Gå til innhold

Bitch eller ikke? Når vi snakker om å "få lov" til å dra noe sted

Anbefalte innlegg

Gjest stuepurka

Har lest litt i trådene om å dra til danmark og til syden, og lurer da på om hva dere - o'dolere mener om det som nå har skjedd i mitt forhold.

(Har nå lest gjennom og ser at det ble helvetes langt, men dere har vel like lite å gjøre som meg uansett, så det får bare gå)

Jeg har en samboer som er veldig glad i å dra på byen. Så lenge vi har vært sammen har vi hatt perioder hvor vi har dratt mye sammen på byen, noen perioder har han vært mye ute eller bare jeg, mens vi igjen andre ganger har vært mye hjemme sammen.

For et par år siden begynte vi å planlegge familieforøkelse, og jeg sa at jeg ikke visste om jeg hadde lyst på barn sammen med en som var på fylla hver helg. Nei, det hadde han full forståelse for og sa noe sånt som at "det kommer selvsagt til å forandre seg når vi får baby".

Så gikk tida, vi pula, festa og levde glade dager som nysammenflytta samboere, og til slutt ble jeg gravid. Ja, slutt på alkoholen for min del, men jeg var ofte med på vorspiel og dro hjem etter å ha kjørt de andre på byen. Til slutt gadd jeg ikke det lenger, så jeg ble sittende hjemme når han var ute.

De periodene vi var mye ute sammen var det alltid med hans kamerater, og de jeg av og til festet med alene har nå flyttet utenbys eller utenlands.

Så nå sitter vi her da. Barn på ett år. Han har vært ute på byen kanskje 30 ganger i løpet av dette året, jeg har vært ute 3. Helt naturlig det. Jeg får høre av både mine og hans venner at jeg er for "snill" som "lar" han dra ut på byen, men jeg vil virkelig ikke bestemme over han, han er et voksent menneske med egen vilje og tar sine egne valg.

Men nå begynner det å plage meg litt at han alltid skal dra den helt ut når han først skal på byen. "Et par øl" betyr 10 øl, bytur, kebab og nachspiel, i motsetning til andre som faktisk klarer å drikke 3 øl og komme hjem før stengetid.

Han sier at han må ha kontakt med vennene sine. Ja, det skjønner jeg, jeg har også behov for kontakt med venner. Men det må vel gå an å dra på besøk til hverandre eller gjøre noe uten at øllen er involvert?

En gang i høst ble han så hinsides at han ikke turte å løfte babyen hele den neste dagen, og kunne ikke stå opp "hans" dag engang, enda det var over et døgn siden alkoholinntak. Da sa han at han hadde "skjønt det" og sa at han kanskje skulle bare dra ut hver tredje helg. Men så gikk det ikke så lang tid før det var nede i annenhver helg igjen, pga jobbsituasjonen til kameratene.

Nå er situasjonen sånn at vi skal kjøpe et hus ganske snart som det behøves endel oppussing i. Så sier jeg følgende... "Dersom du nå drar på fylla oftere enn en gang i måneden flytter jeg til mamma og kommer ikke til å kjøpe hus med deg. Barnet trenger en ansvarlig pappa, det er dumt å sløse bort så mye penger, jeg syns det er kjipt å sitte hjemme alene såpass mye når jeg vet at jeg absolutt ikke har mulighet til å gjøre det samme."

Han syns at jeg er fryktelig ondskapsfull, og jeg veksler mellom å være enig og å mene at jeg er fornuftig og har rett.

Hvis han _trenger_ å leve som en ungkar og singel fyr som bare må på fylla støtt og stadig, så kan han gjerne gjøre det for meg, men da får han bli singel også.

Jeg var egentlig mest overbevist om at jeg var fornuftig, men så datt jeg altså over disse trådene med danmarkstur og sydenferie og sånn.

For all del, en real guttetur i ny og ne og fest og fylletur, det er helt ok for meg. Men kanskje ikke annenhver helg.

Også tror jeg at jeg skal slenge på meg et anonymt nick for anledningen.

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trissie

11

• Ugga Bugga

7

• Hawkwind

6

• Babette

4

Gjest Persille

Jeg hadde flyttet til mamma for lengst under de forholdene!

Kall meg streng eller bitch eller hva som helst - det må være balanse i forholdet.

Skal han ut alene en helg, så må du kunne gå ut alene en helg (spiller ingen rolle hvor/hvorfor). Med 30 helger på ham, og 30 helger på deg - så overstiger dere ett år, og treffes aldri.

Da kan dere likesågodt bo hver for dere mener jeg...

Jeg hadde samme problemet med eksen, han trente hver dag mange timer - og jeg ble sittende hjemme alene...

Jeg synes ikke du er slem, du sier jo at han kan få leve som han vil, men da blir det ikke med deg/dere :)

fuji1365380447

Du har allerede latt det gå alt for langt - han blir jo ikke stilt til ansvar!

Her må du sette ned foten, og kreve å se forbedring over minst et halvt år før du bygger hus eller noe sånt med ham.

Han er totalt uansvarlig og har ingen forståelse for hva det vil si å være far eller samboer.

Sett ned foten, jente!

Dette har ingenting med de andre trådene å gjøre. Du er slettes ikke bitchy, du er på grensen til dum-snill.

Selvfølgelig skal ikke du diktere hans liv, men du kan fint diktere ditt eget. Og dere var to om å lage et barn, da får begge to ta tak i småbarnsperioden.

Det er også viktig at slike venneturer og drikking ikke tar for mye tid vekk fra parforholdet. Og når du sitter alene annenhver helg, så gjør det faktisk det.

Bra initiativ ang. å nekte å kjøpe hus før han prioriterer livet sitt litt bedre. Hold fast på det.

Annonse

Gjest stuepurka

Dette hadde ikke jeg orket. Slik festing når man har familie hører ikke hjemme noe sted. Han er svært uansvarlig.

Kan han ha et alkoholproblem?

Det tror jeg ikke. Han hadde ingen problemer med å ikke drikke i 7-8 uker i tida før og etter fødsel, og det har også vært en periode med 4-5 ukers opphold. Eller jo jeg har jo faktisk sagt til han at han har et problem i og med at han ikke klarer å bare la det bli med 3 øl uten å ta den helt ut.

Dere er jo faktisk MER enig med meg enn jeg er selv. Det var litt rart syns jeg. For det har jo faktisk ikke vært noe problem mer enn et par enkelte ganger.

Det tror jeg ikke. Han hadde ingen problemer med å ikke drikke i 7-8 uker i tida før og etter fødsel, og det har også vært en periode med 4-5 ukers opphold. Eller jo jeg har jo faktisk sagt til han at han har et problem i og med at han ikke klarer å bare la det bli med 3 øl uten å ta den helt ut.

Dere er jo faktisk MER enig med meg enn jeg er selv. Det var litt rart syns jeg. For det har jo faktisk ikke vært noe problem mer enn et par enkelte ganger.

Noe av det du skriver kan tyde på at han har et problem. Han drikker jo ganske mye, altså i kvantum i tillegg klarer han ikke å stoppe når han først drikker.

Du vet sikkert sånn ca hvor mye han drikker på en måned og kjør dette gjennom en test, så vil du få en antydning.

I tillegg er ikke akkurat dette så ansvarlig økonomisk heller.

Gjest Tulleru

Herreherre Jeremias, mannen din er ingenting å samle på.

30 helger med full pakke, seriøst?

Ingen vanlig familiefar har råd til det.

Jeg vil kalle han en halvalkolisert egoist.

Finn deg en som er verdt deg!

Dette handler jo om noe helt annet enn en danmarkstur med venner en sjelden gang.

Det høres ut som at han drikker veldig mye, tar lite ansvar og at han ikke er villig til å endre livsstilen selv om han nå er blitt pappa. Kan godt hende at han har et alkoholproblem han ikke kommer seg ut av på egenhånd? Skjønner godt at du er skuffet og lei. Dere må helt klart snakke sammen om dette her!

Finnes det et familievernkontor dere kan oppsøke og få hjelp til å snakke sammen på en konstruktiv måte?

Jeg hadde aldri i verden kjøpt hus med en sånn fyr!!! Han hadde blitt satt i ett års karantene før huskjøp hadde jeg vært deg.

Uansvarlig og umoden er han. Jeg synes også det er helt i orden med gutteturer / jenteturer, men å gå på fylla 30 helger i året (det er 52 helger på ett år!) hører ikke hjemme noe sted, ikke når man er småbarnspappa og familiefar!

Annonse

Hmf - jeg vil vel påstå at det å kalle gubben din for en mann er en overdrivelse.

En overvokst guttunge er nok en mer korrekt beskrivelse.

Uansett hvilke gode kvaliteter gubben har - måten han prioriterer helgene på er uhørt.

Både for deg og for barnet.

Ville foreslått en helg i måneden hvor han kunne fortsette med å tenke på seg, seg selv og sitt eget - at du får tilsvarende - og at de to resterende benyttes -sammen- som familie.

Om den forvokste guttungen er kapabel til å ta seg av ungen sin en helg i måneden da...

Forøvrig - jeg er mann selv.

Gjest stuepurka

Hmf - jeg vil vel påstå at det å kalle gubben din for en mann er en overdrivelse.

En overvokst guttunge er nok en mer korrekt beskrivelse.

Uansett hvilke gode kvaliteter gubben har - måten han prioriterer helgene på er uhørt.

Både for deg og for barnet.

Ville foreslått en helg i måneden hvor han kunne fortsette med å tenke på seg, seg selv og sitt eget - at du får tilsvarende - og at de to resterende benyttes -sammen- som familie.

Om den forvokste guttungen er kapabel til å ta seg av ungen sin en helg i måneden da...

Forøvrig - jeg er mann selv.

Nå er det jo ikke sånn at alle helgene har blitt ødelagt av at han har dratt ut. For min del ser jeg han bare 3 timer mindre enn om han ikke drar ut, for jeg legger meg tidlig og han står opp til lik tid som om han ikke hadde vært ute og det er hans tur til å sove.

Gjest stuepurka

Jeg synes rett og slett det høres ut som om han fikk barn før han var blitt voksen nok til å ha det.

Ja, det kan nok hende. Men på den andre siden så er han veldig ansvarsfull pappa til vanlig, og når han drar ut så får han ikke mindre tid med barnet (bortsett fra en gang hvor det tok litt av).

Gjest stuepurka

Jeg hadde flyttet til mamma for lengst under de forholdene!

Kall meg streng eller bitch eller hva som helst - det må være balanse i forholdet.

Skal han ut alene en helg, så må du kunne gå ut alene en helg (spiller ingen rolle hvor/hvorfor). Med 30 helger på ham, og 30 helger på deg - så overstiger dere ett år, og treffes aldri.

Da kan dere likesågodt bo hver for dere mener jeg...

Jeg hadde samme problemet med eksen, han trente hver dag mange timer - og jeg ble sittende hjemme alene...

Jeg synes ikke du er slem, du sier jo at han kan få leve som han vil, men da blir det ikke med deg/dere :)

"Med 30 helger på ham, og 30 helger på deg - så overstiger dere ett år, og treffes aldri."

Uka har jo mange flere dager enn lørdagskvelden da. ;)

Gjest Elextra

Jeg er av den "liberale" typen som mener det må være greit at man tar en tur på byen med venner/venninner i blant, men dog - det finnes grenser, og det bør være likevekt mellom partene. Samboeren din virker veldig umoden og ansvarsløs, om han ikke viser tegn til bedring må du sette hardt mot hardt.

For å gjøre det mer fristende med alternativer, kunne dere kanskje forsøke å finne på noe hyggelig hjemme, eller skaffe barnevakt i blant? Ikke nødvendigvis for å gå på byen sammen, men de fleste par har behov for å finne på noe sammen utenfor husets fire vegger, det være seg en hobby eller kino/restaurant.

Alkoholiker er et sterkt ord, men kan man ikke stoppe når man først drikker, har man faktisk et alkoholproblem. Det må jo gå utover økonomien deres også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...