Gå til innhold

Rubia takker for seg :)


Rubia

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

"Unger er ikke dumme!"

Helt riktig - og derfor vil de også kunne forstå litt sunn fornuft, selv om det finnes lover og regler.

Det som er dumt er jo hele tiden å følge strømmen uten å stille seg noen spørsmål og tenke selv av og til.....

"Det som er dumt er jo hele tiden å følge strømmen uten å stille seg noen spørsmål og tenke selv av og til."

Det er sant og hvis man bare bruker hodet og tenker litt, lar man ikke 11-åringer kjøre moped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    40

  • mrxx

    23

  • Ade|ina

    13

  • snø

    11

Mest aktive i denne tråden

"Og jeg ser at du nok en gang mener det er du som skal bestemme hva ungene dine synes er mest morsomt"

Hvor i alle dager har du dette i fra?

Mine unger har da for pokker bestemt sine fritidssysler selv.

Heldigvis har de ikke ymtet ønsker om å få kjøre motorsykkel. Da måtte jeg ha satt ned foten.

Egentlig tviler sterkt på at det i alle tilfeller er ungene selv som har kommet på at de skal kjøre motorsykkel.

Det finnes nok en del harryforeldre som synes dette er tøft.

Jeg la merke til at du hintet frempå om noe slikt i et annet innlegg også.

Og det viser vel bare nok en gang din forutinntatthet overfor de som har interesser for annet enn hva du mener er "riktig".

Hvis du sammenlikner motorsport og de som bedriver det med de motorinteresserte "Harry'ene" som f.eks kruser rundt i stylede biler og brenner av litt gummi i tide og utide - så viser du bare frem mer av uvitenheten din.

Du finner nok vesentlig flere foreldre innenfor andre og mer "aksepterte og tradisjonelle" idretter i Norge som selv har valgt ungenes deltakelse i dette, enn hva du gjør innenfor motorsporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det er mange, mange ganger farligere å slippe guttungen ut i trafikken kun etter endt opplæring, enn å kjøre litt på et jorde. Derfor er dette lite å hyle om.

Bare det å finne på å kjøpe moped til en 11-åring er så fjernt fra hva jeg trodde var mulig, at jeg finner ikke ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen jeg har jo hele tiden sagt at det ikke er kjøringen på jordet i seg selv jeg anser som problemet!

Det som er problemet er å gi en 11 åring lillefingen og forvente at han skal nøye seg med den de neste fem årene til han kan kjøre lovlig.

Så har vi det argumentet jeg har brukt tidligere mht at det er idiotisk å lære ungene at man ikke trenger å holde lover og regler man ikke liker.

Og så har vi det faktum at det faktisk er mulig å la ham få kjøre helt lovlig - under former som garantert er mer spennende å utviklende enn å harry-kjøre på et jorde.

Beste hilsen fra

Selvsagt ikke enig med deg, men likevel, ved sunn fornuft og fornuftige regler er ikke dette den store saken. Her håpes det på at guttungen får utsatt førerkortet og at det er omsorgssvikt osv, det er idioti i seg selv.

Hvor mange av oss, hvis ikke alle, har gjort noe som ikke er lov da? Det ble da folk av oss også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hylt minst av alle i den tråden. Bare sa konkret hva jeg mente.

Enig i det, ikke du som har hylt mest, absolutt ikke, men du verden som det hyles i denne saken, hvor det er lite å hyle om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest '!-o-!'

Heisann Rubia. Leit at du stikker. :-)

Og ingen tror at hu er inne og leser alle sympatierklæringene hun har fiska etter nå? Hvorfor pokker kan ikke bare folk komme eller dra i alle stillhet? Syns det er å legge for mye i et nettforum når man skal skrive sånne "nå-drar-jeg-min-vei-innlegg" fordi man har mugna for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det som er dumt er jo hele tiden å følge strømmen uten å stille seg noen spørsmål og tenke selv av og til."

Det er sant og hvis man bare bruker hodet og tenker litt, lar man ikke 11-åringer kjøre moped.

Her er det da mange som har mistet hodet fullstendig.

http://www.svinndal-mx.com/bilder/Bilder_03/31.05.03%20026.jpg

Dog tror jeg du tar fullstendig feil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange, mange ganger farligere å slippe guttungen ut i trafikken kun etter endt opplæring, enn å kjøre litt på et jorde. Derfor er dette lite å hyle om.

"Det er mange, mange ganger farligere å slippe guttungen ut i trafikken kun etter endt opplæring, enn å kjøre litt på et jorde. Derfor er dette lite å hyle om."

Man lærer ikke å se trafikkbildet av å kjøre på et jorde heller, man lærer kun å bruke, (hvordan den fungerer) f.eks en moped - på lik linje med en som får mopedførerbeviset i en alder av 16.

Det må trafikkerfaring til uansett, enten det gjelder moped eller bil.

Så det å gi en gutt på 11 år en moped, er jo kun som jeg sa "dumsnillhet og ikke snillhet" Et leketøy, til en som ikke har verken bruk for det eller er moden for det.

Noe annet er det når det er på bane, med instruktører - har selv folk i familien som har unger som har holdt på med dette siden de var knøttsmå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg la merke til at du hintet frempå om noe slikt i et annet innlegg også.

Og det viser vel bare nok en gang din forutinntatthet overfor de som har interesser for annet enn hva du mener er "riktig".

Hvis du sammenlikner motorsport og de som bedriver det med de motorinteresserte "Harry'ene" som f.eks kruser rundt i stylede biler og brenner av litt gummi i tide og utide - så viser du bare frem mer av uvitenheten din.

Du finner nok vesentlig flere foreldre innenfor andre og mer "aksepterte og tradisjonelle" idretter i Norge som selv har valgt ungenes deltakelse i dette, enn hva du gjør innenfor motorsporten.

Jeg har ikke sagt at de som driver motorsport er harry, men foreldre som lar småunger begynne med motorsport er harry.

Jeg skjønner bare ikke vitsen. Hva skal det være bra for?

Nei, de får nøye seg med småbiler på tivoli er min mening.

(mannen min er visst ikke like enig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznowgood_the one and only

Og ingen tror at hu er inne og leser alle sympatierklæringene hun har fiska etter nå? Hvorfor pokker kan ikke bare folk komme eller dra i alle stillhet? Syns det er å legge for mye i et nettforum når man skal skrive sånne "nå-drar-jeg-min-vei-innlegg" fordi man har mugna for noe.

Hvorfor svarer du meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke enig med deg, men likevel, ved sunn fornuft og fornuftige regler er ikke dette den store saken. Her håpes det på at guttungen får utsatt førerkortet og at det er omsorgssvikt osv, det er idioti i seg selv.

Hvor mange av oss, hvis ikke alle, har gjort noe som ikke er lov da? Det ble da folk av oss også:-)

"Selvsagt ikke enig med deg"

manglet det en "u" der?

;o)

"Hvor mange av oss, hvis ikke alle, har gjort noe som ikke er lov da? Det ble da folk av oss også:-)"

Joda, vi har alle gjort noe vi ikke har lov til, men jeg tror de fleste av oss gjorde det bak ryggen på foreldrene våre, og ikke med deres velsignelse. Vel vitende om at det VAR galt det vi gjorde. Og jeg synes det er en forskjell der.

Jeg har ikke sagt at jeg håper gutten blir tatt. Men jeg har påpekt at det kan få konsekvenser _om_ han blir tatt.

Selvfølgelig håper jeg at gutten bare kommer til å kjøre fram og tilbake på et jorde og at han ikke kommer til å forstue en lilletå en gang. Hvem ønsker vel at vonde ting skal skje andre??

Men jeg ville som sagt ALDRI tatt sjansen på å latt mine barn gjøre det samme selv.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av dem som reagerer på begge deler.

Ikke risikoen ved at 11 åringen kjører på gårdsplassen, men risikoen for at 11 åringen etter hvert synes det er gørr kjedelig og tar større sjanser.

Altså ikke en av dem som er i mot motorsport for unger, genrelt, men som synes det Rubia legger opp til er idotisk. Og som sagt, gjør det meg til en dol-kjerring, så er betegnelsen helt ok for meg :-)

Beste hilsen fra

Helt enig!

Og jeg gjentar at jeg har erfart hvor galt det _kan_ gå:

Flere skadde og ett dødsfall i mange forskjellige ulykker pga at ungene i denne familien aldri har lært seg å respektere loven, og heller ikke har respekt for trafikken, men "det går nok fint"-holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at de som driver motorsport er harry, men foreldre som lar småunger begynne med motorsport er harry.

Jeg skjønner bare ikke vitsen. Hva skal det være bra for?

Nei, de får nøye seg med småbiler på tivoli er min mening.

(mannen min er visst ikke like enig)

Jeg er veldig enig! Hvorfor provosere frem lyst til å kjøre motoriserte kjøretøy tidligst mulig?

Jeg sier: så lenge de er fornøyd med trøtraktor/sykkel osv, så la de for all del bare være det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selvsagt ikke enig med deg"

manglet det en "u" der?

;o)

"Hvor mange av oss, hvis ikke alle, har gjort noe som ikke er lov da? Det ble da folk av oss også:-)"

Joda, vi har alle gjort noe vi ikke har lov til, men jeg tror de fleste av oss gjorde det bak ryggen på foreldrene våre, og ikke med deres velsignelse. Vel vitende om at det VAR galt det vi gjorde. Og jeg synes det er en forskjell der.

Jeg har ikke sagt at jeg håper gutten blir tatt. Men jeg har påpekt at det kan få konsekvenser _om_ han blir tatt.

Selvfølgelig håper jeg at gutten bare kommer til å kjøre fram og tilbake på et jorde og at han ikke kommer til å forstue en lilletå en gang. Hvem ønsker vel at vonde ting skal skje andre??

Men jeg ville som sagt ALDRI tatt sjansen på å latt mine barn gjøre det samme selv.

Beste hilsen fra

Mangelet nok en "u" der ja:-)

Det er ikke så veldig farlig på ett jorde.

Politiet gjør lite i en slik sak, enten ikke noe, eller bare en advarsel. Det sier jo litt om hvor alvorlig dette er.

De gjør faktisk ikke stort annet enn en advarsel, ved første gang, når de blir tatt på veien en gang.

Det må ikke hyles mer enn hva som er nødvendig i en slik sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har sett mange eksempler på uerfarne unge menn som har kvestet seg på motorsykkelkjøring - og det er nok enda værre, fordi farten er så mye høyere.

Og alt for ofte så skyldes det ungdommelig overmot kombinert med lite erfaring.

Erfaring de KUNNE hatt om de hadde fått muligheten til å kjøre moped i enda yngre alder, og lært litt mer om konsekvensene av ikke å ha full kontroll over det de driver med der.

Å tippe over ende på et jorde medfører ingen større risiko.

Å kjøre på en bane under kyndig instruksjon og veiledning (og å gå overende der - for det gjør du rett som det er) medfører heller ingen større risiko.

Å få en mulighet til å "rase fra deg" under ordnede forhold, og samtidig få instruksjon fra noen som også driver holdningsskapende arbeid (av noen som du som barn også vil respektere og se opp til - nettopp fordi disse instruktører også blir noen som barna raskt lærer å se opp til) - er noe som alle motorinteresserte barn og ungdom burde få en mulighet til.

For da vil de aller fleste av dem være vesentlig mer skikket til å oppføre seg i den vanlige trafikken når den tid kommer.

Og den tid kommer for alle.....og da er det vesentlig verre når de i så fall føler behovet for å rase fra seg på veiene - hvilket alt for mange ungdom nå gjør, fordi de ikke blir gitt muligheten til noe annet.

"Erfaring de KUNNE hatt om de hadde fått muligheten til å kjøre moped i enda yngre alder, og lært litt mer om konsekvensene av ikke å ha full kontroll over det de driver med der."

Denne terioen holder ikke i tilfelle jeg tidligere refererte til.

Der hadde de fått lov å kjøre siden de var små, og var egentlig ganske gode til å kjøre.

Problemet er at de hadde lært at loven ikke var noe poeng å holde, derfor kjørte de mye fortere en det som var lov - og dermed endte det i katastrofe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingen tror at hu er inne og leser alle sympatierklæringene hun har fiska etter nå? Hvorfor pokker kan ikke bare folk komme eller dra i alle stillhet? Syns det er å legge for mye i et nettforum når man skal skrive sånne "nå-drar-jeg-min-vei-innlegg" fordi man har mugna for noe.

Såklart hun leser, men muligens ikke svarer av den grunn at hun sier hun har kuttet ut?

Hva skulle ellers være vitsen med å skrive et slikt innlegg.

Sår er hun også - noe annet skal ingen komme å si - det ser man.

Men jeg liker Rubia, men er ikke enig i hennes valg her. Ei heller den "supre" forlovedens noe famlende forsøk.

Blendet av kjærlighet? Vet ikke jeg, men jeg hadde tvert sagt nei, og ferdig med det.

Såfremt han ikke hadde skaffet medlemskort i en klubb, men lovlig bane og kjøpt skikkelig utstyr til gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...