Gå til innhold

Omskjæring av kvinner


Gjest rystet

Anbefalte innlegg

Og det er disse personene jeg føler har mye av ansvaret.

Motstanden mot å ta opp slike spørsmål, stikker ganske dypt.

Politisk er det vel kun FrP som har berørt saken i det hele tatt og blant innvandrerorganisasjonene er det helt stille.

Hadde norske, hvite jenter blitt mishandlet på denne måten, hadde selvsagt politikerne fra alle partier løpt om kapp for å få satt en stopper for det.

Det er underlig, men er et godt eksempel på hvor godt grep det politisk korrekte har om våre opinionsdannere og våre politikere.

Det er ingen grunn til å tro at ting vil forandre seg. Mishandlingen vil fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    40

  • Scholar

    39

  • laguna1365380434

    13

  • gripp

    9

Mest aktive i denne tråden

Hei,

jeg ser du er opprørt over noe som burde være velkjent.

Religion har neppe særlig mye med dette fenomenet å gjøre; det handler om relativt sekulære kulturforskjeller. At vi i vår del av verden -- ut fra vår kultur -- ikke klarer å se annet en noe barbarisk i disse skikkene, er en annen sak.

Vennlig hilsen

Kan du peke på noen positive aspekter ved kjønnslemlestelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

Og det er disse personene jeg føler har mye av ansvaret.

Selvfølgelig har de ansvar, hvem ellers? De er redde for jobbene sine, for kollegers fordømmelse og med bakgrunn i kulturrelativisme. At vi ikke kan kritisere en kultur uten at det kalles hets av den gruppen som _egentlig_ styrer landet.

Det er forskjell på hvem som gjør hva mot hvem.

At noen hundre tusen døde i Rwanda er ikke så nøye, men at 8 døde i Bagdad av kolera var forferdelig.

Det er altså ikke så farlig hva en viss gruppe gjør mot "hverandre", men når "feil" gruppe gjør det samme, blir det bråk.

Hvis nordmenn begynte å omskjære _sine_ døtre, da skulle du får se på leven!!

Hvis jeg som sivilisert, ureligiøs og velutdannet nordmann selv skar forhuden av min nyfødte sønn, da kommer politi og barnevern, men når min nabo som er fra et annen kultur gjør det, så er det OK. Barnet betyr ingenting, selv om det er et selvstendig lite menneske. Barn har ikke rettigheter, i hvert fall ikke guttebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstanden mot å ta opp slike spørsmål, stikker ganske dypt.

Politisk er det vel kun FrP som har berørt saken i det hele tatt og blant innvandrerorganisasjonene er det helt stille.

Hadde norske, hvite jenter blitt mishandlet på denne måten, hadde selvsagt politikerne fra alle partier løpt om kapp for å få satt en stopper for det.

Det er underlig, men er et godt eksempel på hvor godt grep det politisk korrekte har om våre opinionsdannere og våre politikere.

Det er ingen grunn til å tro at ting vil forandre seg. Mishandlingen vil fortsette.

Hvorfor er ikke ditt parti på banen når det gjelder kjønnslemlestelse?

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/07/13/437382.html

De eneste som har tatt opp konkrete tiltak, er Ap og Frp (jeg har ikke lest alle programmene og støtter meg på det som sies i artikkelen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke ditt parti på banen når det gjelder kjønnslemlestelse?

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/07/13/437382.html

De eneste som har tatt opp konkrete tiltak, er Ap og Frp (jeg har ikke lest alle programmene og støtter meg på det som sies i artikkelen).

Nei, fan vite. Det er en helvetes skam. Og AP skal ha honnør for sitt standpunkt.

Ellers ser jeg at det er en del "holdningsskapende arbeid" og annet tørrpreik.

Trist lesning i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fan vite. Det er en helvetes skam. Og AP skal ha honnør for sitt standpunkt.

Ellers ser jeg at det er en del "holdningsskapende arbeid" og annet tørrpreik.

Trist lesning i grunnen.

'Ellers ser jeg at det er en del "holdningsskapende arbeid" og annet tørrpreik.'

Det er jo absurd at det må være enten-eller (konkrete tiltak/inngripen/straff) OG opplysningsvirksomhet. Som om det skulle være en motsetning mellom disse...??

Det er bare så bra! at Dagbladet kjører stor-sak på dette, se her... :barne:ministeren (for noen barn, altså):

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/08/30/441872.html

Jeg kjenner et ustyrtelig sinne over faenskapet, men vet ikke hvem jeg skal måke til, midt i trynet :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, fan vite. Det er en helvetes skam. Og AP skal ha honnør for sitt standpunkt.

Ellers ser jeg at det er en del "holdningsskapende arbeid" og annet tørrpreik.

Trist lesning i grunnen.

Rettelse: '/...ELLER opplysningsvirksomhet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Ellers ser jeg at det er en del "holdningsskapende arbeid" og annet tørrpreik.'

Det er jo absurd at det må være enten-eller (konkrete tiltak/inngripen/straff) OG opplysningsvirksomhet. Som om det skulle være en motsetning mellom disse...??

Det er bare så bra! at Dagbladet kjører stor-sak på dette, se her... :barne:ministeren (for noen barn, altså):

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/08/30/441872.html

Jeg kjenner et ustyrtelig sinne over faenskapet, men vet ikke hvem jeg skal måke til, midt i trynet :-/

De som bør "tilmåkes" er politikere og media.

Det er på disse arenaer at dagsorden settes og de "riktige diskusjoner" blir definert. Og det selvsagt politikere som må gi klarsignal for konkrete tiltak.

Det er uvanlig og desto mer prisverdig at Dagbla nå tar opp saken. Det hadde neppe skjedd for bare 2-3 år siden. Det blir interessant å følge den videre oppfølging i media og i politikk, men jeg er redd det hele nok en gang glemmes.

Og det er selvsagt ingen motsetning mellom informasjon og andre tiltak. Men holdningsskapende arbeid alene i saker som dette, har liten effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bør "tilmåkes" er politikere og media.

Det er på disse arenaer at dagsorden settes og de "riktige diskusjoner" blir definert. Og det selvsagt politikere som må gi klarsignal for konkrete tiltak.

Det er uvanlig og desto mer prisverdig at Dagbla nå tar opp saken. Det hadde neppe skjedd for bare 2-3 år siden. Det blir interessant å følge den videre oppfølging i media og i politikk, men jeg er redd det hele nok en gang glemmes.

Og det er selvsagt ingen motsetning mellom informasjon og andre tiltak. Men holdningsskapende arbeid alene i saker som dette, har liten effekt.

Det stod at noe sånn som 85% av alle somaliske jenter er omskjært.

Så vi kan jo kanskje begynne med å måke til somaliske foreldre i norge som har fått barna sine omskjært, uansett om de er oppvokst i norge eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo positivt tross alt, at vi ikke klarer å se så mye annet enn barbari i denne mishandlingen, synes du ikke?

De fleste vil jo kunne uttrykke seg omkring bakgrunnen for uvesenet, men det betyr ikke at mange vil akseptere det.

Hei,

så du velger å innta en etnosentrisk posisjon.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bør "tilmåkes" er politikere og media.

Det er på disse arenaer at dagsorden settes og de "riktige diskusjoner" blir definert. Og det selvsagt politikere som må gi klarsignal for konkrete tiltak.

Det er uvanlig og desto mer prisverdig at Dagbla nå tar opp saken. Det hadde neppe skjedd for bare 2-3 år siden. Det blir interessant å følge den videre oppfølging i media og i politikk, men jeg er redd det hele nok en gang glemmes.

Og det er selvsagt ingen motsetning mellom informasjon og andre tiltak. Men holdningsskapende arbeid alene i saker som dette, har liten effekt.

Hm, tar jeg ikke mye feil, har Dagbladet dette på agendaen med ujevne mellomrom.

Men uansett, nå er tiden overmoden for handling. Vi kan jo ikke være bekjente av å kalle oss humane og siviliserte samtidig som vi tillater dette mot de uskyldigste av de uskyldige, barna?

Du sa noe for en stund siden som jeg bet meg merke i: At de mennesker Norge ønsker å integrere, slett ikke ønsker å bli integrert.

Jeg tror at mye av forvirringen og usikkerheten hos politikere og andre ansvarlige, er at kjønnslemlestelse simpelthen er too much, en verden av blod og lidelse har trått inn midt blant oss - og utøverne er ikke mordere og krigsforbrytere, men mødre og fedre som ikke er å få i tale på den norske, åpne måten.

Jeg tror at 'noen' må beslutte kompromissløshet. Ethvert lite jentekjønn som kan reddes, betyr så uendelig mye mer enn diplomati og å bytte fargerike vimpler, trommer og lusekofter.

Noen småtanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan snakke så mye man vil om kulturforskjeller og at vi ikke klarer å se det fra deres side.

Saken er enkel: Foreldre får hjelp av andre voksne mennesker for å holde sitt lille jentebarn (0-15år) nede i bakken, mens de bruker et barberblad for å skjære bort klitoris og kjønnsleppene.

Man kan ganske enkelt ikke skylde på kultur, religion eller "ja men forfedrene mine har jo altid gjort det". Dette er dyrisk, barbarisk og umenneskelig.

Hei,

det er ikke snakk om å skylde på noe. Poenget er at det ikke er religion som får en til å utføre disse handlingene, men kulturelle normer og regler.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stod at noe sånn som 85% av alle somaliske jenter er omskjært.

Så vi kan jo kanskje begynne med å måke til somaliske foreldre i norge som har fått barna sine omskjært, uansett om de er oppvokst i norge eller ikke.

Først må tvungen helsekontroll av barn fra risikoland gjennomføres, med påfølgende meldeplikt.

Strafferammen må økes fra nåværende 3 år og bringes i samsvar med annen lovgivning om alvorlig mishandling.

Så må informasjonen om dette gis i klartekst til de som ankommer vårt anlegg fra de aktuelle risikoområder.

Alt dette er et politisk ansvar.

...

Men selvsagt; den hjertelighet man måtte mobilisere overfor mannlige somaliere, blir satt under kraftig press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Og det er disse personene jeg føler har mye av ansvaret.

De sa ikke noe fordi vi var utsatt for et ekstremt politisk press, der det verste vi kunne gjøre var å ytre noe som helst, som kunne oppfattes som rasistisk.

Sykt som det kan høres ut i dag, de holdt kjeft, fordi noe annet ville vært respektløst ovenfor andres kultur!!! Angsten for å utløse rasisme i samfunnet var så stor, at disse jentene ble ofret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du peke på noen positive aspekter ved kjønnslemlestelse?

Hei,

ut fra mitt kulturelle ståsted: nei!

Men spør du en fra en kultur med omskjæring av kvinner og/eller menn, så vil kanskje svaret være: ja.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må tvungen helsekontroll av barn fra risikoland gjennomføres, med påfølgende meldeplikt.

Strafferammen må økes fra nåværende 3 år og bringes i samsvar med annen lovgivning om alvorlig mishandling.

Så må informasjonen om dette gis i klartekst til de som ankommer vårt anlegg fra de aktuelle risikoområder.

Alt dette er et politisk ansvar.

...

Men selvsagt; den hjertelighet man måtte mobilisere overfor mannlige somaliere, blir satt under kraftig press.

Inntil 3, 6 eller 8 år:

http://odin.dep.no/bfd/norsk/dok/andre_dok/handlingsplaner/004051-990184/hov003-bn.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ut fra mitt kulturelle ståsted: nei!

Men spør du en fra en kultur med omskjæring av kvinner og/eller menn, så vil kanskje svaret være: ja.

Vennlig hilsen

Ja, i de landene/kulturene hvor dette er vanlig synes de jo åpenbart at dette er bedre enn å la være å omskjære dem, uansett hvor vanskelig det er å forstå for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må tvungen helsekontroll av barn fra risikoland gjennomføres, med påfølgende meldeplikt.

Strafferammen må økes fra nåværende 3 år og bringes i samsvar med annen lovgivning om alvorlig mishandling.

Så må informasjonen om dette gis i klartekst til de som ankommer vårt anlegg fra de aktuelle risikoområder.

Alt dette er et politisk ansvar.

...

Men selvsagt; den hjertelighet man måtte mobilisere overfor mannlige somaliere, blir satt under kraftig press.

Manlige somaliere?

Hva mener du?

Kvinnene deltar jo også i å holde barna nede i bakken mens de vrir seg i de fysiske og psykiske smertene av foreldrenes tortur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...