Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 37 som er i et forhold der jeg sliter med å stole på min samboer. Grunnen er den at jeg ved flere anledninger har tatt hun i løgn. Det hun har prøvd å lyge om er egentlig alt mulig, jobb, økonomi, foreldre, andre menn og diverse. Hver gang hun blir avslørt så blir det selvfølgelig litt bråk og hun kaller meg dum,idiot og at jeg må slutte å være mistroisk.

Jeg blir jo fortvilt hver gang det her skjer for jeg er jo veldig glad i jenta for hun har jo mange andre gode sider. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg kan jo ikke si at jeg stoler så mye på henne. Alt det her plager meg veldig det går utover psyken min, jeg begynner å miste trua på meg og alle.

De ganger jeg tar opp problemene mine så sier hun bare at det ikke er så alvorlige ting hun lyger om.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214554-usikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Løgn er ikke positivt i et parforhold. I utroskap er løgnen det verste. Og det er jo nettopp fordi tillitsforholdet, som er det grunnleggende i våre samliv, blir truet når lyving blir en måte man forholder seg til hverandre på.

Men det er forskjell på hva man lyver om, partneren din har rett i det. Jeg har møtt mange partnere som rett og slett tyr til små løgner for å få fred fra partneren, som gnåler og maser om den minste detalj.

Jeg tenker på mennesker som er er pedanter og som nesten leter etter feil særlig hos sin partner, eller på de som må ha full kontroll på sin partner. Kjenner du deg igjen i noe av dette?

Men det betyr ikke at det full fart frem og bare lyve mer. Lyving er ugress og må vekk i samliv. Antakelig har partneren din kommet inn i en uvane med å smålyve for å slippe unna å stå til ansvar for hva hun sier og gjør og ikke gjør. Det skaper dårlig inntrykk og hun bør få vite at det skader henne selv og respekten for henne.

Ta saken opp på en rolig måte, ikke angrip, men si hvordan dette virker på deg. Og at du kanskje er en pådriver selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214554-usikker/#findComment-1574019
Del på andre sider

Gjest for@virra

Som jeg kjenner meg igjen!

Mannen min var er lystløgner før,-føler nå at han har kommet ganske langt på vei ut av denne uvanen...

Men jeg måtte sette han til veggs hver gang han løy.

Måtte gang på gang si at det gjorde til at jeg aldri kunne

stole på han.

Måtte gang på gang påpeke at det var verre med løgnen enn sannheten,-uansett hva sannheten var.

Han løy om absolutt alt,-bare for at han selv skulle tape ansikt.

Syns du må få det virkelig fram...og jeg tror du må jobbe ganske lenge med å få vekk denne uvanen.

Men det er vondt og utrivelig å bo sammen med noen som lyver hele tida.

Lykke til,-ta godt vare på deg selv!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214554-usikker/#findComment-1574480
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...