Gå til innhold

Rubia takker for seg :)


Rubia

Anbefalte innlegg

*knis*

he-he...kjerringene viser sitt beste, og går til motangrep med alle argumenter de kan finne.

Jeg er takknemmelig for at jeg hadde mer fornuftige foreldre enn hva dere kan synes å være:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    40

  • mrxx

    23

  • Ade|ina

    13

  • snø

    11

Mest aktive i denne tråden

Når jeg leser dine innlegg så kan du betegnes som en skikkelig dol-kverulant ihvertfall.

Typisk "gubbe-besserwisser" som ikke kan se ting fra flere sider.

De fleste har sagt at det er greit hvis kjøringen skal foregå på bane, men ikke hvis det skjer ulovlig.

Du minner meg faktisk om Jan Johansen, han som var "skikkelig mannfolk" og hadde gitt dama komplement en gang om at hun var flink til å rygge med tilhenger.

Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Er du en av de som da reagerte på risikoen 11 åringen ble utsatt for, eller det problematiske ved at de bryter loven?

Det ene kan jeg forstå at man kan reagere på. Det andre ikke.

Først og fremst på risikoen.

Som du ser av mitt innlegg om min 11-åring som kjører 4-hjuling, så ser du at jeg er redd.

En moped anser jeg for å være enda skumlere.

Veldig lett å miste kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, vet det. Poenget mitt var vel at dette nettopp _ikke_ er knattecross... Hadde det ikke vært bedre med "ordentlig" opplegg enn å fise rundt på jordet på en px?

Selvfølgelig ville det vært bedre, og hvis du leser hva Rubia har skrevet om det, så er det under vurdering.

Men guttungen vil helst lære seg litt før han tropper opp på et slikt sted.

Og jeg ser helt ærlig ikke de store problemene med det - ei heller hvor den store risikoen er.

Selvfølgelig under forutsetning av at hans kjøring også skjer under kontrollerte former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en av de som da reagerte på risikoen 11 åringen ble utsatt for, eller det problematiske ved at de bryter loven?

Det ene kan jeg forstå at man kan reagere på. Det andre ikke.

Jeg er en av dem som reagerer på begge deler.

Ikke risikoen ved at 11 åringen kjører på gårdsplassen, men risikoen for at 11 åringen etter hvert synes det er gørr kjedelig og tar større sjanser.

Altså ikke en av dem som er i mot motorsport for unger, genrelt, men som synes det Rubia legger opp til er idotisk. Og som sagt, gjør det meg til en dol-kjerring, så er betegnelsen helt ok for meg :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Det jeg har reagert på er de som kaller dette omsorgsvikt og som viser til hvor livsfarlig dette er for guttungen.

Har du faktisk lest hva jeg har skrevet (som du påstår), så ser du at jeg har skrevet at jeg ser problemet med å "lære barn å bryte loven" - og har forståelse for de som har den invendingen, selv om jeg hvis forholdene ligger til rette for det synes at man her kan vise litt skjønn.

Det er de som har reagert som hva jeg vil kalle "hysteriske kvinnfolk" som her fortjener definisjonen kjerringer.

Og ønsker du å lære litt mer om motorsport og unge barn så kan du også titte litt nærmere på det "livsfarlige" som foregår innenfor lovverket her: http://www.motorsportforbundet.no/motorsykkel/t2.asp?p=52264

Det er ikke den store forskjellen rent praktisk og risikomessig på dette og det som Rubias sønn får lov til.

Vi har noen venner hvor sønnen driver med Trial så jeg vet faktisk litt om dette. Jeg har hele tiden sagt at det er fint på bane, men det var ikke det Rubia skrev i første innlegget sitt.

Som sport er det helt sikkert flott, men det krever enormt av foreldrene, det vet jeg siden sønnen til vennene våre har drevet med dette. Her er sikkerheten i høysete. Hvis Rubia lager bane på et jorde så er vel dette lovlig vil jeg tro, men at gutten skal få kjøre opp og ned på gårdsveier det er jeg ikke enig i for dette er ulovlig.

Har selv bodd et sted hvor det var en gutt som fikk kjøre bil, traktor osv. opp og ned gårdsveiene. Det var vi andre som måtte passe oss for han for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mil1365380270

Nei, ikke stikk da Rubia! Man får av og til sure tilbakemeldinger, men det er da hyggelige også? De sure kan man bruke til å få ut litt gørr, bare å slå tilbake ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

he-he...kjerringene viser sitt beste, og går til motangrep med alle argumenter de kan finne.

Jeg er takknemmelig for at jeg hadde mer fornuftige foreldre enn hva dere kan synes å være:-)

Det finnes ikke noe fornuftig i å la en 11-åring kjøre moped.

Ikke 4-hjuling heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst på risikoen.

Som du ser av mitt innlegg om min 11-åring som kjører 4-hjuling, så ser du at jeg er redd.

En moped anser jeg for å være enda skumlere.

Veldig lett å miste kontrollen.

Så du finner dette helt uakseptabelt da? :http://www.motorsportforbundet.no/motorsykkel/t2.asp?p=52264

Ja-ja....godt at det i hvert fall finnes noen unger som får lov til å ha det gøy da - som f.eks disse her: http://www.svinndal-mx.com/bilder/Bilder_03/31.05.03%20026.jpg

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen venner hvor sønnen driver med Trial så jeg vet faktisk litt om dette. Jeg har hele tiden sagt at det er fint på bane, men det var ikke det Rubia skrev i første innlegget sitt.

Som sport er det helt sikkert flott, men det krever enormt av foreldrene, det vet jeg siden sønnen til vennene våre har drevet med dette. Her er sikkerheten i høysete. Hvis Rubia lager bane på et jorde så er vel dette lovlig vil jeg tro, men at gutten skal få kjøre opp og ned på gårdsveier det er jeg ikke enig i for dette er ulovlig.

Har selv bodd et sted hvor det var en gutt som fikk kjøre bil, traktor osv. opp og ned gårdsveiene. Det var vi andre som måtte passe oss for han for å si det sånn.

Dette vil som alt annet være individuelt og avhenger selvfølgelig av hvilke regler Rubia gir og følger opp overfor sønnen sin.

Og nei - selv om de lager en lukket bane vil det fremdeles ikke være lovelig.

Dog vil det være de færreste lennsmenn som vil reagere på det - og i så fall kun med en advarsel.

Dette skjer "over alt" ute på landet, og er vesentlig mer vanlig enn hva man tydeligvis kan få inntrykk av her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe fornuftig i å la en 11-åring kjøre moped.

Ikke 4-hjuling heller.

Sitat: "Det finnes ikke noe fornuftig i å la en 11-åring kjøre moped. Ikke 4-hjuling heller."

Så her er det bare ufornuftige idioter?

http://www.svinndal-mx.com/bilder/Bilder_03/31.05.03%20026.jpg

Og disse reglene er fullstendig uansvarlige?

http://www.motorsportforbundet.no/motorsykkel/t2.asp?p=52264

ja-ja....jeg aksepterer at du mener det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil som alt annet være individuelt og avhenger selvfølgelig av hvilke regler Rubia gir og følger opp overfor sønnen sin.

Og nei - selv om de lager en lukket bane vil det fremdeles ikke være lovelig.

Dog vil det være de færreste lennsmenn som vil reagere på det - og i så fall kun med en advarsel.

Dette skjer "over alt" ute på landet, og er vesentlig mer vanlig enn hva man tydeligvis kan få inntrykk av her:-)

"Dette vil som alt annet være individuelt og avhenger selvfølgelig av hvilke regler Rubia gir og følger opp overfor sønnen sin."

...og da blir jeg litt bekymra. For Rubia har jo vist for sønnen at de reglene (lovene) man ikke liker, de driter man i. Så da kan jo sønnen gjøre det samme. Om han synes at moren lager noen teite regler for bruk av mopeden, så kan han jo bare drite i dem. For moren synes jo at det er teit at han ikke har lov til å kjøre i det hele tatt, og lar ham gjøre det. Hvorfor forholde seg til lover og regler man ikke liker...?

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette vil som alt annet være individuelt og avhenger selvfølgelig av hvilke regler Rubia gir og følger opp overfor sønnen sin."

...og da blir jeg litt bekymra. For Rubia har jo vist for sønnen at de reglene (lovene) man ikke liker, de driter man i. Så da kan jo sønnen gjøre det samme. Om han synes at moren lager noen teite regler for bruk av mopeden, så kan han jo bare drite i dem. For moren synes jo at det er teit at han ikke har lov til å kjøre i det hele tatt, og lar ham gjøre det. Hvorfor forholde seg til lover og regler man ikke liker...?

Beste hilsen fra

Som sagt så er det det eneste argumentet jeg har forståelse for her.

Men jeg tror likevel det kan være uproblematisk om man forklarer det på en fornuftig måte, og ikke minst strengt følger opp de egne reglene man har laget - og lar det få konsekvenser hvis de brytes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig ville det vært bedre, og hvis du leser hva Rubia har skrevet om det, så er det under vurdering.

Men guttungen vil helst lære seg litt før han tropper opp på et slikt sted.

Og jeg ser helt ærlig ikke de store problemene med det - ei heller hvor den store risikoen er.

Selvfølgelig under forutsetning av at hans kjøring også skjer under kontrollerte former.

ok, orka ikke lese hele den lange tråden og alle svarene fra Rubia.

Ved første gjennomlesing så det ut som om han skulle få frie tøyler, har sett et par eksempler på unger som har kvesta seg på motoriserte kjøretøyer ved uorganisert og ukontrollert kjøring, det var _ikke_ pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, orka ikke lese hele den lange tråden og alle svarene fra Rubia.

Ved første gjennomlesing så det ut som om han skulle få frie tøyler, har sett et par eksempler på unger som har kvesta seg på motoriserte kjøretøyer ved uorganisert og ukontrollert kjøring, det var _ikke_ pent...

Og jeg har sett mange eksempler på uerfarne unge menn som har kvestet seg på motorsykkelkjøring - og det er nok enda værre, fordi farten er så mye høyere.

Og alt for ofte så skyldes det ungdommelig overmot kombinert med lite erfaring.

Erfaring de KUNNE hatt om de hadde fått muligheten til å kjøre moped i enda yngre alder, og lært litt mer om konsekvensene av ikke å ha full kontroll over det de driver med der.

Å tippe over ende på et jorde medfører ingen større risiko.

Å kjøre på en bane under kyndig instruksjon og veiledning (og å gå overende der - for det gjør du rett som det er) medfører heller ingen større risiko.

Å få en mulighet til å "rase fra deg" under ordnede forhold, og samtidig få instruksjon fra noen som også driver holdningsskapende arbeid (av noen som du som barn også vil respektere og se opp til - nettopp fordi disse instruktører også blir noen som barna raskt lærer å se opp til) - er noe som alle motorinteresserte barn og ungdom burde få en mulighet til.

For da vil de aller fleste av dem være vesentlig mer skikket til å oppføre seg i den vanlige trafikken når den tid kommer.

Og den tid kommer for alle.....og da er det vesentlig verre når de i så fall føler behovet for å rase fra seg på veiene - hvilket alt for mange ungdom nå gjør, fordi de ikke blir gitt muligheten til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er det det eneste argumentet jeg har forståelse for her.

Men jeg tror likevel det kan være uproblematisk om man forklarer det på en fornuftig måte, og ikke minst strengt følger opp de egne reglene man har laget - og lar det få konsekvenser hvis de brytes.

Og jeg er sikker på at ungen hadde hatt mye større glede av å få kjøre under kontrollerte forhold og være del av et miljø.

Kanskje klarer Rubia å prente inn i hodet til sønnen at selv om Norges Lover ikke trenger overholdes, så må man overholde Mammas Lover. Og kanskje blir han tilfreds med å bare ralle litt rundt på et jorde.

Men _jeg_ hadde ikke tatt sjansen på det. Og om det gjør meg til en dol-kjerring, så er jeg i grunnen helt fornøyd med den betegnelsen :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har sett mange eksempler på uerfarne unge menn som har kvestet seg på motorsykkelkjøring - og det er nok enda værre, fordi farten er så mye høyere.

Og alt for ofte så skyldes det ungdommelig overmot kombinert med lite erfaring.

Erfaring de KUNNE hatt om de hadde fått muligheten til å kjøre moped i enda yngre alder, og lært litt mer om konsekvensene av ikke å ha full kontroll over det de driver med der.

Å tippe over ende på et jorde medfører ingen større risiko.

Å kjøre på en bane under kyndig instruksjon og veiledning (og å gå overende der - for det gjør du rett som det er) medfører heller ingen større risiko.

Å få en mulighet til å "rase fra deg" under ordnede forhold, og samtidig få instruksjon fra noen som også driver holdningsskapende arbeid (av noen som du som barn også vil respektere og se opp til - nettopp fordi disse instruktører også blir noen som barna raskt lærer å se opp til) - er noe som alle motorinteresserte barn og ungdom burde få en mulighet til.

For da vil de aller fleste av dem være vesentlig mer skikket til å oppføre seg i den vanlige trafikken når den tid kommer.

Og den tid kommer for alle.....og da er det vesentlig verre når de i så fall føler behovet for å rase fra seg på veiene - hvilket alt for mange ungdom nå gjør, fordi de ikke blir gitt muligheten til noe annet.

Det meste av det du skriver her er jeg helt enig i, men ikke i å gi en 11 åring moped til fri disposisjon. Da må det i tilfelle være krystallklare regler for når og hvor den skal kunne brukes. En annen ting er jo at det faktisk ikke er lov å kjøre uten lappen, og ihvertfall ikke når man i tillegg er altfor ung.

Jeg lar ikke min 5 åring sykle i gata uten at jeg er med heller, han er ikke moden nok til å klare å følge med på trafikken. Knattecross kunne han godt få begynt med hvis han hadde hatt lyst, der er det i kontrollerte former. Han kommer nok til å få lov til å ta klasse A også hvis han vil om en 12-13 års tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Så du finner dette helt uakseptabelt da? :http://www.motorsportforbundet.no/motorsykkel/t2.asp?p=52264

Ja-ja....godt at det i hvert fall finnes noen unger som får lov til å ha det gøy da - som f.eks disse her: http://www.svinndal-mx.com/bilder/Bilder_03/31.05.03%20026.jpg

:-)

Jeg er veldig glad ungene mine ikke driver med den "sporten", men langt sunnere og like morsomme idretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er sikker på at ungen hadde hatt mye større glede av å få kjøre under kontrollerte forhold og være del av et miljø.

Kanskje klarer Rubia å prente inn i hodet til sønnen at selv om Norges Lover ikke trenger overholdes, så må man overholde Mammas Lover. Og kanskje blir han tilfreds med å bare ralle litt rundt på et jorde.

Men _jeg_ hadde ikke tatt sjansen på det. Og om det gjør meg til en dol-kjerring, så er jeg i grunnen helt fornøyd med den betegnelsen :-)

Beste hilsen fra

"Og jeg er sikker på at ungen hadde hatt mye større glede av å få kjøre under kontrollerte forhold og være del av et miljø."

Det tror jeg også, og som nevnt i flere andre innlegg her (både av meg og Rubia), så er det noe som muligens vil skje - så snart han har fått litt erfaring med å kjøre en motorisert to-hjuling.

Når det gjelder "resten" så blir det en sak om barneoppdragelse - og der får dere krangle så busta fyker om hva som er rett og galt, og hva dere ønsker å prioritere og hva som kan være konsekvensene av det.

Krisemaksimering er noe av det jeg ser mange kjerringer på DOL er svært opptatt av:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...