Sør Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Og hvis man distanserer seg fra sosialismens grunnide, hvilken mening har det da å gå rundt og kalle seg sosialist? Du virker begrepsforvirret. 0 Siter
gripp Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Du virker begrepsforvirret. Da er det fint om du vil være vennlig og opplyse meg. Foreløpig synes jeg det er forvirrende nok at folk som kaller seg sosialister synes å ta avstand fra sosialisme. 0 Siter
favn Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Nei, sitatet er fra et nettleksikon (caplex). Det står det samme i dem alle. "SV er et sosialistisk parti" står det i programmet (ikke akkurat big surprise), og vil vel følgelige gjerne ha et sosialistik Norge. Ikke minst siden dette partiet nå styrer landet, har saken stor interesse, synes jeg da. Jeg forstår SV slik at de ikke ønsker privatisering eller konkurranseutsetting om det som anses som offenlige tjenester og oppgaver. Privat eiendomsrett tror jeg ikke de har planer om å røre ved - selv om det ligger i sakens natur at sosialismen jobber for mindre makt til konserner etc. 0 Siter
illuminatum Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 du kødder nå? et demokratis styrke er at det gir rom for meninger som er annerledes enn ens egne. 0 Siter
flisa Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg synes generelt at de som kaller seg sosialistisk og vil arbeide for et sosialistisk Norge, må krype ut av hullene sine og si hva de mener med dette. Det mangler så til de grader. Og sosialisme har sant og si ikke bidratt til noen form for velsignelse for noen, tvert i mot. Hvis man mener at SV skal være et mini-AP, kun justert for litt høyere skatter, litt mindre oljeinntekter og litt kortere åpningstider, er det greit nok, men da får man si det. Problemet blir selvsagt hva vi da skal med SV. Nå må SV heldigvis forholde seg til realiteter og vi får se hva de steller til. ... Så jeg driver altså og forsøker å lokke sv'ere til å fortelle hva de mener med sosialisme og hvorfor akkurat deres variant er så ulik de andre sosialisme-forsøk vi har sett opp gjennom historien. Men har så langt ikke lykkes. Dertil kommer at jeg prøver å få litt temperatur i diskusjonen her inne. Det er tiltagende fred og ro, og det kler ikke denne saiten. De tror at SV =snill og god og dele på alt - og så stopper det der 0 Siter
flisa Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Da er det fint om du vil være vennlig og opplyse meg. Foreløpig synes jeg det er forvirrende nok at folk som kaller seg sosialister synes å ta avstand fra sosialisme. Helt enig med deg! 0 Siter
Maggi Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Musikeren er blodrød! ...det vet da alle..... He he. Blå utenpå og rød inni? 0 Siter
Sør Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Da er det fint om du vil være vennlig og opplyse meg. Foreløpig synes jeg det er forvirrende nok at folk som kaller seg sosialister synes å ta avstand fra sosialisme. Mener du at kapitalister tar avstand fra kapitalisme hvis de mener at forsvaret skal være offentlig? 0 Siter
Goliath Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Dine irrelevante sammenligninger nådde ikke opp, Goliath. Mitt innlegg var en parodi av det du skrev, men ikke engang det forstod du. Mine irrelevante sammenlikninger? Du var kanskje enig med musikeren her? I så fall - kan du begrunne hvordan du kan forsvare et slikt syn? Og gjerne med en liten smule saklighet? 0 Siter
Goliath Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg synes generelt at de som kaller seg sosialistisk og vil arbeide for et sosialistisk Norge, må krype ut av hullene sine og si hva de mener med dette. Det mangler så til de grader. Og sosialisme har sant og si ikke bidratt til noen form for velsignelse for noen, tvert i mot. Hvis man mener at SV skal være et mini-AP, kun justert for litt høyere skatter, litt mindre oljeinntekter og litt kortere åpningstider, er det greit nok, men da får man si det. Problemet blir selvsagt hva vi da skal med SV. Nå må SV heldigvis forholde seg til realiteter og vi får se hva de steller til. ... Så jeg driver altså og forsøker å lokke sv'ere til å fortelle hva de mener med sosialisme og hvorfor akkurat deres variant er så ulik de andre sosialisme-forsøk vi har sett opp gjennom historien. Men har så langt ikke lykkes. Dertil kommer at jeg prøver å få litt temperatur i diskusjonen her inne. Det er tiltagende fred og ro, og det kler ikke denne saiten. SV har nå fått både finansministeren og moderniseringsministeren (eller "fornyelsesministeren" som det nå heter). Gjett om det kommer til å skape store problemer for SV. Om fire år så skal de være glade hvis de klarer å holde seg over sperregrensen:-) Partiets ihuga tilhengere kommer til å sky partiet som pesten, når det går opp for dem at deres politikk i realiteten ikke kan gjennomføres selv når de sitter både i flertallsregjering og på viktige ministerposter. Og dette kan godt være Halvorsens siste store stunt som partiformann..... 0 Siter
Goliath Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Da er det fint om du vil være vennlig og opplyse meg. Foreløpig synes jeg det er forvirrende nok at folk som kaller seg sosialister synes å ta avstand fra sosialisme. he-he.... 0 Siter
musikeren Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Skrevet 21. oktober 2005 SV har nå fått både finansministeren og moderniseringsministeren (eller "fornyelsesministeren" som det nå heter). Gjett om det kommer til å skape store problemer for SV. Om fire år så skal de være glade hvis de klarer å holde seg over sperregrensen:-) Partiets ihuga tilhengere kommer til å sky partiet som pesten, når det går opp for dem at deres politikk i realiteten ikke kan gjennomføres selv når de sitter både i flertallsregjering og på viktige ministerposter. Og dette kan godt være Halvorsens siste store stunt som partiformann..... Hehehe! Dream on! Denne regjeringa kommer til å fungere så bra, og Norges befolkning kommer til å være så fornøyd, at jeg her og nå spår framgang for alle tre partiene ved neste valg. De borgerliges privatiseringsidioti trur jeg de fleste har fått nok av. Hva godt har det ført med seg? 0 Siter
musikeren Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Skrevet 21. oktober 2005 Takk for det, favn. Jeg skal notere meg dine tips. Men jeg vil ikke la selvutnevnte sosialister slippe så billig. Sosialisme har pr. def. et konkret innhold: "Sosialisme bet. på samfunnssystem som avviser privat eiendomsrett og hevder at produksjonsmidlene skal eies kollektivt. Setter opp som mål en statlig planhusholdning som tilgodeser alle samfunnsmedlemmenes behov." Dette er det konkrete innhold i sosialisme pr. definisjon. Jeg tror ikke svermeriske, unge sv-velgere er bevisst hva de faktisk stemmer på...og kommer til å mase på sv'ere om akkurat dette. De slipper rett og slett for billig unna sin flørting med en ødeleggende ideologi. "Sosialisme bet. på samfunnssystem som avviser privat eiendomsrett og hevder at produksjonsmidlene skal eies kollektivt. Setter opp som mål en statlig planhusholdning som tilgodeser alle samfunnsmedlemmenes behov." Høres nydelig ut:-) 0 Siter
Goliath Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Hehehe! Dream on! Denne regjeringa kommer til å fungere så bra, og Norges befolkning kommer til å være så fornøyd, at jeg her og nå spår framgang for alle tre partiene ved neste valg. De borgerliges privatiseringsidioti trur jeg de fleste har fått nok av. Hva godt har det ført med seg? he-he...det er nok du som bare må drømme videre til virkeligheten inntar deg. Hva godt har den forrige regjering ført med seg? Vel - nordmenn flest, samt små og mellomstore bedrifter har aldri hatt det bedre. Men det er kanskje bagateller...? :-) 0 Siter
musikeren Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Skrevet 21. oktober 2005 Dummeste jeg har sett du har skrevet (?).... Er det mer alvorlig å rane en bank enn et bakeri også? Ser du ikke at det ikke har så mye med den som blir truffet av kaka å gjøre - som den som kaster kake - - - neste gang er det en som skyter. Poenget er vel at noen fortjener en råtten tomat i trynet. Mens andre gjør det ikke. Og folk som har den grunnholdning at det er ålreit å sko seg på andres bekostning, og ålreit å rakke ned på andre, de fortjener det. Kanskje det kan få dem til å tenke seg om. Men jeg tviler:-D 0 Siter
musikeren Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Skrevet 21. oktober 2005 Får mer og mer sans for musikeren jeg! Takk! Og du kan sannelig ikke være så verst sjøl;-) 0 Siter
Gjest vinsjan neppå kaia Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Hehehe! Dream on! Denne regjeringa kommer til å fungere så bra, og Norges befolkning kommer til å være så fornøyd, at jeg her og nå spår framgang for alle tre partiene ved neste valg. De borgerliges privatiseringsidioti trur jeg de fleste har fått nok av. Hva godt har det ført med seg? Hva godt har det ført med seg? Smørbukk har vel ikke hatt noen last? 0 Siter
musikeren Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Skrevet 21. oktober 2005 he-he...det er nok du som bare må drømme videre til virkeligheten inntar deg. Hva godt har den forrige regjering ført med seg? Vel - nordmenn flest, samt små og mellomstore bedrifter har aldri hatt det bedre. Men det er kanskje bagateller...? :-) På tross av, lille venn. Og ikke på grunn av:-) Men hvorfor har du så mye imot et samfunn der samhold og solidaritet er det viktigste? Det vil jeg aldri helt skjønne. 0 Siter
musikeren Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Skrevet 21. oktober 2005 Jeg er glad for regjeringen vi har nå og håper det forblir slike i mange, mange år framover. Men jeg synes ikke det er greit å kaste bløtkake på noen, selv Carl I. Hagen. Det er handlingen til noen som har gått tom for ord og de framstiller da seg selv og sin politikk som latterlig. Næh... De gjør ikke det vettu. Har du ikke hørt at noen ganger er handling bedre enn ord?;-) Helt ærlig: Enkelte fortjener ikke den respekt at jeg går inn i en seriøs diskusjon med dem. Jeg velger mine slag, og jeg velger mine metoder;-) 0 Siter
musikeren Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Skrevet 21. oktober 2005 Du det er ikke legitimt å kaste bløtkake, et glass øl, stein eller noe annet på noen som helst for på den måten å utrykke sin mening. Det er forbudt, og man får bot for det. Mener du boten skulle vært mindre eller større etter hva meningene til den som blir kastet på er, eller navnet på vedkommende? Det er da likhet for loven hevdes det. Dumhet kan man ikke alltid gardere seg mot, men heldigvis finnes det straff for også dumme handlinger. Nei, likhet for loven må det være. Det mener jeg også. Samtidig tenker jeg at noen bøter kan betales med glede:-) Og det er forskjell på å kaste en stein, og å kaste bløtkake altså. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.