Gå til innhold

Omskjæring av kvinner


Gjest rystet

Anbefalte innlegg

Virkelig. Wow.

At kjønnslemlestelse stammer fra andre kulturer er mildt sagt trivielt å opplyse om. Altså er det umulig å forstå deg på annen måte enn at du har en viss forståelse for skikken.

I rest my case.

Hei,

at du har vanskelig for å forstå, er så sin sak. Selv synes jeg skikken er motbydelig. Men så synes jeg mangt og meget er motbydelig -- det betyr ikke at mitt syn nødvendigvis er rett.

Dette handler om å være intellektuell redelig -- ikke stupid, slik du tydeligvis taler varmt for.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    40

  • Scholar

    39

  • laguna1365380434

    13

  • gripp

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest pustisivet

Du lever og ånder for kamp mot omskjæring av gutter. Det er flere kilometer med innlegg fra deg på dol om temaet.

Kan du, på en kort og klargjørende måte, si hva du mener om kjønnslemlestelse av jenter og om dette er noe Norge bør gi aksept for eller iverksette konkrete mottiltak?

Jeg lever og ånder ikke for noe her.

Lemlesting av barn er lemlesting av barn. Ikke ord har kommet herfra om at jeg støtter slikt.

Problemet er at loven ikke beskytter guttebarn, og det må vel være lov å stusse over?

Hvorfor er guttebarn fritt vilt?

Jeg er overhodet ikke intressert i HVORFOR det gjøres, men hvorfor de ikke slutter med det.

Hvorfor slutter de ikke med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Ja..hvorfor kvinner stiller opp på denne måten, er underlig.

De er selvsagt ødelagt selv, og da blir man kanskje ikke så særlig interessert i å endre praksisen. De mishandlede blir mishandlingens fremste forsvarere på en måte.

Jeg vet ikke.

Da det var oppe om kvinner skulle få stemmerett i Sveits, var overraskende mange eldre kvinner motstandere!

Tror samfunnsidealet om hvordan en bra kvinne er, muligens er inne i bildet her. Alle som motarbeider idealet blir jo det motsatte, det er nok tøft. Bare tenk på hvordan kvinner som har arbeidet for likestilling har blitt stemplet.

Ett annet eksempel på hvor ivrige vi er etter å være attraktive kvinner, er jo alle operasjonene folk foretar nå. Smerte, risiko og penger, folk går langt, selv vi som egentlig har alle verdens muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kan du tenke deg muligheten for at de som står for omskjæringen selv ikke opplever dette som tortur?

Det at vi opplever denne praksisen som dirkete motbydelig betyr ikke at den *er* det; eller mener du at vi her i det kapitalistiske vesten nødvendigvis vet best?

Vennlig hilsen

Scholar, jeg får følelsen av at du syns det er ålreit med omskjærelse av jenter. I såfall er du motbydelig.

Om jeg kan tenke meg at DE ikke opplever det som tortur? Selvfølgelig forstår de hva slags smerter de påfører barna sine. De ser nok ikke på det som totur nei, og det er det som gjør disse menneskene til barbarer som burde vært straffet, alle som en!

Du kan stappe de der antropologiske forståelsene dine i en sekk! Se fakta i øynene og les artikkelen som denne tråden begynte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

at du har vanskelig for å forstå, er så sin sak. Selv synes jeg skikken er motbydelig. Men så synes jeg mangt og meget er motbydelig -- det betyr ikke at mitt syn nødvendigvis er rett.

Dette handler om å være intellektuell redelig -- ikke stupid, slik du tydeligvis taler varmt for.

Vennlig hilsen

Jeg skjemmes over at du kommer fra akademia. Ingen oppegående akademikere med respekt for seg selv driver på slik du gjør.

Pføy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare "som om vi vet best". I dette tilfellet VET vi best!!!!

Det er INGEN grunner som holder, selv om DE mener det.

I vår del av verden driver man ikke å kapper av kroppsdeler på ruitnemessig basis - det skal gode medisinske grunner til før man f eks amputerer et ben!!!

I tillegg til at det at man fjerner klitoris og kjønnsleppene er et overgrep i seg selv, så skjer også denne "avkappingen" på en ekstremt brutal måte.

Så selv om jeg er i stand til å se at dem som foretar dette selv mener at dette er positivt - ellers ville de jo ikke gjort det - så vil jeg på det sterkeste ta avstand fra steningen "som om vi vet best" i innlegget ditt.

Hei,

hvordan VET du at vi VET best?

(Er det ikke dette den vestlige, kapitalistiske verden alltid har ment?)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mil1365380270

Hei,

kan du tenke deg muligheten for at de som står for omskjæringen selv ikke opplever dette som tortur?

Det at vi opplever denne praksisen som dirkete motbydelig betyr ikke at den *er* det; eller mener du at vi her i det kapitalistiske vesten nødvendigvis vet best?

Vennlig hilsen

Nå driver du og forstår folk ihjel, bokstavelig talt for mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

Jeg skjemmes over at du kommer fra akademia. Ingen oppegående akademikere med respekt for seg selv driver på slik du gjør.

Pføy.

Det der er/var slett ikke uvanlig å mene på Blindern, det er der slikt kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever og ånder ikke for noe her.

Lemlesting av barn er lemlesting av barn. Ikke ord har kommet herfra om at jeg støtter slikt.

Problemet er at loven ikke beskytter guttebarn, og det må vel være lov å stusse over?

Hvorfor er guttebarn fritt vilt?

Jeg er overhodet ikke intressert i HVORFOR det gjøres, men hvorfor de ikke slutter med det.

Hvorfor slutter de ikke med det?

Det kan du starte en ny tråd om.

Omskjæring av gutter er ikke ok, men denne tråden handler om KJØNNSLEMLESTELSE av jenter, bortskjæring av store deler av kjønnsorganet til jenter (klitoris og kjønnslepper):

'Skader: Lemlestelse av jenter er noe annet enn omskjæring av gutter. Hos jenter skjæres deler av kjønnsorganet av, mens hos guttebarn gjøres et snitt i huden uten at guttens seksualitet ødelegges. Skadene etter kjønnslemlestelse er mange. Mange jenter dør som følge av blodtap. Andre får blodforgiftning, infeksjoner, stivkrampe, store vanskeligheter med å tisse, sjokk, komplikasjoner ved svangerskap og fødsel, vedvarende smerter i underlivet, cyster, problemer med fysisk aktivitet, smerter ved samleie med mer.'

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/08/29/441656.html

Tar du poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kan du tenke deg muligheten for at de som står for omskjæringen selv ikke opplever dette som tortur?

Det at vi opplever denne praksisen som dirkete motbydelig betyr ikke at den *er* det; eller mener du at vi her i det kapitalistiske vesten nødvendigvis vet best?

Vennlig hilsen

'Det at vi opplever denne praksisen som dirkete motbydelig betyr ikke at den *er* det...'

Hvilke ord vil du bruke for å skjære vekk større deler av kjønnsorganet på jentebarn eller hvorfor ikke ditt eget kjønnsorgan?

Interessant? Nødvendig? Hyggelig? Tankevekkende? En studie verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

Det kan du starte en ny tråd om.

Omskjæring av gutter er ikke ok, men denne tråden handler om KJØNNSLEMLESTELSE av jenter, bortskjæring av store deler av kjønnsorganet til jenter (klitoris og kjønnslepper):

'Skader: Lemlestelse av jenter er noe annet enn omskjæring av gutter. Hos jenter skjæres deler av kjønnsorganet av, mens hos guttebarn gjøres et snitt i huden uten at guttens seksualitet ødelegges. Skadene etter kjønnslemlestelse er mange. Mange jenter dør som følge av blodtap. Andre får blodforgiftning, infeksjoner, stivkrampe, store vanskeligheter med å tisse, sjokk, komplikasjoner ved svangerskap og fødsel, vedvarende smerter i underlivet, cyster, problemer med fysisk aktivitet, smerter ved samleie med mer.'

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/08/29/441656.html

Tar du poenget?

Nix.

Lemlesting er lemlesting, godtar du det ene, så godtar du det andre.

Man kan skjære bare litt av jenter også, det gjøres mange steder, men fremdeles er det lemlesting og meningsløst.

Det er ikke nødvendig å nyansere eller relatere mellom de ulike typene og alvorlighetsgradene og hvilket kjønn det dreier seg om.

Ved å godta en type, så opprettholdes diskusjonen:

Syns jeg hører det:

"Kan vi ikke få lov å skjære av litt, bare litte granne, pliiiis?"

"Kan vi ikke få lov å skjære av litt til, bare litte granne til?"

"Kan vi ikke bare få lov å skjære litt i gutter da. Bare litte grann i gutter? Pliiiiis?"

Det er jo ganske absurd, ikke sant?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til morsan. Dette var forresten enda et KNØL-svar!

Det er dere akademikere som sinker prosessen ved at vi skal prøve å forstå. Vi bør heller prøve å slå ned på det. HARDT!

Hei,

ja, du får gjøre ditt for å slå HARDT ned på annerledestenkende.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ja, du får gjøre ditt for å slå HARDT ned på annerledestenkende.

Vennlig hilsen

Og du får fortsette å unnskylde forbrytere med at de tenker anerledes. Saddam Hussein tenkte nok anerledes han og. Og Osama bin Laden. Og Hitler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger er du komplett idiot. Synd.

Som du meget vel vet, er tvangsmessig bortskjæring av småjenters kjønnsorganer under meget urenslige kår, definert av FN som grusomme overgrep mot barn og ikke en fargerik, kulturell skikk på linje med andre kulturelle uttrykk.

Hei,

jeg bestrider ikke at et sterkt vestligdominert FN har definert visse typer omskjæring som overgrep. Men det er denne saken irrelevant. Spørsmålet er om en kan si at en kulturelt begrunnet skikk er bedre eller mer riktig enn en annen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scholar, jeg får følelsen av at du syns det er ålreit med omskjærelse av jenter. I såfall er du motbydelig.

Om jeg kan tenke meg at DE ikke opplever det som tortur? Selvfølgelig forstår de hva slags smerter de påfører barna sine. De ser nok ikke på det som totur nei, og det er det som gjør disse menneskene til barbarer som burde vært straffet, alle som en!

Du kan stappe de der antropologiske forståelsene dine i en sekk! Se fakta i øynene og les artikkelen som denne tråden begynte med.

Hei,

jeg ser du ikke er istand til å føre en rasjonell debatt.

Jeg anser all (kvinnelig) omskjæring som er skadelig for å være motbydelig. Men det betyr ikke at jeg har rett; mine preferanser er da ikke per definisjon allmenngyldige.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix.

Lemlesting er lemlesting, godtar du det ene, så godtar du det andre.

Man kan skjære bare litt av jenter også, det gjøres mange steder, men fremdeles er det lemlesting og meningsløst.

Det er ikke nødvendig å nyansere eller relatere mellom de ulike typene og alvorlighetsgradene og hvilket kjønn det dreier seg om.

Ved å godta en type, så opprettholdes diskusjonen:

Syns jeg hører det:

"Kan vi ikke få lov å skjære av litt, bare litte granne, pliiiis?"

"Kan vi ikke få lov å skjære av litt til, bare litte granne til?"

"Kan vi ikke bare få lov å skjære litt i gutter da. Bare litte grann i gutter? Pliiiiis?"

Det er jo ganske absurd, ikke sant?

:-)

Hallo? Slutningen 'favn/noen ønsker slutt på kjønnslemlestelse av jenter. Det betyr at favn/noen ønsker at gutter skal omskjæres', er meningsløs, absurd, tull og tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

Hei,

ja, du får gjøre ditt for å slå HARDT ned på annerledestenkende.

Vennlig hilsen

Du har faktisk et poeng.

Men det ville vært mer forståelig og akspetabelt hvis diskusjonen dreide seg om at voksne over 18 år skulle få omskjære seg selv.

Størsteparten av problemet ligger at barnet er vergeløst og viljeløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjemmes over at du kommer fra akademia. Ingen oppegående akademikere med respekt for seg selv driver på slik du gjør.

Pføy.

favn,

nå er det enda vanskeligere å ta deg seriøst.

Vi vet at du ikke har kjennskap til hverken sosialantropologi eller (meta-) etikk. Har du noe annet å opplyse om?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Nix.

Lemlesting er lemlesting, godtar du det ene, så godtar du det andre.

Man kan skjære bare litt av jenter også, det gjøres mange steder, men fremdeles er det lemlesting og meningsløst.

Det er ikke nødvendig å nyansere eller relatere mellom de ulike typene og alvorlighetsgradene og hvilket kjønn det dreier seg om.

Ved å godta en type, så opprettholdes diskusjonen:

Syns jeg hører det:

"Kan vi ikke få lov å skjære av litt, bare litte granne, pliiiis?"

"Kan vi ikke få lov å skjære av litt til, bare litte granne til?"

"Kan vi ikke bare få lov å skjære litt i gutter da. Bare litte grann i gutter? Pliiiiis?"

Det er jo ganske absurd, ikke sant?

:-)

Hæ?! Det er utentvil noe av det verste jeg noengang har hørt, om jeg forstår deg riktig!

Du likestiller altså jenter som får kuttet av seg alt nedentil med en gutt som mangler en pittelitenbit av forhuden?!

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang, men helt grunnleggende kan det jo nevnes at hun : Kan bli syk, kommer aldri til å kunne få en orgasme eller nyte sex i det hele tatt, kan bli plaget med sårende restene av livet..

Han : hm..mangler en liten bit av forhuden han neppe savner for det.

I tillegg kuttes godtappen vekk på jenter for å generelt fjerne kvinnelig seksualitet, av folk som mener nevnte er et onde og en stor skam.

Kutting av forhud kan vel også ha noe dubiøse handlingsårsaker, men går allikevel mest på tradisjon og hygiene.

Ergo : kvinneligkjønnslemlestelse er akkurat det . lemlestelse og overgrep. Kuttingen av forhuden er til nød bare misforstått.

Utstyret deres funker hvertfall utmerket etterpå, hvilket er mer en en kan si om kjønnene til de stakkars jentene som har blitt skjært i nedentil.

Ærlig talt da menneske, du ser vel forskjellene? :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...