Gå til innhold

Omskjæring av kvinner


Gjest rystet

Anbefalte innlegg

Nå driver du og forstår folk ihjel, bokstavelig talt for mange av dem.

Hei,

er det noe historen kan bevitne, så er det at folk er blitt drept av den vestlige verden fordi mennesker i den vestlige verden har slått seg på brystet og hevdet at just de vet best...og selvsagt meget bedre enn mennesker fra andre kulturer.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    40

  • Scholar

    39

  • laguna1365380434

    13

  • gripp

    9

Mest aktive i denne tråden

Hei,

jeg bestrider ikke at et sterkt vestligdominert FN har definert visse typer omskjæring som overgrep. Men det er denne saken irrelevant. Spørsmålet er om en kan si at en kulturelt begrunnet skikk er bedre eller mer riktig enn en annen.

Vennlig hilsen

Merkelig at du som brifer med din akademiske tilnærming ikke evner noe så elementært som å skille mellom det deskriptive og det normative.

* Tvangsmessig bortskjæring av småjenters kjønnsorganer er et faktum, en tradisjon, en skikk, et kulturelt fenomen.

* Bør vi tvangsmessig skjære bort småjenters kjønnsorganer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Det at vi opplever denne praksisen som dirkete motbydelig betyr ikke at den *er* det...'

Hvilke ord vil du bruke for å skjære vekk større deler av kjønnsorganet på jentebarn eller hvorfor ikke ditt eget kjønnsorgan?

Interessant? Nødvendig? Hyggelig? Tankevekkende? En studie verdt?

Hei,

siden mitt utgangspunkt er et vestlig samfunn preget av kristendom og sekulærhumanisme samt tradisjonelt sett en forakt overfor andre kulturer, er det vel neppe noen"bombe" at jeg anser all omskjæring som er skadelig for direkte barbarisk.

Men det er ikke noe logisk argument for at skikken med omskjæring per se er barbarisk.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du får fortsette å unnskylde forbrytere med at de tenker anerledes. Saddam Hussein tenkte nok anerledes han og. Og Osama bin Laden. Og Hitler.

Hei,

jeg unnskylder ikke noen. Jeg bare peker på alle de menneskeliv som er gått tapt fordi mennesker i den vestlige verden har påberopt seg å vite best...

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

favn,

nå er det enda vanskeligere å ta deg seriøst.

Vi vet at du ikke har kjennskap til hverken sosialantropologi eller (meta-) etikk. Har du noe annet å opplyse om?

Vennlig hilsen

*lol* Metaetikk, liksom... hehe...

Mulig at noen blir imponerte av deg, skjønt jeg tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk et poeng.

Men det ville vært mer forståelig og akspetabelt hvis diskusjonen dreide seg om at voksne over 18 år skulle få omskjære seg selv.

Størsteparten av problemet ligger at barnet er vergeløst og viljeløst.

Hei,

mitt poeng er at det er og blir et paradoks at vi på den ene siden mener at alle kulturer er like mye verdt og samtidig ønsker å presse på våre verdier på andre.

Jeg har selv ingen problemer med at all skadelig omskjæring blir forbudt. Men så er det mangt og meget som nå er tillatt som jeg godt kunne tenke meg var forbudt. Mine preferanser er nødvendigvis irrasjonelle -- ikke noe en bør presse på andre.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

jeg unnskylder ikke noen. Jeg bare peker på alle de menneskeliv som er gått tapt fordi mennesker i den vestlige verden har påberopt seg å vite best...

Vennlig hilsen

Prøv å holde deg til saken:

Tvangsmessig bortskjæring av småjenters kjønnsorganer:

'Antall: Verdens helseorganisasjon anslår at mellom 100 og 140 millioner kvinner i verden i dag er blitt lemlestet og at 2 millioner jenter hvert år utsettes for det.'

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/08/29/441656.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at du som brifer med din akademiske tilnærming ikke evner noe så elementært som å skille mellom det deskriptive og det normative.

* Tvangsmessig bortskjæring av småjenters kjønnsorganer er et faktum, en tradisjon, en skikk, et kulturelt fenomen.

* Bør vi tvangsmessig skjære bort småjenters kjønnsorganer?

Hei,

du tar feil. Jeg har påpekt problemer med det normative. Hvem gir oss rett til å presse våre verdier på andre. Hvem gir oss rett i å være kulturimperialister?

Hvordan VET vi at vi virkelig vet best?

Om du ikke klarer å reflektere kritisk over egne meninger, er du i sannhet et sørgelig skue...

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

er det noe historen kan bevitne, så er det at folk er blitt drept av den vestlige verden fordi mennesker i den vestlige verden har slått seg på brystet og hevdet at just de vet best...og selvsagt meget bedre enn mennesker fra andre kulturer.

Vennlig hilsen

Tøyseretorikken din er pinlig.

Her er det bare du som snakker om at 'noen er bedre mennesker enn andre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lol* Metaetikk, liksom... hehe...

Mulig at noen blir imponerte av deg, skjønt jeg tviler.

favn,

din taktikk om å ty til latter for å skjule din usikkerhet fungerer neppe.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Hei,

er det noe historen kan bevitne, så er det at folk er blitt drept av den vestlige verden fordi mennesker i den vestlige verden har slått seg på brystet og hevdet at just de vet best...og selvsagt meget bedre enn mennesker fra andre kulturer.

Vennlig hilsen

Og mennesker fra andre kulturer har drept folk fra den vestlige verden.

Det du ikke tar hensyn til i din streben etter å være motstander av det "vestlige" synet, er at alle de andre ikke er like de heller. Mange har sammenfallende syn, uavhengig av hvor de er fra!!!

At du forsvarer denne mishandlingen og torturen av damer med at det er "kultur", er det nok mange som ikke kommer fra "den vestlige verden" også, som finner horribelt.

Anbefaler deg å reise litt, i stedet for å sitte hjemme og tro du vet bedre enn alle de forskjellige menneskene som jobber for menneskerettigheter rundt om på denne kloden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å holde deg til saken:

Tvangsmessig bortskjæring av småjenters kjønnsorganer:

'Antall: Verdens helseorganisasjon anslår at mellom 100 og 140 millioner kvinner i verden i dag er blitt lemlestet og at 2 millioner jenter hvert år utsettes for det.'

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/08/29/441656.html

Hei,

mitt første innlegg var ikke ment som et angrep på det at vi alle reagerer med avsky overfor skadelig omskjæring. Mitt poeng var og er at denne praksisen ikke så meget skyldes religion som sekulærkulturelle faktorer.

At du ikke har forstått dette, er i og for seg skremmende -- men det er heldigvis ikke mitt problem!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

Hæ?! Det er utentvil noe av det verste jeg noengang har hørt, om jeg forstår deg riktig!

Du likestiller altså jenter som får kuttet av seg alt nedentil med en gutt som mangler en pittelitenbit av forhuden?!

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang, men helt grunnleggende kan det jo nevnes at hun : Kan bli syk, kommer aldri til å kunne få en orgasme eller nyte sex i det hele tatt, kan bli plaget med sårende restene av livet..

Han : hm..mangler en liten bit av forhuden han neppe savner for det.

I tillegg kuttes godtappen vekk på jenter for å generelt fjerne kvinnelig seksualitet, av folk som mener nevnte er et onde og en stor skam.

Kutting av forhud kan vel også ha noe dubiøse handlingsårsaker, men går allikevel mest på tradisjon og hygiene.

Ergo : kvinneligkjønnslemlestelse er akkurat det . lemlestelse og overgrep. Kuttingen av forhuden er til nød bare misforstått.

Utstyret deres funker hvertfall utmerket etterpå, hvilket er mer en en kan si om kjønnene til de stakkars jentene som har blitt skjært i nedentil.

Ærlig talt da menneske, du ser vel forskjellene? :-o

Jeg ser ikke meningen med hverken å skjære av noe som helst eller å diskutere om det er skadelig eller ikke, eller diskutere hvor mye de skjærer av.

Enkleste er å si nei til alt slikt, alle kroppsinngrep som ikke er medisinsk begrunnet før de selv er myndige og kan bestemme selv.

Enkelt og greit, ingen diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøyseretorikken din er pinlig.

Her er det bare du som snakker om at 'noen er bedre mennesker enn andre'.

favn,

så du mener altså ikke at du (og vi som er enige med deg) vet bedre enn de som bedriver skadelig omskjæring?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mennesker fra andre kulturer har drept folk fra den vestlige verden.

Det du ikke tar hensyn til i din streben etter å være motstander av det "vestlige" synet, er at alle de andre ikke er like de heller. Mange har sammenfallende syn, uavhengig av hvor de er fra!!!

At du forsvarer denne mishandlingen og torturen av damer med at det er "kultur", er det nok mange som ikke kommer fra "den vestlige verden" også, som finner horribelt.

Anbefaler deg å reise litt, i stedet for å sitte hjemme og tro du vet bedre enn alle de forskjellige menneskene som jobber for menneskerettigheter rundt om på denne kloden!

mil,

jeg vet ikke om ditt innlegg var selvironisk ment eller ikke -- kanskje det bare ble ufrivillig komisk.

Mitt poeng er at det er vanskelig å skille mellom en universell sannhet og en mer eller mindre kulturelt betinget "sannhet". Om du ikke klarer å forholde deg til dette, bør du kanskje søke hjelp?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

du tar feil. Jeg har påpekt problemer med det normative. Hvem gir oss rett til å presse våre verdier på andre. Hvem gir oss rett i å være kulturimperialister?

Hvordan VET vi at vi virkelig vet best?

Om du ikke klarer å reflektere kritisk over egne meninger, er du i sannhet et sørgelig skue...

Vennlig hilsen

Jeg tror vi sier at replikken din om 'kulturimperialisme' (!) kan stå igjen som en oppsummering av tøvet ditt.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

Hei,

mitt poeng er at det er og blir et paradoks at vi på den ene siden mener at alle kulturer er like mye verdt og samtidig ønsker å presse på våre verdier på andre.

Jeg har selv ingen problemer med at all skadelig omskjæring blir forbudt. Men så er det mangt og meget som nå er tillatt som jeg godt kunne tenke meg var forbudt. Mine preferanser er nødvendigvis irrasjonelle -- ikke noe en bør presse på andre.

Vennlig hilsen

Jeg antydet vel noe slikt da jeg nevnte at det som er galt et sted er riktig et annet sted, dvs kvinnen som flyttet fra Somalia til Norge og plutselig blir et offer. Hun har ikke forandret seg, men de andre rundt henne er ikke de samme lenger og har andre holdninger.

Jeg forstår henne hvis hun trekker seg vekk fra oss og holder seg sammen med de hun leker best med, hun vil ikke bli utnevnt til offer. Men vi spør ikke henne.

Det er også forskjell på henne og et barn som enda ikke er omskjært.

Så jeg spør igjen: hvorfor vil de ikke slutte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi sier at replikken din om 'kulturimperialisme' (!) kan stå igjen som en oppsummering av tøvet ditt.

Lykke til videre.

favn,

siden du ikke klarer å forholde deg rasjonelt og fornuftig i denne "debatten", er det vel best at min korreksjon av ditt sedvanlige tøv blir stående som punktum.

God bedring!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antydet vel noe slikt da jeg nevnte at det som er galt et sted er riktig et annet sted, dvs kvinnen som flyttet fra Somalia til Norge og plutselig blir et offer. Hun har ikke forandret seg, men de andre rundt henne er ikke de samme lenger og har andre holdninger.

Jeg forstår henne hvis hun trekker seg vekk fra oss og holder seg sammen med de hun leker best med, hun vil ikke bli utnevnt til offer. Men vi spør ikke henne.

Det er også forskjell på henne og et barn som enda ikke er omskjært.

Så jeg spør igjen: hvorfor vil de ikke slutte?

Hei,

jeg vil tentativt svare: Fordi de har et annet sett av verdier enn de du og jeg har.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg ser ikke meningen med hverken å skjære av noe som helst eller å diskutere om det er skadelig eller ikke, eller diskutere hvor mye de skjærer av.

Enkleste er å si nei til alt slikt, alle kroppsinngrep som ikke er medisinsk begrunnet før de selv er myndige og kan bestemme selv.

Enkelt og greit, ingen diskusjoner.

For noe tull & visst er det noe å diskutere.

Ved å sidestille kvinnlig kjønnslemlestelse med og å si at det er det samme som og burde komme under samme paragraf som f.eks den rutinemessige omskjæringen av smågutter i USA er å latterliggjøre de jentene som blir utsatt for slikt, ikke å støtte dem..!

De blir utsatt for grove overgrep, som ikke bør underkjennes eller bagatelliseres. Det kan knapt sies om f.eks amerikanske gutter og menn som vel mangler et par centimeter av forhuden så og si alle sammen.

Hver så snill og revurdere det du sitter og sier, det er ikke bare latterlig og dumt, i tillegg bagatelliserer du faktisk med holdningene dine lidelser hinsidig vår forståelse!

Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...