Gå til innhold

Hva er galt med folk som..


Gjest velutdannet

Anbefalte innlegg

Så hvor mye intellektuelt utbytte får du egentlig av det?

i et høyt utdannet akademisk yrke kunne du i hvertfall laget papirfly

Noe å tenke på kanskje?

"i et høyt utdannet akademisk yrke kunne du i hvertfall laget papirfly"

Det kan jeg nå også;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    31

  • Snooopy

    10

  • sheba

    9

  • Hawkwind

    8

Mest aktive i denne tråden

men du har kanskje andre høye utgifter som er vanskelig å få betalt uten å ha høy lønn og gode pensjonsordninger?

Har ikke hatt økonomiske problemer til nå. Har enebolig, bil og hytte på fjellet. Mannen min har heller ikke høyskoleutdanning men han har også fast stilling.

Vi har 2 barn og mangler ingen verdens ting.

Men vi har selvfølgelig fått til å bruke mere penger dersom vi hadde det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt økonomiske problemer til nå. Har enebolig, bil og hytte på fjellet. Mannen min har heller ikke høyskoleutdanning men han har også fast stilling.

Vi har 2 barn og mangler ingen verdens ting.

Men vi har selvfølgelig fått til å bruke mere penger dersom vi hadde det :o)

"Men vi har selvfølgelig fått til å bruke mere penger dersom vi hadde det :o)"

*Hehe* Det er vel den minste kunst ja! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da slett ikke noe galt med folk uten lang utdannelse.

Tvert i mot er minst like avhengige av folk som kan ta i et tak, produsere, transportere, rydde, vaske, løfte etc etc...som en eller annen tørrpinne med mellomfag som flytter papir langt der inne i et departement eller direktorat.

Dette vet alle akademikere, og har lagt av seg det påfuglaktige som ofte følger studenter i en tidlig fase.

Vi kan derfor anta at trådstarter er et nett-troll, som ønsker seg litt morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du tror han er sikret jobb etter dette. Ganske så usikker jobbkarriere når man har så lite utdannelse.

for ikke å snakke om pensjonspoeng etc

Jeg har ingen formell utdannelse utover vgs.

Likevel har jeg en jobb jeg trives i, med en helt ok lønn og gode forsikrings- og pensjonsordninger.

Jeg har skaffa meg mye realkompetanse, og har ennå ikke bestemt meg for om jeg vil ta mer utdanning eller ikke.

Når jeg leser det du skriver, synes jeg det vitner om respektløshet og nedlatende holdninger til mennesker som har tatt andre valg enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ganske smart til å være døv, du? :-)

(Jfr. tråden om generalisering)

"............................................"

*denger løs på Prozak*

;-)

Da må jeg bare fortelle historien om en døv bekjent som jeg vil si er helt normalt utrusta intelligensmessig sett. Hun hadde som liten en bestevenninne (også døv) som antagelig kunne vært medlem av Mensa. Mensa-kandidaten hadde et ganske uforståelig talespråk, mens venninnen prata ganske godt talespråk.

Når de to var sammen og møtte hørende, var det ikke rent sjelden at hun som hadde bra talespråk fikk høre at hun nok var svært, svært intelligent. Ingen sa noe til "Mensa-venninnen".... De var nok rimelig sikre på at hun ikke kunne ha så mye under topplokket...

Jeg er nok tennelig gjennomsnittlig hva intelligens angår, men skal love deg at jeg har fått høre at jeg nok må være svært intelligent (til og med fra folk som aldri har møtt meg, bare hørt om meg ;-)). Grunnen er ene og alene fordi jeg har bra talespråk *banner på vegne av de døve som ikke blir hørt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Denne personen er da helt klart på provokasjonstokt.

Ja, det er mulig at trådstarter er på provokasjonstokt. Han/hun om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utdannelse kommer ofte dannelse. Og du må bare tro det du måtte tro om meg :)

Men det er i alle fall derfor jeg mener utdannelse er viktig. Det er viktig med dannelse. Dagens samfunn innebærer i stor grad et dannelses-forfall.

Avstandstagen til, og mangel på respekt for, andre mennesker, vitner ikke om dannelse.

Selv om jeg også har en høyskoleutdannelse, så føler jeg på ingen måte behov for å opphøye meg til noe bedre menneske enn andre som f eks har et praktisk yrke, og som gjør en ærlig jobb, og kan sitt fag.

Jeg har møtt STORE mennesker, med liten utdannelse, og jeg har møtt svært SMÅ mennesker med høyere utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere '!-o-!'

De er helt vanlige??? Kanskje bare anderledes enn de som tar lang utdannelse?

Ikke sikkert de er så veldig annerledes en gang. Bortsett fra fravær av store studielån.

Kjenner massevis av folk med yrkesfaglig bakgrunn som kan diskutere skjorta av hvem som helst, som er både samfunnsengasjerte og oppegående. Tenk det, dere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mer på hvordan det kom til å gå hvis alle tok høyere utdannelse.

Har den tanken slått deg hvilken konsekvenser det kom til å få? Eller er du for velutdannet til å tenke så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har av og til slått meg hvor korttenkte velutdannede folk kan være. De setter nesen i været fordi folk ikke gidder ta høye utdannelser, men tenker overhodet ikke over hva et overskudd av akademikere ville føre til med blant annet høyere arbeidsledighet blant dem. Det finnes knapt noe tristere enn velutdannede mennesker som går på arbeidsledighetstrygd og lurer på hva i alle verden som gikk galt. Mens snekkeren, elektrikeren, rørleggeren og den butikkansatte går på jobb hver dag og får lønna si inn på konto hver måned, og innimellom så trives de liketil på jobben også. :-)

Jeg kjenner forresten knapt noen som har lekrere hus enn nettopp snekkere og elektrikere, med alle slags fancy fasiliteter som ser ut som noe tatt rett ut av en science fiction-film. Har også venner med 6-7 år høyere utdannelse som ikke er utdannet noe som helst og ser ingen grunn til å være imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rart det der, hvordan folk her med langt mer enn 5 års utdannelse på høyere nivå blir betegnet som "misunnelige" når de reagerer negativt på trådstarters innlegg."

Det er nå én ting. Men hvorfor det er noen som tror at en uten høyere utdannelse på noen måte må være "missunnelig" på en med høyere utdannelse, synes jeg er ganske fascinerende. Den rikeste personen, økonomisk sett, jeg kjenner er en elektriker. Det er to år på videregående, og 26 mnd. lærlingetid. Han startet eget firma etter å ha jobbet et par år, og nå sitter han med en svær villa, solid firma, kjærring, unger, to biler og hele smala. Og han har, i motsetning til f.eks undertegnede, ikke en studiegjeld på over 300 høvdinger :-)

".........................................."

Misunnelse forutsetter jo at andre har noe man selv ønsker seg. Og det er fascinerende at en med høy utdanning ikke har evnen til å se at ikke alle ønsker det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Misunnelse forutsetter jo at andre har noe man selv ønsker seg. Og det er fascinerende at en med høy utdanning ikke har evnen til å se at ikke alle ønsker det samme.

Det blir en smule selvmotsigende, ja :-)

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen formell utdannelse utover vgs.

Likevel har jeg en jobb jeg trives i, med en helt ok lønn og gode forsikrings- og pensjonsordninger.

Jeg har skaffa meg mye realkompetanse, og har ennå ikke bestemt meg for om jeg vil ta mer utdanning eller ikke.

Når jeg leser det du skriver, synes jeg det vitner om respektløshet og nedlatende holdninger til mennesker som har tatt andre valg enn deg.

"Når jeg leser det du skriver, synes jeg det vitner om respektløshet og nedlatende holdninger til mennesker som har tatt andre valg enn deg."

For ikke å snakke om god, gammeldags dumhet :-)

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når jeg leser det du skriver, synes jeg det vitner om respektløshet og nedlatende holdninger til mennesker som har tatt andre valg enn deg."

For ikke å snakke om god, gammeldags dumhet :-)

"..........................................."

You said it. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når jeg leser det du skriver, synes jeg det vitner om respektløshet og nedlatende holdninger til mennesker som har tatt andre valg enn deg."

For ikke å snakke om god, gammeldags dumhet :-)

"..........................................."

Treffende skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting.

Hva definerer du som bra utdannelse da ?

For å få samfunnet til å gå rundt trenger vi både folk med og uten bachelor/ mastergrad. Måtte vært litt kjipt å ha 5 års universitets eller høyskoleutdannelse for å sitte i kassa på rimi... Folk trenger ikke være mindre inteligente selv om de ikke har høyere utdannelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få samfunnet til å gå rundt trenger vi både folk med og uten bachelor/ mastergrad. Måtte vært litt kjipt å ha 5 års universitets eller høyskoleutdannelse for å sitte i kassa på rimi... Folk trenger ikke være mindre inteligente selv om de ikke har høyere utdannelse!

Sorry tuss&troll, var ikke meningen å henge den meldingen på deg... Skulle vært lenger oppe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert de er så veldig annerledes en gang. Bortsett fra fravær av store studielån.

Kjenner massevis av folk med yrkesfaglig bakgrunn som kan diskutere skjorta av hvem som helst, som er både samfunnsengasjerte og oppegående. Tenk det, dere! :-)

Ja, og jaggu har de gjerne både 2-og 300.000 mer i lønn enn jeg som har 3 år på høyskole:) Dessuten er de flinke og trives i yrkene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...