Gå til innhold

Omskjæring av kvinner


Gjest rystet

Anbefalte innlegg

mil1365380270

mil,

jeg vet ikke om ditt innlegg var selvironisk ment eller ikke -- kanskje det bare ble ufrivillig komisk.

Mitt poeng er at det er vanskelig å skille mellom en universell sannhet og en mer eller mindre kulturelt betinget "sannhet". Om du ikke klarer å forholde deg til dette, bør du kanskje søke hjelp?

Vennlig hilsen

Artig forsøk, lille venn, men du fremstår fremdeles som en patetisk teoretiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    40

  • Scholar

    39

  • laguna1365380434

    13

  • gripp

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest pustisivet

Hei,

jeg vil tentativt svare: Fordi de har et annet sett av verdier enn de du og jeg har.

Vennlig hilsen

OK. Greit.

Eier kulturen menneskene, eller eier menneskene kulturen?

Det ser for meg ut som kulturen har overtatt for tankevirksomheten i visse kretser.

Har kulturen skapt religionen, eller har religionen skapt kulturen?

Det ser ut som de tar fram denne boka hver gang en uforklarlig ukultur skal forklares.

Eier foreldrene barnet?

Noen sier de gjør som de vil med sitt eget barn.

Er et barn et selvstendig menneske som krever respekt?

Mange respekterer ikke barn, men vil klemme dem inn i sin kultur og religion uten respekt for barnet. Et leketøy for voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig forsøk, lille venn, men du fremstår fremdeles som en patetisk teoretiker.

Hei,

du er altså ikke istand til å føre en fornuftig og rasjonelt fundert debatt.

Neivel.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Greit.

Eier kulturen menneskene, eller eier menneskene kulturen?

Det ser for meg ut som kulturen har overtatt for tankevirksomheten i visse kretser.

Har kulturen skapt religionen, eller har religionen skapt kulturen?

Det ser ut som de tar fram denne boka hver gang en uforklarlig ukultur skal forklares.

Eier foreldrene barnet?

Noen sier de gjør som de vil med sitt eget barn.

Er et barn et selvstendig menneske som krever respekt?

Mange respekterer ikke barn, men vil klemme dem inn i sin kultur og religion uten respekt for barnet. Et leketøy for voksne?

Hei,

ser du ikke mangelen på logikk i ditt eget innlegg?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

For noe tull & visst er det noe å diskutere.

Ved å sidestille kvinnlig kjønnslemlestelse med og å si at det er det samme som og burde komme under samme paragraf som f.eks den rutinemessige omskjæringen av smågutter i USA er å latterliggjøre de jentene som blir utsatt for slikt, ikke å støtte dem..!

De blir utsatt for grove overgrep, som ikke bør underkjennes eller bagatelliseres. Det kan knapt sies om f.eks amerikanske gutter og menn som vel mangler et par centimeter av forhuden så og si alle sammen.

Hver så snill og revurdere det du sitter og sier, det er ikke bare latterlig og dumt, i tillegg bagatelliserer du faktisk med holdningene dine lidelser hinsidig vår forståelse!

Skjerpings!

"Det kan knapt sies om f.eks amerikanske gutter og menn som vel mangler et par centimeter av forhuden så og si alle sammen."

Klippet litt her og der:

Alle de amerikanske legeforeningene fraråder omskjæring, innrømmer at det er skadelig og har konsekvenser for sexlivet til mannen, at de nå har forsket på det og "oppdaget det" (de har utvilsomt visst det i ca 50 år:-0). De innrømmer også at de har opprettholdt og forsvart praksisen av profitt-grunner (hvor amerikansk kan det bli?:-)), Det er milliardindustri. Det koster rundt 1000 US$ å utføre inngrepet. På to år har andelen barn som blir omskåret gått ned fra 80% til 60% på grunn av informasjonskampanjer. Kampanjene ligger ute på nett, og mange voksne som har omskjært seg har stått fram og fortalt om konsekvenser: impotens, utelitt orgasme, smerter, nedsatt følelse osv.

Det er tusenvis av sider der ute, og en norsk:

www.nocirc.no

Det er bare å lese, jeg gidder ikke diskutere det en gang. Hundrevis av seriøse sykehus og spesialister har "krøpet til korset".

Det hele minner om tobakksindistrien som til det siste påsto at røyking er ufarlig :) Hvis folk slutter å røyke, så tjener vi ikke penger heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

Hei,

ser du ikke mangelen på logikk i ditt eget innlegg?

Vennlig hilsen

Hvis jeg ikke ser det, så vil sikkert du opplyse meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

"Det kan knapt sies om f.eks amerikanske gutter og menn som vel mangler et par centimeter av forhuden så og si alle sammen."

Klippet litt her og der:

Alle de amerikanske legeforeningene fraråder omskjæring, innrømmer at det er skadelig og har konsekvenser for sexlivet til mannen, at de nå har forsket på det og "oppdaget det" (de har utvilsomt visst det i ca 50 år:-0). De innrømmer også at de har opprettholdt og forsvart praksisen av profitt-grunner (hvor amerikansk kan det bli?:-)), Det er milliardindustri. Det koster rundt 1000 US$ å utføre inngrepet. På to år har andelen barn som blir omskåret gått ned fra 80% til 60% på grunn av informasjonskampanjer. Kampanjene ligger ute på nett, og mange voksne som har omskjært seg har stått fram og fortalt om konsekvenser: impotens, utelitt orgasme, smerter, nedsatt følelse osv.

Det er tusenvis av sider der ute, og en norsk:

www.nocirc.no

Det er bare å lese, jeg gidder ikke diskutere det en gang. Hundrevis av seriøse sykehus og spesialister har "krøpet til korset".

Det hele minner om tobakksindistrien som til det siste påsto at røyking er ufarlig :) Hvis folk slutter å røyke, så tjener vi ikke penger heter det.

For noe TØV! For det første tror jeg de negative konsekvensene av mannlig omskjæring er svært overdrevne, dog jeg ikke heller kan forstå poenget med å gjøre det.

Du må selvfølgelig få være anti alt du orker, det som er ILLE er at du ikke krymper deg over sammenligningen du skamløst foretar.

De fleste omskårne menn fungerer flott, både som elskere og ellers. Hvilket knapt kan sies om lemlestede ommskårne kvinner.

Skam deg og fysj og æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

For noe TØV! For det første tror jeg de negative konsekvensene av mannlig omskjæring er svært overdrevne, dog jeg ikke heller kan forstå poenget med å gjøre det.

Du må selvfølgelig få være anti alt du orker, det som er ILLE er at du ikke krymper deg over sammenligningen du skamløst foretar.

De fleste omskårne menn fungerer flott, både som elskere og ellers. Hvilket knapt kan sies om lemlestede ommskårne kvinner.

Skam deg og fysj og æsj.

Vi er nok enige du og jeg.

Vi forstår ikke poenget med å gjøre det.

Jeg krever at det kreves en lege som ut fra faglige kriterier og etter nøye vurdering anbefaler inngrepet av medisinske grunner. Alt utenom det bør være forbudt. Når personen blir 18 år kan han/hun bestemme selv. Det må da være enkelt og greit.

Det er trist med alle som er skamfert uten "gyldig grunn", men vi må konsentrere oss om å få stoppet praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Hei,

du er altså ikke istand til å føre en fornuftig og rasjonelt fundert debatt.

Neivel.

Vennlig hilsen

"du er altså ikke istand til å føre en fornuftig og rasjonelt fundert debatt."

Og du er tydeligvis ikke i stand til å se at det ikke er noe fornuftig eller rasjonelt over å diskutere "den evige sannheten" i en tråd som handler om hvordan vi skal få slutt på lemlestelse av folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Vi er nok enige du og jeg.

Vi forstår ikke poenget med å gjøre det.

Jeg krever at det kreves en lege som ut fra faglige kriterier og etter nøye vurdering anbefaler inngrepet av medisinske grunner. Alt utenom det bør være forbudt. Når personen blir 18 år kan han/hun bestemme selv. Det må da være enkelt og greit.

Det er trist med alle som er skamfert uten "gyldig grunn", men vi må konsentrere oss om å få stoppet praksisen.

Nei, det er akkurat det vi ikke må..først må vi fokusere på skille snørr og barter..Så ta tak i VESENTlGE ting, som å forsøke å kartlegge og få gjort noe med grove overgrep og alvorlig lidelse..Som kvinnelig kjønnslemlestelse faktisk er.

I mellomtiden kan jo du gå rundt å mene at mannligomskjæring er ille og at det bør forbys. Selvom du da selvsagt latterliggjør og bagatelliserer problemstillingen ved å i det hele tatt foreta sammenligningen.

Jeg ville ikke velge å omskjære eventuelle guttebarn jeg måtte få, men jeg ser ikke noe annet galt i det enn at det eventuelt er overflødig og litt tullete.

Jeg kjenner mange menn som jeg vet har fått omskåret sakene sine, og de lider ingen nød.

Lag gjerne en egen tråd om pro og kontras for omskjæring av menn, men vær så snill og hold det utenfor DENNE debatten. Det er pokker så smakløst av deg å trekke det inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

Nei, det er akkurat det vi ikke må..først må vi fokusere på skille snørr og barter..Så ta tak i VESENTlGE ting, som å forsøke å kartlegge og få gjort noe med grove overgrep og alvorlig lidelse..Som kvinnelig kjønnslemlestelse faktisk er.

I mellomtiden kan jo du gå rundt å mene at mannligomskjæring er ille og at det bør forbys. Selvom du da selvsagt latterliggjør og bagatelliserer problemstillingen ved å i det hele tatt foreta sammenligningen.

Jeg ville ikke velge å omskjære eventuelle guttebarn jeg måtte få, men jeg ser ikke noe annet galt i det enn at det eventuelt er overflødig og litt tullete.

Jeg kjenner mange menn som jeg vet har fått omskåret sakene sine, og de lider ingen nød.

Lag gjerne en egen tråd om pro og kontras for omskjæring av menn, men vær så snill og hold det utenfor DENNE debatten. Det er pokker så smakløst av deg å trekke det inn!

For en "solstråle" av et innlegg. Det er så koselig å diskutere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen

Hei,

jeg ser at du har problemer med en litt mer nyansert, reflektert og akademisk tilnærming på dette spørsmålet.

Jeg vil derfor opplyse deg om at det som er "barbarisk" i en kulturell kontekst ikke trenger å oppleves som det samme i en annen kultur.

Jeg håper ikke dette er vanskelig for deg å forstå.

Vennlig hilsen

"Jeg vil derfor opplyse deg om at det som er "barbarisk" i en kulturell kontekst ikke trenger å oppleves som det samme i en annen kultur."

Åpenbart. Spørsmålet er om en skal akseptere det som norm av den grunn. I så fall dreier det seg om en variant av kulturrelativsime som vanskelig kan skilles fra nihilisme. Å beskylde alle som ikke inntar dette standpunktet for kulturimperalisme blir derfor absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

For en "solstråle" av et innlegg. Det er så koselig å diskutere da.

Ja stort sett er jeg rimelig grei, men jeg sier da for pokker i fra når folk faktisk latterligjør viktige problemstillinger slik du gjør her. Jeg ber deg tenke over det du sitter og mener en gang til for å høre etter hva som knirker.

Dine standpunkter er sikkert ok i egen tråd (selvom jeg personlig er uenig med deg) men bare smakløse og ekle i denne konteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pustisivet

Ja stort sett er jeg rimelig grei, men jeg sier da for pokker i fra når folk faktisk latterligjør viktige problemstillinger slik du gjør her. Jeg ber deg tenke over det du sitter og mener en gang til for å høre etter hva som knirker.

Dine standpunkter er sikkert ok i egen tråd (selvom jeg personlig er uenig med deg) men bare smakløse og ekle i denne konteksten.

Jeg mener at er det likt for alle, så slipper vi disputten.

Jenters kjønnsorganer er ikke mer hellige en gutters vel?

Dokumentasjonen for at omskjæring av gutter er meget skadelig, er ny og frisk, og du må lese det for å forstå. Hvorfor det er skadelig er ikke allmenkunnskap, du må vite noe om anatomien. Nervebåndet som blir skjært vekk er meget viktig vet vi nå, og _inngrepet viser seg å frata mannen evne til orgasme alt for tidlig, kanskje 20-30 år før en intakt_. Det visste man ikke før. Syns du det er greit å vite?

Fremdeles sier jeg nei til alle kroppsinngrep uten medisinsk grunn, inntil barnet er 18 år. Jeg skiller ikke mellom graden, kjønnet eller typen inngrep. Dette er også det lovene i Sverige og Danmark vil lyde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

favn,

siden du ikke klarer å forholde deg rasjonelt og fornuftig i denne "debatten", er det vel best at min korreksjon av ditt sedvanlige tøv blir stående som punktum.

God bedring!

Vennlig hilsen

På tross av stadige hentydninger fra Scholar om Scholars evne til å tenke rasjonelt og logisk og andres ditto mangel på, har leserne foreløpig til gode å se dette i praksis, dvs gjennom Scholars innlegg.

Jeg tar meg derfor den frihet å stille så mye spalteplass som Scholar finner det nødvendig for å legge fram det Scholar evt er i stand til å presentere av logiske slutninger og regler for å opprettholde praksisen med kjønnslemlestelse av jenter, altså tvangsmessig bortskjæring av større eller mindre deler av deres kjønnsorganer.

Værsågod, vennen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

mitt første innlegg var ikke ment som et angrep på det at vi alle reagerer med avsky overfor skadelig omskjæring. Mitt poeng var og er at denne praksisen ikke så meget skyldes religion som sekulærkulturelle faktorer.

At du ikke har forstått dette, er i og for seg skremmende -- men det er heldigvis ikke mitt problem!

Vennlig hilsen

Hva er det som får deg til å mene at du er den eneste som har oppfattet at kjønnslemlestelse er en tradisjon og ikke en religiøst betinget rite?

Selv om det faller deg tungt for brystet... vi vet det, vi andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

favn,

din taktikk om å ty til latter for å skjule din usikkerhet fungerer neppe.

Vennlig hilsen

Du er faen ikke god når du så hardt og så lenge prøver å latterliggjøre at kjønnslemlestelse er i søkelyset og gjenstand for kritikk og undersøkelser.

Jeg tviler for øvrig på at du har innsikt i logikk og metaetikk overhodet. Da kunne trøsten selvsagt være et snev av common sense, men selv denne evnen er det overtydelig at du dessverre verken fått tildelt eller maktet å utvikle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg mener at er det likt for alle, så slipper vi disputten.

Jenters kjønnsorganer er ikke mer hellige en gutters vel?

Dokumentasjonen for at omskjæring av gutter er meget skadelig, er ny og frisk, og du må lese det for å forstå. Hvorfor det er skadelig er ikke allmenkunnskap, du må vite noe om anatomien. Nervebåndet som blir skjært vekk er meget viktig vet vi nå, og _inngrepet viser seg å frata mannen evne til orgasme alt for tidlig, kanskje 20-30 år før en intakt_. Det visste man ikke før. Syns du det er greit å vite?

Fremdeles sier jeg nei til alle kroppsinngrep uten medisinsk grunn, inntil barnet er 18 år. Jeg skiller ikke mellom graden, kjønnet eller typen inngrep. Dette er også det lovene i Sverige og Danmark vil lyde på.

Å herregud for noe sludder! Selvfølgelig er ikke jenters kjønn "helligere" en guttas, og visst hadde jeg reagert om det var vanlig praksis noe sted å drive å kutte av gutta f.eks kukkhuet!

Men det gjør man nå engang ikke, man kutter forhuden, og DET er faktisk bare barnemat i sammenligning med hva som bedrives med enkelte jenter. Til og med om det var slik som du påstår.

Og til det : Det finnes uendlig mange påståtte negative konskvenser av kutting av forhuden på menn,(er det noe område med sprikende "forskningresultater" så er det vel her!) dog er det og har det vært en uendelig rekke menn (blandt annet nesten 100 % av amerikanerne..Og dem er det som kjent mange av..) som mangler denne hudbiten. Jeg har ALDRI hørt at de skal ha større problemer med se4xlivet enn oss, og jeg tror spesielt ikke på at de mister evnen til orgasme 20-30 år før europeiske menn. TULL!

Og fortsatt så epler og appelsiner som en får dem..Please da..Kan du prøve å forstå dette før en av oss blir gammel og dør?!

Denne kjepphesten din hører eventuelt hjemme i egen tråd, under en tråd om grov kjønnslemlestelse har den ingenting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

siden mitt utgangspunkt er et vestlig samfunn preget av kristendom og sekulærhumanisme samt tradisjonelt sett en forakt overfor andre kulturer, er det vel neppe noen"bombe" at jeg anser all omskjæring som er skadelig for direkte barbarisk.

Men det er ikke noe logisk argument for at skikken med omskjæring per se er barbarisk.

Vennlig hilsen

'Men det er ikke noe logisk argument for at skikken med omskjæring per se er barbarisk.'

Takk for at du kom med denne. I og med at du strever etter et å se et logisk innhold, bes du om (som jeg også oppfordrer deg om i annet innlegg) å legge fram dine 'logiske argumenter' for kjønnslemlestelse. Da må vi selvsagt legge den bagatellen i parentes at akkurat nå spruter blodet av mange småjenters kjønn.

Kom igjen, de 'logiske argumentene'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Du er faen ikke god når du så hardt og så lenge prøver å latterliggjøre at kjønnslemlestelse er i søkelyset og gjenstand for kritikk og undersøkelser.

Jeg tviler for øvrig på at du har innsikt i logikk og metaetikk overhodet. Da kunne trøsten selvsagt være et snev av common sense, men selv denne evnen er det overtydelig at du dessverre verken fått tildelt eller maktet å utvikle.

Du, i denne tråden tror jeg vi begge har tatt oss vann over hodet..Her vi sitter og prøver å snakke fornuft til hver vår tulling..;-)

Lykke til, men jeg tror ikke det trenger gjennom..

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...