Gå til innhold

Rubia takker for seg :)


Rubia

Anbefalte innlegg

"Det er mange, mange ganger farligere å slippe guttungen ut i trafikken kun etter endt opplæring, enn å kjøre litt på et jorde. Derfor er dette lite å hyle om."

Man lærer ikke å se trafikkbildet av å kjøre på et jorde heller, man lærer kun å bruke, (hvordan den fungerer) f.eks en moped - på lik linje med en som får mopedførerbeviset i en alder av 16.

Det må trafikkerfaring til uansett, enten det gjelder moped eller bil.

Så det å gi en gutt på 11 år en moped, er jo kun som jeg sa "dumsnillhet og ikke snillhet" Et leketøy, til en som ikke har verken bruk for det eller er moden for det.

Noe annet er det når det er på bane, med instruktører - har selv folk i familien som har unger som har holdt på med dette siden de var knøttsmå.

Enig i det at man ikke får særlig trafikk forståelse av å kjøre på et jordet. Men det du lærer deg, det er å håndtere kjøretøyet, lærer du det og vet hvordan det oppfører seg, så er det større sjangs å komme seg unna farlige sitasjoner også.

Hvorfor tror du vi får glattkjøringskurs når vi dkal ta bil-førerkort da?

Har du kun kjørt moped da du tar kjørebeviset, må du ikke bare lære deg trafikk forståelse, men du skal lære deg å håndtere doningen i tillegg. Bedre å kunne noe av det på forhånd.

Selvsagt er det betenkeligheter rundt en slik sak som dette, men tross alt er det en liten sak i forhold til hvordan enkelte hyler i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    40

  • mrxx

    23

  • Ade|ina

    13

  • snø

    11

Mest aktive i denne tråden

Enig i det at man ikke får særlig trafikk forståelse av å kjøre på et jordet. Men det du lærer deg, det er å håndtere kjøretøyet, lærer du det og vet hvordan det oppfører seg, så er det større sjangs å komme seg unna farlige sitasjoner også.

Hvorfor tror du vi får glattkjøringskurs når vi dkal ta bil-førerkort da?

Har du kun kjørt moped da du tar kjørebeviset, må du ikke bare lære deg trafikk forståelse, men du skal lære deg å håndtere doningen i tillegg. Bedre å kunne noe av det på forhånd.

Selvsagt er det betenkeligheter rundt en slik sak som dette, men tross alt er det en liten sak i forhold til hvordan enkelte hyler i denne saken.

"Selvsagt er det betenkeligheter rundt en slik sak som dette, men tross alt er det en liten sak i forhold til hvordan enkelte hyler i denne saken."

...så konklusjonen er da at når noen skriver noe kontroversielt her, så er det kun de som er enige som bør svare hyggelige "så kjekt"-svar, mens de som er uenige bør sette seg på hendene og i alle fall ikke skrive noe?

Er dette et diskusjonsforum, eller er det noe jeg har misforstått????

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine når folk takker for seg fordi folk er uenige med dem - på et diskujonsforum...

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selvsagt er det betenkeligheter rundt en slik sak som dette, men tross alt er det en liten sak i forhold til hvordan enkelte hyler i denne saken."

...så konklusjonen er da at når noen skriver noe kontroversielt her, så er det kun de som er enige som bør svare hyggelige "så kjekt"-svar, mens de som er uenige bør sette seg på hendene og i alle fall ikke skrive noe?

Er dette et diskusjonsforum, eller er det noe jeg har misforstått????

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine når folk takker for seg fordi folk er uenige med dem - på et diskujonsforum...

Beste hilsen fra

Jeg har da ikke sagt at vi ikke kan diskutere, hvor har du det i fra? Det er vel akkurat det vi nå gjør.

Det jeg sier er at enkelte, setter dette veldig på spissen og drar det vel langt, noe du også gjør.

Enig i det, at det ikke er nødvendig å takke for seg selv om det blir litt pepper, men nå sa jo Rubia det da, at det var ikke på grunn av den tråden som var årsaken. Igjen drar du det kanskje litt vel langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke sagt at vi ikke kan diskutere, hvor har du det i fra? Det er vel akkurat det vi nå gjør.

Det jeg sier er at enkelte, setter dette veldig på spissen og drar det vel langt, noe du også gjør.

Enig i det, at det ikke er nødvendig å takke for seg selv om det blir litt pepper, men nå sa jo Rubia det da, at det var ikke på grunn av den tråden som var årsaken. Igjen drar du det kanskje litt vel langt?

"Enig i det, at det ikke er nødvendig å takke for seg selv om det blir litt pepper, men nå sa jo Rubia det da, at det var ikke på grunn av den tråden som var årsaken. Igjen drar du det kanskje litt vel langt?"

Nei, det var summen av hele dol, var det ikke...

Om jeg drar ting langt? Nei, men jeg setter ting på spissen. Man gjør ofte det når man distuterer og vil ha fram et poeng.

I det ene øyeblikket klager folk over at det bare er pusete kosetråder her på dol, og når det blir diskusjoner, så klager man over det også....

Rubia skrev et innlegg med et innhold som tydeligvis fikk en god del folk til å lure på om hun var riktig vel navla. Skal folk ha dårlig samvittighet for at de sa sin ærlige mening om det?

For å si det sånn, den dagen dette blir et sånn "nå slikker vi hverandre opp etter ryggen"-forum, den dagen takker jeg for meg - men i all stillhet ;-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Enig i det, at det ikke er nødvendig å takke for seg selv om det blir litt pepper, men nå sa jo Rubia det da, at det var ikke på grunn av den tråden som var årsaken. Igjen drar du det kanskje litt vel langt?"

Nei, det var summen av hele dol, var det ikke...

Om jeg drar ting langt? Nei, men jeg setter ting på spissen. Man gjør ofte det når man distuterer og vil ha fram et poeng.

I det ene øyeblikket klager folk over at det bare er pusete kosetråder her på dol, og når det blir diskusjoner, så klager man over det også....

Rubia skrev et innlegg med et innhold som tydeligvis fikk en god del folk til å lure på om hun var riktig vel navla. Skal folk ha dårlig samvittighet for at de sa sin ærlige mening om det?

For å si det sånn, den dagen dette blir et sånn "nå slikker vi hverandre opp etter ryggen"-forum, den dagen takker jeg for meg - men i all stillhet ;-)

Beste hilsen fra

Enig i at det er viktig å få til noen friske meningsutvekslinger, det er jo en av de tingene som gjør dette morsomt.

Selvsagt skal de ikke føle dårlig samvittighet, men da mener jeg at de må heller synse litt på noe de ikke har greie på, enn å være utrolig bastante. Når de i tillegg går så langt at de sier at de håper guttungen blir tatt og får utsettelse på førerkortet og at dette er omsorgssvikt, da bør kanskje noen begynne å tenker litt og bruke hode. I slike eksempler bør de jaggu føle litt dårlig samvittighet også.

Drar du tingene for langt, blir du mer ei hysterisk kvinnfolk enn noen du bør ta alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det at man ikke får særlig trafikk forståelse av å kjøre på et jordet. Men det du lærer deg, det er å håndtere kjøretøyet, lærer du det og vet hvordan det oppfører seg, så er det større sjangs å komme seg unna farlige sitasjoner også.

Hvorfor tror du vi får glattkjøringskurs når vi dkal ta bil-førerkort da?

Har du kun kjørt moped da du tar kjørebeviset, må du ikke bare lære deg trafikk forståelse, men du skal lære deg å håndtere doningen i tillegg. Bedre å kunne noe av det på forhånd.

Selvsagt er det betenkeligheter rundt en slik sak som dette, men tross alt er det en liten sak i forhold til hvordan enkelte hyler i denne saken.

"Hvorfor tror du vi får glattkjøringskurs når vi dkal ta bil-førerkort da?"

For å prøve hvordan det er å kjøre på glatt is. Noe annet hjelper det ikke for. Tror du virkelig at den ene timen - (eller er det to timer nå) hjelper den som skal få førerkortet til å takle ALLE situasjoner der ute?

Det er en forsmak, men like fordømt, så gjør de som ikke kan kjøre den samme feilen som de gjorde på kjøreskolen.

Løper litt frem og tilbake her, så jeg er ikke helt konsentrert :-)

Alle som er interessert i moped/bil eller andre motoriserte kjøretøy, lærer fort hvordan disse fungerer. De trenger ikke å lekekjøre på et jorde for å finne ut av det. Ikke i en alder av 11 - hvor de i tillegg får det rett opp i hendene av fårete foreldre (ja unnskyld) som tror de er så snille og vet best.

Dette har ingenting med innsikt å gjøre, jeg tipper gutten til Rubia ikke vet stort om hvordan ting virker, annet enn at han fikk nøkkelen.

Beklager altså, men tror du ikke en gutt på 15, som har ventet og ventet og klør etter å endelig få mopedførerbeviset kan starte, mekke, skjønne hvordan det hele fungerer og ikke minst ha et vidsyn som er langt bedre enn en på 11?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hvorfor tror du vi får glattkjøringskurs når vi dkal ta bil-førerkort da?"

For å prøve hvordan det er å kjøre på glatt is. Noe annet hjelper det ikke for. Tror du virkelig at den ene timen - (eller er det to timer nå) hjelper den som skal få førerkortet til å takle ALLE situasjoner der ute?

Det er en forsmak, men like fordømt, så gjør de som ikke kan kjøre den samme feilen som de gjorde på kjøreskolen.

Løper litt frem og tilbake her, så jeg er ikke helt konsentrert :-)

Alle som er interessert i moped/bil eller andre motoriserte kjøretøy, lærer fort hvordan disse fungerer. De trenger ikke å lekekjøre på et jorde for å finne ut av det. Ikke i en alder av 11 - hvor de i tillegg får det rett opp i hendene av fårete foreldre (ja unnskyld) som tror de er så snille og vet best.

Dette har ingenting med innsikt å gjøre, jeg tipper gutten til Rubia ikke vet stort om hvordan ting virker, annet enn at han fikk nøkkelen.

Beklager altså, men tror du ikke en gutt på 15, som har ventet og ventet og klør etter å endelig få mopedførerbeviset kan starte, mekke, skjønne hvordan det hele fungerer og ikke minst ha et vidsyn som er langt bedre enn en på 11?

Akkurat det som er poenget mitt, denne ene timen hjelper meget lite, derfor jeg sier at det å kjøre på et jorde ikke er så dumt, der får man ikke bare en time, men mange.

Selvsagt vil ikke dette gjøre at han takler alle situasjoner, men det vil hjelpe på mange av dem.

Hvor skal de lære å håndtere ett kjøretøy selv om de er interesssert i kjøretøy? Det må jo bli ute i trafikken det, som er mange, mange ganger farligere. Bedre at de har prøvd seg på jordet litt først, hvor risikoen er liten.

Guttungen hennes vet ikke mye nå om hvordan ting funker, men han kommer til å lære det lynfort på jordet:-)

Selvsagt vil en 15 åring vite mer og kunne mer enn han på 11, men han på 11 vil vite enda mer når han blir 15, enn han andre på 15.

Poenget mitt i denne saken er at dette er ikke så store saken. Mange i denne tråden hyler, for noe som er lite å hyle for, det er hovedpoenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skal garantere deg at du gjør masse feil i trafikken.

Helt sant, jeg hadde mistet lappen hvis jeg hadde gjort det da jeg kjørte opp.

Men jeg kjører nok fortere til vanlig enn jeg gjorde akkurat denne gangen ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det som er poenget mitt, denne ene timen hjelper meget lite, derfor jeg sier at det å kjøre på et jorde ikke er så dumt, der får man ikke bare en time, men mange.

Selvsagt vil ikke dette gjøre at han takler alle situasjoner, men det vil hjelpe på mange av dem.

Hvor skal de lære å håndtere ett kjøretøy selv om de er interesssert i kjøretøy? Det må jo bli ute i trafikken det, som er mange, mange ganger farligere. Bedre at de har prøvd seg på jordet litt først, hvor risikoen er liten.

Guttungen hennes vet ikke mye nå om hvordan ting funker, men han kommer til å lære det lynfort på jordet:-)

Selvsagt vil en 15 åring vite mer og kunne mer enn han på 11, men han på 11 vil vite enda mer når han blir 15, enn han andre på 15.

Poenget mitt i denne saken er at dette er ikke så store saken. Mange i denne tråden hyler, for noe som er lite å hyle for, det er hovedpoenget mitt.

"Guttungen hennes vet ikke mye nå om hvordan ting funker, men han kommer til å lære det lynfort på jordet:-)"

Selvsagt lærer han fort hvordan teknikken fungerer, og muligens sette i nøkkelen på den (rønna :-)

"Selvsagt vil en 15 åring vite mer og kunne mer enn han på 11, men han på 11 vil vite enda mer når han blir 15, enn han andre på 15."

Nix, ikke mer enn hvordan det går fremover med det han sitter på, såfremt han ikke blir lært opp på en godkjent bane - av en proff.

Det finnes dem som er ekstremt opptatt av motorer og hvordan de fungerer, men Rubias gutt virker ikke til å høre inn under denne gruppen. DET har hun iallefall ikke sagt noe om. Her var det bare "å så glad han ble"

Uansett, det ville vært mer fornuftig å lært gutten hvordan motorer fungerer - først. Der kunne forloveden hennes begynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er noe annet Goliath, og det vet du.

Er det noe annet enn et svar på "Bare det å finne på å kjøpe moped til en 11-åring er så fjernt fra hva jeg trodde var mulig, at jeg finner ikke ord." ?

Det synes ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at de som driver motorsport er harry, men foreldre som lar småunger begynne med motorsport er harry.

Jeg skjønner bare ikke vitsen. Hva skal det være bra for?

Nei, de får nøye seg med småbiler på tivoli er min mening.

(mannen min er visst ikke like enig)

Dette innlegget viser hvor lite kunnskap du har om denne sporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Erfaring de KUNNE hatt om de hadde fått muligheten til å kjøre moped i enda yngre alder, og lært litt mer om konsekvensene av ikke å ha full kontroll over det de driver med der."

Denne terioen holder ikke i tilfelle jeg tidligere refererte til.

Der hadde de fått lov å kjøre siden de var små, og var egentlig ganske gode til å kjøre.

Problemet er at de hadde lært at loven ikke var noe poeng å holde, derfor kjørte de mye fortere en det som var lov - og dermed endte det i katastrofe!

Disse hadde nok blitt noen bajaser likevel i trafikken, uansett hva de har fått lov til på forhånd, kanskje enda verre fordi de skulle ta igjen det tapte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er andre er tredje gang du viser meg det bildet.

Men det forandrer ikke på mine meninger. Jeg er av dem som kan tenke selv.

Så lenge du ikke har kommentert hva du synes om hverken det bildet, eller reglene for deltakelse i motorsportaktiviteter når det gjelder alder - sett i forhold til hav du har kommentert generelt om dette ellers i disse trådene - så er det kanskje ikke så rart at også jeg gjentar meg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sagt at de som driver motorsport er harry, men foreldre som lar småunger begynne med motorsport er harry.

Jeg skjønner bare ikke vitsen. Hva skal det være bra for?

Nei, de får nøye seg med småbiler på tivoli er min mening.

(mannen min er visst ikke like enig)

Den meningen må du selvfølgelig få lov til å ha.

Heldigvis for mange unger så finnes det mange som er svært uenig med deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Erfaring de KUNNE hatt om de hadde fått muligheten til å kjøre moped i enda yngre alder, og lært litt mer om konsekvensene av ikke å ha full kontroll over det de driver med der."

Denne terioen holder ikke i tilfelle jeg tidligere refererte til.

Der hadde de fått lov å kjøre siden de var små, og var egentlig ganske gode til å kjøre.

Problemet er at de hadde lært at loven ikke var noe poeng å holde, derfor kjørte de mye fortere en det som var lov - og dermed endte det i katastrofe!

Her kan det selvfølgelig finnes eksempler som går begge veier.

Og alt kan hende uansett hva man gjør.

Mine egne erfaringer er at de som driver med motorsport er vesentlig mindre representert i vanlige trafikkulykker enn de som ikke gjør det - noe for øvrig begge de forsikringsselskaper jeg har benyttet de siste årene er enige i, og som gir positivt utslag på hva jeg og flere med meg betaler i premie:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse hadde nok blitt noen bajaser likevel i trafikken, uansett hva de har fått lov til på forhånd, kanskje enda verre fordi de skulle ta igjen det tapte.

Det kan jo ingen vite, men jeg er helt sikker på at de holdningene man lærer som barn, sitter ganske godt når man blir eldre også, selv om man av og til beveger seg litt over grensa alle mann.

Når de da ikke har lært å ha respekt for lover og trafikk når de var små, hvorfor skulle de plutselig få det når de ble eldre da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Dette innlegget viser hvor lite kunnskap du har om denne sporten.

Du jeg skal si deg en ting.

Jeg kjenner 5 stykker som har kjørt seg ihjel på motorsykkel.Den ene er tremenningen min.

Jeg har skikkelig respekt for motorsykler.

Når var det snakk om en moped her da, men gutten er 11 år.

Moped når man er 11 år?

Hva er vitsen? Kan du svare meg på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ingen vite, men jeg er helt sikker på at de holdningene man lærer som barn, sitter ganske godt når man blir eldre også, selv om man av og til beveger seg litt over grensa alle mann.

Når de da ikke har lært å ha respekt for lover og trafikk når de var små, hvorfor skulle de plutselig få det når de ble eldre da??

Respekt for motoriserte kjøretøy får du jo nettopp gjennom aktiv deltakelse i motorsport.

For da lærer du ikke minst hva konsekvensene kan/vil være hvis du blir overmodig.

Og du lærer av egne erfaringer - som da ikke blir på langt nær så dyrkjøpte som om det skulle skje i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...