Gå til innhold

Politiske partier og omgangskrets


Sofline

Anbefalte innlegg

Gjest Morsk

"MÅTTE bare svare.....de med høyest IQ er trøndere og stemmer Venstre :)"

Og da må bare jeg svare at IQ er en gammel, utdadert målestokk som i liten grad har blitt brukt til noe seriøst siden 70-tallet. IQ er _ikke_ det samme som intelligens.

"....................................."

Brukes ikke IQ-tester lenger på sesjon til militæret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 278
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    56

  • flisa

    31

  • Dorthe

    25

  • Sofline

    18

Mest aktive i denne tråden

Jeg er sertifisert i bruk av såkalte intelligensetester. Jeg vet ikke om noe jeg er mer i mot. Desverre er de fremdeles brukt, men nå mer kamuflert enn før.

Man får jo gjerne inntrykk av, via media, at slikt er mye brukt og betyr mye. F.eks i Svanhild-saken, så ble det konsekvent fremstilt som om denne IQ-testen var av avgjørende betydning, selv om det ble presistert av fagfolkene at den ikke var det.

Det eneste - det absolutt eneste, en tradisjonell IQ-test viser er hvor rask man er til å løse såkalte matrise-oppgaver.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hvorfor svarer du meg i så mange sammenhenger siden jeg tydeligvis enten provoserer deg eller irriterer eller muligens begge deler?

Fordi jeg så og si aldri er enig med deg. Og vi er vel her for å diskutere, er vi ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes ikke IQ-tester lenger på sesjon til militæret?

Såvidt jeg vet gjør de det, men vet du noe som helst om betydninge av de? Jeg har aldri hørt om at de brukes til annet enn å utelukke folk som har så store "issues" at de skulle vært fanget opp for lenge siden. Man innrullerer f.eks ikke en person som scorer 0 på alle spørsmål om tall, størrelsesforhold, lengder etc i artilleriet.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Man får jo gjerne inntrykk av, via media, at slikt er mye brukt og betyr mye. F.eks i Svanhild-saken, så ble det konsekvent fremstilt som om denne IQ-testen var av avgjørende betydning, selv om det ble presistert av fagfolkene at den ikke var det.

Det eneste - det absolutt eneste, en tradisjonell IQ-test viser er hvor rask man er til å løse såkalte matrise-oppgaver.

"...................................."

Mediaoppslagene i Svanhild-saken sa meg ingenting annet enn hvor usmakelig bruk av media er i dag.

Heldigvis bruker man ikke de gamle IQ-testene lenger, men det finnes ingen intelligenstest som ikke går på kulturelle og språklig forståelse. Å anta at flerspråklige barn har lav intelligens fordi testene er laget for enspråklige er horribelt. Det blir ikke bare antatt, det blir fastslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Såvidt jeg vet gjør de det, men vet du noe som helst om betydninge av de? Jeg har aldri hørt om at de brukes til annet enn å utelukke folk som har så store "issues" at de skulle vært fanget opp for lenge siden. Man innrullerer f.eks ikke en person som scorer 0 på alle spørsmål om tall, størrelsesforhold, lengder etc i artilleriet.

"...................................."

Javel, men når de fortsatt brukes av både forsvaret og rettsvesenet er det mildest talt drøyt å hevde at de ikke brukes til noe seriøst lenger.

Faktisk er det vanskelig å finne særlig mer seriøse instanser.

Noe helt annet og litt vittig er vel at de største skeptikerne og motstanderne av IQ-tester er de som scorer relativt dårlig selv..

..skulle ikke forundre meg om det er en sammneheng i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bebba

Fordi jeg så og si aldri er enig med deg. Og vi er vel her for å diskutere, er vi ikke?

Siden vi aldri er enige er ikke sikkert at vi er enige om at vi diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, men når de fortsatt brukes av både forsvaret og rettsvesenet er det mildest talt drøyt å hevde at de ikke brukes til noe seriøst lenger.

Faktisk er det vanskelig å finne særlig mer seriøse instanser.

Noe helt annet og litt vittig er vel at de største skeptikerne og motstanderne av IQ-tester er de som scorer relativt dårlig selv..

..skulle ikke forundre meg om det er en sammneheng i det.

Nei, de brukes ikke seriøst - alene. De brukes fortsatt, desverre, som en del av større utredninger. Men man tar ingen konklusjoner basert på IQ-tester lenger.

Hva du (eller jeg) mener om hvem som er motstander, i forhold til hva de selv scorer, er rimelig uinteressant. Enhver med noenlunne vett i hodet vet av man kan ikke måle en persons intelligens (et begrep som i seg selv er vaskelig å definere) ut fra hvor raskt en person kan løse matrise-oppgaver.

Et mulig holdbart anvendelsesområde for slike tester er for å avdekke sjelelige svakheter som kan karakteriseres som "utviklingshemmelse" e.l, men selv der er de langt fra gode nok til å brukes til selvstendige konklusjoner.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Nei, de brukes ikke seriøst - alene. De brukes fortsatt, desverre, som en del av større utredninger. Men man tar ingen konklusjoner basert på IQ-tester lenger.

Hva du (eller jeg) mener om hvem som er motstander, i forhold til hva de selv scorer, er rimelig uinteressant. Enhver med noenlunne vett i hodet vet av man kan ikke måle en persons intelligens (et begrep som i seg selv er vaskelig å definere) ut fra hvor raskt en person kan løse matrise-oppgaver.

Et mulig holdbart anvendelsesområde for slike tester er for å avdekke sjelelige svakheter som kan karakteriseres som "utviklingshemmelse" e.l, men selv der er de langt fra gode nok til å brukes til selvstendige konklusjoner.

"...................................."

Vel intill videre finnes ikke noe bedre redskap for å ca.måle et menneskes intelligens på tvers av kultur og språkgrenser nesten uavhengig av utdannelse.

Så intill noen greier lage noe bedre får vi stole på den.

Og min erfaring er at tallene folk får stort sett stemmer med det intrykk personen gir av evne til kontruktiv og nyskapende tenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mediaoppslagene i Svanhild-saken sa meg ingenting annet enn hvor usmakelig bruk av media er i dag.

Heldigvis bruker man ikke de gamle IQ-testene lenger, men det finnes ingen intelligenstest som ikke går på kulturelle og språklig forståelse. Å anta at flerspråklige barn har lav intelligens fordi testene er laget for enspråklige er horribelt. Det blir ikke bare antatt, det blir fastslått.

"Å anta at flerspråklige barn har lav intelligens fordi testene er laget for enspråklige er horribelt."

Helt klart. Og ikke bare det - hvis man studerer den typen oppgaver som brukes, så er det et sammensurium av så totalt ulogisk sammenkoblede temaer at det er helt ufattelig at noen har utviklet konseptet med seriøs bruk i tankene.

Det blir omtrent som de som påsto at hvite eropeere ("den hvite mann" - i seg selv et latterlig begrep) er mer intelligent enn afrikanere ("den svarte mann"), fordi de ikke skjønte hvordan de skulle bruke kondomer når "misjonærene" sto foran dem og tredde dem på langfingeren.

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel intill videre finnes ikke noe bedre redskap for å ca.måle et menneskes intelligens på tvers av kultur og språkgrenser nesten uavhengig av utdannelse.

Så intill noen greier lage noe bedre får vi stole på den.

Og min erfaring er at tallene folk får stort sett stemmer med det intrykk personen gir av evne til kontruktiv og nyskapende tenkning.

Tullprat. Det er en helt verdiløs metode, og sier lite eller ingenting om en "intelligens" som er interessant i det virkelige liv.

"Og min erfaring er at tallene folk får stort sett stemmer med det intrykk personen gir av evne til kontruktiv og nyskapende tenkning."

Bah - konstruktiv og nyskapende tenkning er ikke i nærheten av å måles i en IQ-test. Det sier seg selv, hvis man tenker over begrepet og hva det innbærer av personlige egenskaper.

IQ, som et viktig mål på menneskers evner, var mest populært fra ca. 1915 og frem til midten av 60-tallet. På 70-tallet var IQ-tester gått fullstendig av moten, og i dag blir de vel av de fleste sett på som en kuriositet. Imidlertid brukes ordet "IQ" ofte synonymt med "intelligens", selv om dette opprinnelig er helt feil. Men der har vi jo det av bruken av språket forandrer seg, med muligheter for misforståelser.

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

"Å anta at flerspråklige barn har lav intelligens fordi testene er laget for enspråklige er horribelt."

Helt klart. Og ikke bare det - hvis man studerer den typen oppgaver som brukes, så er det et sammensurium av så totalt ulogisk sammenkoblede temaer at det er helt ufattelig at noen har utviklet konseptet med seriøs bruk i tankene.

Det blir omtrent som de som påsto at hvite eropeere ("den hvite mann" - i seg selv et latterlig begrep) er mer intelligent enn afrikanere ("den svarte mann"), fordi de ikke skjønte hvordan de skulle bruke kondomer når "misjonærene" sto foran dem og tredde dem på langfingeren.

".................................."

Du traff akkurat spikeren på hodet. Det er dette som foregår i samfunnet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morsk

"Å anta at flerspråklige barn har lav intelligens fordi testene er laget for enspråklige er horribelt."

Helt klart. Og ikke bare det - hvis man studerer den typen oppgaver som brukes, så er det et sammensurium av så totalt ulogisk sammenkoblede temaer at det er helt ufattelig at noen har utviklet konseptet med seriøs bruk i tankene.

Det blir omtrent som de som påsto at hvite eropeere ("den hvite mann" - i seg selv et latterlig begrep) er mer intelligent enn afrikanere ("den svarte mann"), fordi de ikke skjønte hvordan de skulle bruke kondomer når "misjonærene" sto foran dem og tredde dem på langfingeren.

".................................."

Hmm. "sammensuriumet av totalt ulogisk sammenkoblede temaer" er jo nettopp gjort for å favne over et så vidt spekter av områder at hele hjernens evne blir målt.

Det er derfor ikke ulogisk.

Unnskyld -hva er deres IQ Hr.Prozac :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du traff akkurat spikeren på hodet. Det er dette som foregår i samfunnet i dag.

Noen her inne er nok blant de som vil forsvare en innbilt bruk og misforstått betydning av IQ-tester, med de mulighetene for kulturelle misforståelser og feil konklusjoner som du nevner, nettopp av den grunn at det gir dem enda en illusjon om "hvite europeeres" overlegenhet...:-)

(personlig foretrekker jeg hvite italienere - de legger skitgode egg :-)

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pausefiskebolla

Er det mulig?

"Det er litt flaut å gå rundt som svenske. Jeg slipper unna siden jeg er finsk og folk kjenner meg, men kommer du inn her som svensk og blond, kan du bli banka og slått ned. Bare ekte Rinkeby-boere kan regne med hjelp om de skulle bli utsatt for noe.

- Om ikke vi får komme til svenskenes områder, får de heller ikke komme hit, sier Nabie."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Noen her inne er nok blant de som vil forsvare en innbilt bruk og misforstått betydning av IQ-tester, med de mulighetene for kulturelle misforståelser og feil konklusjoner som du nevner, nettopp av den grunn at det gir dem enda en illusjon om "hvite europeeres" overlegenhet...:-)

(personlig foretrekker jeg hvite italienere - de legger skitgode egg :-)

"..................................."

Vel, hvordan skulle noen med kjennskap til IQ kunne bruke dette til å hevde den hvite manns overlegenhet?

Alle som er litt opplyst om dette vet jo godt at både kinesere og japanere scorer ca. 5 poeng høyere.

Nok en liten skivebom i dine evinnelige svertingsforsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pausefiskebolla

Hmm. "sammensuriumet av totalt ulogisk sammenkoblede temaer" er jo nettopp gjort for å favne over et så vidt spekter av områder at hele hjernens evne blir målt.

Det er derfor ikke ulogisk.

Unnskyld -hva er deres IQ Hr.Prozac :-)

Mange Mensa-folk er helt dust, intelligens hjelper ikke hvis alle syns en er uforfragelig ekkel og arrogant. Da sitter de der alene og tenker, og hopper ut av vinduet en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Hmm. "sammensuriumet av totalt ulogisk sammenkoblede temaer" er jo nettopp gjort for å favne over et så vidt spekter av områder at hele hjernens evne blir målt.

Det er derfor ikke ulogisk.

Unnskyld -hva er deres IQ Hr.Prozac :-)

Ja hjernen til den som lager sammensurriumet. Prozak har helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst...kan man ikke være opptatt av sammfunnsspørsmål uten å være politisk aktiv...? I såfall så må jo konklusjonen bl.a være at undertegnede ikke eksisterer. Jeg er relativt opptatt av samfunnsspørsmål, men politikk synes jeg stort sett blir altfor snevert.

"......................................"

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...