Gå til innhold

Sjekke underlivet på alle småjenter?


flisa

Anbefalte innlegg

Nekter du, kommer du i fengsel! :)

Seriøst, synes hele forslaget er skremmende. Spesiellt fordi det er støttet av to så forskjellige partier som SV og FRP. Tror rett og slett dette er et utslag av at politikere ofte opptrer som værhaner, og at de i denne saken tror de tilfredstiller "den høylytte majoritet" av privatpersoner og organisasjoner.

Helt uspiselig forslag som både krenker jentene og foreldre!

Det merkelig er jo da at ikke FrP forlanger at bare utlendiger skal gjennomgå dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    64

  • Dorthe

    35

  • Goliath

    33

  • Prozak

    29

Mest aktive i denne tråden

Har du egentlig fått med deg hvilken aldersgruppe dette er foreslått på?

Nei fortelle meg det - og fortell meg da visten med å bregrense det til en alder så lav at alt etterpå er greit....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket to av mine unger og jeg ser ikke at de har hatt noe vondt av det. Det stemmer som det blir sagt her at unger ikke reagerer på om det er øret eller underlivet.

Alle mødre og de fleste fedre har vel sett underlivet på sitt eget barn, skulle jeg mene. Barnehagen, barnevakten, mormor, tanter og onkler også - om de skifter bleier på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Jeg synes at det er greit jeg når jeg vet hvor mange kvinner i Norge og jentebarn som er lemlestet på denne måten. Det er i hvert fall godt at legene her har sluttet med å omskjære jenter, de gjorde jo det en periode også men likevel vet vi at det skjer etter gamle ritualer men glasskår hjemme hos folk.

Synes du virkelig at det er så mye verre at de tar en titt enn når vi tar GU?

Virker som om mange mener at GU er seksuelt..

Hvis en lege sier til et barn at de skal sjekke om alt er som det skal, så vil de neppe synes det er rart.

Barn godtar det meste uten å ta traumer, det er foreldrene som er problemet.. Har vært til stede når en 6-år gammel gutt skulle få kateter. Han hadde fått kateter flere ganger, uten noen problemer. Men etter at foreldrene fikk vite hva som skjedde, så insisterte de på at kateteret skulle settes av en mannlig sykesøster mens de selv var til stede. Det ble et helvete uten like.. Gutten nektet å la noen ta på tissen hans. Noen ganger er hjelpsomme foreldre litt frustrerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jodajoda

Det merkelig er jo da at ikke FrP forlanger at bare utlendiger skal gjennomgå dette...

Fordi de må inkludere også norske for ikke å virke diskriminerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de må inkludere også norske for ikke å virke diskriminerende.

Det er jo galskap - dumt, latterlig, feigt og jeg vet ikke hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er mye verre! Hvorfor skulle mine unger og vår familie være mistenkt for å drive med omskjæring? - Hadde det vært en epidemi i landet som måtte undersøkes - hadde det blitt noe annet; men da hadde det vært en engangsforeteelse. Dette er snakk om å innføre en rutine - og det kan ikke være at de bare skal se på alle jenter på f.eks 2 år - seksuelle overgrep kan skje frem til de er 16 - sånn juridisk sett. Skal de inn hvert år for å sikre at overgriper holder seg unna i så fall? - for SV mener jo at det er en preventiv effekt ut av dette også. En overgriper setter ikke alltid spor etter seg - og omskjæring skjer bare i enkelte kulturer,

Dette er skandaløst, og blir dette innført i Norge så flytter jeg jaggu!

GU er heller ikke tvang - jeg vet om voksne damer som heller hadde dødd enn å underkaste seg en GU. Mens med unger skal det være tvang. Grusomt!

Jeg er ikke enig med deg. Jet tror de først og fremst er ute etter jenter som er omskjært og av dem er det mange fler enn du tror. Man kan uansett ikke se om jenter har blitt sekuelt misbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Alle mødre og de fleste fedre har vel sett underlivet på sitt eget barn, skulle jeg mene. Barnehagen, barnevakten, mormor, tanter og onkler også - om de skifter bleier på dem.

Hvorfor er det da så ille at en helsesøster eller lege undersøker underlivet? Det er ikke snakk om å bruke spekelum eller noe slikt, det er vel ikke snakk å berøre engang..

Dette ville bli gjort på en helsesjekk, kanskje 6-års sjekken. Hvorfor skulle man ikke se på underlivet når man ser på hele kroppen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mødre og de fleste fedre har vel sett underlivet på sitt eget barn, skulle jeg mene. Barnehagen, barnevakten, mormor, tanter og onkler også - om de skifter bleier på dem.

Jeg har sjekket dem på mor og barnsenteret på ullevål og jeg kan ikke se at noen av dem led noen overlast.

Tror du forresten at tantene og besteforeldrene til de jentene som er omskjært melder ifra til politiet? Jeg kjenner norske jenter som er gift med afrikanere som har opplevd at jenta kommer omskjært hjem fra ferie. I de tilfellene blir det kanskje rapportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg. Jet tror de først og fremst er ute etter jenter som er omskjært og av dem er det mange fler enn du tror. Man kan uansett ikke se om jenter har blitt sekuelt misbrukt.

Hvorfor skal de da undersøke jenter med røtter i Østfold, Finnmark eller Sauda??? Hvorfor ikke undersøke de jentene som vokser opp i en slik ukultur -eller er det utbredt på Kløfta?

Jeg vet at folk med norsk statsborgerskap også er norske - man kan likevel plukke ut risikogrupper. Gjorde de ikek edet med AIDS tro? Undersøkte de som kom fra land hvor AIDS var utbredt? - det er da ikke diskriminering det.

Å bruke skattepenger for å ikek late som at det er folk fra enkelte kutlurer man mistenker kan finne på å omskjære jentene sine blir jo bare utrolig teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jodajoda

Det er jo galskap - dumt, latterlig, feigt og jeg vet ikke hva.

Enig! Trodde knapt mine ører når jeg fikk servert nyheten på radio. Og jeg har ikke barn engang. Men jeg reagerer på foreldrenes vegne. Er rett og slett uhørt at "statsapparatet" skal vase inn i familien på den måten!

arrrg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Man skulle selvsagt kun undersøkt jenter som har to utenlandsfødte foreldre.

Men neida, Norge er livredde for forskjellsbehandling.

Utrolig idiotisk at man ikke kan kalle en spade for en spade å si at dette er et problem i Afrika og Asia, og derfor trenger ikke etnisk norske jenter å sjekkes.

Formålet var jo ikke bare å se etter omskjæring, det var også å se etter tegn på overgrep. Og så vidt jeg vet er det like vanlig blant etnisk norske barn som utenlandske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket dem på mor og barnsenteret på ullevål og jeg kan ikke se at noen av dem led noen overlast.

Tror du forresten at tantene og besteforeldrene til de jentene som er omskjært melder ifra til politiet? Jeg kjenner norske jenter som er gift med afrikanere som har opplevd at jenta kommer omskjært hjem fra ferie. I de tilfellene blir det kanskje rapportert.

Ja, hvorfor kan ikke jenter fra afrikanske land undersøkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som om mange mener at GU er seksuelt..

Hvis en lege sier til et barn at de skal sjekke om alt er som det skal, så vil de neppe synes det er rart.

Barn godtar det meste uten å ta traumer, det er foreldrene som er problemet.. Har vært til stede når en 6-år gammel gutt skulle få kateter. Han hadde fått kateter flere ganger, uten noen problemer. Men etter at foreldrene fikk vite hva som skjedde, så insisterte de på at kateteret skulle settes av en mannlig sykesøster mens de selv var til stede. Det ble et helvete uten like.. Gutten nektet å la noen ta på tissen hans. Noen ganger er hjelpsomme foreldre litt frustrerende :)

Det høres nesten slik ut ja. Jeg føler verken GU, innsetting av kateter eller uroscopi som et overgrep eller noe seksult. Som du sier gjøres de siste tingene med unger også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de da undersøke jenter med røtter i Østfold, Finnmark eller Sauda??? Hvorfor ikke undersøke de jentene som vokser opp i en slik ukultur -eller er det utbredt på Kløfta?

Jeg vet at folk med norsk statsborgerskap også er norske - man kan likevel plukke ut risikogrupper. Gjorde de ikek edet med AIDS tro? Undersøkte de som kom fra land hvor AIDS var utbredt? - det er da ikke diskriminering det.

Å bruke skattepenger for å ikek late som at det er folk fra enkelte kutlurer man mistenker kan finne på å omskjære jentene sine blir jo bare utrolig teit.

Nei, de gjør ikke det med folk fra slike land hvor aids er utbredt, nettopp pga diskriminering. De har jo tom sluttet å sjekke folk for tub når de kommer inn i landet.

Gjett om imamene hadde skreket over seg dersom det bare var muslimske, afrikanske jenter som skulle undersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket dem på mor og barnsenteret på ullevål og jeg kan ikke se at noen av dem led noen overlast.

Tror du forresten at tantene og besteforeldrene til de jentene som er omskjært melder ifra til politiet? Jeg kjenner norske jenter som er gift med afrikanere som har opplevd at jenta kommer omskjært hjem fra ferie. I de tilfellene blir det kanskje rapportert.

Gi heller overgriperne lengre straffer :; http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/03/433666.html det er må da være mer preventivt enn at overgriperen vet at jentene blir undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor kan ikke jenter fra afrikanske land undersøkes?

Det er diskriminering og diskriminering er forbudt etter norske lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de gjør ikke det med folk fra slike land hvor aids er utbredt, nettopp pga diskriminering. De har jo tom sluttet å sjekke folk for tub når de kommer inn i landet.

Gjett om imamene hadde skreket over seg dersom det bare var muslimske, afrikanske jenter som skulle undersøkes.

Hvorfor skulle vi bry oss om hva imamene skrek - det er vel de da i så fall som har "beordret" omskjæringen. Dette blir jo for dumt!

Lurer på hva min helt KADRA mener om saken.

Skal man unngå dette svineriet må vi jo begynne med den voksne befolkningen - og særlig kvinnene i disse kulturene - de tør jo ikke annet stakkar, og flere av dem vilel skammet seg om de IKKE var omskjært. Det er jo vantvittig - men det må bruks tid til skolering og forebygging av disse kvinnene -så mørkemennene blir satt spørsmålstegn ved - omsider - engang om mange år.

Vi blir ikke kvitt ugjerningene ved gynekologiske undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jodajoda

Jeg er ikke enig med deg. Jet tror de først og fremst er ute etter jenter som er omskjært og av dem er det mange fler enn du tror. Man kan uansett ikke se om jenter har blitt sekuelt misbrukt.

Ikke vær så sikker på at det kun er omskjæring man ser etter. Når man vet hvor nidkjære enkelte helsepersonell kan være, så kan det i tillegg også føre til mye feilaktige påstander (seksuellt misbruk) og påfølgende familietragedier! Husk det er snakk om 30 000 som skal undersøkes årlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle vi bry oss om hva imamene skrek - det er vel de da i så fall som har "beordret" omskjæringen. Dette blir jo for dumt!

Lurer på hva min helt KADRA mener om saken.

Skal man unngå dette svineriet må vi jo begynne med den voksne befolkningen - og særlig kvinnene i disse kulturene - de tør jo ikke annet stakkar, og flere av dem vilel skammet seg om de IKKE var omskjært. Det er jo vantvittig - men det må bruks tid til skolering og forebygging av disse kvinnene -så mørkemennene blir satt spørsmålstegn ved - omsider - engang om mange år.

Vi blir ikke kvitt ugjerningene ved gynekologiske undersøkelser.

Jeg driter fullstendig i hva imamene mener men man må faktisk følge norske lover.

Jeg tror faktisk Kadra hadde vært helt fornøyd med dette, jeg, da hun mener at det blir altfor lite gjort i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...