Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok...føler meg elendig og pysete nå men har bestemt meg for å pumpe ut melka og gi henne den på flaske inntil videre....håper så inderlig at denne perioden blir kortvarig og at hun ikke glemmer hvordan ta pupp etterpå....for *skal* gi henne pupp.... uansett.,...har et par spm nå:

* Hvor mye drikker nyfødte normalt (6 dager nå)? Greier å pumpe ut 40ml fra hver pupp...men merker at da jeg kun pumpet en pupp og ga henne melken direkte fra den andre at den som ble pumpet fortere kjentes fullere ut...og den som det ble ammet fra var tommere liksom...så antar hun egentlig drikker mer enn 40ml når hun tar pupp? noen som vet evt tabell eller minsteinntak de bør ha?

* Bør jeg mate henne oftere nå? Har lagt oss på en 4-5 timers intervall nå mellom ammingen, 5-6 timer om natta. Men nå skal jeg jo pumpe begge puppene da...(selve ammingen pleier å ta rundt 45-60 min totalt)

* Hvor lenge kan jeg strekke meg med "puppefri"? er så livredd for at hun skal glemme hvordan ta puppen ..men vil jo helst bli bra i sårene igjen før hun får pupp....hvor lang tid ca kna det ta mon tro, å hele sårene?

Tror det var alt for nå-...huff...ynker meg ved tanken på hvor pysete jeg er nå men...... :( :(

Krysser fingrene for at det ikke skal slå tilbake på meg selv nå :(

Ellers takk for all råd og tips i forrige tråd!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182829-oknyf%C3%B8dte-og-melk-etc/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kanskje dumt at jeg ikke er enig, men..

Sjansen for at melkeproduksjonen går ned er ganske stor. Babyen tømmer brystet mye mer effektivt og for mye mer melk enn du pumper ut de første dagene ihvertfall. Intervallene høres lange ut, jeg ammet mye oftere så tidlig.

Jeg ville ikke startet dette opplegget uten å ha snakket med fagfolk (ringe ammehjelpen, helsestasjon, en lege som har peiling etc). Det kan være starten på flere problemer (betennelse hvis du ikke får tømt skikkelig, at produksjonen går ned, at babyen mister teknikken på å ta brystet..)

Jeg ville tatt en paracet, bitt tennene sammen, og latt henne suge rett på de såre brystene, selv om jeg vet hvor jævlig vondt det er et par døgn.

Få respt av legen på nesespray som gir økt utdrivning, før du bare pumper.

Har ikke noen tabell over ml melk som er vanlig, desverre.

Om melkemengde: Amerikanske nettsider anslår 2-2.5 oz per pund kroppsvekt per døgn, som tilsvarer 125-150 ml per kilo kroppsvekt per døgn. Så om hun veier 4 kg trenger hun 500-600 ml melk i døgnet, fordelt på antall måltider.

Men jeg synes du har lange intervaller - da jentungen min var bitteliten ville hun ha pupp annenhver time, med ett lengre strekk (4-5 time??) om natten. Jeg har inntrykk av at noe sånt er normalt.

Forøvrig synes jeg du burde få hjelp av noen nå - kan ikke jordmor på barsel hjelpe? Eller ammehjelpen?

Gjest stor klem til deg

En liten baby skal ha mye hyppigere måltider.

Det gjør litt mindre vondt hvis det er kortere tid siden sist hun diet brystet, skorpedannelsen har ikke kommet så langt da. Så la henne die begge bryst annenhver time.

Oppsøk fagpersonell til du treffer noen som du føler forstår deg. Det er ikke så mange vidundersvar du kan få, sprukne / delte / hudløse / blødende gjør forferdelig vondt. men å snakke med noen som viser forståelse kan hjelpe. Snakk med legen din, ring til barselavd, gå på helsestasjonen, ring ammehjelpen..

Det blir bedre, men det kan ta litt tid.

Selv har jeg opplved mange ting i barseltiden som gjore mer vondt enn fødselen, etteriene etter tredjemann, de sprukne brystvortene like etter jeg fikk førstemann, isjassmertene etter første fødsel osv.. Dette står det så lite om, men jeg tror vi er mange som kan skrive under på at de sekundene før sårene har gått opp igjen på brystet, når hun tar de føste takene, det gjør vanvittig vondt. Man har mange flere nerver ved brystvorten enn feks i skjeden, smerter i brystet er _vondt_!

Bit tennene sammen. La henne die mye oftere. Gå topless hele tiden disse dagene, så ingenting gnisser.

Jeg ville overhodet ikke tatt dette på begge puppene samtidig, det kan gå alldeles ille.

Og hver 4-6 time er alt for sjelden.

En pupp i gangen, amm med den andre samtidig, hvis ikke vil du ende med store sjanser for alt for dårlig melkeproduksjon og dårlig vektøkning.

Hvis du er usikker ville jeg kontaktet ammehjelpen for å få dem til å se på ammestilling, intervaller, sårene og det hele.

Jeg ville også gitt skje eller kopp-mating en sjanse.

Annonse

Gjest gladmor

Erfarte et bryst ble helt sprukket, og måtte pumpe for å avlaste. Det gjorde skrekkelig vondt å amme.

Pumpet da det ene brystet et eller to døgns tid, og sørget for å ha utdrivning før barnet ble lagt til. Det andre brystet fikk barnet ta som det ville. Den utpumpa melka satte jeg faktisk bare i fryseren.

Etter et par dager var det bedre. Da var melkemengden i det brystet som hadde vært eksremt sårt gått ned. Og melkemengden i det friske brystet tydeligvis godt tilsvarende opp.

Det rettet seg fort.

Ang intervall. min førstefødte ville bare ha mat hver 4-5 time, og vekta gikk fort opp. De to neste barna ville ha mat hver 2 time. så det kan kanskje variere fra barn til barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...