Gå til innhold

Sjekke underlivet på alle småjenter?


flisa

Anbefalte innlegg

Det er diskriminering og diskriminering er forbudt etter norske lover.

Da må det være diskriminerende å bli undersøkt for Legionella om en er særping også. Alle burde inn og udnersøkes, så vi ikek sårer de som tilfeldigvis bor ved kjøletårnene, og det er diskrimenerende å si at det er de eldste, og de med dårlig immunnforsvar som er mest utsatt.

Det må jo sitte noe veldig dumt i ryggraden på enkelte nordmenn som tror at uansett hva vi gjør så gjør vi noe gæærnt - og derfor må alle gjøre det eller ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    64

  • Dorthe

    35

  • Goliath

    33

  • Prozak

    29

Mest aktive i denne tråden

Jeg driter fullstendig i hva imamene mener men man må faktisk følge norske lover.

Jeg tror faktisk Kadra hadde vært helt fornøyd med dette, jeg, da hun mener at det blir altfor lite gjort i denne saken.

Og norsk lov sier at omskjæring ikke er kutlurelt betinget?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så sikker på at det kun er omskjæring man ser etter. Når man vet hvor nidkjære enkelte helsepersonell kan være, så kan det i tillegg også føre til mye feilaktige påstander (seksuellt misbruk) og påfølgende familietragedier! Husk det er snakk om 30 000 som skal undersøkes årlig!

Hvordan skulle de bevise seksuelt misbruk etter at alle undersøkelsene til Michalsen ble underkjent? Det er 15 år siden det ble regnet som bevis. Selvfølgelig kan de sjekke for kjønnsykdommer, det er det eneste beviset de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være diskriminerende å bli undersøkt for Legionella om en er særping også. Alle burde inn og udnersøkes, så vi ikek sårer de som tilfeldigvis bor ved kjøletårnene, og det er diskrimenerende å si at det er de eldste, og de med dårlig immunnforsvar som er mest utsatt.

Det må jo sitte noe veldig dumt i ryggraden på enkelte nordmenn som tror at uansett hva vi gjør så gjør vi noe gæærnt - og derfor må alle gjøre det eller ingen.

Særpingene går vel frivillig og undersøker seg vel? Forresten ble faren til minstemann sjekket for Legionella i forrige uke fordi han ble dårlig og hadde vært i Sarpsborg. Det var jo det første han ville de skulle sjekke. Og det ble gjort enda han bor 30 mil unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og norsk lov sier at omskjæring ikke er kutlurelt betinget?????

Jeg tviler på om norsk lov sier noe annet enn at det er forbudt å omskjære jentebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres nesten slik ut ja. Jeg føler verken GU, innsetting av kateter eller uroscopi som et overgrep eller noe seksult. Som du sier gjøres de siste tingene med unger også

Det er vel ingen som har sagt at det er et seksuelt overgrep heller?????? - det er KRENKENDE båd efor foreldre og barn - dessuten er det dyrt og de ressursene kunn eheller brukes til å undersøke hue og lemmet til overgripere. - og bygge celler til dem - som de skal sitte lengre enn 2 år i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jodajoda

Hvordan skulle de bevise seksuelt misbruk etter at alle undersøkelsene til Michalsen ble underkjent? Det er 15 år siden det ble regnet som bevis. Selvfølgelig kan de sjekke for kjønnsykdommer, det er det eneste beviset de har.

Man trenger ikke bevis. En mistanke er nok til å vidreformidle "bekymringsmelding" til barnevernet, og påfølgende utspørring og undersøkelser.

Poenget mitt er at når undersøkelses grunnlaget er så stort (ca.30 000 årlig) så vil det føre til tragedier.

La familien være i fred!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særpingene går vel frivillig og undersøker seg vel? Forresten ble faren til minstemann sjekket for Legionella i forrige uke fordi han ble dårlig og hadde vært i Sarpsborg. Det var jo det første han ville de skulle sjekke. Og det ble gjort enda han bor 30 mil unna.

Ja, syns du det var dskriminerende da? '

Likevel er det diskriminerende å anta at noen kan ha blitt omskjært i Afrika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet var jo ikke bare å se etter omskjæring, det var også å se etter tegn på overgrep. Og så vidt jeg vet er det like vanlig blant etnisk norske barn som utenlandske.

Men det kan jo skje hele tiden!!! - om alle vet at man blir undersøkt når man er 3 år - så vil man jo unngå 3-åringer om man har omløp i huet til det - -4-åringer derimot....etc. etc. det blir jo for dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har sagt at det er et seksuelt overgrep heller?????? - det er KRENKENDE båd efor foreldre og barn - dessuten er det dyrt og de ressursene kunn eheller brukes til å undersøke hue og lemmet til overgripere. - og bygge celler til dem - som de skal sitte lengre enn 2 år i.

Jeg kan ikke skjønne at det er dyrt så lenge det ble gjort i forbindelse med annen helsesøsterkontroll. Jeg skjønner ikke at du synes det er krenkende heller. Det er en vanlig helsekontroll av hele kroppen og jeg tviler på at ungene reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke bevis. En mistanke er nok til å vidreformidle "bekymringsmelding" til barnevernet, og påfølgende utspørring og undersøkelser.

Poenget mitt er at når undersøkelses grunnlaget er så stort (ca.30 000 årlig) så vil det føre til tragedier.

La familien være i fred!

:)

Men kun en prosent av de som anmelder overgrep får opp saken og kun få prosent klarer å få overgriper dømt. Så jeg tror ikke det store flertallet vil lide noen overlast.

Men jeg sier jo at man har sluttet med underlivsundersøkelser ved mistanke om seksuelle overgrep. Det er ikke regnet som bevis, kun hvis barnet har fått en kjønnsykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*For små barn som ikke tenker på sex, så er det nok like naturlig at legen ser på øret som mellom bena.*

LANGT i fra!

Naturlig blir det ikke, så lenge mange nok skriker og hyler om hvor fælt det er. Da _blir_ det fælt.

Og som det er sagt så mange ganger før: Når jeg vokste opp, måtte vi alle ha en enkelt og rask sjekk av testiklene hos skolelegen. Ikke én eneste tok skade av det, tør jeg påstå.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syns du det var dskriminerende da? '

Likevel er det diskriminerende å anta at noen kan ha blitt omskjært i Afrika?

Jeg synes det er helt greit jeg om de kun sjekker afrikanere bosatt i Norge. Men jeg har ikke laget antidiskrimineringslovene heller :o) Men jeg skjønner jo at hvis det skal gå igjennom så må man følge loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Men det kan jo skje hele tiden!!! - om alle vet at man blir undersøkt når man er 3 år - så vil man jo unngå 3-åringer om man har omløp i huet til det - -4-åringer derimot....etc. etc. det blir jo for dumt!

Jeg har ikke snakket _for_ kontrollen, jeg kommenterte bare formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi heller overgriperne lengre straffer :; http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/03/433666.html det er må da være mer preventivt enn at overgriperen vet at jentene blir undersøkt.

"Gi heller overgriperne lengre straffer :; det er må da være mer preventivt enn at overgriperen vet at jentene blir undersøkt."

Ja, for strengere straffer har jo vist seg å være veldig effektivt mht. prevantiv virkning, i forskjellige deler av verden, opp gjennom historien...*ironi*

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at det er dyrt så lenge det ble gjort i forbindelse med annen helsesøsterkontroll. Jeg skjønner ikke at du synes det er krenkende heller. Det er en vanlig helsekontroll av hele kroppen og jeg tviler på at ungene reagerer.

Dette er jo ment i TILLEGG til det som allerede er i dag - ungen MÅ skreve for at man skal kunne se noe.

MIn eldste er født med et svært fødselsmerke over den ene skulderen - ser ut som tidenes blåmerke. Det var ubehagelig å måtte forklare HVER GANG hva det var - de gadd jo ikke lese papirene før vi kom inn.

Denne undersøkelsen har ett mål -å avdekke jenter som er omskjært. Og noen sier at det vil de likevel se på vanlig helsesjekk - hvorfor da lage et eget Stotingsvedtatk om det kan ses i dag? - -

Nei, fordi man kan ikke se dette på en vanlig helsesøstersjekk. Det må en ekspert til, som skjønner hvordan en omskjært pike ser ut. Det er nemlig ikke bare å se det utenpå sånn uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig blir det ikke, så lenge mange nok skriker og hyler om hvor fælt det er. Da _blir_ det fælt.

Og som det er sagt så mange ganger før: Når jeg vokste opp, måtte vi alle ha en enkelt og rask sjekk av testiklene hos skolelegen. Ikke én eneste tok skade av det, tør jeg påstå.

"................................."

Men du fikk høre at det var for å se om steinene hadde dettet ned i pungen din ikke sant? Foreldrene dine syns også det var greit at sånt ble sjekket. Man bør faktisk snakke med ungene først og spørre om lov til å undersøke det. Det er mye som skjedde i "gamle dager" som ikek er gangbart i dag. Skal vi gjøre det verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jodajoda

Men kun en prosent av de som anmelder overgrep får opp saken og kun få prosent klarer å få overgriper dømt. Så jeg tror ikke det store flertallet vil lide noen overlast.

Men jeg sier jo at man har sluttet med underlivsundersøkelser ved mistanke om seksuelle overgrep. Det er ikke regnet som bevis, kun hvis barnet har fått en kjønnsykdom.

javel, selv om bare 1% anmelder og x-antall blir dømt, så tenk på all mistenksomhet, uvennskap, etc. som skjer i mellomtiden, mens man skal renvaske seg. Dette vil utvilsomt føre til mye vondt.

Et sted må vel grensen gå for hva man skal tillate i "det godes sak"? Eller er vi blitt et folk som finner oss i det meste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye verre! Hvorfor skulle mine unger og vår familie være mistenkt for å drive med omskjæring? - Hadde det vært en epidemi i landet som måtte undersøkes - hadde det blitt noe annet; men da hadde det vært en engangsforeteelse. Dette er snakk om å innføre en rutine - og det kan ikke være at de bare skal se på alle jenter på f.eks 2 år - seksuelle overgrep kan skje frem til de er 16 - sånn juridisk sett. Skal de inn hvert år for å sikre at overgriper holder seg unna i så fall? - for SV mener jo at det er en preventiv effekt ut av dette også. En overgriper setter ikke alltid spor etter seg - og omskjæring skjer bare i enkelte kulturer,

Dette er skandaløst, og blir dette innført i Norge så flytter jeg jaggu!

GU er heller ikke tvang - jeg vet om voksne damer som heller hadde dødd enn å underkaste seg en GU. Mens med unger skal det være tvang. Grusomt!

"GU er heller ikke tvang - jeg vet om voksne damer som heller hadde dødd enn å underkaste seg en GU."

Da har de jaggu et problematisk forhold til den delen av sin egen kropp.

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ment i TILLEGG til det som allerede er i dag - ungen MÅ skreve for at man skal kunne se noe.

MIn eldste er født med et svært fødselsmerke over den ene skulderen - ser ut som tidenes blåmerke. Det var ubehagelig å måtte forklare HVER GANG hva det var - de gadd jo ikke lese papirene før vi kom inn.

Denne undersøkelsen har ett mål -å avdekke jenter som er omskjært. Og noen sier at det vil de likevel se på vanlig helsesjekk - hvorfor da lage et eget Stotingsvedtatk om det kan ses i dag? - -

Nei, fordi man kan ikke se dette på en vanlig helsesøstersjekk. Det må en ekspert til, som skjønner hvordan en omskjært pike ser ut. Det er nemlig ikke bare å se det utenpå sånn uten videre.

Man må ikke være ekspert for å se om kjønnsleppene er sydd sammen til et fyrstikkstort hull. Det kan til og med du og jeg se Flisa.

Og jeg skrever både titt og ofte til leger og sykepleiere og føler det ikke noe nedverdigende i det hele tatt. Det er nødvendtig og da må det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...