Gå til innhold

Politiske partier og omgangskrets


Sofline

Anbefalte innlegg

Hmm. "sammensuriumet av totalt ulogisk sammenkoblede temaer" er jo nettopp gjort for å favne over et så vidt spekter av områder at hele hjernens evne blir målt.

Det er derfor ikke ulogisk.

Unnskyld -hva er deres IQ Hr.Prozac :-)

Sorry mac, du er helt på viddene. Det er ikke mulig å dekke noe betydelig område av "hjernens evne" med _matriseoppgaver_. Hva er så vanskelig med å forstå akkurat det? Matriseoppgaver er én gammeldags, og helt uinteressant måte å teste på - annet enn til spesifikke formål (f.eks Mensa).

Min IQ ble forøvrig målt til 141 for lenge, lenge siden. Jeg tok aldri offisiell test hos Mensa, fordi jeg i utgangspunket syntes det var en ganske latterlig og navlebeskuende gjeng.

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 278
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    56

  • flisa

    31

  • Dorthe

    25

  • Sofline

    18

Mest aktive i denne tråden

He he..tenkte det samme! Er visst veldig enige i kveld vi =)

Ja, og jeg er glad for at jeg ikke står helt alene med meningene mine.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Mensa-folk er helt dust, intelligens hjelper ikke hvis alle syns en er uforfragelig ekkel og arrogant. Da sitter de der alene og tenker, og hopper ut av vinduet en dag.

Men det er jo nettopp det - en høy IQ har ikke noen som helst automatisk sammenheng med at man er en "stor" tenker :-)

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Noen her inne er nok blant de som vil forsvare en innbilt bruk og misforstått betydning av IQ-tester, med de mulighetene for kulturelle misforståelser og feil konklusjoner som du nevner, nettopp av den grunn at det gir dem enda en illusjon om "hvite europeeres" overlegenhet...:-)

(personlig foretrekker jeg hvite italienere - de legger skitgode egg :-)

"..................................."

Intelligenstestene er laget av "den hvite europeersrasen". Egg er egg uansett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Mange Mensa-folk er helt dust, intelligens hjelper ikke hvis alle syns en er uforfragelig ekkel og arrogant. Da sitter de der alene og tenker, og hopper ut av vinduet en dag.

Du er inne på noe der. Både de med lavest og høyest prosent på IQ-skalaen er isolerte mennesker, og det er hovedgrunnen til at de sistnevnte har startet Mensa.

Begge disse gruppene sliter med at folk ikke gidder prate og sosialisere med dem, og din utdritning av annerledes mennesker med sosiale problemer hører hjemme på dynga sammen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvordan skulle noen med kjennskap til IQ kunne bruke dette til å hevde den hvite manns overlegenhet?

Alle som er litt opplyst om dette vet jo godt at både kinesere og japanere scorer ca. 5 poeng høyere.

Nok en liten skivebom i dine evinnelige svertingsforsøk?

"Nok en liten skivebom i dine evinnelige svertingsforsøk?"

Er du ikke litt vel selvopptatt, nå? Hvem er det jeg forsøker å sverte? Deg? I såfall må jo du passe til den uhøytidlige beskrivelsen jeg ga - gjør du det? Hvis ikke, hva er det du maser om?

Forøvrig - når jeg sier "noen her inne vil nok o.s.v" - hvordan kan det være en "skivebom"? Hvordan kan man begå en bommert når man ikke engang har skutt, men kun antydet muligheten for noe?

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morsk

"Nok en liten skivebom i dine evinnelige svertingsforsøk?"

Er du ikke litt vel selvopptatt, nå? Hvem er det jeg forsøker å sverte? Deg? I såfall må jo du passe til den uhøytidlige beskrivelsen jeg ga - gjør du det? Hvis ikke, hva er det du maser om?

Forøvrig - når jeg sier "noen her inne vil nok o.s.v" - hvordan kan det være en "skivebom"? Hvordan kan man begå en bommert når man ikke engang har skutt, men kun antydet muligheten for noe?

"..................................."

OK. jeg trodde du hadde nok kunnskap om emnet til å vite at hvite europeere ikke scorer høyest på IQ-målinger.

Burde jo skjønt at jeg overvurderte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pausefiskebolla

Men det er jo nettopp det - en høy IQ har ikke noen som helst automatisk sammenheng med at man er en "stor" tenker :-)

"...................................."

En IQ-gjøk i nærheten vet ikke hvilken ende av skrutrekkern man holder i, og ikke vet han opp og ned på et kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pausefiskebolla

Du er inne på noe der. Både de med lavest og høyest prosent på IQ-skalaen er isolerte mennesker, og det er hovedgrunnen til at de sistnevnte har startet Mensa.

Begge disse gruppene sliter med at folk ikke gidder prate og sosialisere med dem, og din utdritning av annerledes mennesker med sosiale problemer hører hjemme på dynga sammen med deg.

Der traff vi et ømt punkt sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe der. Både de med lavest og høyest prosent på IQ-skalaen er isolerte mennesker, og det er hovedgrunnen til at de sistnevnte har startet Mensa.

Begge disse gruppene sliter med at folk ikke gidder prate og sosialisere med dem, og din utdritning av annerledes mennesker med sosiale problemer hører hjemme på dynga sammen med deg.

Heh-heh. Mensa er ikke en samling av stakkars folk som har blitt utstøtt av samfunnet. Det er i stor grad en gjeng som sitter og tviholder på en helt meningsløs og antikk måleskala som sier at de er blant de mest intelligente i verden. De er blant de 2% med høyest IQ - de er IKKE blant de 2% mest INTELLIGENTE. Forskjellen har blitt beskrevet, og trenger ikke gjentas.

Jeg har forøvrig en bror med en IQ på rundt 160. Han er ikke speseillt intelligent når alt kommer til alt. Han er rask og analytisk når han har muligheten til å konsentrere utelukkende på ett spesifikkt felt - that's it. (Selv liker jeg å tro at jeg har litt av begge deler, men ikke spesiellt mye av noen)

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Heh-heh. Mensa er ikke en samling av stakkars folk som har blitt utstøtt av samfunnet. Det er i stor grad en gjeng som sitter og tviholder på en helt meningsløs og antikk måleskala som sier at de er blant de mest intelligente i verden. De er blant de 2% med høyest IQ - de er IKKE blant de 2% mest INTELLIGENTE. Forskjellen har blitt beskrevet, og trenger ikke gjentas.

Jeg har forøvrig en bror med en IQ på rundt 160. Han er ikke speseillt intelligent når alt kommer til alt. Han er rask og analytisk når han har muligheten til å konsentrere utelukkende på ett spesifikkt felt - that's it. (Selv liker jeg å tro at jeg har litt av begge deler, men ikke spesiellt mye av noen)

".................................."

De er ikke utstøtt ( i arbeids og samfunnsliv) men føler seg isolert, noe som flere ganger har kommet frem i diverse dokumentarer om Mensa opp gjennom årene.

De med lavest og høyest IQ har like få som kommuniserer på deres nivå, enkelt å greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En IQ-gjøk i nærheten vet ikke hvilken ende av skrutrekkern man holder i, og ikke vet han opp og ned på et kart.

Det bringer oss jo på en måte til en litt annen interesant distinksjon: Forholdet mellom intelligens (ikke IQ) og visdom/kunnskap.

Albert Einstein er et godt historisk eksempel på en meget intelligent, men ikke så vis person. Som vi alle vet, så utformet han bl.a reliativitetsteorien, og den senere kvantemekanikken (som er veldig annerledes i anvendelsesområde) hadde neppe vært det samme uten denne. Likevel ble han ofte observert gående rundt i nabolaget fordi han hadde glemt veien hjem fra butikken.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er ikke utstøtt ( i arbeids og samfunnsliv) men føler seg isolert, noe som flere ganger har kommet frem i diverse dokumentarer om Mensa opp gjennom årene.

De med lavest og høyest IQ har like få som kommuniserer på deres nivå, enkelt å greit.

De med lavest og høyest IQ (ikke intelligens - bare for å påpeke det en siste gang) er på en måte utskudd, ja - og det er forståelig, om enn beklagelig, at disse ofte havner sosialt litt i bakevjen. Det er ikke en klisjé at de glupeste "nerdene" ofte er de med dårligst utviklede sosiale antenner og sosial intelligens. Og de med lavest IQ har ofte dette på grunn av at det er noe som ikke er helt "på topp" i utgangspunktet.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pausefiskebolla

Det bringer oss jo på en måte til en litt annen interesant distinksjon: Forholdet mellom intelligens (ikke IQ) og visdom/kunnskap.

Albert Einstein er et godt historisk eksempel på en meget intelligent, men ikke så vis person. Som vi alle vet, så utformet han bl.a reliativitetsteorien, og den senere kvantemekanikken (som er veldig annerledes i anvendelsesområde) hadde neppe vært det samme uten denne. Likevel ble han ofte observert gående rundt i nabolaget fordi han hadde glemt veien hjem fra butikken.

"...................................."

Ja.

Den gode Einstein var heller ikke pen, men kvinner svermet om han. Et vakkert eksemplar av en dame tydeligvis uten noe i toppen spurte om de kunne få barn sammen: "Tenk et barn med mitt utseende og Deres intelligens?" Einstein svarte: "Tenk om det blir omvendt?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. jeg trodde du hadde nok kunnskap om emnet til å vite at hvite europeere ikke scorer høyest på IQ-målinger.

Burde jo skjønt at jeg overvurderte deg.

Nå er du utrolig barnslig Kahn, og forsøker å avslutte med en ikke-eksisterende konklusjon p.g.a noe som er tatt helt ut av luften.

Jeg har vel ikke sagt noe om hvilke "raser" som scorer høyest og lavest? Forsto du ikke at det var et eksempel jeg forsøkte å komme med, for å illustrere bebbas påpekning om at slikt er kulturellt betinget. En test laget med stor vekt på elementer fra én bestemt kultur vil nødvendigvis gi dårligere resultater for de som kommer fra en annen kultur.

Forøvrig - jeg er "vis" nok til å vite at det er en viktig forskjell på "intelligens" og "kunnskap". Den fjollete uttalelsen din er like dum som om jeg skulle si at du er mindre intelligent fordi du ikke vet hvem som skrev The Dreamquest of Unknown Kaddath (f.eks).

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Den gode Einstein var heller ikke pen, men kvinner svermet om han. Et vakkert eksemplar av en dame tydeligvis uten noe i toppen spurte om de kunne få barn sammen: "Tenk et barn med mitt utseende og Deres intelligens?" Einstein svarte: "Tenk om det blir omvendt?"

Heh-heh. Han var en rimelig festlig fyr ja, om bare halvparten av det som sies og er skrevet om ham er sant.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Den gode Einstein var heller ikke pen, men kvinner svermet om han. Et vakkert eksemplar av en dame tydeligvis uten noe i toppen spurte om de kunne få barn sammen: "Tenk et barn med mitt utseende og Deres intelligens?" Einstein svarte: "Tenk om det blir omvendt?"

Forøvrig er det en ikke helt borti natta teori om at A.Eintein hadde asbergers syndrom.

"....................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

De med lavest og høyest IQ (ikke intelligens - bare for å påpeke det en siste gang) er på en måte utskudd, ja - og det er forståelig, om enn beklagelig, at disse ofte havner sosialt litt i bakevjen. Det er ikke en klisjé at de glupeste "nerdene" ofte er de med dårligst utviklede sosiale antenner og sosial intelligens. Og de med lavest IQ har ofte dette på grunn av at det er noe som ikke er helt "på topp" i utgangspunktet.

"...................................."

Selvsagt må det bli slik. Man sosialiserer ut fra sin IQ da forståelsen av alt rund seg er en vensentlig grunn til at mennesker finner sammen.

Dersom den er vesentlig høyere eller lavere enn menneskene rundt blir det jo som radiosignaler som ikke fanges opp av mottagerne rundt.

Dette faktum er jo bare med på å forsterke hvor viktig IQ er, (ikke å svekke det), da det sier seg selv at det latterlige utrykket "sosial intelligens" nødvendigvis MÅ scores best hos personer som ligger ca midt på IQ- skalen, i det disse er de som har best forutsetning for å kuene kommunisere med flest folk, både oppover og nedover på IQ-skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må det bli slik. Man sosialiserer ut fra sin IQ da forståelsen av alt rund seg er en vensentlig grunn til at mennesker finner sammen.

Dersom den er vesentlig høyere eller lavere enn menneskene rundt blir det jo som radiosignaler som ikke fanges opp av mottagerne rundt.

Dette faktum er jo bare med på å forsterke hvor viktig IQ er, (ikke å svekke det), da det sier seg selv at det latterlige utrykket "sosial intelligens" nødvendigvis MÅ scores best hos personer som ligger ca midt på IQ- skalen, i det disse er de som har best forutsetning for å kuene kommunisere med flest folk, både oppover og nedover på IQ-skalaen.

Det at du bruker begrepet IQ i tradisjonell forstand og samtidig kaller begrepet "sosial intelligens" for latterlig slår bena vekk under enhver seriøs diskusjon, Kahn.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...