Gå til innhold

Min sønns første ped :)


Rubia

Anbefalte innlegg

Petter og Henning Solberg er et par andre eksempler....

Du løser ikke problemene med fartsbøller ved å sette alt for mange grenser. All erfaring viser jo nettopp at de som har denne interessen og ikke får utfolde seg litt under kontrollerte former på egnede steder - heller gjør det i trafikken så snart de får anledning. Og det vil de til slutt få - uansett.

Så dette er på ingen måte sort/hvitt.

Det eneste jeg er helt sikker på er at med vesentlig flere muligheter til å la unge mennesker få utfolde seg og lære på lukkede områder og med voksne som instruktører/læremestre og holdningsskapere - så skaper vi bare flere unge råkjørere i trafikken.

Men nå er det jo en gang sånn at det er kriminelt å la en 11-åring kjøre moped, enten det nå er på tunet eller ut på veien. (Unntaket er kanskje spesielle, lukkede baner?)

Jeg skjønner godt argumentet med respekt for loven osv.

Vi har forresten noen gutter oppi gata her som sammen med stefaren sin driver og mekker og kjører på en gammel moped (de er langt under aldersgrensa - bortsett fra gubben, selvsagt). For å si det sånn - jeg sender ikke akkurat ungene ut for å leke når de gutta driver og herjer her - de er helt gærne!

Men nå er jeg sånn som reagerer på at foreldre kjøper nyttårsraketter til 10-11-åringene og lar dem drive på uten tilsyn, og reagerer også når folk sitter og drikker sammen med 13-14-åringene sine, så jeg er kanskje sneversynt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    39

  • Rubia

    23

  • mariaflyfly

    13

  • snø

    10

Mest aktive i denne tråden

En i nabolaget mitt fikk moped i 13-årsalderen, og han ble ikke narkoman, bare harry! ;-)

Men hva annet kan man vente når han benyttet tre år av sitt liv på å kjøre opp og ned i oppkjørselen, mellom garasjen og postkassa?! ;-)

Til stor glede for naboene, selvsagt! *S*

Fritjof fra Ytre Enebakk?;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det eneste jeg er helt sikker på er at med vesentlig flere muligheter til å la unge mennesker få utfolde seg og lære på lukkede områder og med voksne som instruktører/læremestre og holdningsskapere - så skaper vi bare flere unge råkjørere i trafikken."

Regner med at det mangler et "ikke" inne der?

Jeg er forøvrig helt enig at unger gjerne må få lov til å forholde seg til motoriserte kjøretøy, under kontrollerte, lovlige forhold.

Det er ikke det det jeg er uenig i. Jeg er uenig i å bryte loven ved å kjøpe en moped til en 11-åring og la ham kjøre den under ikke-kontrollerte forhold.

Det går an å gjøre dette under lovlige forhold, og da er det forkastelig å gjøre ungen til lovbryter.

Beste hilsen fra

Det manglet et "ikke" der ja:-)

Jeg er enig med deg i at det prinsipielt er galt å oppfordre barn til å bli lovbrytere.

Men samtidig så er det en vesensforskjell på landet og i byen når det gjelder akkurat dette. Og personlig har jeg erfaring fra begge deler.

Og jeg har full forståelse for de foreldre som gjør noe slikt som Rubia gjør - så lenge forholdene ligger til rette for det.

Og der kommer vurderinger og sunn fornuft inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man løser ikke problemet med fartsbøller ved å la de få lov til å bryte loven heller.

Loven er laget for å holde den. Om den er rett eller ikke, er en annen diskusjon - men inntil den er forandret, må folk bare respektere den.

Og det var det som var poenget mitt: lar du ungene få lov å bryte loven når de er små, lærer de seg at det er greit og mister respekten for den!

respekten for loven mister de først og fremst når de ser at lovene er urimelige.

Personlig har jeg mistet respekten for deler av lovverket (og straffeutmålinger og politikere og...) for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo en gang sånn at det er kriminelt å la en 11-åring kjøre moped, enten det nå er på tunet eller ut på veien. (Unntaket er kanskje spesielle, lukkede baner?)

Jeg skjønner godt argumentet med respekt for loven osv.

Vi har forresten noen gutter oppi gata her som sammen med stefaren sin driver og mekker og kjører på en gammel moped (de er langt under aldersgrensa - bortsett fra gubben, selvsagt). For å si det sånn - jeg sender ikke akkurat ungene ut for å leke når de gutta driver og herjer her - de er helt gærne!

Men nå er jeg sånn som reagerer på at foreldre kjøper nyttårsraketter til 10-11-åringene og lar dem drive på uten tilsyn, og reagerer også når folk sitter og drikker sammen med 13-14-åringene sine, så jeg er kanskje sneversynt??

En 11 åring som blir tatt for å kjøre moped på landet får ikke et kriminelt rulleblad - for å si det slik:-)

Konsekvensene bør alltid tas med i betrakning når man ønsker å "tøye" reglene litt - slik som f.eks de aller fleste som kjører litt for fort gjør, eller har med seg litt for mye kjøtt hjem fra Sverige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

respekten for loven mister de først og fremst når de ser at lovene er urimelige.

Personlig har jeg mistet respekten for deler av lovverket (og straffeutmålinger og politikere og...) for lenge siden.

Så det betyr at du er en av dem som driter i lovene?

Det er forskjell på å miste respekten for loven ved å ikke like den, og la være å holde den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest midia

Så det betyr at du er en av dem som driter i lovene?

Det er forskjell på å miste respekten for loven ved å ikke like den, og la være å holde den!

Å det som enda værre er,er at foreldre oppfordrer barna til å bryte lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torskefisk

respekten for loven mister de først og fremst når de ser at lovene er urimelige.

Personlig har jeg mistet respekten for deler av lovverket (og straffeutmålinger og politikere og...) for lenge siden.

klart mange lover er urimelige, men at det er ulovlig for 11-åringer å kjøre moped syns jeg er jelt rimelig. Men barnet til rubia lærer at det er en urimelig lov, det er ikke noe han først å fremst ser selv (alle barn syns vel at alle aldersgrenser på det som er spennende er urimelige uansett, det er ikke noe et barn kan vurdere). Det er Rubia som viser han at lovverket ikke gjelder for ham.Jeg syns faktisk vi alle skal bestrebe oss på å holde de lovene som gjelder, så får vi jobbe for å endre de vi syns er unyttige/feil/håpløse.

At barn ikke kjører moped er ikke en av disse mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter mopedførerbevis i dagens samfunn.

så helt uærfarne er de ikke hvis de har det da.

Noe lærer de, men uerfarne vil de alltid ved et eller annet tidspunkt alltid være.

Det som er synd er at det finnes veldig mye motorinteressert og "fartsglad" ungdom, som ikke har noen mulighet til å få utløp for dette på egnede områder - og med fornuftig opplæring og veiledning.

Konsekvensene er jo fullstendig forutsigbare. Da ender mange av dem opp med å få utløp for dette på vanlig vei.....og det ender igjen alt for ofte opp i tragedier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart mange lover er urimelige, men at det er ulovlig for 11-åringer å kjøre moped syns jeg er jelt rimelig. Men barnet til rubia lærer at det er en urimelig lov, det er ikke noe han først å fremst ser selv (alle barn syns vel at alle aldersgrenser på det som er spennende er urimelige uansett, det er ikke noe et barn kan vurdere). Det er Rubia som viser han at lovverket ikke gjelder for ham.Jeg syns faktisk vi alle skal bestrebe oss på å holde de lovene som gjelder, så får vi jobbe for å endre de vi syns er unyttige/feil/håpløse.

At barn ikke kjører moped er ikke en av disse mener jeg.

Jeg er både enig og uenig.

For meg avhenger dette helt av hvilke regler de setter for 11 åringen og bruken av mopeden, og hvordan dette blir fulgt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mamma i nord

Men nå er det jo en gang sånn at det er kriminelt å la en 11-åring kjøre moped, enten det nå er på tunet eller ut på veien. (Unntaket er kanskje spesielle, lukkede baner?)

Jeg skjønner godt argumentet med respekt for loven osv.

Vi har forresten noen gutter oppi gata her som sammen med stefaren sin driver og mekker og kjører på en gammel moped (de er langt under aldersgrensa - bortsett fra gubben, selvsagt). For å si det sånn - jeg sender ikke akkurat ungene ut for å leke når de gutta driver og herjer her - de er helt gærne!

Men nå er jeg sånn som reagerer på at foreldre kjøper nyttårsraketter til 10-11-åringene og lar dem drive på uten tilsyn, og reagerer også når folk sitter og drikker sammen med 13-14-åringene sine, så jeg er kanskje sneversynt??

Nei, jeg synes ikke du er sneversynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tror du tråsykkel er noe bedre? Det er heller værre, for det foregår vesentlig oftere i nærhet til annen trafikk."

Tja.... meg bekjent sker det færre alvorlige ulykker på sykkel enn på moped, og det selv om det er atskikklig flere som raser rundt på sykkel enn på moped.

Men hva mener du at sykkel skjer vesentlig oftere i nærhet til trafikk? Jeg ville nå tro det var ganske omvendt på steder hvor det er gang- og sykkelvegnett, og likt der det ikke er det??

I alle fall her jeg bor er moped et framkomstmiddel som kjører på de samme veiene som bilene...

Men nå tror jeg at jeg kommer til å bli en sånn streng mor som ikke tillater moped i det hele tatt, da (det går i familien...). Unger har bare godt av den ekstra trimmen de får av å sykle også ;o)

Beste hilsen fra

Rent statistisk så er jeg usikker, fordi antallet mopedulykker har vært sterkt stigende de siste par år - som følge av den økte bruken av moped i byene.

Men jeg tror skader som følge av mopedkjøring under gyldig alder utgjør en svært liten del av denne statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Moped til 11-åring.

En sak for barnevernet.

Naboen min har gått til anskaffelse av mini-motorcrossykkel til 5-åringen. Hva vil du kalle det, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr at du er en av dem som driter i lovene?

Det er forskjell på å miste respekten for loven ved å ikke like den, og la være å holde den!

Nei - jeg driter ikke i lovene.

Men jeg er ærlig nok til å innrømme at jeg bryter noen av dem av og til - etter en vurdering av risiko, konsekvens og vanlig fornuft.

Mulig du er en av de få som aldri har tatt med deg noe over kvoten fra utlandet (kjøtt, sigaretter, vin, sprit etc), og som ALDRI har kjørt for fort, aldri har syklet på rødt lys eller på annen måte har brutt en eller annen lov.

Da får du bare fortsette å polere glorien din:-)

Eller har du kanskje driti i loven en eller annen gang du også? Og derved egentlig viser hvor full av dobbeltmoral du egentlig er......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke befinne seg uærfarne 16 åringer på moped i trafikken.

Uerfarene er de uansett om de har fått litt opplæring først.

Trafikkerfaring er noe du opparbeider deg over år - og ikke i løpet av noen få timer med instruktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg. Bodde selv på landet når jeg var liten. Onkelen min som bodde nedenfor oss fikk lov å kjøre bil opp og ned på denne veien fra han var ca. 10 år og han kjørte ikke alltid like forsiktig. Nå skjedde det ikke noen ulykker, men det kunne det fort ha gjort.

Mamma hadde veldig lyst til å anmelde han, men gjorde det ikke fordi hun da hadde blitt uvenner med sin far.

Hvis det er så viktig for gutten å kjøre moped, hvorfor ikke kjøre trial, motorcross e.l. på bane?

"Hvis det er så viktig for gutten å kjøre moped, hvorfor ikke kjøre trial, motorcross e.l. på bane?"

Den vanligste grunnen til at dette kan være vanskelig er mangel på steder der dette er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "akkurat" tatt lappen

Uerfarene er de uansett om de har fått litt opplæring først.

Trafikkerfaring er noe du opparbeider deg over år - og ikke i løpet av noen få timer med instruktør.

Uerfaren er jeg ja, men når jeg får noen pils innabords før jeg setter meg bak rattet så hjelper det, da er jeg verdensmester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Uerfarene er de uansett om de har fått litt opplæring først.

Trafikkerfaring er noe du opparbeider deg over år - og ikke i løpet av noen få timer med instruktør.

Ja og mange lærer seg sine egne regler derfor blir det kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Dersom den kun skal brukes på kjørebane for slikt bruk, synes jeg det er greit nok, selv om jeg aldri hadde gjort det samme.

Dersom guttungen skal kunne få fise rundt på den sånn i all offentlighet i en alder av 11, mener jeg du er alt annet enn en oppgående forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...