Gå til innhold

Hva er galt med folk som..


Gjest velutdannet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    31

  • Snooopy

    10

  • sheba

    9

  • Hawkwind

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest margretaa

Næh... vi gidder bare ikke stå opp om mårran sjø.

sånn sett er det veldig greit med trygda som tikker inn på konto hver mnd. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn sett er det veldig greit med trygda som tikker inn på konto hver mnd. =)

Hva er galt med folk som gidder å være hjemme å vaske sier nå jeg! Trygda er dem vel unt!!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Noe så enkelt som at folk prioriterer helt forskjellig og har helt forskjellige ting som mål for ambisjone sine?

Jeg tror ikke folk automatisk blir lykkeligere mennesker, eller bedre mennesker eller til og med smartere mennesker av å utdanne seg lenge. Selvom mange av de med lang utdannelse later til å tro dette selv;-)

Å ha gått mange år på skole er IKKE synonymt med å nødvendigvis ha høy inteligens.Eller omvendt. Folk uten utdannelse er ikke nødvendigvis dumme.

Jeg er relativt happy men har ingen særlig god utdannelse. Jeg har en ganske hyggelig jobb.

Jeg kunne sikkert fint tatt mere skole,jeg var jevnt skoleflink (har artium og et par år på høyskole) men jeg har mere lyst til å gjøre andre ting. Dessuten er det mye morsommere å lære seg ting for sin egen del, enn bare å pugge et pensum, sånn for å ha kunnskapen til å briefe med på CV ;-P

Jeg er litt allergisk der altså, jeg kan ha interesse for det det aller meste, lese andres pensumbøker og sånn, men samtidig ha påfallende mye motvilje mot mine egne..;-)

Jeg tror det kommer av at jeg er blitt litt vaksinert ..Hele familien min er noen jævla utdanningsnobber uten at de har lyst til å innrømme det, jeg tror de egentlig tror en gror joggedress og rullings av å slutte utdannelsen etter gymnaset og av å bli frisør eller noe sånt. Denslags skaper litt vegring..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest margretaa

Hva er galt med folk som gidder å være hjemme å vaske sier nå jeg! Trygda er dem vel unt!!! :-D

Jeg vasker nok ikke så mye. Er nok renere i hjemmet til høyt utdannende, men det er vel kanskje vaskehjelpa sin takk? Hjemme hos meg da vi vokste opp hadde vi vaskedame iallfall.

Men slapper av foran tv. Trener og får fit kropp. Sitter på kafe med de andre trygdede venninnene mine (de vasker iallfall ikke, helt hæslig til to av dem). Spiser masse pizza. Sitter på nett. Og fester i helgene på statens regning.

Begynner jeg å studere får jeg jo mindre utbetalt i mnd enn jeg får i trygd nå.

Men når jeg har fått studiekompetanse, som jeg ikke har rett til å få fordi jeg ble syk da jeg var 16 og hanglet meg gjennom videregående i årevis, og nå mangler et par fag i en alder av 23, så har jeg ikke rett til å ta dem. Bare på en spesial skole, men de har ikke fagene jeg mangler.

hahahahahaaaaaaaaaa

Men når jeg har dem, så kanskje jeg begynner å studere. Var skoleflink til tusen, men nå har jeg hanglet gjennom skolen i så mange år og konsentrasjonen min er død, så kanskje jeg bare får meg en butikkjobb istedet. Ser morsomt ut å knote med den kassa...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amerikafareren

Trådstarter definerer lengre ned i tråden at bra utdannelse eksempelvis er 5 år på høyskole.

Og da assossierer jeg rimelig automatisk med akademisk utdannelse.

ok må innrømme at jeg hadde ikke lest tråden da jeg svarte deg. For mitt vedkommende er det aldeles feil å definere bra utdannelse som minst fem år på høyskole. Bra utdannelse er den utdannelsen som gir individet økte muligheter til forståelse og utfoldelse. Det er opptil hver og en å finne ut hvordan en best skaffer seg det utefra egne muligheter. Noen trenger hjelp og råd til å finne det ut og derfor har vi rådgivere i videregående og ungdomsskoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ikke lang utdannelse bare 1 år etter vgs, men jeg har sikker jobb, og en jobb som ansees som bra av alle.

en av kundene mine har ikke annet enn vgs, og han driver sitt eget firma og håver inn 4 mill i lønn hvert år!! Så man kan da lykkes selv om man ikke er velutdannet!

men skjønner ikke helt hvorfor du vil at alle skal være velutdannede.. er det fordi de som ikke er det er fattige stakkars?? eller at de bare får drittjobbene?? eller dumme??

Selv om jeg har 1 år utdanning så er jeg smart. jeg har da 137 i IQ, men skolelei!! Orker ikke konsentrere meg om noe nytt hver dag.. Litt lat kanskje? Eller bare at jeg liker å ha et sosialt liv uten å tenke på alt jeg skulle ha lest, og alle oppgavene jeg skulle gjort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en "bra" utdannelse?

"....................................."

Jeg ser en bra utdannelse som noe man trives med å drive med resten av livet (eller store deler av livet hvertfall)!

Det kan jo enten være siviløkonom eller ingeniør eller elektro på vgs eller kanskje frisør! Så lenge man trives har man en bra utdannelse!

Enig i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser en bra utdannelse som noe man trives med å drive med resten av livet (eller store deler av livet hvertfall)!

Det kan jo enten være siviløkonom eller ingeniør eller elektro på vgs eller kanskje frisør! Så lenge man trives har man en bra utdannelse!

Enig i den?

Ja, jeg er nok enig i det du mener. Men jeg mener det blir feil å bruke ordet "bra" i den sammenhengen, fordi det i utgangspunktet henviser til noe objektivt.

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er nok enig i det du mener. Men jeg mener det blir feil å bruke ordet "bra" i den sammenhengen, fordi det i utgangspunktet henviser til noe objektivt.

"............................................."

Ja, det er jeg enig i.. Men da er hvertfall vi to enige da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

Nei, jeg blander ikke sammen. Jeg påpeker du du skriver støtteinnlegg til deg selv under forskjellige nick. Enkelt og greit.

"............................................."

du kan umulig ha noen særlig utdannelse. Hvis du ser nøye etter så ser du at det er to 2! forskjellige nick her.

Tror bare at du ikke kommer på flere argumenter og heller beskylder trådstarter for å lage støtteinnlegg. Vitner bare om at du er temmelig patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan umulig ha noen særlig utdannelse. Hvis du ser nøye etter så ser du at det er to 2! forskjellige nick her.

Tror bare at du ikke kommer på flere argumenter og heller beskylder trådstarter for å lage støtteinnlegg. Vitner bare om at du er temmelig patetisk.

"du kan umulig ha noen særlig utdannelse. Hvis du ser nøye etter så ser du at det er to 2! forskjellige nick her."

Heh-heh. Beklager, men er du dum? Det var jo nettopp det jeg påpekte - at du skriver støtteinnlegg til deg selv med to foskjellige nick. Altså, de to forskjellige nickene er samme person. Er det virkelig mulig at du ikke skjønner noe så enkelt? I all verden - dette er jo helt fantastisk talentløst :-)

Som jeg sa - du bør kreve pengene tilbake for utdannelsen din.

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert de er så veldig annerledes en gang. Bortsett fra fravær av store studielån.

Kjenner massevis av folk med yrkesfaglig bakgrunn som kan diskutere skjorta av hvem som helst, som er både samfunnsengasjerte og oppegående. Tenk det, dere! :-)

Selvsagt er de anderledes. Men ikke dermed sagt de er "dårligere" - herlighet!!!

Jeg kjenner mange uten utdannelse, og de er kanskje noen av de smarteste jeg kjenner. (Noen av dem da, ikke alle...)

Intelligens har ikke noe med utdanning å gjøre. Men interesser, ambisjoner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok må innrømme at jeg hadde ikke lest tråden da jeg svarte deg. For mitt vedkommende er det aldeles feil å definere bra utdannelse som minst fem år på høyskole. Bra utdannelse er den utdannelsen som gir individet økte muligheter til forståelse og utfoldelse. Det er opptil hver og en å finne ut hvordan en best skaffer seg det utefra egne muligheter. Noen trenger hjelp og råd til å finne det ut og derfor har vi rådgivere i videregående og ungdomsskoler.

For min del handler utdannelse om et verktøy man kan ta i bruk for å skaffe seg valgmuligheter i forhold til hvordan man skal tjene til livets opphold.

Det har lite med personlig utvikling å gjøre som sådan; annet enn at mennesker som er åpne for å motta nye inntrykk tjener mer på å utdanne seg rent personlig enn de som ikke er åpne for nye inntrykk.

Stort sett er vel ovenstående i samme gate som hva du skriver i ditt siste svar til meg.

Forskjellen for min del er at jeg ikke setter likhetstegn mellom utdannelse og forståelse.

Mennesker som ønsker økt forståelse, skaffer seg den forståelsen uavhengig av skoler; uansett nivå.

Skolen gir derimot tilgangen til verktøyet utdannelse; som gjør at man kan få dokumentert at en nøytral part sier at man har en faktisk kunnskap - og dermed gir en større valgmuligheter i yrkeslivet.

Summa summarum: En bra utdannelse er en utdannelse som gir en de valgmuligheter man selv ønsker å ha i forhold til utfoldelse - for å bruke ditt begrep her.

Mens forståelse er noe de som er interessert kan oppnå uten å gå veien om utdannelse - såfremt de selv ønsker denne forståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

"du kan umulig ha noen særlig utdannelse. Hvis du ser nøye etter så ser du at det er to 2! forskjellige nick her."

Heh-heh. Beklager, men er du dum? Det var jo nettopp det jeg påpekte - at du skriver støtteinnlegg til deg selv med to foskjellige nick. Altså, de to forskjellige nickene er samme person. Er det virkelig mulig at du ikke skjønner noe så enkelt? I all verden - dette er jo helt fantastisk talentløst :-)

Som jeg sa - du bør kreve pengene tilbake for utdannelsen din.

"..........................................."

Hvordan kan det være så vanskelig å forstå at to personer kan være enige her, og at de også er to forskjellige personer. Kall disse personene gjerne sneversynte om du vil, men de har altså samme ideologi.

kan lure på hvem som er dum her.

Og hadde det vært slik som du hadde antydet så tror jeg webbis hadde grepet fatt i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er det mulig??!!??

Har bare lest litt av denne laaaaange tråden. Tørr jeg spørr hvilken utdanning du har, evt startet på? For meg høres du ut som en student på første skoledag, engasjert til tusen og tror du er i verdenseliten.

Skjemmes nesten av å være velutdannet når jeg leser innleggene dine. Men jeg velger å tro at alle skjønner at du ikke representerer flertallet av "velutdannede".

Forresten et ekstremt dårlig utvalg du bruker; "..... ikke gidder.....". Du burde da skjønne såpass at det ikke er "å gidde" det er snakk om.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke lang utdannelse bare 1 år etter vgs, men jeg har sikker jobb, og en jobb som ansees som bra av alle.

en av kundene mine har ikke annet enn vgs, og han driver sitt eget firma og håver inn 4 mill i lønn hvert år!! Så man kan da lykkes selv om man ikke er velutdannet!

men skjønner ikke helt hvorfor du vil at alle skal være velutdannede.. er det fordi de som ikke er det er fattige stakkars?? eller at de bare får drittjobbene?? eller dumme??

Selv om jeg har 1 år utdanning så er jeg smart. jeg har da 137 i IQ, men skolelei!! Orker ikke konsentrere meg om noe nytt hver dag.. Litt lat kanskje? Eller bare at jeg liker å ha et sosialt liv uten å tenke på alt jeg skulle ha lest, og alle oppgavene jeg skulle gjort!!

IQ er egentlig helt sidestilt både utdannelse, kunnskaper og smarthet.

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvordan vet vi at dette ikke er fabrikert?

Som akademiker kan jeg gjennomskue dette ganske lett. Dette er rett og slett oppdiktet.

"Som akademiker kan jeg gjennomskue dette ganske lett. Dette er rett og slett oppdiktet."

Og jeg gjentar: Du burde kreve pengene tilbake for denne "utdannelsen" din... :-)

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min vennegjeng har de fleste, men ikke alle, tatt seg en bra utdannelse - og vi er en stor gjeng som har holdt sammen siden barndommen.

Og for oss så spiller det over hode ingen rolle hvem som har gjort hva.

Men det interessante er at de som droppet tidlig ut av skolen, er de som økonomisk sett sitter desidert best i det av oss alle.

Det finnes et lite antall "mangemillionærer" i gjengen, og ikke en av dem har noen lenger utdannelse:-)

I tillegg har de beina på bakken, og ser ikke ned på de med lang utdannelse eller lite penger...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...