Gå til innhold

Min sønns første ped :)


Rubia

Anbefalte innlegg

Nei - jeg driter ikke i lovene.

Men jeg er ærlig nok til å innrømme at jeg bryter noen av dem av og til - etter en vurdering av risiko, konsekvens og vanlig fornuft.

Mulig du er en av de få som aldri har tatt med deg noe over kvoten fra utlandet (kjøtt, sigaretter, vin, sprit etc), og som ALDRI har kjørt for fort, aldri har syklet på rødt lys eller på annen måte har brutt en eller annen lov.

Da får du bare fortsette å polere glorien din:-)

Eller har du kanskje driti i loven en eller annen gang du også? Og derved egentlig viser hvor full av dobbeltmoral du egentlig er......?

Nei, selvfølgelig har jeg også brutt loven av og til!

Jeg synes likevel det er ille at foreldrene oppfordrer barna sine til å bryte loven - særlig når det gjelder trafikk, når jeg har sett hvor grusomme konsekvenser det kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    39

  • Rubia

    23

  • mariaflyfly

    13

  • snø

    10

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Dersom den kun skal brukes på kjørebane for slikt bruk, synes jeg det er greit nok, selv om jeg aldri hadde gjort det samme.

Dersom guttungen skal kunne få fise rundt på den sånn i all offentlighet i en alder av 11, mener jeg du er alt annet enn en oppgående forelder.

Det som viser at hun er alt annet enn en oppegående forelder er måten hun forfattet denne solskinnshistorien av et innkjøp.

Sånn er det med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det som viser at hun er alt annet enn en oppegående forelder er måten hun forfattet denne solskinnshistorien av et innkjøp.

Sånn er det med den saken.

Jeg er helt enig.

Galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig har jeg også brutt loven av og til!

Jeg synes likevel det er ille at foreldrene oppfordrer barna sine til å bryte loven - særlig når det gjelder trafikk, når jeg har sett hvor grusomme konsekvenser det kan få.

Trafikkulykker får ofte grusomme konsekvenser.

Og svært mange av disse skyldes unge gutter som rett etter lovlig alder "endelig" får muligheten til å utfolde seg og få muligheten til å dekke fartsbehovet.

Desverre blir dette som regel da gjort på vanlig vei - med de konsekvenser det lett får.

Dette er INTET man kan løse ved å lage lover og regler for det - for disse unge menn følger likevel ikke disse lover og regler.

Dette VET vi, og erfarer daglig. Likevel gjøres det fint lite for å la disse få en mulighet til å utfolde seg på egnede steder med oppfølging, opplæring og holdningsskapende arbeid.

Så det JEG synes er ille er at de ansvarlige politikere innenfor dette området (både i stat og kommune) ikke er seg sitt ansvar mer bevisst.

Norsk samferdselspolitikk er elendig innenfor mange områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger i disse dager kan jo begynne mede motorcross fra de er fire år gammel (noe mine forøvrig skal få lov til. Søtt med bittesmå unger på bittesmå motorsykler;), så jeg ser virkelig ikke forskjellen på at en elleveåring får kjøre på bane, eller i åkern (eller hvor han nå kjører) hjemme hos foreldrene.

Sånn, så har du ikke BARE fått kjeft ;)

Takker og bukker.

Skulle like å være flue på veggen til alle disse prektige foreldrene her inne...

mon tro om privat livet er like korrekt som det kommer frem her inne.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trafikkulykker får ofte grusomme konsekvenser.

Og svært mange av disse skyldes unge gutter som rett etter lovlig alder "endelig" får muligheten til å utfolde seg og få muligheten til å dekke fartsbehovet.

Desverre blir dette som regel da gjort på vanlig vei - med de konsekvenser det lett får.

Dette er INTET man kan løse ved å lage lover og regler for det - for disse unge menn følger likevel ikke disse lover og regler.

Dette VET vi, og erfarer daglig. Likevel gjøres det fint lite for å la disse få en mulighet til å utfolde seg på egnede steder med oppfølging, opplæring og holdningsskapende arbeid.

Så det JEG synes er ille er at de ansvarlige politikere innenfor dette området (både i stat og kommune) ikke er seg sitt ansvar mer bevisst.

Norsk samferdselspolitikk er elendig innenfor mange områder.

Det er jeg enig i, men det er ikke greit å oppfordre ungene sine til å bryte loven likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig være en skikkelig dolmamma ;o)

Nei det er jeg nok ikke.

Mon tro om alle praktiserer slik perfeksjonisme i privat livene sine utenom DOL du...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Takker og bukker.

Skulle like å være flue på veggen til alle disse prektige foreldrene her inne...

mon tro om privat livet er like korrekt som det kommer frem her inne.

;)

Det er vel litt forskjell på å være perfekt og det og ikke synes det er okey å gi moped til en 11 åring, men hvis det er betegnelsen på perfekt; ja da er jeg perfekt.

Forresten kan man godt være perfekt uten å gjøre alt perfekt, men jeg synes lover er til for å følges. Finnes det ingen lovlig bane i nærheten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Takker og bukker.

Skulle like å være flue på veggen til alle disse prektige foreldrene her inne...

mon tro om privat livet er like korrekt som det kommer frem her inne.

;)

Jeg synes ikke det har noe med å være prektig forelder eller ikke.

Poenget er at oppegående foreldre legger ikke opp til at ungen skal bryte loven!

Jeg hadde flira rått dersom gutten din blei stoppa av snuten og fikk utsettelse på førerkortet. Da hadde dere endt opp med skjegget fullt av postkasser hele gjengen, og du er den som bør føle deg mest skyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du får mye hets for dette.. men jeg(jente!!) fikk også moped tidlig (var nesten 13) - og er oppvokst på landet. Ikke kriminell ble jeg. Ikke alkoholiker. Kjører ikke i fylla. Aldri forsøkt narkotika... Ble nok rimelig oppegående til tross for at jeg kjørte moped på jorder og private landeveier (også oppå fjellet da!)

Fikk også begynne så smått med bilkjøring da jeg var 14-15 år, og har aldri kjørt i hjel noen eller skadet noen...evt, noen småfluer..

Imidlertid har jeg aldri vært innblandet i noen ulykker, aldri krasjet en bil og i det hele tatt er relativt habil kjører vil jeg karakterisere meg som.

Så din sønn vil nok ha det mye moro med moppen og ikke minst vil han lære mye før han slippes ut i trafikken :-)

Takker og bukker .

Ikke sant, det er positivt og negativt med alt ting.

Tror nok det å være en god forelder går på helt andre ting enn akkurat denne saken.

Her i huset har vi flust med kommunikasjon, forståelse, tid for samtaler og masse respekt, humor og forståelse for hverandre.

Tror dette er kjernen for godt familieliv og ikke om en tillater noe her og der for å si det sånn.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen foreldre som ikke følger strømmen:-)

Ser du/dere får mye pepper her, og jeg må le av en del av svarene.

Så lenge poden ikke beveger seg ut i trafikken, så er jo ikke moped noe mer farlig for en 11 åring enn hva en tråsykkel er (for enda yngre barn) - og ikke minst hvis de beveger seg i trafikken.

Er det noe knattecross i nærheten av der dere bor? Det er blitt kjempepopulært på Østlandet/Akershus, og der kan barn langt yngre enn sønnen din få utfolde seg på cross-mopeder.

Men jeg ser det er mange her som tror at en liten motorisert 2-hjuling til en 11 åring er å sammenlikne med omsorgsvikt.

Det viser vel mer hvor lite de har greie på - og samtidig hvor mye de tror de vet.....

Takk skal du ha.

Ja, det er baner veldig nære oss.

Og vi er selv inne i ideen om å bygge egen "bane" på eiendommen.

Folk få ha forskjellige meninger og jeg bryr meg ikke om alt pepperet de skyter.

Omsorgssvikt, ja vel...la dem mene det.

For meg så går det på helt andre ting.

Så lenge vi har flust med kommunikasjon, kjærlighet, forståelse, respekt, tid til å prate ol. så anser jeg disse barna som ganske så trygge og godt tatt hånd om.

Men...det skal "guts" til for å bifalle slikt vet du ;) så det beste er nok å fremstå som heeeelt imot.

Så var det dette med om alle disse prektige bedreviterne lever like korrekt i det virkelige liv da, utenom DOL liksom...

Feie for egen dør før man feier for andres har jeg lært meg i livet...den stemmer som regel.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du ikke evner å se annet enn sort/hvitt på det meste får bli ditt problem:-)

Som nevnt så er lovverket her et problem, og norsk lovgivning innenfor trafikksikkerhet er et politisk lovverk som inneholder alt for mye som gjerne kan defineres som teit, bakstrebersk og hysterisk.

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal gi f... i alle lover og regler innenfor dette området, men det går an å bruke litt sunn fornuft fra tid til annen.

Kanskje du er en av de få som aldri bryter et eneste lov - være seg innenfor trafikkregler, skattelovverket eller annet, men jeg tviler:-)

Som eksempel kan nevnes - du går eller sykler aldri på rødt lys? Du bryter heller ingen andre trafikkregler når du sykler? Du kjører aldri litt for fort? etc....

Men om du kanskje er en av de svært få med glorien over hodet, så vil det store flertallet alltid av og til bryte med en eller annen lov - så lenge vi mener det er forsvarlig.

Slik er det bare. Morsomt blir det jo først når de samme setter seg til doms over de som faktisk er ærlige - og innrømmer at de ikke nødvendigvis alltid er en helgen:-)

"At du ikke evner å se annet enn sort/hvitt på det meste får bli ditt problem:-)"

Jeg ser ganske mange farvenyanser, jeg, men akkurat når det gjelder lovverket, så er DET ganske sort/hvit i alle fall.

"Som nevnt så er lovverket her et problem, og norsk lovgivning innenfor trafikksikkerhet er et politisk lovverk som inneholder alt for mye som gjerne kan defineres som teit, bakstrebersk og hysterisk."

Jauda, vi kan nok diskutere en del ting når det gjelder lovverket, men sånn i prakis tillater det ikke så veldig mye synsing. Og sånn sett er det uinteressant hva du & jeg måtte mene.

"Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal gi f... i alle lover og regler innenfor dette området, men det går an å bruke litt sunn fornuft fra tid til annen."

Joda, jeg ser hva du mener, jeg sliter bare med å forstå hvordan du har tenkt å forklare den biten til en unge som du ønsker at skal bli en lovlydig pode. For kan du være fleksibel og bruke "sunn fornuft" av og til, så må jo h*n også kunne det??

"Kanskje du er en av de få som aldri bryter et eneste lov - være seg innenfor trafikkregler, skattelovverket eller annet, men jeg tviler:-)"

Hihihi, du kunne jo tro det ;o) Men jeg holder faktisk det aller meste når datteren min er med. Eksempelets makt, vet du... Vi har på selen, selv om vi bare skal kjøre noen meter, osv. Fartsgrener og skilting må vel overholdes til en hver tid når hun begynner å følge med på den biten der. Eksempelets makt, vet du ;-)

"Som eksempel kan nevnes - du går eller sykler aldri på rødt lys?"

Joda, jeg går på rødt lys, men aldri når jeg har barnet mitt med. Fordi hun er alt for liten til å forstå de vurderingene jeg har gjort i forkant. HUN skal gå på grønt så lenge jeg har påvirking. Sykling på rødt gjør jeg ALDRI, enkelt og greit fordi jeg vet hvor "irriterende" det er å nesten drepe en syklist som gjør det...

"Men om du kanskje er en av de svært få med glorien over hodet, så vil det store flertallet alltid av og til bryte med en eller annen lov - så lenge vi mener det er forsvarlig."

Nei, som sagt, jeg har ingen glorie i det hele tatt. Men jeg oppfører meg når jeg skal oppdra datteren min. Fordi jeg tror at en basis av tro på lover og regler er bra for barn å ha. Så kan de heller finne ut når de blir voksne hvilke regler (og lover) som kan la seg bøye litt.

Jeg kan ikke lære datteren min opp til å være noe hun ikke ser jeg også er. Derfor sykler mannen min (og jeg) rundt med hjelm, selv om min mann alldeles ikke liker det. U see?

"Slik er det bare. Morsomt blir det jo først når de samme setter seg til doms over de som faktisk er ærlige - og innrømmer at de ikke nødvendigvis alltid er en helgen:-)"

Jeg tviler på at hun hadde fått like stor respons om hun fortalte at hun hadde latt en sønn på 16 få med tre pils på en fest... Det har noe med alvorlighetsgraden av et lovbrutt å gjøre.

En 11-åring skal ikke eie en moped som han fritt kan kjøre rundt på, selv om _utgangspunktet_ er at han bare skal kjøre på stille gårdsveier.

OM gutten bryter det "budet" kan dette få store konsekvenser både for hans og andres liv og helse. Det minst farlige som kan skje, er at noen oppdager lovbruddet, og gir ham to års utsettelse på lappen.

Det finnes, som du også har påpekt, lovlige måter for en 11-åring å kjøre moped på. Da blir dette alternativet hoderystende galt for meg. Beklager om det gjør meg til helgen. Skal i så tilfelle ikke mye til for å få det stempelet ;-)

Min mening er bare at det er helt idiotisk å lære en 11 åring at man bryter de lovene man ikke liker/synes er fornuftige. Som foreldre skal man lære unger å respektere lover, selv om man er uenige i dem.

Beste hilsen fra hu med skitten glorie ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og mange lærer seg sine egne regler derfor blir det kaos.

Kaos?

Tenker du på ulykker, så er det nok helt andre årsaker som ligger bak enn "egne regler".

Problemet er heller for rigide regler, og for få muligheter til å dekke de reelle behov som finnes hos mange.

Oppleves lover/regler som for strenge og "sneversynte", så vil folk automatisk bryte dem oftere - og miste respekten for dem.

Det er en helt naturlig reaksjon. Du ser det ikke minst blant alle pensjonister (og andre) på handletur til Sverige - og hva de har med seg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

"At du ikke evner å se annet enn sort/hvitt på det meste får bli ditt problem:-)"

Jeg ser ganske mange farvenyanser, jeg, men akkurat når det gjelder lovverket, så er DET ganske sort/hvit i alle fall.

"Som nevnt så er lovverket her et problem, og norsk lovgivning innenfor trafikksikkerhet er et politisk lovverk som inneholder alt for mye som gjerne kan defineres som teit, bakstrebersk og hysterisk."

Jauda, vi kan nok diskutere en del ting når det gjelder lovverket, men sånn i prakis tillater det ikke så veldig mye synsing. Og sånn sett er det uinteressant hva du & jeg måtte mene.

"Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal gi f... i alle lover og regler innenfor dette området, men det går an å bruke litt sunn fornuft fra tid til annen."

Joda, jeg ser hva du mener, jeg sliter bare med å forstå hvordan du har tenkt å forklare den biten til en unge som du ønsker at skal bli en lovlydig pode. For kan du være fleksibel og bruke "sunn fornuft" av og til, så må jo h*n også kunne det??

"Kanskje du er en av de få som aldri bryter et eneste lov - være seg innenfor trafikkregler, skattelovverket eller annet, men jeg tviler:-)"

Hihihi, du kunne jo tro det ;o) Men jeg holder faktisk det aller meste når datteren min er med. Eksempelets makt, vet du... Vi har på selen, selv om vi bare skal kjøre noen meter, osv. Fartsgrener og skilting må vel overholdes til en hver tid når hun begynner å følge med på den biten der. Eksempelets makt, vet du ;-)

"Som eksempel kan nevnes - du går eller sykler aldri på rødt lys?"

Joda, jeg går på rødt lys, men aldri når jeg har barnet mitt med. Fordi hun er alt for liten til å forstå de vurderingene jeg har gjort i forkant. HUN skal gå på grønt så lenge jeg har påvirking. Sykling på rødt gjør jeg ALDRI, enkelt og greit fordi jeg vet hvor "irriterende" det er å nesten drepe en syklist som gjør det...

"Men om du kanskje er en av de svært få med glorien over hodet, så vil det store flertallet alltid av og til bryte med en eller annen lov - så lenge vi mener det er forsvarlig."

Nei, som sagt, jeg har ingen glorie i det hele tatt. Men jeg oppfører meg når jeg skal oppdra datteren min. Fordi jeg tror at en basis av tro på lover og regler er bra for barn å ha. Så kan de heller finne ut når de blir voksne hvilke regler (og lover) som kan la seg bøye litt.

Jeg kan ikke lære datteren min opp til å være noe hun ikke ser jeg også er. Derfor sykler mannen min (og jeg) rundt med hjelm, selv om min mann alldeles ikke liker det. U see?

"Slik er det bare. Morsomt blir det jo først når de samme setter seg til doms over de som faktisk er ærlige - og innrømmer at de ikke nødvendigvis alltid er en helgen:-)"

Jeg tviler på at hun hadde fått like stor respons om hun fortalte at hun hadde latt en sønn på 16 få med tre pils på en fest... Det har noe med alvorlighetsgraden av et lovbrutt å gjøre.

En 11-åring skal ikke eie en moped som han fritt kan kjøre rundt på, selv om _utgangspunktet_ er at han bare skal kjøre på stille gårdsveier.

OM gutten bryter det "budet" kan dette få store konsekvenser både for hans og andres liv og helse. Det minst farlige som kan skje, er at noen oppdager lovbruddet, og gir ham to års utsettelse på lappen.

Det finnes, som du også har påpekt, lovlige måter for en 11-åring å kjøre moped på. Da blir dette alternativet hoderystende galt for meg. Beklager om det gjør meg til helgen. Skal i så tilfelle ikke mye til for å få det stempelet ;-)

Min mening er bare at det er helt idiotisk å lære en 11 åring at man bryter de lovene man ikke liker/synes er fornuftige. Som foreldre skal man lære unger å respektere lover, selv om man er uenige i dem.

Beste hilsen fra hu med skitten glorie ;o)

Applaus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men det er ikke greit å oppfordre ungene sine til å bryte loven likevel!

Det er jeg også enig med deg i.

Men som nevnt andre steder i denne tråden - for meg er ikke dette helt sort hvitt, og avhengig av omstendighetene så finner jeg ikke dette så galt som så mange andre her vil ha det til.

Med omstendighetene mener jeg hvordan det er der han får lov til å kjøre, hvor han får lov til å kjøre, hvilke regler han skal følge, konsekvenser hvis han bryter dem og i hvilken grad han blir holdt under oppsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.

Ja, det er baner veldig nære oss.

Og vi er selv inne i ideen om å bygge egen "bane" på eiendommen.

Folk få ha forskjellige meninger og jeg bryr meg ikke om alt pepperet de skyter.

Omsorgssvikt, ja vel...la dem mene det.

For meg så går det på helt andre ting.

Så lenge vi har flust med kommunikasjon, kjærlighet, forståelse, respekt, tid til å prate ol. så anser jeg disse barna som ganske så trygge og godt tatt hånd om.

Men...det skal "guts" til for å bifalle slikt vet du ;) så det beste er nok å fremstå som heeeelt imot.

Så var det dette med om alle disse prektige bedreviterne lever like korrekt i det virkelige liv da, utenom DOL liksom...

Feie for egen dør før man feier for andres har jeg lært meg i livet...den stemmer som regel.

:)

Å bygge en egen bane på eiendommen høres jo toppers ut:-) Skal ikke så mye til hvis det ligger til rette for det fra før.

Skulle ønske noe slikt hadde vært mulig for meg den gang jeg var ung:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det manglet et "ikke" der ja:-)

Jeg er enig med deg i at det prinsipielt er galt å oppfordre barn til å bli lovbrytere.

Men samtidig så er det en vesensforskjell på landet og i byen når det gjelder akkurat dette. Og personlig har jeg erfaring fra begge deler.

Og jeg har full forståelse for de foreldre som gjør noe slikt som Rubia gjør - så lenge forholdene ligger til rette for det.

Og der kommer vurderinger og sunn fornuft inn i bildet.

"Og jeg har full forståelse for de foreldre som gjør noe slikt som Rubia gjør - så lenge forholdene ligger til rette for det."

Sorry, jeg kommer til å gjenta meg til det kjedsommelige, men det blir for meg helt feil å lære en 11 åring at man bare kan drite i lover man ikke er enige i , om forholdene ligger aldri så mye til rette.

Særlig ikke så lenge det finnes en 100% lovlig måte å gjøre det på, som kanskje ville være myyye kjekkere for gutten, iom at han ville ha kommet inn i et miljø av folk med samme interesse.

"Og der kommer vurderinger og sunn fornuft inn i bildet."

Det finnes overhode ikke noe fornuft i å la unger få begå lovbrudd på den måten der. Det eneste fornuftige når det gjelder unger, er å lære dem at det er smart å følge loven, selv om man synes den er aldri så dum. Som du sier - normale mennesker begår støtt og stadig "mindre alvorlige" lovbrudd. Men jeg har en teori om at man er bedre i stand til å ta de vurderingene når man blir eldre (de fleste av oss, i alle fall...).

Som foreldre mister man troverdighet når man åpenlyst selv tøyer loven dit man selv synes den burde være.

Synes jeg.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Først syntes jeg innlegget ditt var koselig å lese, men da jeg så hvor gammel sønnen din er, MÅ jeg bare fortelle deg min erfaring.

En familie jeg kjenner har alltid latt barna få kjøre alle slags kjøretøy fra de var bittesmå: moped, traktor, bil og til og med LASTEbil!

Ungene i den familien har lært det at loven er ikke noe å bekymre seg over og man gjør det man føler er greit selv. Det begynte med små kjøretøy i tunet, men utartet seg fordi ungene ikke hadde opparbeidet seg respekt for loven - og foreldrene klarte ikke å si nei.

Slik gikk det:

Eldste sønn har veltet med traktor der folk i tilhenger ble skadet, totalvraket 2 biler, i det ene krasjet ble han og lillesøstra alvorlig skadet og måtte på sykehus.

Nest eldste sønn har bulket alle bilene familien noen gang har hatt, totalvraket 3 biler og døde selv av skadene han fikk i den siste smellen.

Den tredje eldste sønn har kjørt ulovlig rundt på moped og traktor - nå har han heldigvis fått lappen.

De to minste (13 og 15 år) kan kjøre både traktor, moped, bil og lastebil - men gjør det heldigvis ikke andre steder enn i tunet på huset (burde selvfølgelig ikke ha gjort det i det hele tatt).

Jeg er irritert, frustrert, oppgitt, livredd for at noe skal skje igjen.

Tenk på det og vurder mopedkjøringa til sønnen din en gang til!

(Når vi først er inne på temaet, burde firehjulinger også være ulovlig - småtasser kjører rundt overalt med dem - ofte uten lys - og skaper livsfarlige situasjoner)

*trekke pusten*

Til slutt. Jeg vet det er gøy å glede ungene sine - men vær så snill å tenk på at du kanskje er med å skape enda en fartsbølle på norske veier...

Først må jeg gi mine sympatier til historien du fortalte.

Så må jeg få poengtere at jeg vet det er ulovlig å kjøre rundt med moped i den alderen rundt omkring.

Om det kan kalles omsorgssvikt så er vi jammen mange her i bygda, det er mopedkjøring og firehjulinger som gjelder. Kjenner uhorvelig mange som lar barna sine ture rundt på tunet og jorder med motoriserte kjøretøy.

Det er mange måter å se ting på, og ja, kanskje er mange av disse tidlig førere utsatt for ulykker.

Kjenner flere som har kjørt motorsykler fra de var unge. Fikk de ikke ha hjemme så parkerte de den hos kameraten.

Nå er ikke gutten min slik - ennå iallefall - at han kunne finne på å kjøpe noe uten mitt samtykke og parkere det bort.

Aldersgrensa for å lære å kjøre bil er satt ned til 16 år.

Det av den grunn at folk skal bli bedre sjåfører.

Ergo ser jeg noe i den retning at opplæring under oppsyn og med regler kan resultere i bedre kjørevett vel så godt som dårligere.

Det er mye hysteri i dag, vi overlevde før også når vi raste rundt alene i timesvis, badet alene i sjøen, kjørte moped...i det hele tatt.

Og det kan like gjerne være slik at om ungene ikke får lov så blir det en ukontrollert iver når de blir 16, og da kan man ikke forlange at de holder seg til tunet.

Vi ser forskjellig på ting vi folk og greit er nok det.

Jeg anser iallefall det å være oppegående forelder etter en haug andre ting enn det å la barn få leke med motorer under kontrollerte omstendigheter.

Sånn er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...