Gå til innhold

Ungene alene med raketter

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg nyttårsaften og jenta vår gruer seg til det braker løs; hun er nemlig livredd raketter. Som liten, hvis hun våknet, hadde hun på hørselvern og vi sto inne og så på (hadde fantastisk utsikt). Den gang gikk det bra. Nå har vi flyttet til et borettslag og nyttårsaften ifjor var et mareritt. Unger i nabolaget sendte opp raketter fra lille nyttåraften til 1.nyttårsdag - alene. Foreldrene var ikke å se og rakketter med 18 årsgrense ble sendt opp av unger fra ned i 3-årsalderen der eldste var maks 11 år.Det var helt jævlig. Èn ting er å ha et livredd barn selv, en annen ting er brannfare, men hva hvis disse ungene skader seg? Eller hverandre? Fatter ikke hva slags foreldre som sender ut ungene med sånne raketter - og vi snakker voksen-raketter her! Vi ringte på hos foreldrene men ingen svarte. Raketter fløy rundt husveggene her, og de kastet rakketter etter hverandre. Vi sa ifra flere ganger, men de gadd ikke høre. Mannen min gikk ut men da stakk de av.Det ble så ille at vi ringte politiet uten resultat.

Nå gruer datteren vår seg til rakettene og jeg gruer meg jeg også. Nyttårsaften endte med gjentrukne gardiner og musikk på full guffe. Tragisk å skulle måtte ringe politiet, men familien har visst problemer og ikke snakker foreldrene norsk heller så det er ikke lett å kommunisere. Hm.

har tatt det opp med styret i borettslaget og det viser seg at disse ungene har forårsaket brann på en veranda her pga raketter. Men styret gjør ingen ting bortsett fra å sende ut "varsel" på norsk, hvilket foreldrene ikke kan lese.

Så hva gjør man da hvis de fortsetter i år? Jeg kommer til å ringe politiet igjen jeg. Men det er jo tragisk hvis det er det som må til for å få foreldrene til å åpne øynene. De skal hvertfall ikke få ødelegge nyttårsaften i år også. Kanskje enklest å bare ta rakettene fra ungene men det blir jo også feil. Er jo livredd for at barna skal skade seg også. Tragisk hvis et barn må miste en hånd el før de forstår hvor farlig det er.

Hva hadde dere gjordt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211971-ungene-alene-med-raketter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det meg ville jeg ringt nærmeste brannstasjon i god tid før nyttårsaften og rett og slett be om råd.

Brannfolkene er veldig hyggelige til å svare på slikt. De vet om brannfaren og hvor du skal henvende deg videre. Når naboene ikke skjønner norsk, må noen ta på seg å avverge brannfare i området, og jeg syns ikke dere skal ha ansvar for det/ta den byrden på dere.

Om ikke du får tak i en grei brannmann pr. telefon (altså i god tid, i morgen med andre ord) - så ville jeg ringt politiet igjen, stadig på forhånd, og be om råd.

Dette er jo ingen privat greie, den gjelder hele nabolaget.

Gjest Mariamamma

Var det meg ville jeg ringt nærmeste brannstasjon i god tid før nyttårsaften og rett og slett be om råd.

Brannfolkene er veldig hyggelige til å svare på slikt. De vet om brannfaren og hvor du skal henvende deg videre. Når naboene ikke skjønner norsk, må noen ta på seg å avverge brannfare i området, og jeg syns ikke dere skal ha ansvar for det/ta den byrden på dere.

Om ikke du får tak i en grei brannmann pr. telefon (altså i god tid, i morgen med andre ord) - så ville jeg ringt politiet igjen, stadig på forhånd, og be om råd.

Dette er jo ingen privat greie, den gjelder hele nabolaget.

God idè. Det skal jeg gjøre. Vanligvis går det vektere rundt her, men så dem ikke på nyttårsaften. Problemet med politiet ifjor var å komme til "rett" sted. Ringte 112 og ble satt over hit og dit men fikk ikke svar. Håpløst. Nå er det en lokal politistasjon her, men de har kun oppe på dagtid på hverdager. Ringer dem i morgen jeg og også brannvesenet. Takk for tipset!

Barn har ikke en gang lov til å bruke stjerneskudd alene. Forstår godt din bekymring.

Hva med forbyggende virksomhet. Kunne du få noen fra politiet eller brannvakta til å troppe opp med tolk hos den aktuelle familien?

I forhold til dattera di kunne du kanskje tre på henne hørselvern og prøve å få henne til å se at raketter faktisk er ganske fine å se på. Kanskje hun blir mindre redd av det. Det går en grense mellom å ta så hensyn til barns frykt at man rett og slett nører opp om den og å hive dem så rett uti at de blir enda reddere. Et sted imellom finnes noe konstruktivt.

Godt nyttår og god nyttårsaften!

mvh

Gjest Mariamamma

Barn har ikke en gang lov til å bruke stjerneskudd alene. Forstår godt din bekymring.

Hva med forbyggende virksomhet. Kunne du få noen fra politiet eller brannvakta til å troppe opp med tolk hos den aktuelle familien?

I forhold til dattera di kunne du kanskje tre på henne hørselvern og prøve å få henne til å se at raketter faktisk er ganske fine å se på. Kanskje hun blir mindre redd av det. Det går en grense mellom å ta så hensyn til barns frykt at man rett og slett nører opp om den og å hive dem så rett uti at de blir enda reddere. Et sted imellom finnes noe konstruktivt.

Godt nyttår og god nyttårsaften!

mvh

Ja kanskje det er en idè.

Hørselvern hjalp ikke ifjor da ungene sto rett utenfor her og skøyt ialle retninger. Tidligere har hun hatt hørselvern og hvertfall kunnet se på, men ifjor var rakettene så tett innpå at hun var livredd de skulle komme inn vinduet. Det eneste rommet hun klarte å være på ifjor var på badet, så da trakk vi for gardinene i stua.....

Men takk for tips. Jeg skal ta noen telefoner i morgen!

God nyttårsaften!

Annonse

Ja kanskje det er en idè.

Hørselvern hjalp ikke ifjor da ungene sto rett utenfor her og skøyt ialle retninger. Tidligere har hun hatt hørselvern og hvertfall kunnet se på, men ifjor var rakettene så tett innpå at hun var livredd de skulle komme inn vinduet. Det eneste rommet hun klarte å være på ifjor var på badet, så da trakk vi for gardinene i stua.....

Men takk for tips. Jeg skal ta noen telefoner i morgen!

God nyttårsaften!

Håper inderlig du får en slutt på dette.

Hvem som helst kan bli redd av vettløse unger ute av kontroll med fyrverkeri.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...