Gå til innhold

Kinesiske barn og uttale

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen en kinamamma

Jeg har en 3-åring som sier h istedenfor s (feks "hånn" istedenfor "sånn"). Kan oppstå en del morsomme situasjoner, feks når hun snakker om at hun vil leke med "hore-barna" istedenfor "de store barna"...

I tillegg klarer hun selvsagt ikke R enda, men det er jo vanlig for små barn.

Vi tar dette med stor ro, det kommer jo med tiden. Vi har begynt å øve litt lyder med henne, men bare så lenge hun tar det som en lek.

Men jeg tenkte det kunne vært interessant å vite om det er visse lyder som er vanligere for kinesiske barn å streve med, enn andre lyder? De har jo en annen lyd/språkbakgrunn. Noen som vet noe om dette? Hvilke lyder har ditt Kina-barn (eventuelt) strevd med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214785-kinesiske-barn-og-uttale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chinamom

Var ditt barn stort når hun kom hit?

Min har aldri hatt uttale problemer av noe slag - lydene kom i "riktig" rekkefølge og hun lå heller i forkant av sitt årskull. Andre i venne/bekjentskapskretsen har heller ikke hatt spesielle problemer. Noen trøbler litt med r, noen bruker lengre tid på s, noen bytter om på konsonanter (buske i stedet for bokse) - men dette er helt vanlig også blant norskfødte barn.

Men det finnes øvelser som kan gjøres for å øve på riktig tale - hvis du evt. er bekymret snakk med en talepedagog og få noen tips!

sommerbarnmamma

Vil bare si at min datter på 3 1/2 fra kina, ruller sånn på r'ene at det blir morsomt (ikke minst for en Bergenser som bare kan drømme om slik rulling). Hun kom til oss som ettåring, men ikke til Norge før hun var to (vi bodde i utlandet da vi fikk henne). Det tok tid før pratingen kom i gang, men særlig etter at hun begynte i barnehagen skjøt språkutviklingen fart. Nå våger jeg å påstå at hun har bedre diksjon enn de fleste av sine jevnaldrende. Så, ut fra min egen begrensede erfaring så ser det ikke ut som det er noen sammenheng mellom at hun er fra kina og språkutviklingen. Men så hadde hun heller ikke begynt å snakke kinesisk da hun kom til oss.

Beste hilsen fra

Begge våre kinajenter har hatt sine "spesialiteter" når det gjelder språk og lyder (de var 18 og 12 mnd ved overtakelsen). De har også vært relativt sene med språkutviklingen. Den ene har feks brukt "h" i stedet for "s" eller "r" i begynnelsen av en del ord. Hun kalte nabojenta Renate for "Hinate". Begge jentene har brukt tid på å få "r" på plass.

Hos den ene løsnet det meste i femårsalderen. Den andre har trengt mer tid. Vi fikk testet henne via PPT da hun var 4, men fagpersonene mente det ville gå seg til. Vi ser også at det skjer gradvis. Det viste seg dessuten at hun hørte dårlig pga tette øreganger og væske i mellomøret. Etter at ørene ble renset hos spesialist og hun fikk behandling hos homeopat, forbedret hørselen seg betraktelig (det meste av væsken på mellomøret forsvant ganske raskt, og ble senere helt borte). Vi merket at språkutviklingen da skjøt fart.

Begge våre kinajenter har hatt sine "spesialiteter" når det gjelder språk og lyder (de var 18 og 12 mnd ved overtakelsen). De har også vært relativt sene med språkutviklingen. Den ene har feks brukt "h" i stedet for "s" eller "r" i begynnelsen av en del ord. Hun kalte nabojenta Renate for "Hinate". Begge jentene har brukt tid på å få "r" på plass.

Hos den ene løsnet det meste i femårsalderen. Den andre har trengt mer tid. Vi fikk testet henne via PPT da hun var 4, men fagpersonene mente det ville gå seg til. Vi ser også at det skjer gradvis. Det viste seg dessuten at hun hørte dårlig pga tette øreganger og væske i mellomøret. Etter at ørene ble renset hos spesialist og hun fikk behandling hos homeopat, forbedret hørselen seg betraktelig (det meste av væsken på mellomøret forsvant ganske raskt, og ble senere helt borte). Vi merket at språkutviklingen da skjøt fart.

Min nevø var fire år å kleiset veldig. Vi hadde tre elghunder som gikk løse å bjeffet fordferdelig på en mann som bonden snakket med. Min nevø kom bort med gummistøvlene på feil ben,, ei chenillebukse uten lommer, men derfor hadde han jo hendene nede i lenningen, Han langet ut et bein, å sa til hundene"Tom dæ te tælvete bott i tauen".... Et minne for livet for dem som så det komiske i hele forestillingen. Han har nå en korekt veltalende framferd. Så ... ikke noe å bekymre seg for...

Annonse

Min nevø var fire år å kleiset veldig. Vi hadde tre elghunder som gikk løse å bjeffet fordferdelig på en mann som bonden snakket med. Min nevø kom bort med gummistøvlene på feil ben,, ei chenillebukse uten lommer, men derfor hadde han jo hendene nede i lenningen, Han langet ut et bein, å sa til hundene"Tom dæ te tælvete bott i tauen".... Et minne for livet for dem som så det komiske i hele forestillingen. Han har nå en korekt veltalende framferd. Så ... ikke noe å bekymre seg for...

Hi-hi, synes jeg ser nevøen din!

Her i huset elsker jentene å høre om alt det rare de sa da de var små (de er jo kjempestore nå må vite, 9 og snart 6).

En av favorittene er hvordan de uttrykte "pusse tenner" da de var to år: storesøster "be-buss" og lillesøster "sutte tænni".

Andre favoritter er lillesøsters "tateliss-e-betoss" (riskake med baconost - favorittmat) og "då vætt!" (gå vekk - beskjed til innpåslitne foreldre), og storesøsters "gakka-ko" (danseskole) og "ba-lomp" (bare promp - når det var falsk luktalarm fra bleia).

Jeg har laget en liste over språkblomstene deres, og vi humrer jevnlig over hva som står der. Anbefales - skikkelig morsomt å ha for ettertiden.

Som 3-åring er det ikke uvanlig å ha problemer med å uttale en del lyder feil. S, r og l er blant dem som ofte er vanskelige. Noen konsonantforbindelser kan også vær ekstra vanskelige.

Dette gjelder for alle barn uansett hvor de kommer fra, biologiske eller ei. Det ordner seg som regel av seg selv etter hvert.

Tror dette er individuelt fremfor å ha noe med kinesisk bakgrunn å gjøre. Jeg har 2 fra Kina. Begge kom ved ca. 1 års alderen og kunne snakke i fulle setninger uten feil ved ca. 2 års alderen. Begge har imponert helesøstrene her med sin språklige utvikling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...