Gå til innhold

Noen som har hatt kikhoste i familien?

Anbefalte innlegg

Gjest Mariamamma

Hadde tidligere et innlegg om frustrasjon i forh til leger osv.

Vel, mannen min og datteren vår har slitt med kikhoste i flere uker. Jenta vår har vært hjemme fra barnehagen i 4 uker. I dag skulle hun få gå en liten tur (er ikke smittebærende lenger). Etter 1 times tid ringte barnehagen og sa hun hadde kastet opp. Dette har skjedd noen ganger før, men er en stund siden nå.

Hvor lang tid skal dette ta? Noen med erfaring som husker forløpet og evnt. ettervirkninger? Hun har ikke feber, men har nå sovnet på sofa'n,stakkar.

Ble jo livredd det skulle være omgangssyke, for nå orker vi ikke mer sykdom. Men vi har ikke vært sammen med syke folk i det siste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209035-noen-som-har-hatt-kikhoste-i-familien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mariamamma

Joda vi har hatt kikhoste i familien, den varte for oss i flere måneder.

Så hvis barnehagen er informert om at hun hoster til hun spyr pga hosten, at det ikke er omgangssyke, kanskje de ikke hadde ringt deg da ?

Hei og takk for svar.

Vi informerte om at det har skjedd, men ba de ringe hvis hun skulle bli dårlig. Jobber selv i barnehage og vet hvor slitsomt det er for både barn og personale når barna er syke. Hun sover fortsatt og er tydelig ikke i form. Hva gjorde dere, da? Vi har holdt henne hjemme lenger enn vi sikkert "måtte", pga hosten ble sterkere når hun var aktiv.

Nå er jeg hjemme med ryggprolapser og mannen min på medisinsk attføring, så det er ikke problem å ha henne hjemme. Men prøver bare å se litt tid i perspektiv her. Måneder sa du. Ja ja. Mannen min er på 3.mnd nå, så.........

Hei og takk for svar.

Vi informerte om at det har skjedd, men ba de ringe hvis hun skulle bli dårlig. Jobber selv i barnehage og vet hvor slitsomt det er for både barn og personale når barna er syke. Hun sover fortsatt og er tydelig ikke i form. Hva gjorde dere, da? Vi har holdt henne hjemme lenger enn vi sikkert "måtte", pga hosten ble sterkere når hun var aktiv.

Nå er jeg hjemme med ryggprolapser og mannen min på medisinsk attføring, så det er ikke problem å ha henne hjemme. Men prøver bare å se litt tid i perspektiv her. Måneder sa du. Ja ja. Mannen min er på 3.mnd nå, så.........

Hei hei.

Hos oss startet det på høsten, og hun hostet frem til våren. Det var ikke alltid hun spydde når hun hostet.

Første året hun hadde det sa legen at det "bare" var et hostevirus, tok ingen prøver el.l., så vi brukte vanlig hostesaft.

Da hun året etterpå også hadde det, dro vi til legen igjen etter noen uker med hosting og spying, han tok da blodprøver av henne, fant ut at hun hadde kikhoste som var på retur. Derfor fikk vi ikke noen medisiner av han. Jeg sa at vi hadde brukt hostedempende medisisner, det skulle vi visst ikke ha brukt, for hun måtte hoste godt for å få opp slimet. Jeg lærte da at det er ikke hvilken som helst hostemedisin en skal bruke når barna hoster. Selv om kikkhosten var på retur, så hostet hun lenge etter legebesøket.

Han regnet med at det var kikhoste hun hadde hatt året før. Hvis hun får det tilbake i år, skulle vi komme med en gang hun begynte. "Bank i bordet" hun har ikke begynte å hoste enda :-).

Pga at vi begge jobber måtte hun i barnehagen selv med hosten. Eneste løsning for oss, dessverre.

Gjest Mariamamma

Hei hei.

Hos oss startet det på høsten, og hun hostet frem til våren. Det var ikke alltid hun spydde når hun hostet.

Første året hun hadde det sa legen at det "bare" var et hostevirus, tok ingen prøver el.l., så vi brukte vanlig hostesaft.

Da hun året etterpå også hadde det, dro vi til legen igjen etter noen uker med hosting og spying, han tok da blodprøver av henne, fant ut at hun hadde kikhoste som var på retur. Derfor fikk vi ikke noen medisiner av han. Jeg sa at vi hadde brukt hostedempende medisisner, det skulle vi visst ikke ha brukt, for hun måtte hoste godt for å få opp slimet. Jeg lærte da at det er ikke hvilken som helst hostemedisin en skal bruke når barna hoster. Selv om kikkhosten var på retur, så hostet hun lenge etter legebesøket.

Han regnet med at det var kikhoste hun hadde hatt året før. Hvis hun får det tilbake i år, skulle vi komme med en gang hun begynte. "Bank i bordet" hun har ikke begynte å hoste enda :-).

Pga at vi begge jobber måtte hun i barnehagen selv med hosten. Eneste løsning for oss, dessverre.

Ja da håper jeg virkelig dere har fått dosa deres. Snakket akurat med barnehagen og de sa hadde vi vært på jobb hadde de ventet og sett det an. men vi er jo hjemme og bor rett ved. Vi ble enige om at hun evnt kan komme på småbesøk hvis det skjer rolige førjulsaktiviteter. Vel, det var min avgjørelse.

Jaja. Håper dere får en frisk jul og takk for svar!

Ja da håper jeg virkelig dere har fått dosa deres. Snakket akurat med barnehagen og de sa hadde vi vært på jobb hadde de ventet og sett det an. men vi er jo hjemme og bor rett ved. Vi ble enige om at hun evnt kan komme på småbesøk hvis det skjer rolige førjulsaktiviteter. Vel, det var min avgjørelse.

Jaja. Håper dere får en frisk jul og takk for svar!

Lykke til.

Får håpe at det går over snart, at dere får en frisk jul :-).

Annonse

Gjest betasuppe

Min datter på 1 år hadde kikhoste i 4 måneder. Satt veldig lenge igjen. Hun kastet opp litt på slutten, men svært lite.

Barnelegen sa at kikhoste i noen tilfeller avsluttes med lungebetennelse, men da merker man tydelig at barnet er sykt.

Pappa'n hennes startet med kikhoste samtidig med barnet vårt, og han er nå, 5 mnd senere, fortsatt ikke helt frisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...