Gå til innhold

Min sønns første ped :)


Rubia

Anbefalte innlegg

"At du ikke evner å se annet enn sort/hvitt på det meste får bli ditt problem:-)"

Jeg ser ganske mange farvenyanser, jeg, men akkurat når det gjelder lovverket, så er DET ganske sort/hvit i alle fall.

"Som nevnt så er lovverket her et problem, og norsk lovgivning innenfor trafikksikkerhet er et politisk lovverk som inneholder alt for mye som gjerne kan defineres som teit, bakstrebersk og hysterisk."

Jauda, vi kan nok diskutere en del ting når det gjelder lovverket, men sånn i prakis tillater det ikke så veldig mye synsing. Og sånn sett er det uinteressant hva du & jeg måtte mene.

"Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal gi f... i alle lover og regler innenfor dette området, men det går an å bruke litt sunn fornuft fra tid til annen."

Joda, jeg ser hva du mener, jeg sliter bare med å forstå hvordan du har tenkt å forklare den biten til en unge som du ønsker at skal bli en lovlydig pode. For kan du være fleksibel og bruke "sunn fornuft" av og til, så må jo h*n også kunne det??

"Kanskje du er en av de få som aldri bryter et eneste lov - være seg innenfor trafikkregler, skattelovverket eller annet, men jeg tviler:-)"

Hihihi, du kunne jo tro det ;o) Men jeg holder faktisk det aller meste når datteren min er med. Eksempelets makt, vet du... Vi har på selen, selv om vi bare skal kjøre noen meter, osv. Fartsgrener og skilting må vel overholdes til en hver tid når hun begynner å følge med på den biten der. Eksempelets makt, vet du ;-)

"Som eksempel kan nevnes - du går eller sykler aldri på rødt lys?"

Joda, jeg går på rødt lys, men aldri når jeg har barnet mitt med. Fordi hun er alt for liten til å forstå de vurderingene jeg har gjort i forkant. HUN skal gå på grønt så lenge jeg har påvirking. Sykling på rødt gjør jeg ALDRI, enkelt og greit fordi jeg vet hvor "irriterende" det er å nesten drepe en syklist som gjør det...

"Men om du kanskje er en av de svært få med glorien over hodet, så vil det store flertallet alltid av og til bryte med en eller annen lov - så lenge vi mener det er forsvarlig."

Nei, som sagt, jeg har ingen glorie i det hele tatt. Men jeg oppfører meg når jeg skal oppdra datteren min. Fordi jeg tror at en basis av tro på lover og regler er bra for barn å ha. Så kan de heller finne ut når de blir voksne hvilke regler (og lover) som kan la seg bøye litt.

Jeg kan ikke lære datteren min opp til å være noe hun ikke ser jeg også er. Derfor sykler mannen min (og jeg) rundt med hjelm, selv om min mann alldeles ikke liker det. U see?

"Slik er det bare. Morsomt blir det jo først når de samme setter seg til doms over de som faktisk er ærlige - og innrømmer at de ikke nødvendigvis alltid er en helgen:-)"

Jeg tviler på at hun hadde fått like stor respons om hun fortalte at hun hadde latt en sønn på 16 få med tre pils på en fest... Det har noe med alvorlighetsgraden av et lovbrutt å gjøre.

En 11-åring skal ikke eie en moped som han fritt kan kjøre rundt på, selv om _utgangspunktet_ er at han bare skal kjøre på stille gårdsveier.

OM gutten bryter det "budet" kan dette få store konsekvenser både for hans og andres liv og helse. Det minst farlige som kan skje, er at noen oppdager lovbruddet, og gir ham to års utsettelse på lappen.

Det finnes, som du også har påpekt, lovlige måter for en 11-åring å kjøre moped på. Da blir dette alternativet hoderystende galt for meg. Beklager om det gjør meg til helgen. Skal i så tilfelle ikke mye til for å få det stempelet ;-)

Min mening er bare at det er helt idiotisk å lære en 11 åring at man bryter de lovene man ikke liker/synes er fornuftige. Som foreldre skal man lære unger å respektere lover, selv om man er uenige i dem.

Beste hilsen fra hu med skitten glorie ;o)

Jeg ser det poenget med eksemplets makt. Og personlig ville jeg i en slik situasjon laget en del regler som skulle følges - og strengt sørget for at de ble overholdt. ikke minst for å vise at det vil kunne få konsekvenser.

Lovverket er laget for at det skal virke så hensiktsmessig som mulig for alle, men personlig vet jeg at det ikke er like hensiktsmessig for de som bor "egnet til" for dette.

Og lovverket på dette området er idiotisk i Norge. Du finner helt andre lover i de fleste andre europeiske land.

Jeg kunne trukket frem en rekke eksempler på hvor idiotisk dette er, men jeg orker ikke å ta hele denne regla her nå:-)

Heldigvis er det innenfor noen områder myket noe opp de siste år, og litt mer tilpasset resten av europa. Desverre er det alt for lite enda - og alt for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    39

  • Rubia

    23

  • mariaflyfly

    13

  • snø

    10

Mest aktive i denne tråden

Å bygge en egen bane på eiendommen høres jo toppers ut:-) Skal ikke så mye til hvis det ligger til rette for det fra før.

Skulle ønske noe slikt hadde vært mulig for meg den gang jeg var ung:-)

Får jo en forsåvidt grei bane ved å kjøre opp med traktor og sikre den med høyballer tenkte vi.

Ja, det var ikke sånn før. Men da var det helt normalt at en turet rundt slik og da.

Verden er forandret og "friheten" må inngrenses selvsakt.

Dog kan jeg ikke tro at det er mer skadelig i dag for en unge å få gjøre ditt og datt enn det var før i tiden.

Og jeg er nå hellig overbevist jeg da at ved å lære dem respekt for moroa og å følge opp i tidlige år en slik interesse kan gjøre dem til bedre sjåfører senere like vel som dårlige.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uerfaren er jeg ja, men når jeg får noen pils innabords før jeg setter meg bak rattet så hjelper det, da er jeg verdensmester.

Og da hjelper det særdeles mye at du er gammel nok og har lappen - ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo en forsåvidt grei bane ved å kjøre opp med traktor og sikre den med høyballer tenkte vi.

Ja, det var ikke sånn før. Men da var det helt normalt at en turet rundt slik og da.

Verden er forandret og "friheten" må inngrenses selvsakt.

Dog kan jeg ikke tro at det er mer skadelig i dag for en unge å få gjøre ditt og datt enn det var før i tiden.

Og jeg er nå hellig overbevist jeg da at ved å lære dem respekt for moroa og å følge opp i tidlige år en slik interesse kan gjøre dem til bedre sjåfører senere like vel som dårlige.

:)

Det med høyballer og traktor for å kjøre opp en bane høres ut som en enkel og grei måte å gjøre det på.

Når det gjelder hva man gjorde i "gamle dager" og som er "strengt forbudt" eller "idiotisk" iht dagens oppfostring av barn, så er det et par ting som slår meg.

Hva kommer det av at dagens ungdom likevel har mindre respekt for lover og regler enn man hadde i yngre voksen alder for noen år tilbake?

Og hvordan klarte vi i det hele tatt å komme levende i fra det??

Tror det er flere som burde tenkt litt grundigere igjennom om all utvikling vedrørende barneoppdragelse og regler har medført kun noe positivt.....

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "akkurat" tatt lappen

Og da hjelper det særdeles mye at du er gammel nok og har lappen - ikke sant?

Jeg er ikke gammel nok ..... tok lappen der du kjører Volvo lastebil i Hunderfossen jeg ..... men mamma kjøper øl og sprit til meg, og så har jeg jo fått bil selvfølgelig, som jeg rasser med rundt omkring i hagene til naboene osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Skal en 11 åring ut og kjøre moped selv om det kanskje er på privat vei? Får krysse fingrene om at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det har noe med å være prektig forelder eller ikke.

Poenget er at oppegående foreldre legger ikke opp til at ungen skal bryte loven!

Jeg hadde flira rått dersom gutten din blei stoppa av snuten og fikk utsettelse på førerkortet. Da hadde dere endt opp med skjegget fullt av postkasser hele gjengen, og du er den som bør føle deg mest skyldig.

Om politiet så dette og tok dem fordi de kjørte på jordet, så kom det til å skje en av to ting. Enten bryr de seg ikke eller så får de en advarsel. Stort mer skjer ikke. Har sett mange eksempler på det, hvis det er langt på landet.

Men hvis de til stadighet blir anmeldt for bråk på grunn av moped kjøringen blir det noe annet.

Dette er overhysteri av de fleste som skriker her i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Først må jeg gi mine sympatier til historien du fortalte.

Så må jeg få poengtere at jeg vet det er ulovlig å kjøre rundt med moped i den alderen rundt omkring.

Om det kan kalles omsorgssvikt så er vi jammen mange her i bygda, det er mopedkjøring og firehjulinger som gjelder. Kjenner uhorvelig mange som lar barna sine ture rundt på tunet og jorder med motoriserte kjøretøy.

Det er mange måter å se ting på, og ja, kanskje er mange av disse tidlig førere utsatt for ulykker.

Kjenner flere som har kjørt motorsykler fra de var unge. Fikk de ikke ha hjemme så parkerte de den hos kameraten.

Nå er ikke gutten min slik - ennå iallefall - at han kunne finne på å kjøpe noe uten mitt samtykke og parkere det bort.

Aldersgrensa for å lære å kjøre bil er satt ned til 16 år.

Det av den grunn at folk skal bli bedre sjåfører.

Ergo ser jeg noe i den retning at opplæring under oppsyn og med regler kan resultere i bedre kjørevett vel så godt som dårligere.

Det er mye hysteri i dag, vi overlevde før også når vi raste rundt alene i timesvis, badet alene i sjøen, kjørte moped...i det hele tatt.

Og det kan like gjerne være slik at om ungene ikke får lov så blir det en ukontrollert iver når de blir 16, og da kan man ikke forlange at de holder seg til tunet.

Vi ser forskjellig på ting vi folk og greit er nok det.

Jeg anser iallefall det å være oppegående forelder etter en haug andre ting enn det å la barn få leke med motorer under kontrollerte omstendigheter.

Sånn er det :)

"Om det kan kalles omsorgssvikt så er vi jammen mange her i bygda, det er mopedkjøring og firehjulinger som gjelder. Kjenner uhorvelig mange som lar barna sine ture rundt på tunet og jorder med motoriserte kjøretøy."

Blir det mer "lovlig" av den grunn? Burde ikke dere foreldre lære barna å følge loven, eller er den bare å gi blaffen i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Om politiet så dette og tok dem fordi de kjørte på jordet, så kom det til å skje en av to ting. Enten bryr de seg ikke eller så får de en advarsel. Stort mer skjer ikke. Har sett mange eksempler på det, hvis det er langt på landet.

Men hvis de til stadighet blir anmeldt for bråk på grunn av moped kjøringen blir det noe annet.

Dette er overhysteri av de fleste som skriker her i denne tråden.

Ok, jeg veit (heldigvis) fint lite om hvordan det foregår på landet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

"Om det kan kalles omsorgssvikt så er vi jammen mange her i bygda, det er mopedkjøring og firehjulinger som gjelder. Kjenner uhorvelig mange som lar barna sine ture rundt på tunet og jorder med motoriserte kjøretøy."

Blir det mer "lovlig" av den grunn? Burde ikke dere foreldre lære barna å følge loven, eller er den bare å gi blaffen i?

Jeg er helt enig.

Fordi "alle gjør det" er det helt greit, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg veit (heldigvis) fint lite om hvordan det foregår på landet. ;)

Jeg hadde vært enig med de fleste her inne, hvis guttungen hadde kjørt på vanlige veier, i sentrum og over alt, men her er det snakk om kjøring på et tun eller jorde på landet under oppsyn og oppsatte regler.

De fleste her inne gjør mye farligere ting daglig enn det denne guttungen kommer til å gjøre på jordet. Se bare på all den livsfarlige bilkjøringen mange gjør, uten at de en gang skjønner selv hvor farlige de er i trafikken. I tillegg har de bilen full av barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Jeg er helt enig.

Fordi "alle gjør det" er det helt greit, liksom.

Det er nok litt sånn Rubia skriver på landet, men så er det vanvittig mange ulykker med traktorer, andre maskiner, gutt under gris :o) osv. på gårdene rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gammel nok ..... tok lappen der du kjører Volvo lastebil i Hunderfossen jeg ..... men mamma kjøper øl og sprit til meg, og så har jeg jo fått bil selvfølgelig, som jeg rasser med rundt omkring i hagene til naboene osv osv

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med høyballer og traktor for å kjøre opp en bane høres ut som en enkel og grei måte å gjøre det på.

Når det gjelder hva man gjorde i "gamle dager" og som er "strengt forbudt" eller "idiotisk" iht dagens oppfostring av barn, så er det et par ting som slår meg.

Hva kommer det av at dagens ungdom likevel har mindre respekt for lover og regler enn man hadde i yngre voksen alder for noen år tilbake?

Og hvordan klarte vi i det hele tatt å komme levende i fra det??

Tror det er flere som burde tenkt litt grundigere igjennom om all utvikling vedrørende barneoppdragelse og regler har medført kun noe positivt.....

:-)

Helt enig med deg.

Ungdommen i dag er helt anneledes enn før det er helt sikkert.

Kjenner noen som bor helt nede ved glomma...der har de fostret opp flere barn rolige som bajasser.(eiendommer uten gjerde)

Ingen av dem har vært nære på å dette uti.

En gang druknet et barn og det var et som var på besøk.

Som liten vokste jeg opp halvannen meter fra jernbanelinje...tross lek med dressin og flying over skinnene titt og ofte så overlevde vi det.

Er helt enig med deg om at tillatelse til å prøve kan gi forståelse og respekt og ikke minst dempe iveren til den dag man ikke lengre kan kontrollere på samme måte.

Ville nok vært mye mer redd om 16 åringen min tok lappen og satte iveg uten øvelsen han nå kan få.

Om det er riktig eller galt å bryte loven kan jo diskuteres da.

Dog er det her i traktene ganske så vanlig faktisk at doninger på to og fire hjul turer rundt under kontrollerte omstendigheter.

Tror ikke barn av foreldre som meg er mer utsatt for å bryte lover senere i livet.

De har faktisk en egen celleklump i toppen de også...og ser nok forskjellen på det ene og det andre.

Synes en del undervurderer barna sine jeg da...men det er nå bare meg :)

Om poden digger dette her så skal han selvsakt få melde seg inn på kjørebaner, nå er han faktisk alt for forsiktig og blyg og det må nok litt kjøring til først.

Inntil da anser jeg egen bane og gårdstun som godt egnet.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det er nok litt sånn Rubia skriver på landet, men så er det vanvittig mange ulykker med traktorer, andre maskiner, gutt under gris :o) osv. på gårdene rundt om.

Gutt under gris? :flire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg.

Ungdommen i dag er helt anneledes enn før det er helt sikkert.

Kjenner noen som bor helt nede ved glomma...der har de fostret opp flere barn rolige som bajasser.(eiendommer uten gjerde)

Ingen av dem har vært nære på å dette uti.

En gang druknet et barn og det var et som var på besøk.

Som liten vokste jeg opp halvannen meter fra jernbanelinje...tross lek med dressin og flying over skinnene titt og ofte så overlevde vi det.

Er helt enig med deg om at tillatelse til å prøve kan gi forståelse og respekt og ikke minst dempe iveren til den dag man ikke lengre kan kontrollere på samme måte.

Ville nok vært mye mer redd om 16 åringen min tok lappen og satte iveg uten øvelsen han nå kan få.

Om det er riktig eller galt å bryte loven kan jo diskuteres da.

Dog er det her i traktene ganske så vanlig faktisk at doninger på to og fire hjul turer rundt under kontrollerte omstendigheter.

Tror ikke barn av foreldre som meg er mer utsatt for å bryte lover senere i livet.

De har faktisk en egen celleklump i toppen de også...og ser nok forskjellen på det ene og det andre.

Synes en del undervurderer barna sine jeg da...men det er nå bare meg :)

Om poden digger dette her så skal han selvsakt få melde seg inn på kjørebaner, nå er han faktisk alt for forsiktig og blyg og det må nok litt kjøring til først.

Inntil da anser jeg egen bane og gårdstun som godt egnet.

;)

Her kan du se noen bilder av små gutter som har det utrolig morsomt: http://www.svinndal-mx.com/bilder/Bilder_03/31.05.03%20026.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...