Gå til innhold

Når må kattene steriliseres og når kan de være ute om natta?

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Nå har vi fått våre, søte nye familiemedlemmer i hus:-)

Kattja og Muskatt er tre mnd gamle og holder på å bli kjent med sine nye omgivelser.

Vi bor på landet, så kattene skal etterhvert tilbringe natta utendørs. Når slipper vi dem utenfor døra uten at de roter seg bort? Og hvor gamle bør de være før vi lar dem være ute på nattestid (har et kattehus på trappa).

Aller viktigst er det vel å vite når de må steriliseres.. Noen som kan opplyse meg?

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

24

• Freya

5

• Katt-ja

5

• org

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest matmor til FOD-katt
Skrevet

Jeg ville vel ha ventet et par måneder ennå før de fikk være ute på egen pote om natta. Hvis de akkurat har kommet til dere, bør du nok ha dem innendørs en måneds tid før du slipper dem ut på dagtid.

Det med kastrering/sterilisering er det litt forskjellig praksis på. Noen veterinærer steriliserer/kastrerer ned til 6 måneders alder, mens andre foretrekker å vente til de er 8-10 måneder og eldre. Her tror jeg du bør høre med din veterinær om hva han anbefaler.

Gjest togli
Skrevet

Jeg ville vel ha ventet et par måneder ennå før de fikk være ute på egen pote om natta. Hvis de akkurat har kommet til dere, bør du nok ha dem innendørs en måneds tid før du slipper dem ut på dagtid.

Det med kastrering/sterilisering er det litt forskjellig praksis på. Noen veterinærer steriliserer/kastrerer ned til 6 måneders alder, mens andre foretrekker å vente til de er 8-10 måneder og eldre. Her tror jeg du bør høre med din veterinær om hva han anbefaler.

Okei, så da kan jeg iallefall vente til de er seks mnd før vi steriliserer dem!

Når tror du vi kan slippe dem ut på dagtid når vi er i nærheten? Sånn som det er nå tør vi jo ikke åpne terrassedøra for å lufte engang. Redd for at kattene skal pile ut i et ubevoktet øyeblikk :-/

Skrevet

Når tror du vi kan slippe dem ut på dagtid når vi er i nærheten? Sånn som det er nå tør vi jo ikke åpne terrassedøra for å lufte engang. Redd for at kattene skal pile ut i et ubevoktet øyeblikk :-/

Nå er det lenge siden jeg hadde kattunger her selv, så jeg vet ikke helt svaret på det. Har bare sett 6 måneders alder som passe for å kunne gå ut på egne poter.

Da jeg hentet min voksne katt fra FOD, så fikk jeg streng beskjed om å holde ham inne i minst fire uker først. Det gjorde jeg, og etter de fire ukene tok jeg han med ut i sele og gikk rundt huset her med han, for at han skulle bli kjent. Etter to uker med slik trening lot jeg han få gå ut på egne poter, og det gikk bra.

Om du velger å slippe dem ut før de har fått øremerking/chip, bør du sette på dem halsbånd med navn og nr. I tilfelle de roter seg bort kan det være kjekt hvis noen finner dem. Vær i så fall nøye med å kjøpe halsbånd med strikk i og som du kan skrive på med tusj (fordel med strikk er at de kan få av båndet dersom de setter seg fast et sted).

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg hadde kattunger her selv, så jeg vet ikke helt svaret på det. Har bare sett 6 måneders alder som passe for å kunne gå ut på egne poter.

Da jeg hentet min voksne katt fra FOD, så fikk jeg streng beskjed om å holde ham inne i minst fire uker først. Det gjorde jeg, og etter de fire ukene tok jeg han med ut i sele og gikk rundt huset her med han, for at han skulle bli kjent. Etter to uker med slik trening lot jeg han få gå ut på egne poter, og det gikk bra.

Om du velger å slippe dem ut før de har fått øremerking/chip, bør du sette på dem halsbånd med navn og nr. I tilfelle de roter seg bort kan det være kjekt hvis noen finner dem. Vær i så fall nøye med å kjøpe halsbånd med strikk i og som du kan skrive på med tusj (fordel med strikk er at de kan få av båndet dersom de setter seg fast et sted).

Øh, liten retting:

Har bare sett 6 måneders alder *nevnt fra dyrebeskyttelsens folk* som passe for å kunne gå ut på egne poter.

Skrevet

Selv om man øremerker eller chipmerker, så bør man absolutt sette på de halsbånd. Det viser at det er katter som bor et sted, og ikke løskatter.

"..................................."

Annonse

Skrevet

La det gå en mnd. før de i det hele tatt slippes utenfor døren. Videre tenker jeg 6 mnd. er en alder hvor de kan være ute om natten.

Forreste - hvorfor har dere bestemt at de skal være ute om natten? Det er jo litt forskjell på katter, og det er ikke alle som er like glade i å være ute hele natten.

".................................."

Gjest togli
Skrevet

La det gå en mnd. før de i det hele tatt slippes utenfor døren. Videre tenker jeg 6 mnd. er en alder hvor de kan være ute om natten.

Forreste - hvorfor har dere bestemt at de skal være ute om natten? Det er jo litt forskjell på katter, og det er ikke alle som er like glade i å være ute hele natten.

Vi bor på gård, så her er det uvanlig å ha kattene inne på natta.

Dessuten våkna vi av to spinnville katter som hoppa i senga vår i dag morges, og i natt vekte femåringen oss fordi hun trodde hun hadde fått en tiger i senga ;-)

Katter er jo også nattdyr, så de fleste av dem trives best ute i det fri på natta.

Takk for svar:-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg bor midt på landsbygda, så her er det nok fare for at kattene blir mobba hvis de kommer med halsbånd;-)

Seksmndsalder høres greit ut i forhold til å klare seg selv ute på egen hånd. Nå ser de så altfor små ut :-/

Gjest togli
Skrevet

Forresten: De som eide kattene før, hadde prata med dyrelegen. Han sa at det holdt å holde kattene innendørs på sitt nye sted en uke før de ble sluppet ut. Selv syntes jeg dette hørtes litt lite ut, så...

Skrevet

Jentepuser kan fint gå på p-piller noen mnd frem til de steriliseres, ingen problemer med det. For å være _helt_ sikker på å unngå kattunger, altså. De kan bli kjønnsmodne ned i 4 mnds alder. :-)

Skrevet

Forresten: De som eide kattene før, hadde prata med dyrelegen. Han sa at det holdt å holde kattene innendørs på sitt nye sted en uke før de ble sluppet ut. Selv syntes jeg dette hørtes litt lite ut, så...

Den veterinæren er nok desverre en av de altfor mange som ikke har greie på slikt.

"...................................."

Skrevet

Jeg bor midt på landsbygda, så her er det nok fare for at kattene blir mobba hvis de kommer med halsbånd;-)

Seksmndsalder høres greit ut i forhold til å klare seg selv ute på egen hånd. Nå ser de så altfor små ut :-/

"Jeg bor midt på landsbygda, så her er det nok fare for at kattene blir mobba hvis de kommer med halsbånd;-)"

Mobbet?

Saken er det at det finnes folk som kan finne på å skyte katter med mindre de vet at de tilhører noen. Men nå kjenner jo ikke jeg miljøet der du bor.

Annonse

Skrevet

Jentepuser kan fint gå på p-piller noen mnd frem til de steriliseres, ingen problemer med det. For å være _helt_ sikker på å unngå kattunger, altså. De kan bli kjønnsmodne ned i 4 mnds alder. :-)

"De kan bli kjønnsmodne ned i 4 mnds alder"

Det er rimelig sjeldent, da. Rundt 8-9 mnd., evt. noe senere, er vanligst.

"................................"

Skrevet

"Jeg bor midt på landsbygda, så her er det nok fare for at kattene blir mobba hvis de kommer med halsbånd;-)"

Mobbet?

Saken er det at det finnes folk som kan finne på å skyte katter med mindre de vet at de tilhører noen. Men nå kjenner jo ikke jeg miljøet der du bor.

Jeg har halsbånd på min tøffe hannkatt (vel, egentlig en kastrert sofakatt),- og jeg må innrømme at jeg har lurt litt på hva de andre kule kattene sier til ham ;-)

Men det ser ut som om han i såfall bare hever seg over kommentarene...

Skrevet

Jeg har halsbånd på min tøffe hannkatt (vel, egentlig en kastrert sofakatt),- og jeg må innrømme at jeg har lurt litt på hva de andre kule kattene sier til ham ;-)

Men det ser ut som om han i såfall bare hever seg over kommentarene...

Katter mobber ikke hverandre på den måten, og for slike ting. Det blir feil å legge menneskelige egenskaper over på dyr som ikke er mennesker.

Skrevet

Katter mobber ikke hverandre på den måten, og for slike ting. Det blir feil å legge menneskelige egenskaper over på dyr som ikke er mennesker.

Hehe...vet du det, Prozak? Nå ble jeg nysgjerrig...

Gjest flyssepus
Skrevet

Pass på når du bestiller tid hos dyrlegen for vaksinering da, at du ikke bare sier "sprøyte" i telefonen, men presiserer hva slags sprøyte den skal ha.

En bekjent av meg gjorde nemlig det, og etter en stunds ventetid på venterommet kikket dyrlegen ut døra. Han så litt spørrende på henne da han

så at hun fremdeles satt der, og spurte om hun kanskje ville ha katten med seg hjem. "Ehhh... hjem ???", sier damen og ser sikkert ut som et spørsmålstegn.

Da fikk dyrlegen et nervøst uttrykk i fjeset: "Ja.... skulle den ikke avlives?". AVLIVES ?? - den skulle vaksineres." Men da var pus allerede på de evige musejaktmarker. Så sånn kan det gå.

Skrevet

Hehe...vet du det, Prozak? Nå ble jeg nysgjerrig...

Om jeg vet hva? Jeg vet at katter (og f.eks hunder) ikke er mennesker, og at de fleste "subtile" egenskapene folk har det med å legge på disse mest sannsynlig er feil. Det blir som når noen snakker om de søte kattungene som går på kassen for første gang, og piper for å få ros. Et menneske ville gjort det, men en katt er noe ganske annet. Og jeg er veldig sikker på at katter ikke "mobber" hverandre på samme måten som drittunger i skolegården fordi en katt har halsbånd.

"................................."

Gjest togli
Skrevet

Pass på når du bestiller tid hos dyrlegen for vaksinering da, at du ikke bare sier "sprøyte" i telefonen, men presiserer hva slags sprøyte den skal ha.

En bekjent av meg gjorde nemlig det, og etter en stunds ventetid på venterommet kikket dyrlegen ut døra. Han så litt spørrende på henne da han

så at hun fremdeles satt der, og spurte om hun kanskje ville ha katten med seg hjem. "Ehhh... hjem ???", sier damen og ser sikkert ut som et spørsmålstegn.

Da fikk dyrlegen et nervøst uttrykk i fjeset: "Ja.... skulle den ikke avlives?". AVLIVES ?? - den skulle vaksineres." Men da var pus allerede på de evige musejaktmarker. Så sånn kan det gå.

Å gosh...Godt vi ikke skal vaksinere kattene våre da, så slipper vi slike skumle misforståelser ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...