innrømme at jeg bryter noen av dem av og til - etter en vurdering av risiko, konsekvens og vanlig fornuft.

Mulig du er en av de få som aldri har tatt med deg noe over kvoten fra utlandet (kjøtt, sigaretter, vin, sprit etc), og som ALDRI har kjørt for fort, aldri har syklet på rødt lys eller på annen måte har brutt en eller annen lov.

Da får du bare fortsette å polere glorien din:-)

Eller har du kanskje driti i loven en eller annen gang du også? Og derved egentlig viser hvor full av dobbeltmoral du egentlig er......?

Forutsetter dere virkelig at en 11-åring er reflektert nok til å fatte slike slutninger..? Voksne mennesker kan vurdere handling/konsekvens på en adekvat måte, et barn kan ikke.

Denne 11-åringen trenger aldri å vurdere om noen trafikkregler er for strenge, det vet han allerede.

Forhåpentligvis blir ikke sønnen skadet. Trist at barn skal lide av foreldrenes dumhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetter dere virkelig at en 11-åring er reflektert nok til å fatte slike slutninger..? Voksne mennesker kan vurdere handling/konsekvens på en adekvat måte, et barn kan ikke.

Denne 11-åringen trenger aldri å vurdere om noen trafikkregler er for strenge, det vet han allerede.

Forhåpentligvis blir ikke sønnen skadet. Trist at barn skal lide av foreldrenes dumhet.

Ja - det er mye bedre at han f.eks henger på hjørnet i tvilsomme miljøer i mangel av å kunne få utfolde seg innenfor de interesser han har.

Hvis du ser hvordan unger går for lut og kaldt vann i en del bymiljøer der foreldrene er alt for travelt opptatt med "viktigere saker", så synes jeg det er mange ting man kan kritisere foreldre for - og der Rubias barn er blant de mer heldige.

Ikke minst fordi de blir gitt muligheten til å vokse opp på en gård på landet, med den friheten det bør innebære innenfor en del områder.

Friheter som barn i storbyene desverre må se langt etter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Ja - det er mye bedre at han f.eks henger på hjørnet i tvilsomme miljøer i mangel av å kunne få utfolde seg innenfor de interesser han har.

Hvis du ser hvordan unger går for lut og kaldt vann i en del bymiljøer der foreldrene er alt for travelt opptatt med "viktigere saker", så synes jeg det er mange ting man kan kritisere foreldre for - og der Rubias barn er blant de mer heldige.

Ikke minst fordi de blir gitt muligheten til å vokse opp på en gård på landet, med den friheten det bør innebære innenfor en del områder.

Friheter som barn i storbyene desverre må se langt etter.....

Hvis dette er det eneste Rubia er slepphendt med, så er det ikke så farlig. Men hvor sannsynlig er det egentlig..

Og selvsagt KAN unger gjør ting som er verre, men hvorfor er det relevant...? Barnet kunne gjort ting som var myyye mer ulovlig, så derfor er det bra at han bare kjører ulovlig.

Oppmuntre 11-åringer til å bryte loven er forferdelig tåpelig. Aller mest for ungens del, men også for foreldrene. Snakk om å undergrave sin egen autoritet.

Fint å få tilbakemelding fra nhd forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er det eneste Rubia er slepphendt med, så er det ikke så farlig. Men hvor sannsynlig er det egentlig..

Og selvsagt KAN unger gjør ting som er verre, men hvorfor er det relevant...? Barnet kunne gjort ting som var myyye mer ulovlig, så derfor er det bra at han bare kjører ulovlig.

Oppmuntre 11-åringer til å bryte loven er forferdelig tåpelig. Aller mest for ungens del, men også for foreldrene. Snakk om å undergrave sin egen autoritet.

Fint å få tilbakemelding fra nhd forresten.

Når nhd signerer med nettopp nhd gjør han det som privatperson, ikke som fagperson. Det er i alle fall det som har fremkommet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Kaos?

Tenker du på ulykker, så er det nok helt andre årsaker som ligger bak enn "egne regler".

Problemet er heller for rigide regler, og for få muligheter til å dekke de reelle behov som finnes hos mange.

Oppleves lover/regler som for strenge og "sneversynte", så vil folk automatisk bryte dem oftere - og miste respekten for dem.

Det er en helt naturlig reaksjon. Du ser det ikke minst blant alle pensjonister (og andre) på handletur til Sverige - og hva de har med seg tilbake.

Men vi skal ikke pålegge barna våre å bryte regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Ja - det er mye bedre at han f.eks henger på hjørnet i tvilsomme miljøer i mangel av å kunne få utfolde seg innenfor de interesser han har.

Hvis du ser hvordan unger går for lut og kaldt vann i en del bymiljøer der foreldrene er alt for travelt opptatt med "viktigere saker", så synes jeg det er mange ting man kan kritisere foreldre for - og der Rubias barn er blant de mer heldige.

Ikke minst fordi de blir gitt muligheten til å vokse opp på en gård på landet, med den friheten det bør innebære innenfor en del områder.

Friheter som barn i storbyene desverre må se langt etter.....

Jeg bor også på landet og har til gode å se 11 åringer på mopp.

Dårlig sammenligning og unnskyldning synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når nhd signerer med nettopp nhd gjør han det som privatperson, ikke som fagperson. Det er i alle fall det som har fremkommet tidligere.

Sånn jeg har skjønt det så er det bare et valgt nick og at de som sitter her inne bare underskriver med rødt nick.

Uansett så har jeg ingen tro på at en voksen legeperson som NHD ville skrevet en "sak for barnevernet" pga. tråden her og uten å vite hvordan barnet hadde det til daglig.

Underskrives det med NHD i rødt så får jeg heller tro på det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har skjønt det så er det bare et valgt nick og at de som sitter her inne bare underskriver med rødt nick.

Uansett så har jeg ingen tro på at en voksen legeperson som NHD ville skrevet en "sak for barnevernet" pga. tråden her og uten å vite hvordan barnet hadde det til daglig.

Underskrives det med NHD i rødt så får jeg heller tro på det da.

Sorry, men han har selvsagt passordbeskyttet nicket nhd og brukt det ved en rekke anledninger tidligere. Så det er nok han, men altså som privatperson med sine meninger, ikke i egenskap av "husets" psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Nei det er jeg nok ikke.

Mon tro om alle praktiserer slik perfeksjonisme i privat livene sine utenom DOL du...

;)

Det har jeg også undret meg over og undrer bare mer og mer som tiden går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest papirtiger

Når nhd signerer med nettopp nhd gjør han det som privatperson, ikke som fagperson. Det er i alle fall det som har fremkommet tidligere.

Så lenge man vet at nhd er en psykiater, så vil han aldri kunne svare som _bare_ en privatperson. Med mindre han bruker et annet nick selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man vet at nhd er en psykiater, så vil han aldri kunne svare som _bare_ en privatperson. Med mindre han bruker et annet nick selvsagt :)

Det er vel i og for seg sant... Men det var vel slik han selv skisserte et skille en gang i tiden, om jeg ikke husker helt riktig. Men hvordan det oppfattes er nok som du sier i stor grad i lys av at han er hus-psykiateren her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men han har selvsagt passordbeskyttet nicket nhd og brukt det ved en rekke anledninger tidligere. Så det er nok han, men altså som privatperson med sine meninger, ikke i egenskap av "husets" psykiater.

Tror som sakt ikke på det før det svares med "riktig" nick.

Han har svart på tråder ikke direkte til ham tidligere så jeg ser ingen grunn til at han ikke skulle kunne gjøre det nå også .

Jeg velger å tro at en utdannet psykolog/psykriater mener at det skal mer til enn kontrollert mopedkjøring til før det kan kalles en barneværnssak.

Når det skrives under riktig nick skal jeg tro det som sakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som sakt ikke på det før det svares med "riktig" nick.

Han har svart på tråder ikke direkte til ham tidligere så jeg ser ingen grunn til at han ikke skulle kunne gjøre det nå også .

Jeg velger å tro at en utdannet psykolog/psykriater mener at det skal mer til enn kontrollert mopedkjøring til før det kan kalles en barneværnssak.

Når det skrives under riktig nick skal jeg tro det som sakt.

Se fx dette:

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F5%2F162.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D1346505&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D1346648

(jada, vet det er gammelt, men jeg har vært her en stund, og har sett at nhd i andre innlegg har bekreftet at han ER Nils H. Dahl, og at nicket er beskyttet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se fx dette:

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F5%2F162.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D1346505&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D1346648

(jada, vet det er gammelt, men jeg har vært her en stund, og har sett at nhd i andre innlegg har bekreftet at han ER Nils H. Dahl, og at nicket er beskyttet).

Okei.. nå kroner jeg deg til søkedronning igjen.. for jeg klarte ikke finne dette nå :)

*svett av all leitinga*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg gi mine sympatier til historien du fortalte.

Så må jeg få poengtere at jeg vet det er ulovlig å kjøre rundt med moped i den alderen rundt omkring.

Om det kan kalles omsorgssvikt så er vi jammen mange her i bygda, det er mopedkjøring og firehjulinger som gjelder. Kjenner uhorvelig mange som lar barna sine ture rundt på tunet og jorder med motoriserte kjøretøy.

Det er mange måter å se ting på, og ja, kanskje er mange av disse tidlig førere utsatt for ulykker.

Kjenner flere som har kjørt motorsykler fra de var unge. Fikk de ikke ha hjemme så parkerte de den hos kameraten.

Nå er ikke gutten min slik - ennå iallefall - at han kunne finne på å kjøpe noe uten mitt samtykke og parkere det bort.

Aldersgrensa for å lære å kjøre bil er satt ned til 16 år.

Det av den grunn at folk skal bli bedre sjåfører.

Ergo ser jeg noe i den retning at opplæring under oppsyn og med regler kan resultere i bedre kjørevett vel så godt som dårligere.

Det er mye hysteri i dag, vi overlevde før også når vi raste rundt alene i timesvis, badet alene i sjøen, kjørte moped...i det hele tatt.

Og det kan like gjerne være slik at om ungene ikke får lov så blir det en ukontrollert iver når de blir 16, og da kan man ikke forlange at de holder seg til tunet.

Vi ser forskjellig på ting vi folk og greit er nok det.

Jeg anser iallefall det å være oppegående forelder etter en haug andre ting enn det å la barn få leke med motorer under kontrollerte omstendigheter.

Sånn er det :)

"Ergo ser jeg noe i den retning at opplæring under oppsyn og med regler kan resultere i bedre kjørevett vel så godt som dårligere."

I tilfellet jeg fortalte om har foreldrene også brukt dette argumentet, og se hvordan det gikk...

Regler er til for å følges og foreldre er til for å lære ungene sine å respektere loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...