Gå til innhold

Ville du satset?

Anbefalte innlegg

Gjest Sjokkedårisei
Skrevet

Samboeren min og jeg ønsker å kjøpe bolig og har funnet et nytt boligfelt som vi synes er perfekt! Problemet er bare at jeg ikke har full stilling. Vi har fått innvilget startlån. Basert på inntekten vi har i dag vil det bli vanskelig, men vi bør klare det. Husene ferdigstilles om et og et halvt år.Jeg vil i mellomtiden gjøre hva jeg kan for å få full stilling, men kan vi tøre å satse på det?

Skrevet

Du må neste fortelle litt mer om kjøpesum, lånesum, og felles nettoinntekt, før vi kan si noe.

Gjest Sjokkedårisei
Skrevet

Du må neste fortelle litt mer om kjøpesum, lånesum, og felles nettoinntekt, før vi kan si noe.

Fast boligpris inkludert alle avgifter: 1,7

Startlån: 1,1., privatlån 500 000 der vi kun betaler rentene første fem år,

egenkapital: 200 000,

Totalt utbetalt pr år (i dag): 300 000

Vi har god oversikt over forbruk, vi fører regnskap over felles utgifter, og har et lavt privat forbruk. I følge lånekalkulatoren vil det gå såvidt, intil jeg får fast jobb. Da klarer vi det helt fint. Bør vi vente til jeg har kontrakt på full stilling i hånda? Vi må betale 20 000 i depositum, skal vi satse, eller er dette vanvittig?

Skrevet

Vi har god oversikt over forbruk, vi fører regnskap over felles utgifter, og har et lavt privat forbruk. I følge lånekalkulatoren vil det gå såvidt, intil jeg får fast jobb. Da klarer vi det helt fint. Bør vi vente til jeg har kontrakt på full stilling i hånda? Vi må betale 20 000 i depositum, skal vi satse, eller er dette vanvittig?

Det bør gå med et nødskrik. Renter/amortering vil vel totalt beløpe seg til ca 100.000,- pr år, altså 60.000,- i renter og 40.000,- i nedbetaling på det store lånet.

Hvis mulighetene til heltidsjobb er gode i din bransje/yrkesgruppe, så kan dere vel trå til.

Men dere må regne med å snu på hver krone i mange år framover. Ta også høyde for en rente opp mot 6-7 %.

Dere har ingen barn?

Gjest Sjokkedårisei
Skrevet

Det bør gå med et nødskrik. Renter/amortering vil vel totalt beløpe seg til ca 100.000,- pr år, altså 60.000,- i renter og 40.000,- i nedbetaling på det store lånet.

Hvis mulighetene til heltidsjobb er gode i din bransje/yrkesgruppe, så kan dere vel trå til.

Men dere må regne med å snu på hver krone i mange år framover. Ta også høyde for en rente opp mot 6-7 %.

Dere har ingen barn?

Vi har ingen barn enda, men vi har lyst på barn i nær fremtid. Vi har ikke bil heller.Vi venter bare på å få etablert oss og til jeg har fått full stilling.Må vel smøre seg med tålmodighet da? Og kanskje senke kravene. Vi kan jo finne noe rimeligere, og mindre.

Skrevet

SATS!!!

Gjest Sjokkedårisei
Skrevet

Dere har ingen barn?

Kan også få med at privatlånet vil er en slags forskudd på arv, men at vi må betale renter og avdrag slik at utlåner ikke vil få noen utgifter på oss. Om ikke lånet blir nedbetalt vil det derfor bli trukket fra ved arveoppgjør

Skrevet

Såfremt du bor på et sted i landet hvor det er en del ledige jobber (i nærheten av storbyer), ville jeg satset.

Om man når det nærmer seg ikke får den jobben man helst vil ha, vil man alltid kunne få noen heltids møkkajobber for å holde liv i økonomien inntil man får tilbud om en skikkelig jobb.

Bor man derimot på et lite sted, med svært usikre utsikter til ledige jobber, ville jeg sondert arbeidsmarkedet litt først - forsøkt å spørre på det lokale aetat-kontoret om utsiktene de antar er for fremtisige ledige stillinger innefor det/de yrker hvor du har kompetanse.

Gjest Sjokkedårisei
Skrevet

Såfremt du bor på et sted i landet hvor det er en del ledige jobber (i nærheten av storbyer), ville jeg satset.

Om man når det nærmer seg ikke får den jobben man helst vil ha, vil man alltid kunne få noen heltids møkkajobber for å holde liv i økonomien inntil man får tilbud om en skikkelig jobb.

Bor man derimot på et lite sted, med svært usikre utsikter til ledige jobber, ville jeg sondert arbeidsmarkedet litt først - forsøkt å spørre på det lokale aetat-kontoret om utsiktene de antar er for fremtisige ledige stillinger innefor det/de yrker hvor du har kompetanse.

Tusen takk for svaret! Jeg fikk to intervjuer i dag, så nå ser det lysere ut:) Jeg tror vi vil satse, men vi vil jo ikke sette oss i en vanskelig situasjon. Har gått lenge å ventet på jobb.Håper det blir min tur nå:)

Gjest Sjokkedårisei
Skrevet

Dere har ingen barn?

Takk for svar!Vi har ingen barn, enda. Ikke bil heller. Hvis jeg nå får meg full stilling så får vi det til. Heldigvis er denne eiendomsmegleren treg og har ikke lagt ut boligene for salg enda. Vi står først på liste, så kanskje dette ordner seg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...