Gå til innhold

Pause i ekteskap

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Ørkenvandreren

Nei, ingen egen erfaring - det var liksom ikke relevant med pause, fasit var "rimelig" klar allerede... *s*

Jeg har vel hørt om noen som har hatt pause og funnet tilbake til hverandre. Men jeg tror de er i klart mindretall.

Jeg tror bruken av ordet "pause", mange ganger kun er et skalkeskjul fordi man enten ikke ønsker å såre partneren med at det er et endelig brudd, eller at man selv ikke tør å erkjenne det endelige bruddet fordi man er redd for (den usikre) fremtiden - snarere enn at ordet signaliserer noen reell mulighet for gjenforening.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200206-pause-i-ekteskap/#findComment-1419166
Del på andre sider

Jeg leser at du spør om det er mulig å finne tilbake til hverandre etter pause?

Men jeg leser også mellom linjene at du egentlig ønsker å finne tilbake til følelser.

Stemmer det?

Jeg og mannen min har prøvd begge deler, og vi har funnet ut at det kun var den aktive innsatsen som hjelper og ikke den passive tenkepausen.

Det er noen viktige punkter å tenke over før man tar en beslutning.

Oftest tillater vi oss ikke å stille spørsmålet helt oppriktig: Hvorfor?

Hva ønsker vi av parforholdet?

Ønsker vi først og fremst et godt samarbeid og en deilig familie?

Eller ønsker vi først og fremst et lidenskapelig og givende parforhold der sexen er deilig og spenningen holdes vedlike?

Det de fleste av oss har opplevd, er at det første ikke nødvendigvis fører til det siste. Men sannsynligheten for at det siste alternativet kan gi gode vekstmuligheter for det samarbeidet og familielivet vi ønsker, er mye større.

Likevel får vi alle disse svarene som avskriver muligheter og konkluderer med håpløshet med en gang temaet kommer på bane.

Som regel er det en årsak til at jeg og mannen min har mistet gnisten.

Det er jo viktig å gjøre hverdagen spennende for hverandre, nesten like viktig som å gjøre hverandre spennende.

Mange av oss kvinner vil snakke "problemene" i orden, mens mennene ofte vil ha nærhet uansett følelser.

Da blir du ikke verken spennende eller interessant for han. For han oppfatter problemer helt annerledes, og mannen ser etter praktiske løsninger i stedet.

Vi blir plagsomme for hverandre i stedet for å inspirere og tenne hverandre.

Jeg fikk råd av en annen om å gjøre noe rart og uvant for meg! Han utfordret meg til å tørre å gjøre meg litt svak og spennende i stedet for å snakke i hjel forholdet.

Vi har veldig vanskelig for å gi uttrykk for at vi trenger han, søke trøst hos han, få han til å føle seg betydningsfull for oss

Mange av oss snakker i hjel forholdet i stedet for å være litt lur og tilrettelegge for at han skal ha lyst til å prate.

Dette ligger litt i mannens natur, de er genetisk skapt slik. Beskytter instinkt og forfører instinkt slår til for fullt, og du får etter hvert se den spennende mannen han er.

Er det ikke den delen av han du lengter etter?

Gjør et lite forsøk, så skal du se!

DU er vant til hans reaksjoner og væremåte, og han er vant til deg på samme måte. Det vil si at når du sier og gjør en ting, vet du ganske nøyaktig hva hans reaksjoner blir. Og det samme vet han om deg.

Han vet instinktivt, at når du begynner å prate, henger han ikke med og alt vil føles som en anklage. Og han trekker seg tilbake, og da blir du fortvilet og pusher enda mer på med prat for å kompensere.

Ok, du når ikke inn, og må prøve enda litt sterkere…

Eller blir lei og vil ha pause.

Det er fordi dere begge har prøvd å tilpasse den andre til å bli litt lik den andre, men mislykket. Da lever man i kompromisset i stedet for å leve for spenning og forskjeller. Man må "leve" bort problemene i handlinger og holdninger.

Gjør et lite forsøk for eksempel i kveld, gjør noe uventet positivt der han instinktivt vil forvente en lunken eller likegyldig holdning fordi du heller vil prate ut ting. Det er ikke sikkert du får en positiv reaksjon med en gang, men etter hvert vekker du nysgjerrigheten hans.

Først når han spør, kan du fortelle han at du har fått en god følelse av at det går an å vekke til live et litt mer spennende liv med han i stedet for å leve på vane.

Hva da med nysgjerrigheten din?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200206-pause-i-ekteskap/#findComment-1419227
Del på andre sider

Annonse

Betyr det samme som slutt? Vi er ikke fjortisser da. Vi skal bare ha en tid vekke fra hverandre, uten at det er slutt.

Jo, det er greit det, men sjansen er stor for at en av dere, eller begge, finner ut at det er andre fisker i sjøen, som faktisk også smaker veldig bra, spesielt om de blir tilberedt på en skikkelig måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200206-pause-i-ekteskap/#findComment-1420255
Del på andre sider

Gjest ektefella

Jo, det er greit det, men sjansen er stor for at en av dere, eller begge, finner ut at det er andre fisker i sjøen, som faktisk også smaker veldig bra, spesielt om de blir tilberedt på en skikkelig måte.

Det kan da skje uansett. Men vi skal ikke treffe andre, er ikke det som er poenget..ingen er interressert i det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200206-pause-i-ekteskap/#findComment-1420258
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...