Gå til innhold

Hva er galt med folk som..


Gjest velutdannet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    31

  • Snooopy

    10

  • sheba

    9

  • Hawkwind

    8

Mest aktive i denne tråden

Man trenger ikke en god utdannelse for alle jobber her i verden. Det lønner seg heller ikke noe særlig å utdanne seg, man får studielån og lønna står ikke i forhold til utdannelsen. Mens vi har brukt år på skolebenken har våre jevnaldrende klatret oppover i systemet uten å ha et studielån å drasse på.

Så hvis man ønsker høyere utdannelse må det være ut av interesse, ikke fordi man ønsker en flott og høyt lønnet jobb. Hvis man trives godt med jobber som ikke krever høy utdannelse og ikke har interesse av f.eks. akademiske fag, hvorfor kaste bort tiden med å studere?

Moral: Alle må få velge ut fra lyst og evner.

Hvis du tror at de velutdannede er så mye bedre enn andre tar du feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ikke noen ønske om å bruke ditt intellekt? Det virker for meg merkelig at dere ikke ønsker å bruke/selvutvikle dere innen jobben og bruke dere egen intellektuelle kapasiet.

Er livet bare A4 for dere?

Jeg bruker "mitt intellekt" hver eneste dag, jeg. Jeg leser masse faglitteratur i forbindelse med jobben min, jeg har en veldig utfordrende jobb og jeg leser masse skjønnlitteratur på fritiden.

Men jeg har bare grunnskoleutdanning. Ikke artium en gang. En dødssynd, nærmest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Nå er jeg veldig nysgjerrig på hvilken fantastisk utdannelse du har. Nei, du har selvsagt ikke noen fin utdannelse, du bare tuller for å se hvem som biter på.

Hehe, good one. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder? Hva veit du om det?

Er ikke det viktigste at man har en jobb man trives i?

Er det ikke bra at folk tar forskjellige valg i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nattønsket

Tja, jeg kan bare svare for meg selv og vennene mine.

Selv var jeg veldig skoleflink. Jeg kunne lese godt da jeg begynte på skolen, alt det andre kom veldig lett for meg. Da vi skulle lese for læreren, så ville jeg helst lese opp ned. Det fikk jeg ikke lov til. Jeg traff aldri en lærer som orket å gi meg utfordringer. Opptil 6. klasse var jeg ferdig med ukesplanen på tirsdager og ble satt til å gjøre andre ting, som var like kjedelig. Innen ungdomsskolen var jeg lei og orket ikke mer. Gjorde ikke en lekse i hele 10. klasse, men fikk fremdeles gode karakterer. Da gadd jeg ikke mer.

Jeg har tatt noen fag, sånn at jeg har studiekompetanse snart. Dermed kan jeg begynne på høyere utdannelse, om jeg plutselig skulle ønske det. Men nå jobber jeg som barnehageassistent og har verdens beste jobb. Den er utfordrende hver eneste dag. Aller helst vil jeg bli forfatter og inntil da, så kan jeg fint jobbe med det jeg gjør. Jeg klager aldri over at jeg har lite penger, jeg føler jeg har nok. Materielle ting betyr ingenting for meg.

Når det kommer til vennene mine, så vet de rett og slett ikke hva de har lyst til å studere. Og da er det tross alt bedre å ta en jobb som man trives med. Det skorter ikke på hverken skoleflinkhet eller intelligens hos noen av de.

Mennesker har bare forskjellige mål i livet. Og jeg har nesten drømmejobben allerede, så hvorfor ta lang utdannelse? :)

suss og klem til deg glimtipper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart man trenger dem..men vi mennesker er jo forskjellige..og jeg mener. Vi vil forskellige ting. Og da har vi forskjellige ambisjoner. Ikke sant?

Du høres ut som min far... Han mener det er viktigere med god utdannelse og godt betalt jobb enn å ha en jobb man trives i. Og så snakker han hele tiden om "tannhjul og smøring"... Tannhjulene er de "drivende" jobbene som ingeniører og sånn som han er. Mens "smøring" er sykepleier, lærere og sånn. Begge er viktige men tannhjulene er best. Han har ikke sagt det siste, men han mener det. Uff, han er trangsynt, han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe du er genuint opptatt av.

Du har et kjedelig velutdannet liv og sitter her på dol en fredagskveld og skriver utsagn du vet skaper diskusjon og noe du da kan fordrive tiden med.

Stakkars deg....

Har jeg rett?

Du har sannsynligvis rett :-)

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har forstått hva trådstarter mener her og føler deg litt truffet, så foreslår jeg at du tar en lang akademisk utdanning selv

Det varer bare fem år:)

Forstår? Vedkommende har jo ikke klart å formulere et klart spørsmål, engang.

".............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg identifiserer absolutt ikke høy utdannelse med makt. Jeg bare viser diskusjonen at dannelse ikke er ekvivalent med utdannelse.

Man behøver ikke moralfilosofien fra exphil for å skille rett fra galt, for å si det sånn :)

Ikke bare det - "dannelse" har _overhodet_ ingenting med "utdannelse" å gjøre.

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig patetisk å skrive støtteinnlegg til seg selv...

Det var bra noen andre sa det, så slapp jeg å påpeke at dette er samme person :-)

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

Dette er ikke noe du er genuint opptatt av.

Du har et kjedelig velutdannet liv og sitter her på dol en fredagskveld og skriver utsagn du vet skaper diskusjon og noe du da kan fordrive tiden med.

Stakkars deg....

Har jeg rett?

og du da?

sitter ikke du også på DOL en fredagskveld og svarer på innlegg som du antar er skrevet av en som kjeder seg

høres ikke ut som om du har noe artig liv i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der, hvordan folk her med langt mer enn 5 års utdannelse på høyere nivå blir betegnet som "misunnelige" når de reagerer negativt på trådstarters innlegg.

Har litt vanskelig for å se logikken i den der - kanskje du kan forklare det for meg?

"Rart det der, hvordan folk her med langt mer enn 5 års utdannelse på høyere nivå blir betegnet som "misunnelige" når de reagerer negativt på trådstarters innlegg."

Det er nå én ting. Men hvorfor det er noen som tror at en uten høyere utdannelse på noen måte må være "missunnelig" på en med høyere utdannelse, synes jeg er ganske fascinerende. Den rikeste personen, økonomisk sett, jeg kjenner er en elektriker. Det er to år på videregående, og 26 mnd. lærlingetid. Han startet eget firma etter å ha jobbet et par år, og nå sitter han med en svær villa, solid firma, kjærring, unger, to biler og hele smala. Og han har, i motsetning til f.eks undertegnede, ikke en studiegjeld på over 300 høvdinger :-)

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du da?

sitter ikke du også på DOL en fredagskveld og svarer på innlegg som du antar er skrevet av en som kjeder seg

høres ikke ut som om du har noe artig liv i hvertfall

Du - det har allerede blitt avslørt at du skriver støtteinnlegg til deg selv her. I seriøsitetens og modenhet over barnehagenivåets navn, slutt med det.

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rart det der, hvordan folk her med langt mer enn 5 års utdannelse på høyere nivå blir betegnet som "misunnelige" når de reagerer negativt på trådstarters innlegg."

Det er nå én ting. Men hvorfor det er noen som tror at en uten høyere utdannelse på noen måte må være "missunnelig" på en med høyere utdannelse, synes jeg er ganske fascinerende. Den rikeste personen, økonomisk sett, jeg kjenner er en elektriker. Det er to år på videregående, og 26 mnd. lærlingetid. Han startet eget firma etter å ha jobbet et par år, og nå sitter han med en svær villa, solid firma, kjærring, unger, to biler og hele smala. Og han har, i motsetning til f.eks undertegnede, ikke en studiegjeld på over 300 høvdinger :-)

".........................................."

Du kan så si.

Og selv folk som ikke har gjort det godt økonomisk, kan være veldig fornøyd med tilværelsen selv uten høyere utdanning.

Ikke ser de så mye ned på sine medmennesker heller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare mangle ;-)

Du er ganske smart til å være døv, du? :-)

(Jfr. tråden om generalisering)

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

Det var bra noen andre sa det, så slapp jeg å påpeke at dette er samme person :-)

"..........................................."

utrolig hva man kan hekte seg opp i også da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...