Gå til innhold

Min sønns første ped :)


Rubia

Anbefalte innlegg

fei1365380229

En som gikk i klassen min på ungdomsskolen fikk moped når han var i denne alderen. Han ble faktisk narkoman!

Akkurat det samme som en i klassen til broderen min, men der var det tydelig omsorgssvikt fra han var liten også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    39

  • Rubia

    23

  • mariaflyfly

    13

  • fei1365380229

    10

Mest aktive i denne tråden

Gutten har fått moped som 11-åring. Nøyaktig hvor lenge tror du at han synes det er interessant å kjøre på et jorde...?

Moped i det hele tatt er ganske mange ganger farligere enn å hoppe på trampoline, uansett hvor man kjører. Man kan få stor fart og falle hardt, selv på et jorde...

Du som er så opptatt av ulykker og statistikk burde jo hvite at det skjer ganske mange ulykker med moped? Eller er du kanskje mest opptatt av de som fører til rullestolbruk? En god del av de som forulykker på moped havner jo ikke ikke i nakkeskadestatistikken, men i dødsulykkestatistikken...

Beste hilsen fra

Tror du tråsykkel er noe bedre? Det er heller værre, for det foregår vesentlig oftere i nærhet til annen trafikk.

En 11 åring på moped utenfor trafikert vei er ingen uakseptabel risiko.

Det er vesentlig større risiko med en uerfaren 16 åring på moped i trafikken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen foreldre som ikke følger strømmen:-)

Ser du/dere får mye pepper her, og jeg må le av en del av svarene.

Så lenge poden ikke beveger seg ut i trafikken, så er jo ikke moped noe mer farlig for en 11 åring enn hva en tråsykkel er (for enda yngre barn) - og ikke minst hvis de beveger seg i trafikken.

Er det noe knattecross i nærheten av der dere bor? Det er blitt kjempepopulært på Østlandet/Akershus, og der kan barn langt yngre enn sønnen din få utfolde seg på cross-mopeder.

Men jeg ser det er mange her som tror at en liten motorisert 2-hjuling til en 11 åring er å sammenlikne med omsorgsvikt.

Det viser vel mer hvor lite de har greie på - og samtidig hvor mye de tror de vet.....

Når det er kjøring under lovlige omstendigheter ås blir det jo noe annet.

Å la guttungen kjøre på gårdsveien eller jordet er ikke tillatt ved norsk lov når man er under aldersgrensen.

Jeg synes ikke det er riktig å lære barna at vi kan bryte loven etter hva vi selv synes er riktig i forhold til hvor moden barnet er.

Å gå til det skrittet å kalle det for omsorgssvikt er nok litt drøyt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Det er jo ikke like morsomt da, i hvert fall ikke for barna...

Her får de hoppe 2 evt. 3 sammen, men skal det tas saltoer er det kun en om gangen. Vi har sikkerhetsnett og har på disse to årene ikke hatt noen ulykker.

Jeg er skikkelig hønemor og sitter alltid ute og passer på når de hopper, hvis ikke så hadde det nok vært 10 på trampolina samtidig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som gikk i klassen min på ungdomsskolen fikk moped når han var i denne alderen. Han ble faktisk narkoman!

Så da er det en regel og ikke et unntak?;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig noen foreldre som ikke følger strømmen:-)

Ser du/dere får mye pepper her, og jeg må le av en del av svarene.

Så lenge poden ikke beveger seg ut i trafikken, så er jo ikke moped noe mer farlig for en 11 åring enn hva en tråsykkel er (for enda yngre barn) - og ikke minst hvis de beveger seg i trafikken.

Er det noe knattecross i nærheten av der dere bor? Det er blitt kjempepopulært på Østlandet/Akershus, og der kan barn langt yngre enn sønnen din få utfolde seg på cross-mopeder.

Men jeg ser det er mange her som tror at en liten motorisert 2-hjuling til en 11 åring er å sammenlikne med omsorgsvikt.

Det viser vel mer hvor lite de har greie på - og samtidig hvor mye de tror de vet.....

"Men jeg ser det er mange her som tror at en liten motorisert 2-hjuling til en 11 åring er å sammenlikne med omsorgsvikt.

Det viser vel mer hvor lite de har greie på - og samtidig hvor mye de tror de vet....."

Jepp! La oss nå først som sist lage oss en liste over hvilke lover vi synes vi og ungene våre kan drite i og overholde.

Eller la oss nå i det minste lage en skikkelig god forklaring på hvorfor det finnes lover man bare kan drite i, mens det finnes andre man bør overholde.

La oss for alt i verden la unger gjør alt som er festlig, og som de sikkert ikke kan skade seg på.

For 11-åringer er skikkelige ansvarlige og i stand til å tenke fornuftig og reflektert, og er overhode ikke styrt av lyst og spenning. Han kommer garantert bare til å kjøre forsiktig på et jorde de neste fem årene - det er spennende nok.

Nei, hva skal vi med lover - la hver mann sin fornuft få bestemme hva som skal og ikke skal gjøres.

Heeelt enig ;o)

Gurimalla jeg er teit, bakstrebersk og hysterisk, som synes at det er ok barneoppdragelse å lære ungene mine opp til å være lovlydige. At det er Norges Lover og ikke Mine Lover som gjelder.

;o)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Tror du tråsykkel er noe bedre? Det er heller værre, for det foregår vesentlig oftere i nærhet til annen trafikk.

En 11 åring på moped utenfor trafikert vei er ingen uakseptabel risiko.

Det er vesentlig større risiko med en uerfaren 16 åring på moped i trafikken.....

Det skal ikke befinne seg uærfarne 16 åringer på moped i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Akkurat det samme som en i klassen til broderen min, men der var det tydelig omsorgssvikt fra han var liten også da.

Samme var situasjonen her, så mopeden var nok ingen direkte årsak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Først syntes jeg innlegget ditt var koselig å lese, men da jeg så hvor gammel sønnen din er, MÅ jeg bare fortelle deg min erfaring.

En familie jeg kjenner har alltid latt barna få kjøre alle slags kjøretøy fra de var bittesmå: moped, traktor, bil og til og med LASTEbil!

Ungene i den familien har lært det at loven er ikke noe å bekymre seg over og man gjør det man føler er greit selv. Det begynte med små kjøretøy i tunet, men utartet seg fordi ungene ikke hadde opparbeidet seg respekt for loven - og foreldrene klarte ikke å si nei.

Slik gikk det:

Eldste sønn har veltet med traktor der folk i tilhenger ble skadet, totalvraket 2 biler, i det ene krasjet ble han og lillesøstra alvorlig skadet og måtte på sykehus.

Nest eldste sønn har bulket alle bilene familien noen gang har hatt, totalvraket 3 biler og døde selv av skadene han fikk i den siste smellen.

Den tredje eldste sønn har kjørt ulovlig rundt på moped og traktor - nå har han heldigvis fått lappen.

De to minste (13 og 15 år) kan kjøre både traktor, moped, bil og lastebil - men gjør det heldigvis ikke andre steder enn i tunet på huset (burde selvfølgelig ikke ha gjort det i det hele tatt).

Jeg er irritert, frustrert, oppgitt, livredd for at noe skal skje igjen.

Tenk på det og vurder mopedkjøringa til sønnen din en gang til!

(Når vi først er inne på temaet, burde firehjulinger også være ulovlig - småtasser kjører rundt overalt med dem - ofte uten lys - og skaper livsfarlige situasjoner)

*trekke pusten*

Til slutt. Jeg vet det er gøy å glede ungene sine - men vær så snill å tenk på at du kanskje er med å skape enda en fartsbølle på norske veier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Ikke det? Da må du opplyse meg....

Det er noe som heter mopedførerbevis i dagens samfunn.

så helt uærfarne er de ikke hvis de har det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er kjøring under lovlige omstendigheter ås blir det jo noe annet.

Å la guttungen kjøre på gårdsveien eller jordet er ikke tillatt ved norsk lov når man er under aldersgrensen.

Jeg synes ikke det er riktig å lære barna at vi kan bryte loven etter hva vi selv synes er riktig i forhold til hvor moden barnet er.

Å gå til det skrittet å kalle det for omsorgssvikt er nok litt drøyt ja.

Det finnes en god del norske lover og regler som er håpløse, men samtidig er det selvfølgelig et dilemma når det gjelder hva man lærer barn.

Helt avhengig av situasjonen så ville dette vært et område innenfor lovverket som jeg selv ville kunne tøyd på.

Vi kjørte mopeder på avsperrede skogsbilveier på hytta lenge før vi var gamle nok i sin tid. Lensmannen var fullt ut oppmerksom på det (vi traff han ved flere anledninger, og alt han gjorde var å understreke at så lenge vi lovet å holde oss unna trafikerte veier - så skulle han se gjennom fingrene på det vi gjorde:-)

Og vi holdt (som han) vår del av det løftet. Lærerikt var det på mange måter (og alt positivt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du tråsykkel er noe bedre? Det er heller værre, for det foregår vesentlig oftere i nærhet til annen trafikk.

En 11 åring på moped utenfor trafikert vei er ingen uakseptabel risiko.

Det er vesentlig større risiko med en uerfaren 16 åring på moped i trafikken.....

"Tror du tråsykkel er noe bedre? Det er heller værre, for det foregår vesentlig oftere i nærhet til annen trafikk."

Tja.... meg bekjent sker det færre alvorlige ulykker på sykkel enn på moped, og det selv om det er atskikklig flere som raser rundt på sykkel enn på moped.

Men hva mener du at sykkel skjer vesentlig oftere i nærhet til trafikk? Jeg ville nå tro det var ganske omvendt på steder hvor det er gang- og sykkelvegnett, og likt der det ikke er det??

I alle fall her jeg bor er moped et framkomstmiddel som kjører på de samme veiene som bilene...

Men nå tror jeg at jeg kommer til å bli en sånn streng mor som ikke tillater moped i det hele tatt, da (det går i familien...). Unger har bare godt av den ekstra trimmen de får av å sykle også ;o)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg synes trampolinehopping er atskillig farligere enn en 11-åring som putrer rundt på en gammel moped på et jorde.

Det er jo ikke akkurat snakk om å kjøre i bygatene med moped da.

Trampolinehopping er i hvert fall LOV.

Mopedister på 11 år lærer at man ikke trenger å respektere loven, og det kan fort utarte når de blir større og det er snakk om aldersgrenser, fartsgrenser osv.

Slik blir mange av fartsbøllene på norske veier til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Først syntes jeg innlegget ditt var koselig å lese, men da jeg så hvor gammel sønnen din er, MÅ jeg bare fortelle deg min erfaring.

En familie jeg kjenner har alltid latt barna få kjøre alle slags kjøretøy fra de var bittesmå: moped, traktor, bil og til og med LASTEbil!

Ungene i den familien har lært det at loven er ikke noe å bekymre seg over og man gjør det man føler er greit selv. Det begynte med små kjøretøy i tunet, men utartet seg fordi ungene ikke hadde opparbeidet seg respekt for loven - og foreldrene klarte ikke å si nei.

Slik gikk det:

Eldste sønn har veltet med traktor der folk i tilhenger ble skadet, totalvraket 2 biler, i det ene krasjet ble han og lillesøstra alvorlig skadet og måtte på sykehus.

Nest eldste sønn har bulket alle bilene familien noen gang har hatt, totalvraket 3 biler og døde selv av skadene han fikk i den siste smellen.

Den tredje eldste sønn har kjørt ulovlig rundt på moped og traktor - nå har han heldigvis fått lappen.

De to minste (13 og 15 år) kan kjøre både traktor, moped, bil og lastebil - men gjør det heldigvis ikke andre steder enn i tunet på huset (burde selvfølgelig ikke ha gjort det i det hele tatt).

Jeg er irritert, frustrert, oppgitt, livredd for at noe skal skje igjen.

Tenk på det og vurder mopedkjøringa til sønnen din en gang til!

(Når vi først er inne på temaet, burde firehjulinger også være ulovlig - småtasser kjører rundt overalt med dem - ofte uten lys - og skaper livsfarlige situasjoner)

*trekke pusten*

Til slutt. Jeg vet det er gøy å glede ungene sine - men vær så snill å tenk på at du kanskje er med å skape enda en fartsbølle på norske veier...

Petter og Henning Solberg er et par andre eksempler....

Du løser ikke problemene med fartsbøller ved å sette alt for mange grenser. All erfaring viser jo nettopp at de som har denne interessen og ikke får utfolde seg litt under kontrollerte former på egnede steder - heller gjør det i trafikken så snart de får anledning. Og det vil de til slutt få - uansett.

Så dette er på ingen måte sort/hvitt.

Det eneste jeg er helt sikker på er at med vesentlig flere muligheter til å la unge mennesker få utfolde seg og lære på lukkede områder og med voksne som instruktører/læremestre og holdningsskapere - så skaper vi bare flere unge råkjørere i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter og Henning Solberg er et par andre eksempler....

Du løser ikke problemene med fartsbøller ved å sette alt for mange grenser. All erfaring viser jo nettopp at de som har denne interessen og ikke får utfolde seg litt under kontrollerte former på egnede steder - heller gjør det i trafikken så snart de får anledning. Og det vil de til slutt få - uansett.

Så dette er på ingen måte sort/hvitt.

Det eneste jeg er helt sikker på er at med vesentlig flere muligheter til å la unge mennesker få utfolde seg og lære på lukkede områder og med voksne som instruktører/læremestre og holdningsskapere - så skaper vi bare flere unge råkjørere i trafikken.

Man løser ikke problemet med fartsbøller ved å la de få lov til å bryte loven heller.

Loven er laget for å holde den. Om den er rett eller ikke, er en annen diskusjon - men inntil den er forandret, må folk bare respektere den.

Og det var det som var poenget mitt: lar du ungene få lov å bryte loven når de er små, lærer de seg at det er greit og mister respekten for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter og Henning Solberg er et par andre eksempler....

Du løser ikke problemene med fartsbøller ved å sette alt for mange grenser. All erfaring viser jo nettopp at de som har denne interessen og ikke får utfolde seg litt under kontrollerte former på egnede steder - heller gjør det i trafikken så snart de får anledning. Og det vil de til slutt få - uansett.

Så dette er på ingen måte sort/hvitt.

Det eneste jeg er helt sikker på er at med vesentlig flere muligheter til å la unge mennesker få utfolde seg og lære på lukkede områder og med voksne som instruktører/læremestre og holdningsskapere - så skaper vi bare flere unge råkjørere i trafikken.

"Det eneste jeg er helt sikker på er at med vesentlig flere muligheter til å la unge mennesker få utfolde seg og lære på lukkede områder og med voksne som instruktører/læremestre og holdningsskapere - så skaper vi bare flere unge råkjørere i trafikken."

Regner med at det mangler et "ikke" inne der?

Jeg er forøvrig helt enig at unger gjerne må få lov til å forholde seg til motoriserte kjøretøy, under kontrollerte, lovlige forhold.

Det er ikke det det jeg er uenig i. Jeg er uenig i å bryte loven ved å kjøpe en moped til en 11-åring og la ham kjøre den under ikke-kontrollerte forhold.

Det går an å gjøre dette under lovlige forhold, og da er det forkastelig å gjøre ungen til lovbryter.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som gikk i klassen min på ungdomsskolen fikk moped når han var i denne alderen. Han ble faktisk narkoman!

En i nabolaget mitt fikk moped i 13-årsalderen, og han ble ikke narkoman, bare harry! ;-)

Men hva annet kan man vente når han benyttet tre år av sitt liv på å kjøre opp og ned i oppkjørselen, mellom garasjen og postkassa?! ;-)

Til stor glede for naboene, selvsagt! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men jeg ser det er mange her som tror at en liten motorisert 2-hjuling til en 11 åring er å sammenlikne med omsorgsvikt.

Det viser vel mer hvor lite de har greie på - og samtidig hvor mye de tror de vet....."

Jepp! La oss nå først som sist lage oss en liste over hvilke lover vi synes vi og ungene våre kan drite i og overholde.

Eller la oss nå i det minste lage en skikkelig god forklaring på hvorfor det finnes lover man bare kan drite i, mens det finnes andre man bør overholde.

La oss for alt i verden la unger gjør alt som er festlig, og som de sikkert ikke kan skade seg på.

For 11-åringer er skikkelige ansvarlige og i stand til å tenke fornuftig og reflektert, og er overhode ikke styrt av lyst og spenning. Han kommer garantert bare til å kjøre forsiktig på et jorde de neste fem årene - det er spennende nok.

Nei, hva skal vi med lover - la hver mann sin fornuft få bestemme hva som skal og ikke skal gjøres.

Heeelt enig ;o)

Gurimalla jeg er teit, bakstrebersk og hysterisk, som synes at det er ok barneoppdragelse å lære ungene mine opp til å være lovlydige. At det er Norges Lover og ikke Mine Lover som gjelder.

;o)

Beste hilsen fra

At du ikke evner å se annet enn sort/hvitt på det meste får bli ditt problem:-)

Som nevnt så er lovverket her et problem, og norsk lovgivning innenfor trafikksikkerhet er et politisk lovverk som inneholder alt for mye som gjerne kan defineres som teit, bakstrebersk og hysterisk.

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal gi f... i alle lover og regler innenfor dette området, men det går an å bruke litt sunn fornuft fra tid til annen.

Kanskje du er en av de få som aldri bryter et eneste lov - være seg innenfor trafikkregler, skattelovverket eller annet, men jeg tviler:-)

Som eksempel kan nevnes - du går eller sykler aldri på rødt lys? Du bryter heller ingen andre trafikkregler når du sykler? Du kjører aldri litt for fort? etc....

Men om du kanskje er en av de svært få med glorien over hodet, så vil det store flertallet alltid av og til bryte med en eller annen lov - så lenge vi mener det er forsvarlig.

Slik er det bare. Morsomt blir det jo først når de samme setter seg til doms over de som faktisk er ærlige - og innrømmer at de ikke nødvendigvis alltid er en helgen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...