Gå til innhold

Rubia takker for seg :)


Rubia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    40

  • mrxx

    23

  • Ade|ina

    13

  • snø

    11

Mest aktive i denne tråden

Jeg er veldig glad ungene mine ikke driver med den "sporten", men langt sunnere og like morsomme idretter.

"...men langt sunnere og like morsomme idretter."

he-he...du snakker om å være forutinntatt om noe du tydeligvis har lite greie på:-)

Og jeg ser at du nok en gang mener det er du som skal bestemme hva ungene dine synes er mest morsomt.

Høres ut som skikkelig foreldrestyring når det gjelder hva barn skal drive med av fysiske aktiviteter spør du meg:-)

For slik er det vel egentlig hos dere - er det ikke? Det er du som bestemmer hva ungene dine skal drive med og hva de skal synes er morsomt?

Stakars unger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av det du skriver her er jeg helt enig i, men ikke i å gi en 11 åring moped til fri disposisjon. Da må det i tilfelle være krystallklare regler for når og hvor den skal kunne brukes. En annen ting er jo at det faktisk ikke er lov å kjøre uten lappen, og ihvertfall ikke når man i tillegg er altfor ung.

Jeg lar ikke min 5 åring sykle i gata uten at jeg er med heller, han er ikke moden nok til å klare å følge med på trafikken. Knattecross kunne han godt få begynt med hvis han hadde hatt lyst, der er det i kontrollerte former. Han kommer nok til å få lov til å ta klasse A også hvis han vil om en 12-13 års tid...

"Det meste av det du skriver her er jeg helt enig i, men ikke i å gi en 11 åring moped til fri disposisjon."

Da er vi egentlig ikke så veldig uenig, for jeg synes heller ikke det er riktig å gi en 11 åring en moped til fri disposijon.

Mine svar forutsetter (som jeg har presisert ved en rekke anledninger her) at det gis klare regler for bruk, og at disse er "hensiktsmessige" i forhold til stedet/omgivelsene, at de (og gutten) følges nært opp av foreldrene, at beskyttelsesutstyr brukes - og at det får konsekvenser hvis reglene ikke følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av det du skriver her er jeg helt enig i, men ikke i å gi en 11 åring moped til fri disposisjon. Da må det i tilfelle være krystallklare regler for når og hvor den skal kunne brukes. En annen ting er jo at det faktisk ikke er lov å kjøre uten lappen, og ihvertfall ikke når man i tillegg er altfor ung.

Jeg lar ikke min 5 åring sykle i gata uten at jeg er med heller, han er ikke moden nok til å klare å følge med på trafikken. Knattecross kunne han godt få begynt med hvis han hadde hatt lyst, der er det i kontrollerte former. Han kommer nok til å få lov til å ta klasse A også hvis han vil om en 12-13 års tid...

Ulovelig er det, og det kan helt klart være et problem.

Men ute på landet og så fremt omstendighetene rundt det er trygge, så vet jeg at de færreste lennsmenn vil reagere på dette.

Noe helt annet er om han kjører på offentlig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og jeg er sikker på at ungen hadde hatt mye større glede av å få kjøre under kontrollerte forhold og være del av et miljø."

Det tror jeg også, og som nevnt i flere andre innlegg her (både av meg og Rubia), så er det noe som muligens vil skje - så snart han har fått litt erfaring med å kjøre en motorisert to-hjuling.

Når det gjelder "resten" så blir det en sak om barneoppdragelse - og der får dere krangle så busta fyker om hva som er rett og galt, og hva dere ønsker å prioritere og hva som kan være konsekvensene av det.

Krisemaksimering er noe av det jeg ser mange kjerringer på DOL er svært opptatt av:-)

Nå er jeg faktisk en av de mødrene som mener at unger godt kan få klatre i trær, om det verste som skjer er at de knekker en arm eller en fot. Jeg lar til og med datteren min hoppe på trampoline ;-)

Men som sagt, hvis det å reagere negatrivt på Rubia sitt innlegg er å være en _krisemaksimerende_ dol-kjerring, så er jeg fornøyd med å være det også, jeg.

Heldigvis er dol en ting og real-life noe helt annet :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

"...men langt sunnere og like morsomme idretter."

he-he...du snakker om å være forutinntatt om noe du tydeligvis har lite greie på:-)

Og jeg ser at du nok en gang mener det er du som skal bestemme hva ungene dine synes er mest morsomt.

Høres ut som skikkelig foreldrestyring når det gjelder hva barn skal drive med av fysiske aktiviteter spør du meg:-)

For slik er det vel egentlig hos dere - er det ikke? Det er du som bestemmer hva ungene dine skal drive med og hva de skal synes er morsomt?

Stakars unger.....

"Og jeg ser at du nok en gang mener det er du som skal bestemme hva ungene dine synes er mest morsomt"

Hvor i alle dager har du dette i fra?

Mine unger har da for pokker bestemt sine fritidssysler selv.

Heldigvis har de ikke ymtet ønsker om å få kjøre motorsykkel. Da måtte jeg ha satt ned foten.

Egentlig tviler sterkt på at det i alle tilfeller er ungene selv som har kommet på at de skal kjøre motorsykkel.

Det finnes nok en del harryforeldre som synes dette er tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart du må logge av, nå må du bruke all din fritid til å passe på 11-åringen som farter rundt på mopeden.

Neida, bare tuller med deg.

"Jeg mener fremdeles alt jeg har skrevet i innlegg og svar. Så dette gidder jeg ikke svare mer på eller kommentere."

Jeg har ikke lest alt der, men svarte deg på hovedinnlegget ditt. Jeg kan ikke annet enn å si meg uenig med din avgjørelse der - og jeg er ingen hysterisk mor. Jeg kan allikevel ikke med min beste vilje si at "du får gjøre det som du syntes er best" for det kan verken du eller andre når det ikke er lov.

Og samme hvor fornuftig denne gutten din er så kan uhell skje, og minstemann kommer etter, og hva skal du si til han. "Nei du er ikke like fornuftig som broren din"? Det sier seg selv at det går ikke, og det å gjøre forskjell på ungene er heller ikke smart, og minsten vil garantert lure seg til det.

Hvis din og visse andres teorier om landveisbøller skulle være en slags forklaring på hvorfor han som er så fornuftig får kjøre for å IKKE bli en som raser etter veiene, så burde vel den teorien heller gjelde minstemann som ikke er fullt så rolig.

For er 11-åringen allerede nå så rolig og "voksen" så ser jeg ikke behovet for å rase fra seg. Han får vel snarere en tenning til mer. Skjønner?

"Jeg har god tro på min rolle som god mor så den mister jeg ikke pga. innlegg her inne."

Det skal du ha, for dette er første gangen jeg har reagert negativt på noe av det jeg har sett du har skrevet.

"Det er mange perfekte folk her inne, sjalue er det en del av også, for ikke å snakke om sneversynte."

Perfekte folk her inne - vel vi er vel alle mer eller mindre snåle på hver vår måte. Sneversynte - kan ikke akkurat si at JEG føler meg truffet av den, men jeg skjønner hva du mener - om ikke akkurat i mopedtråden din.

"Sier man : er så glad, gubben kjøpte fin gave til meg i dag...så kan du være hentende sikker på at en bølagjeng svarer : synes ikke det er viktig med gaver jeg da, elsker gubben min alikavel jeg. Det er han jeg vil ha og ikke gaver."

Ja, det har du rett i. Er man lykkelig, så for all del ikke skriv stort om det her, iallefall ikke om du er av den såre typen. Jeg husker tråden om forlovelsesringene deres - den hvor jeg ga deg linken :-)

Der var det svar som slettes ikke passet og jeg forsto ikke hvorfor noen som ikke hadde noe godt å komme med svarte. Da er det naturlig for meg og ønske andre godt, og jeg forsto ditt ønske om en flott ring osv.

Nå er det mulig at noen var misunnelige, det vet jeg ikke, men det kunne virke sånn ja. Andre igjen kan rett og slett ha et helt annet syn på akkurat det - og det er ikke ulovlig ;)

"Nå merker jeg at jeg har lyst til å svare mer udannet enn jeg har følt for før.

Altså begynner jeg å dra til meg en negativ personlighet som jeg ikke er stolt av. Jeg vil nemmelig ikke dette ned på dette nivået. Så får andre gjøre som de vil."

Da har innlegget ditt om mopeden til sønnen din virkelig vært noe du har tatt inn på deg. For jo lenger man er her, jo mer forstår man egentlig andres tenkemåte, og lærer å skrive på en mer sivilisert måte. (De fleste)

Når det er sagt, kunne jeg være over kanten kvass selv før, og er nok kvass til tider nå også, men ikke i nærheten av hva jeg engang var. Men jeg ser med forundring at andre som dengang kjeftet på meg, i dag selv er langt verre, så det slår begge veier.

Får man urettmessig dritt, så flirer man bare og går videre, for man vet selv hva som er den egentlige sannheten.

"Jeg har et godt liv med mann og barn. Og kjører en linje i livet jeg føler passer oss og livet vi lever, på stedet vi bor."

Jeg unner deg og dine et godt liv, det har du vel kanskje fått med deg ut ifra tidligere svar jeg har gitt deg, så for min del var det kun dette ene innlegget ditt jeg reagerte på.

"Har full forståelse for at livet arter seg anneledes i storbyer, på andre steder ol. - har bodd i bla. Oslo selv- og jeg har ingen problemer med å respektere andres meninger."

Litt problemer med å respektere andres meninger har du nok, når du blir fornærmet over mopedinnlegget ditt og diverse svar. Etter det du skriver så blåser du jo i hva andre mener om dette.

"Så får dere alle - ja alle :) - ha en riktig god sommer og good luck videre i livet."

God sommer til deg og din også.

"Jeg går med hode høyt hevet videre i livet...og bare for å erge så må jeg få fortelle at poden nå har prøvd peden i gårdsplassen og at det var full hit.

*ler*"

Jeg tror egentlig ikke du ler så mye, for da hadde du ikke skrevet dette, men gitt en god dag i hva alle "dolmødrene" sa, og bare logget av.

"Masse siste hilsner fra..."

Nåja, den har man hørt før, så du kommer nok tilbake :-)

Håper du/dere er fornøy med ringene og at dere får et fortreffelig bryllup :-)

Beste ønsker fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit sagt. Det var mange som foreslo kjøring på bane og Rubia sa i et innlegg at det også var bane i nærheten, men det virket som gutten skulle få lov å kjøre rundt på gårdsveiene alene og da må "dol-kjerringene" få lov til å reagere :o)

Oppfattet det ikke slik at han skulle kjøre på noen gårdsveier, men på jordet og gårdstunet, det er en vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å synes at motorsport under kontrollerte forhold er helt ok, og samtidig synes at det er helt på tryne å lære ungene sine at man bare følger de lovene man selv liker.

Beste hilsen fra

Ikke uenig med deg i det, men samtidig er ikke dette noen stor sak og hyle å voldsomt opp for. Til og med blir det sagt at man håper gutten blir tatt og får utsettelse på førerkortet og at dette er omsorgssvikt osv. Dette er "kjerringer" på sitt verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi deg nå. Jeg har akkurat kjørt opp en gang til og jeg gjorde ikke en eneste feil ;o)

Hehe, jeg skal garantere deg at du gjør masse feil i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Det er mye rart i trafikken...

Men synes jo jeg veit jo litt om hvordan en tohjuling oppfører seg etter å ha kjørt mc i 15 år... -og unger på motoriserte tohjulinger ute i verden er ikke lurt. Organisert trening er greit, med oppsyn fra voksne.

Jo, men du må ikke glemme at dette er til en viss grad under oppsyn og på et jorde eller er gårdstun og det er ikke på langt nær så farlig som å kjøre på trafikkerte veier.

Hadde det vært snakke om det hadde jeg vært enig.

Det jeg mener er at det ikke er så veldig mye å hyle for, som jeg nevnte i ett annet innlegg her, hvor noen håper at guttungen skal bli tatt så han får utsettelse på førerkortet, og at det grenser mot omsorgssvikt osv, det er ren idioti i forhold til sakens art.

Som sagt, så gjør ikke politiet mye i en slik sak, enten bryr de seg ikke, eller så gir de en advarsel hvis det blir anmeldt.

Jeg vet utmerket godt hvor farlig det er å kjøre mc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette vil som alt annet være individuelt og avhenger selvfølgelig av hvilke regler Rubia gir og følger opp overfor sønnen sin."

...og da blir jeg litt bekymra. For Rubia har jo vist for sønnen at de reglene (lovene) man ikke liker, de driter man i. Så da kan jo sønnen gjøre det samme. Om han synes at moren lager noen teite regler for bruk av mopeden, så kan han jo bare drite i dem. For moren synes jo at det er teit at han ikke har lov til å kjøre i det hele tatt, og lar ham gjøre det. Hvorfor forholde seg til lover og regler man ikke liker...?

Beste hilsen fra

Nå drar du dette veldig langt og det tror jeg du vet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg faktisk en av de mødrene som mener at unger godt kan få klatre i trær, om det verste som skjer er at de knekker en arm eller en fot. Jeg lar til og med datteren min hoppe på trampoline ;-)

Men som sagt, hvis det å reagere negatrivt på Rubia sitt innlegg er å være en _krisemaksimerende_ dol-kjerring, så er jeg fornøyd med å være det også, jeg.

Heldigvis er dol en ting og real-life noe helt annet :-)

Beste hilsen fra

:-)

Beste hilsner til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er sikker på at ungen hadde hatt mye større glede av å få kjøre under kontrollerte forhold og være del av et miljø.

Kanskje klarer Rubia å prente inn i hodet til sønnen at selv om Norges Lover ikke trenger overholdes, så må man overholde Mammas Lover. Og kanskje blir han tilfreds med å bare ralle litt rundt på et jorde.

Men _jeg_ hadde ikke tatt sjansen på det. Og om det gjør meg til en dol-kjerring, så er jeg i grunnen helt fornøyd med den betegnelsen :-)

Beste hilsen fra

Det er jaggu mange, mange ganger farligere å sende han ut i trafikken etter endt kjøreopplæring enn å kjøre litt på et jorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du må logge av, nå må du bruke all din fritid til å passe på 11-åringen som farter rundt på mopeden.

Neida, bare tuller med deg.

"Jeg mener fremdeles alt jeg har skrevet i innlegg og svar. Så dette gidder jeg ikke svare mer på eller kommentere."

Jeg har ikke lest alt der, men svarte deg på hovedinnlegget ditt. Jeg kan ikke annet enn å si meg uenig med din avgjørelse der - og jeg er ingen hysterisk mor. Jeg kan allikevel ikke med min beste vilje si at "du får gjøre det som du syntes er best" for det kan verken du eller andre når det ikke er lov.

Og samme hvor fornuftig denne gutten din er så kan uhell skje, og minstemann kommer etter, og hva skal du si til han. "Nei du er ikke like fornuftig som broren din"? Det sier seg selv at det går ikke, og det å gjøre forskjell på ungene er heller ikke smart, og minsten vil garantert lure seg til det.

Hvis din og visse andres teorier om landveisbøller skulle være en slags forklaring på hvorfor han som er så fornuftig får kjøre for å IKKE bli en som raser etter veiene, så burde vel den teorien heller gjelde minstemann som ikke er fullt så rolig.

For er 11-åringen allerede nå så rolig og "voksen" så ser jeg ikke behovet for å rase fra seg. Han får vel snarere en tenning til mer. Skjønner?

"Jeg har god tro på min rolle som god mor så den mister jeg ikke pga. innlegg her inne."

Det skal du ha, for dette er første gangen jeg har reagert negativt på noe av det jeg har sett du har skrevet.

"Det er mange perfekte folk her inne, sjalue er det en del av også, for ikke å snakke om sneversynte."

Perfekte folk her inne - vel vi er vel alle mer eller mindre snåle på hver vår måte. Sneversynte - kan ikke akkurat si at JEG føler meg truffet av den, men jeg skjønner hva du mener - om ikke akkurat i mopedtråden din.

"Sier man : er så glad, gubben kjøpte fin gave til meg i dag...så kan du være hentende sikker på at en bølagjeng svarer : synes ikke det er viktig med gaver jeg da, elsker gubben min alikavel jeg. Det er han jeg vil ha og ikke gaver."

Ja, det har du rett i. Er man lykkelig, så for all del ikke skriv stort om det her, iallefall ikke om du er av den såre typen. Jeg husker tråden om forlovelsesringene deres - den hvor jeg ga deg linken :-)

Der var det svar som slettes ikke passet og jeg forsto ikke hvorfor noen som ikke hadde noe godt å komme med svarte. Da er det naturlig for meg og ønske andre godt, og jeg forsto ditt ønske om en flott ring osv.

Nå er det mulig at noen var misunnelige, det vet jeg ikke, men det kunne virke sånn ja. Andre igjen kan rett og slett ha et helt annet syn på akkurat det - og det er ikke ulovlig ;)

"Nå merker jeg at jeg har lyst til å svare mer udannet enn jeg har følt for før.

Altså begynner jeg å dra til meg en negativ personlighet som jeg ikke er stolt av. Jeg vil nemmelig ikke dette ned på dette nivået. Så får andre gjøre som de vil."

Da har innlegget ditt om mopeden til sønnen din virkelig vært noe du har tatt inn på deg. For jo lenger man er her, jo mer forstår man egentlig andres tenkemåte, og lærer å skrive på en mer sivilisert måte. (De fleste)

Når det er sagt, kunne jeg være over kanten kvass selv før, og er nok kvass til tider nå også, men ikke i nærheten av hva jeg engang var. Men jeg ser med forundring at andre som dengang kjeftet på meg, i dag selv er langt verre, så det slår begge veier.

Får man urettmessig dritt, så flirer man bare og går videre, for man vet selv hva som er den egentlige sannheten.

"Jeg har et godt liv med mann og barn. Og kjører en linje i livet jeg føler passer oss og livet vi lever, på stedet vi bor."

Jeg unner deg og dine et godt liv, det har du vel kanskje fått med deg ut ifra tidligere svar jeg har gitt deg, så for min del var det kun dette ene innlegget ditt jeg reagerte på.

"Har full forståelse for at livet arter seg anneledes i storbyer, på andre steder ol. - har bodd i bla. Oslo selv- og jeg har ingen problemer med å respektere andres meninger."

Litt problemer med å respektere andres meninger har du nok, når du blir fornærmet over mopedinnlegget ditt og diverse svar. Etter det du skriver så blåser du jo i hva andre mener om dette.

"Så får dere alle - ja alle :) - ha en riktig god sommer og good luck videre i livet."

God sommer til deg og din også.

"Jeg går med hode høyt hevet videre i livet...og bare for å erge så må jeg få fortelle at poden nå har prøvd peden i gårdsplassen og at det var full hit.

*ler*"

Jeg tror egentlig ikke du ler så mye, for da hadde du ikke skrevet dette, men gitt en god dag i hva alle "dolmødrene" sa, og bare logget av.

"Masse siste hilsner fra..."

Nåja, den har man hørt før, så du kommer nok tilbake :-)

Håper du/dere er fornøy med ringene og at dere får et fortreffelig bryllup :-)

Beste ønsker fra

Det er mange, mange ganger farligere å slippe guttungen ut i trafikken kun etter endt opplæring, enn å kjøre litt på et jorde. Derfor er dette lite å hyle om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drar du dette veldig langt og det tror jeg du vet selv.

Nix, jeg drar det ikke litt vel langt i det hele tatt. Jeg bare skisserer konsekvensene av at vi foreldre ikke lever etter de samme reglene vi ønsker at ungene våre lever etter. Unger er ikke dumme!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jaggu mange, mange ganger farligere å sende han ut i trafikken etter endt kjøreopplæring enn å kjøre litt på et jorde.

Jammen jeg har jo hele tiden sagt at det ikke er kjøringen på jordet i seg selv jeg anser som problemet!

Det som er problemet er å gi en 11 åring lillefingen og forvente at han skal nøye seg med den de neste fem årene til han kan kjøre lovlig.

Så har vi det argumentet jeg har brukt tidligere mht at det er idiotisk å lære ungene at man ikke trenger å holde lover og regler man ikke liker.

Og så har vi det faktum at det faktisk er mulig å la ham få kjøre helt lovlig - under former som garantert er mer spennende å utviklende enn å harry-kjøre på et jorde.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix, jeg drar det ikke litt vel langt i det hele tatt. Jeg bare skisserer konsekvensene av at vi foreldre ikke lever etter de samme reglene vi ønsker at ungene våre lever etter. Unger er ikke dumme!

Beste hilsen fra

"Unger er ikke dumme!"

Helt riktig - og derfor vil de også kunne forstå litt sunn fornuft, selv om det finnes lover og regler.

Det som er dumt er jo hele tiden å følge strømmen uten å stille seg noen spørsmål og tenke selv av og til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange, mange ganger farligere å slippe guttungen ut i trafikken kun etter endt opplæring, enn å kjøre litt på et jorde. Derfor er dette lite å hyle om.

Jeg har vel hylt minst av alle i den tråden. Bare sa konkret hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...