Gå til innhold

Politiske partier og omgangskrets


Sofline

Anbefalte innlegg

Intelligenstestene er laget av "den hvite europeersrasen". Egg er egg uansett;)

Nåja. Vi har nok av både asiatiske og afrikanske forskere som er like sentrale i forskningen i dag, også innenfor dette området. Så noen rassistisk agenda bak det tror jeg lite eller ingenting på. Og - som Morsk korrekt påpekte tidligere - asiatere scorer gjennomsnittlig høyere på IQ-tester enn europeere. (But then again - hvem er større rasister enn asiatere? :-)

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 278
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    56

  • flisa

    31

  • Dorthe

    25

  • Sofline

    18

Mest aktive i denne tråden

Gjest Morsk

Det at du bruker begrepet IQ i tradisjonell forstand og samtidig kaller begrepet "sosial intelligens" for latterlig slår bena vekk under enhver seriøs diskusjon, Kahn.

"................................."

Kahn? Blitt like opptatt og noia som webmaster på ulike nick at du tror jeg er han? Er det smittsomt?

Sosial intelligens er en totalt meningsløst intetsigende ikke-målbart begrep som bare forteller litt om hvilken oppdragelse og kursing en person har fått i det å takle livet blandt folk i sin egen kultur, og i visse tilfeller andres kultur hvis det er nødvendig.

En meget godt likt, jovial og populær person ett sted kan falle helt igjennom et annet.

Jeg sa latterlig, men det burde vært LATTERLIG:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Nåja. Vi har nok av både asiatiske og afrikanske forskere som er like sentrale i forskningen i dag, også innenfor dette området. Så noen rassistisk agenda bak det tror jeg lite eller ingenting på. Og - som Morsk korrekt påpekte tidligere - asiatere scorer gjennomsnittlig høyere på IQ-tester enn europeere. (But then again - hvem er større rasister enn asiatere? :-)

"................................."

Intelligenstester som er brukt i Norge er importert og oversatt. Det finnes ikke tester i dette landet som blir laget av andre raser enn den som har befolket landet i flerfoldige år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahn? Blitt like opptatt og noia som webmaster på ulike nick at du tror jeg er han? Er det smittsomt?

Sosial intelligens er en totalt meningsløst intetsigende ikke-målbart begrep som bare forteller litt om hvilken oppdragelse og kursing en person har fått i det å takle livet blandt folk i sin egen kultur, og i visse tilfeller andres kultur hvis det er nødvendig.

En meget godt likt, jovial og populær person ett sted kan falle helt igjennom et annet.

Jeg sa latterlig, men det burde vært LATTERLIG:

Heh-heh...selv du er vel smart nok til å skjønne at det ikke alltid er like lett å skille dere to fra hverandre? Dere skriver jo sjelden noe med mindre det er hylig om "den røde fare" og den "muslimske armé".

Forøvrig er det du sier her en selvmotsigelse som er så innvevd at jeg orker ikke kommentere den. Det du nevner som "latterlige egenskaper" er jo nettopp noen av de aller viktigste egenskapene en person har i et samfunn.

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligenstester som er brukt i Norge er importert og oversatt. Det finnes ikke tester i dette landet som blir laget av andre raser enn den som har befolket landet i flerfoldige år.

Så du mener at du ikke har medisinske, psykologiske og andre forskere her som er av annet enn nord-europeisk opprinnelse? Det er i såfall feil.

Forøvig - standard matriseoppgaver, som gjerne dreier seg om forskjellige logiske sammenhenger og assosiasjoner, er rimelig identiske både i europa og asia. Det er ikke absolutt alle ting ved en kultur som er grunnleggende annerledes hos en annen.

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet engang sammen med en som sa at hun stemte Frp. Jeg trodde først at hun spøkte, men forsto etterhvert at hun mente alvor. Når det er sagt så hadde det aldri kunnet bli et privat vennskap mellom meg og slik overfladisk berte.

Har ikke FrP en oppslutning på over 20% nå da? Statistisk sett så er det en enormt stor del av norges befolkning du putter inn i båsen din.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morsk

Heh-heh...selv du er vel smart nok til å skjønne at det ikke alltid er like lett å skille dere to fra hverandre? Dere skriver jo sjelden noe med mindre det er hylig om "den røde fare" og den "muslimske armé".

Forøvrig er det du sier her en selvmotsigelse som er så innvevd at jeg orker ikke kommentere den. Det du nevner som "latterlige egenskaper" er jo nettopp noen av de aller viktigste egenskapene en person har i et samfunn.

".................................."

Like fullt er "sosial inteligens" noe som kommer utenfra. Noe medlært, som er prisgitt omgivelsenes evner til å lære fra seg under oppvekst og sosialiseringsprosess.

Det har derfor null og niks i en diskusjon om IQ og gjøre, som praktisk talt er helt løsrevet fra slike ytre forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi aldri er enige er ikke sikkert at vi er enige om at vi diskuterer.

bebba - jeg synes du skal slappe litt av nå. Du tenner på alle plugger, og det har ingenting for seg hverken for deg eller andre. Du bør heller ikke drive å be folk om å holde seg unna deg, og ikke diskutere med deg - dette er et åpent forum, og ingen kan diktere hvem som skal si hva og hvor og når de skal si det.

Grunnløse påstander kan fint møtes uten sinne. I RL kan sinne være et effektivt virkemiddel - her inne er det 100% poengløst.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"MÅTTE bare svare.....de med høyest IQ er trøndere og stemmer Venstre :)"

Og da må bare jeg svare at IQ er en gammel, utdadert målestokk som i liten grad har blitt brukt til noe seriøst siden 70-tallet. IQ er _ikke_ det samme som intelligens.

"....................................."

Synd det - at jeg sløste bort et svar på det da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like fullt er "sosial inteligens" noe som kommer utenfra. Noe medlært, som er prisgitt omgivelsenes evner til å lære fra seg under oppvekst og sosialiseringsprosess.

Det har derfor null og niks i en diskusjon om IQ og gjøre, som praktisk talt er helt løsrevet fra slike ytre forhold.

Jeg er ikke sikker på hva du diskuterer her - IQ eller intelligens?

Ellers - sosiale evner er i stor grad tillegnet via ytre stimuli, men likevel spiller utgangspunktet man har en stor rolle. Er man f.eks ikke i stand til å føle empati, så er ikke dette noe som kan læres - det kan i beste fall simuleres. Det samme gjelder en del grunnleggende trekk når det gjelder å omgåes andre. Så det er uten tvil en kombinasjon av ytre og indre faktorer.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Så du mener at du ikke har medisinske, psykologiske og andre forskere her som er av annet enn nord-europeisk opprinnelse? Det er i såfall feil.

Forøvig - standard matriseoppgaver, som gjerne dreier seg om forskjellige logiske sammenhenger og assosiasjoner, er rimelig identiske både i europa og asia. Det er ikke absolutt alle ting ved en kultur som er grunnleggende annerledes hos en annen.

".................................."

Jo det er mange forskere av annen opprinnelse. Jeg kjenner faktisk noen selv, og de begynner å stå mer og mer frem. Men slike ting tar tid og intelligenstester er oversatt fra engelsk. Meg bekjent finnes ingen oversatt fra arabisk eller persisk f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du bruker begrepet IQ i tradisjonell forstand og samtidig kaller begrepet "sosial intelligens" for latterlig slår bena vekk under enhver seriøs diskusjon, Kahn.

"................................."

Intelligens/e; forstandsbegavelse, d.v.s. evnen til å mestre på grunnlag av erfaringer.

Høy teknisk IQ kommer derfor dårlig ut. Det er ei sidegrein på en måte. En annen helt spesiell sidegrein er for eks. div.former for autisme. Men sosial mestring er en vesentlig del av intelligense. Det mener nå jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bebba

bebba - jeg synes du skal slappe litt av nå. Du tenner på alle plugger, og det har ingenting for seg hverken for deg eller andre. Du bør heller ikke drive å be folk om å holde seg unna deg, og ikke diskutere med deg - dette er et åpent forum, og ingen kan diktere hvem som skal si hva og hvor og når de skal si det.

Grunnløse påstander kan fint møtes uten sinne. I RL kan sinne være et effektivt virkemiddel - her inne er det 100% poengløst.

"...................................."

Hva er det du snakker om nå? Må alle ha samme ordvalget for å bli godtatt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er mange forskere av annen opprinnelse. Jeg kjenner faktisk noen selv, og de begynner å stå mer og mer frem. Men slike ting tar tid og intelligenstester er oversatt fra engelsk. Meg bekjent finnes ingen oversatt fra arabisk eller persisk f.eks.

Tja...er du sikker på at IQ har vært brukt på samme måten der som i Europa?

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Har ikke FrP en oppslutning på over 20% nå da? Statistisk sett så er det en enormt stor del av norges befolkning du putter inn i båsen din.

"......................................"

Vet du hva hvorfor skulle jeg egentlig ville ha en kjæreste som stemmer Frp. Ikke vil jeg heller ha en kjæreste som er under 40 eller over 55 og tenk på alle de jeg putter i båsen min der. Så alvorlig er ikke denne diskusjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligens/e; forstandsbegavelse, d.v.s. evnen til å mestre på grunnlag av erfaringer.

Høy teknisk IQ kommer derfor dårlig ut. Det er ei sidegrein på en måte. En annen helt spesiell sidegrein er for eks. div.former for autisme. Men sosial mestring er en vesentlig del av intelligense. Det mener nå jeg, da.

En litt kortere og mer konsis måte å si det samme som jeg mener :-)

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du snakker om nå? Må alle ha samme ordvalget for å bli godtatt her?

Han mener sikkert at du er *litt* nærtagende og farer lett opp. Har sett at du ofte tolker ting i verste mening. Ikke bli sur på meg også nå da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva hvorfor skulle jeg egentlig ville ha en kjæreste som stemmer Frp. Ikke vil jeg heller ha en kjæreste som er under 40 eller over 55 og tenk på alle de jeg putter i båsen min der. Så alvorlig er ikke denne diskusjonen her.

Nei, for all del. Jeg ville heller ikke hatt en kjæreste som stemte FrP, RV eller SV. Men det er ikke dermed sagt at alle som stemmer eller har stemt på disse partiene er dårlige mennesker.

Jeg stemte RV en gang - ikke fordi jeg på noen måte var enig i politikken deres, men fordi jeg gjerne så at de beholdt det ene mandatet de hadde (noe de ikke gjorde).

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Han mener sikkert at du er *litt* nærtagende og farer lett opp. Har sett at du ofte tolker ting i verste mening. Ikke bli sur på meg også nå da! :)

Jeg tolker ingenting, men jeg bruker ofte sterke og skarpe ord. Du kan kalle det kulturforskjeller eller personlighet. Sinne og følelser holder jeg unna dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...