Gå til innhold

Hvordan takle din kjæres gamle forhold?

Anbefalte innlegg

Har pådratt meg et "tankeproblem" som jeg lurer på om andre har gode råd for å kurere.

Er samboer og forelder med en flott kvinne. Vi er begge i midten av 30-årene og har begge et tidligere ekteskap bak oss. Vært sammen i drøye 4 år nå.

At voksne mennesker har hatt forhold og tidligere partnere er jo en selvfølge, selv har jeg alltid vært "snill gutt" og har kun 2 fysiske forhold "under vesten". Etterhvert har det vel kommet frem gjennom disse årene at min kjære ihvertfall hadde 5 fysiske forhold innen hun fylte 18 år. Dette var på 80-tallet, jfr. alder, og med min begrensede livserfaring fra den tiden vet jeg ikke om dette var normalt eller ikke i "sentrale strøk". (Etter dette var hun hhv. gift, skilt og med en kortsiktig elsker).

Dette har ikke plaget meg tidligere, men av en eller annen grunn har det begynt å kverne mer og mer i toppetasjen.

Jada, jeg VET at det er meg hun vil være med nå. Jeg VET at dette er minst 20 år siden, så hvorfor skulle det bry meg katta nå? Men allikevel... hjernens irrganger er merkverdige...

Regner med at det er nok andre sjeler som har hatt samme tanker; - hvorfor i he#¤% var h*n sammen med DEN og DEN? Hva var det de så i hverandre? Var det noe jeg mangler kanskje? Kan jeg regne med å bli tilsvarende skiftet ut en gang? Osv...

Noen tanker til hvordan få hodet av dette sporet?

Det er jo gammel historie som ikke kan endres uansett...

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det går an å utvikle en paranoid personlighetsfortyrrelse hvis man ikke har det fra før. Men bruk alt du har av viljestyrke til å avvise tankene når de kommer. Hvis du vil bevare kjærligheten - din og hennes. Hun kan vrake deg som hun har vraket andre hvis du maler i stykker kjærligheten med negative tanker om hennes fortid.

Men kan det være andre årsaker til at tankene dine kommer? Kan tankene om hennes ”utsvevende” (i ditt hode) liv være stedfortredere for vonde hendelser i ditt liv? Prøv et tankeeksperiment rundt det.

Hvis du ikke finner noen sammenhenger der, må du arbeide hardt og systematisk for å se henne du i dag elsker, et menneske som har utviklet seg til den hun er nå. Hennes fortid må nødvendigvis inneholde andre mennesker og relasjoner. Hvorav de seksuelle kan ha langt mindre betydning enn andre opplevelser av kjærlighet eller svik.

Med beste hilsen og lykke til

fuji1365380447

Det er jo vondt å ha slike tanker, og de er jo der selv om du vet at det egentlig er tull.

Jeg kan jo fortelle det hvordan jeg tenker om dette. Jeg er en jente på 32 år, som nå er sammen med mannen i mitt liv.

Men før jeg møtte ham, så hadde jeg ganske mange sex-partnere (over 30). For meg så er dette noe som helt og fult hører til fortiden!

Jeg var (og er) en svært seksuell person, og når jeg var single, så hadde jeg flere elskere og ONS. Men jeg går jo ikke runt å tenker på dem nå.

Det handlet mer om et øyeblikks begjær, og muligheten og friheten til å handle etter kåtheten. Men jeg er jo fult i stand til å kontrollere meg, og ville aldri være utro mot kjæresten min nå.

Jeg tror du kan være helt sikker på at din kjære ikke sitter å mimrer om gamle elskere. Det tror jeg nesten ingen gjør.

Dette handler vel kanskje mer om at du føler at dine erfaringer ikke strekker til? Eller at du tror at fordi du kan ha tanker om hvordan det vil være å ha sex med andre, så tenker hun det samme?

Det kan væer at jeg tar feil her..

Meg om min samboere har en stilltiende avtale at vi ikke spør og graver i hverandres fortid. han vet at jeg har vært ganske seksuelt aktiv, men han vet ingen detaljer om hvem eller hvor mange. Den type kunnskap om sin elskede skaper bare vonde tanker.

Det er jo vondt å ha slike tanker, og de er jo der selv om du vet at det egentlig er tull.

Jeg kan jo fortelle det hvordan jeg tenker om dette. Jeg er en jente på 32 år, som nå er sammen med mannen i mitt liv.

Men før jeg møtte ham, så hadde jeg ganske mange sex-partnere (over 30). For meg så er dette noe som helt og fult hører til fortiden!

Jeg var (og er) en svært seksuell person, og når jeg var single, så hadde jeg flere elskere og ONS. Men jeg går jo ikke runt å tenker på dem nå.

Det handlet mer om et øyeblikks begjær, og muligheten og friheten til å handle etter kåtheten. Men jeg er jo fult i stand til å kontrollere meg, og ville aldri være utro mot kjæresten min nå.

Jeg tror du kan være helt sikker på at din kjære ikke sitter å mimrer om gamle elskere. Det tror jeg nesten ingen gjør.

Dette handler vel kanskje mer om at du føler at dine erfaringer ikke strekker til? Eller at du tror at fordi du kan ha tanker om hvordan det vil være å ha sex med andre, så tenker hun det samme?

Det kan væer at jeg tar feil her..

Meg om min samboere har en stilltiende avtale at vi ikke spør og graver i hverandres fortid. han vet at jeg har vært ganske seksuelt aktiv, men han vet ingen detaljer om hvem eller hvor mange. Den type kunnskap om sin elskede skaper bare vonde tanker.

Takk for godt svar :)

Interessant at dere klarer å holde en avtale om å la fortiden være fortid. Det burde jo man ideelt sett alltid gjøre. Men iblant blir det sånn at det man ikke vet, det spekulerer og funderer man på - og ofte blir antakelsene man gjør seg ganske feilaktige.

Utfra min egen naive ungdomstid, synes jeg at 5 seksualpartnere i årene fra 15-18 er ganske mye. Selv var jeg vel omtrent ukysset frem til 18 :) Det er nok vel mye i _andre_ retningen igjen - men men...

Men det blir jo helt håpløst å holde dette mot henne nå, 20 år etter. Jeg _tror_ hun er en annen jente nå enn den gang (den gang kjente jeg henne ikke) - og at disse rundene stort sett var ungdommelig forelskelse som kanskje ble tatt vel langt ut hver gang (mine ble _ikke_ det :), gjerne påvirket av oppvekstmiljø (hun fra by/tettsted, jeg fra "landet"). Håper ihvertfall det, og at det ikke er et tilbakevendende personlighetstrekk som kun har fått litt større svingninger med årene.

• 3 måneder senere...

Det som skjedde før hun var 18 år har veldig liten relevans for hvem hun er i dag, hvis hun er godt over 30.

Mange unge mennesker prøver ut ting, og har noen kortvarige seksuelle forhold. Om man har tilfeldig sex som tenåring, behøver ikke det å bety at man vil falle tilbake til det mønsteret som 40-åring. Jeg vil tro at dette er en periode hun for lengst har lagt bak seg, og ikke lenger tenker på overhodet.

Jeg går ihvertfall ikke rundt å tenker på de jeg hadde sex med for 10 år siden. Dermed er det neppe noen grunn til at du skal tenke på det heller.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...