Gå til innhold

Hva er galt med folk som..


Gjest velutdannet

Anbefalte innlegg

Om du hadde sagt at "de som velger akademiske utdannelser ofte har et høyere ønske om å utvikle seg" kunne jeg vært enig.

Men at det er noe galt med dem som ikke ser på dette som så viktig? Nei, det er jeg ikke enig i.

Men at det bastant er sånn, er jeg heller ikke enig i. Mange har hobbyer som betyr mye for de, som innebærer en trang til "å bygge", altså gjøre noe stort.

Det kan være alt fra å trene seg opp i idrett til å dyrke frem en vakker blomsterhage. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    31

  • Snooopy

    10

  • sheba

    9

  • Hawkwind

    8

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor definerer du akademisk utdannelse som bra utdannelse? Er ikke snekker, hjelpepleier, elektriker, barnepleier, fotograf, kokk etc. etc. bra utdannelse, eller lukter definisjonen din av snobb?

Eh...jeg definerer vel ikke akademisk utdannelse som bra utdannelse i mitt innlegg vel...?

Det er vel heller trådstarter som signaliserer den holdningen her...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amerikafareren

Aner jeg litt misunnelse her? Hvis du virkelig var fornøyd med din utdannelse og lønn så hadde du ikke gitt det svaret der

Så du mener at de som hadde to årig lærer- eller ingeniørutdannelse fra før, ikke er bra utdannet?

Nå har jeg ca. 8 år fra høyskole eller universitet fra før, og begynner på noen år til. Det forventer jeg egentlig ikke at alle gjør siden alle kan ikke ha den gleden av å studere som jeg har. Jeg var veldig glad for min stilling og utdannelse da jeg ble skilt etter langt ekteskap og har innprentet mine døtre at utdannelse og kompetanse er viktig for å klare seg. Da mener jeg ikke nødvendigvis akademisk utdannelse. Ser ikke at en legefrue med adjunktutdannelse uten ambisjoner for noe annet enn sin mann er nødvendigvis bedre stilt enn en make-up artist som har ambisjoner og har nådd langt i sitt yrke. I hvert fall ikke etter en skilsmisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

jeg har doktorgrad og bruker i høyeste grad en god del av min intelektuelle kapasitet i jobben...

Men jeg mener absolutt ikke det er noe galt med folk som ikke vil ta lang utdannelse....Som heller vil gjøre en fabelaktig jobb som kokk, bilmekanier eller vil være hjemmeværende mor, for den saks skyld...

:-)

ja det er forsåvidt greit å ha en partner med lavere ambisjoner, slik at man selv kan få en bra utdannelse.

Støtter deg fullt ut på det. Skal man frem i livet, må man vel ha en partner med lavere ambisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Hehe, joa.

Men det er ikke de uten utdanning som har så mye ansvar for den synkende aktelsen for dannelse i dette landet.

Eller for å si det slik: Konas oldefar - som aldri har hatt noe mer utdannelse enn grunnskole, har langt mer dannelse enn noen av de jeg studerte sammen med på høyskole.

Aner jeg litt bitterhet, eller dårlig erfaring?

Et råd: Ikke generaliser for mye her i livet. Da åpner man ikke for nye muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen høy utdannelse, men jeg har en jobb jeg elsker og jeg gleder meg til å gå på jobb stort sett hver dag! :o) Jeg jobber med noe jeg synes er kjempespennende og morsomt, som interesserer meg veldig og jeg treffer masse forskjellige menneseker i jobben min.

Tjener ikke så veldig bra, men jeg klarer meg. Har betalt ned det lille studielånet jeg hadde (har en halvført utdanning bak meg) og jeg har lite boliglån, men sitter i egen leilighet og har det i grunnen veldig bra. :o)

Jobben er viktig for meg i den forstand at jeg der tjener til livets opphold og at jeg stortrives der. Utover det anser jeg ikke jobben som så veldig viktig i livet mitt, det er mye viktigere for meg å være sammen med de menneskene jeg er glad i, oppleve ting sammen med kjæresten og ungene mine og ha det generellt godt med meg selv. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

amerikafareren

Eh...jeg definerer vel ikke akademisk utdannelse som bra utdannelse i mitt innlegg vel...?

Det er vel heller trådstarter som signaliserer den holdningen her...?

Nja trådstarter nevner bare bra utdannelse, men du tar opp tråden og skriver om akademisk utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudskjelov for at ikke alle er like :-)

Hvis alle skulle tatt lange utdannelser, spørs det om vi ikke hadde fått problemer med å fylle alle de ulike jobbene som finnes i dette landet.

I grunnen et litt snålt og korttenkt spørsmål fra en som kaller seg "velutdannet" ;-)

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

ja det er forsåvidt greit å ha en partner med lavere ambisjoner, slik at man selv kan få en bra utdannelse.

Støtter deg fullt ut på det. Skal man frem i livet, må man vel ha en partner med lavere ambisjoner.

MÅ man ha partner med lavere ambisjoner?

I så fall er jeg meget heldig. Min partner har høye ambisjoner innen sitt felt, og han er dyktig!

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amerikafareren

Det er ikke dårlig å være barnepleier eller noe sånt, men man går jo ikke akkurat videre med sin intellektuelle kapasietet, gjør man det?

Det er vel helst innen akademiske yrker man kan få doktorgrad.

Doktorgrad er ikke noe alle kan strebe etter selvom jeg gjør det. I min alder gjør jeg det først og fremst fordi jeg har lyst til det og brenner for det. Hvorfor i alle dager skulle alle ha lyst til å skrive akademiske artikler? En hjelpepleier kan være lykkelig uten det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Om du hadde sagt at "de som velger akademiske utdannelser ofte har et høyere ønske om å utvikle seg" kunne jeg vært enig.

Men at det er noe galt med dem som ikke ser på dette som så viktig? Nei, det er jeg ikke enig i.

Men at det bastant er sånn, er jeg heller ikke enig i. Mange har hobbyer som betyr mye for de, som innebærer en trang til "å bygge", altså gjøre noe stort.

Det kan være alt fra å trene seg opp i idrett til å dyrke frem en vakker blomsterhage. =)

Er forsåvidt enig med deg der:)

Kunne uttrykt meg litt mindre bastant. Men fremdeles synes jeg det er meget viktig at man utdanner seg. Danning må komme i sentrum ellers fofraller samfunnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat slik blir det med min samboer også etter den nye jobben. Bare at han kun hadde videregående (yrkesskole).

De er noen heldiggriser.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amerikafareren

Gudskjelov for at ikke alle er like :-)

Hvis alle skulle tatt lange utdannelser, spørs det om vi ikke hadde fått problemer med å fylle alle de ulike jobbene som finnes i dette landet.

I grunnen et litt snålt og korttenkt spørsmål fra en som kaller seg "velutdannet" ;-)

Det er ikke nødvendigvis snålt, men veldig dårlig 'akademisk' formulert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du hadde sagt at "de som velger akademiske utdannelser ofte har et høyere ønske om å utvikle seg" kunne jeg vært enig.

Men at det er noe galt med dem som ikke ser på dette som så viktig? Nei, det er jeg ikke enig i.

Men at det bastant er sånn, er jeg heller ikke enig i. Mange har hobbyer som betyr mye for de, som innebærer en trang til "å bygge", altså gjøre noe stort.

Det kan være alt fra å trene seg opp i idrett til å dyrke frem en vakker blomsterhage. =)

Mange er jo selvsagt også avskåret fra muligheten. Pga psykiske problemer feks, slik Hawkwind påpeker.

Men slike sosiale sammenhenger har du helt sikkert kjennskap til som "bra utdannet"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Aner jeg litt bitterhet, eller dårlig erfaring?

Et råd: Ikke generaliser for mye her i livet. Da åpner man ikke for nye muligheter.

Tror du er en liten spøkefugl. :-)

Du skriver man ikke bør generalisere så mye... Men i ditt første innlegg gjør du en generell indikasjon på at noe er galt med de som ikke gidder ta utdannelse...

Du får i alle fall respons. Det var vel det du ville?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jeg litt bitterhet, eller dårlig erfaring?

Et råd: Ikke generaliser for mye her i livet. Da åpner man ikke for nye muligheter.

Tja - kan nok replisere med det samme tilbake.

Utdannelse medfører ikke automatisk dannelse.

Mangel på utdannelse medfører ikke automatisk at man ikke har dannelse.

Om det er en generalisering; da har vi svært forskjellige definisjoner av hva ordet generalisere faktisk betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Jeg har ingen høy utdannelse, men jeg har en jobb jeg elsker og jeg gleder meg til å gå på jobb stort sett hver dag! :o) Jeg jobber med noe jeg synes er kjempespennende og morsomt, som interesserer meg veldig og jeg treffer masse forskjellige menneseker i jobben min.

Tjener ikke så veldig bra, men jeg klarer meg. Har betalt ned det lille studielånet jeg hadde (har en halvført utdanning bak meg) og jeg har lite boliglån, men sitter i egen leilighet og har det i grunnen veldig bra. :o)

Jobben er viktig for meg i den forstand at jeg der tjener til livets opphold og at jeg stortrives der. Utover det anser jeg ikke jobben som så veldig viktig i livet mitt, det er mye viktigere for meg å være sammen med de menneskene jeg er glad i, oppleve ting sammen med kjæresten og ungene mine og ha det generellt godt med meg selv. :o)

Det er vel forskjell på folk også i grunn. Det første man må sørge for, er å ha det bra. Ikke alle har de samme ønske i livet. Jeg startet tråden for å få frem en debatt, ikke for ene og alene å provosere uten å få noe ut av det.

Jeg ville vite hvordan folk hadde det i livene sine. Og det har jeg fått vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig med deg der:)

Kunne uttrykt meg litt mindre bastant. Men fremdeles synes jeg det er meget viktig at man utdanner seg. Danning må komme i sentrum ellers fofraller samfunnet!

Nei, ikke danning. Det har ikke noe med saken å gjøre.

Utrolig mye dritt høyt oppe i samfunnet. Korrupsjon. Hensynsløshet. Blindhet for det menneskelige.

Maktmennesker tenker mer på tall enn mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...