Gå til innhold

Hva er galt med folk som..


Gjest velutdannet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    31

  • Snooopy

    10

  • sheba

    9

  • Hawkwind

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høyt utdannet akademiker

Hehehe. Nå er jeg veldig nysgjerrig på hvilken fantastisk utdannelse du har. Nei, du har selvsagt ikke noen fin utdannelse, du bare tuller for å se hvem som biter på.

Aner jeg litt misunnelse her? Hvis du virkelig var fornøyd med din utdannelse og lønn så hadde du ikke gitt det svaret der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt slem nå, men dette er et emne som engasjerer meg, jeg mener bare at det er viktig at man skaffer seg utdannelse. Men det er selvfølgelig slik at det er opp til hver enkelt. Det mener jeg :)

Vi skal jo også ha rørleggere, barnehageassistenter, bryggeriarbeidere osv. Er de dårligere mennesker enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting.

Men folk som klager over dårlig råd og som ikke gidder å ta seg utdannelse, DE er det noe galt med.

De er late og sutrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, enkelte synes akadmikere tendenserer mot snobberi og jåleri; og ønsker ikke å identifisere seg med den slags mennesker.

Enkelte opplever at vanlig skolegang ut videregående aldri byr på noen utfordringer, og har aldri fått lære hva det vil si å jobbe med å studere, og faller fra når nivået til egeninnsats høynes vesentlig på høyskole/universitetsnivå.

Enkelte synes akademikeryrkene rett og slett er bånn kjedelige, og foretrekker praktisk og nyttig arbeid.

En stadig økende årsak ser og ut til å være psykiske problemer, som setter unge mennesker ut av spill i den perioden de jevnaldrende begynner å studere; og bruker såpass mye tid på å komme over den kneika til at det å studere aldri blir et reelt alternativ.

Flere årsaker finnes; men her er noen.

Ellers lukter innlegget ditt litt av åndssnobberi da. Å hevde at folk ikke "gidder" er en svært så nedverdigende beskrivelse av medmennesker som har valgt annerledes enn hva du selv har valgt.

Håper for andres sin del at du ikke har en jobb som innebærer mye menneskekontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå tror jeg ikke at det var det trådstarter mente med dette.

Det er jo klart at en bra utdannelse gjør deg mere rustet til voksenlivet. Man kan få høyere status, høyere lønn og kan delta på mere akademiske samtaler, og skrive mere akademisk

ferdigheter som det også er viktig å bringe videre til senere generasjoner

Så jo det er viktig med en bra utdannelse

Ikke for alle. Selvsagt finnes det folk som stopper opp i utviklingen og aldri når lenger enn til tjuårsalderen mentalt, men det finnes også flust med folk som greier å tilegne seg de tingene der på andre måter.

Vi kan ikke alle være akademikere. For meg personlig har det å få en god utdannelse vært viktig, og jeg har vokst noe enormt på det, men jeg godtar at andre ikke ser verdien av det.

Nå er det vel neppe noen fare med de oppvoksende slekter her i landet. "Alle" studerer jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Merkelig spørsmål.

Jeg vil si at det er ingenting galt med dem. Noen har lyst å bli snekker, andre har lyst å jobbe i butikk. Ytterligere andre prioriterer venner og familie, og bruker jobb kun til å tjene penger...

Det er en hver persons valg, og ulik valg av utdannelse- eller lengde på sådann- er med på å gi oss kvalifiserte mennesker i alle sektorer.

Det hadde vært en katastrofe dersom ALLE ville være kun akademikere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, enkelte synes akadmikere tendenserer mot snobberi og jåleri; og ønsker ikke å identifisere seg med den slags mennesker.

Enkelte opplever at vanlig skolegang ut videregående aldri byr på noen utfordringer, og har aldri fått lære hva det vil si å jobbe med å studere, og faller fra når nivået til egeninnsats høynes vesentlig på høyskole/universitetsnivå.

Enkelte synes akademikeryrkene rett og slett er bånn kjedelige, og foretrekker praktisk og nyttig arbeid.

En stadig økende årsak ser og ut til å være psykiske problemer, som setter unge mennesker ut av spill i den perioden de jevnaldrende begynner å studere; og bruker såpass mye tid på å komme over den kneika til at det å studere aldri blir et reelt alternativ.

Flere årsaker finnes; men her er noen.

Ellers lukter innlegget ditt litt av åndssnobberi da. Å hevde at folk ikke "gidder" er en svært så nedverdigende beskrivelse av medmennesker som har valgt annerledes enn hva du selv har valgt.

Håper for andres sin del at du ikke har en jobb som innebærer mye menneskekontakt.

Veldig bra svar, Hawkwind!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utdannelse kommer ofte dannelse. Og du må bare tro det du måtte tro om meg :)

Men det er i alle fall derfor jeg mener utdannelse er viktig. Det er viktig med dannelse. Dagens samfunn innebærer i stor grad et dannelses-forfall.

Hehe, joa.

Men det er ikke de uten utdanning som har så mye ansvar for den synkende aktelsen for dannelse i dette landet.

Eller for å si det slik: Konas oldefar - som aldri har hatt noe mer utdannelse enn grunnskole, har langt mer dannelse enn noen av de jeg studerte sammen med på høyskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amerikafareren

Tja, enkelte synes akadmikere tendenserer mot snobberi og jåleri; og ønsker ikke å identifisere seg med den slags mennesker.

Enkelte opplever at vanlig skolegang ut videregående aldri byr på noen utfordringer, og har aldri fått lære hva det vil si å jobbe med å studere, og faller fra når nivået til egeninnsats høynes vesentlig på høyskole/universitetsnivå.

Enkelte synes akademikeryrkene rett og slett er bånn kjedelige, og foretrekker praktisk og nyttig arbeid.

En stadig økende årsak ser og ut til å være psykiske problemer, som setter unge mennesker ut av spill i den perioden de jevnaldrende begynner å studere; og bruker såpass mye tid på å komme over den kneika til at det å studere aldri blir et reelt alternativ.

Flere årsaker finnes; men her er noen.

Ellers lukter innlegget ditt litt av åndssnobberi da. Å hevde at folk ikke "gidder" er en svært så nedverdigende beskrivelse av medmennesker som har valgt annerledes enn hva du selv har valgt.

Håper for andres sin del at du ikke har en jobb som innebærer mye menneskekontakt.

Hvorfor definerer du akademisk utdannelse som bra utdannelse? Er ikke snekker, hjelpepleier, elektriker, barnepleier, fotograf, kokk etc. etc. bra utdannelse, eller lukter definisjonen din av snobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirakel*2?

Noen trives like godt uten... Og jeg skjønner dem egentlig godt. Kjæresten min har bare gått på skole i tilsammen 2,5 år etter videregående (og han kunne egentlig droppet videregående, for opptakskravet var bare grunnskolen), og tjener mer enn en med lang høyskoleutdannelse som f.eks. jobber i det offentlige. Skulle ønske jeg kunne gjøre det samme.

akkurat slik blir det med min samboer også etter den nye jobben. Bare at han kun hadde videregående (yrkesskole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Vi skal jo også ha rørleggere, barnehageassistenter, bryggeriarbeidere osv. Er de dårligere mennesker enn andre?

Det er klart man trenger dem..men vi mennesker er jo forskjellige..og jeg mener. Vi vil forskellige ting. Og da har vi forskjellige ambisjoner. Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest velutdannet

Merkelig spørsmål.

Jeg vil si at det er ingenting galt med dem. Noen har lyst å bli snekker, andre har lyst å jobbe i butikk. Ytterligere andre prioriterer venner og familie, og bruker jobb kun til å tjene penger...

Det er en hver persons valg, og ulik valg av utdannelse- eller lengde på sådann- er med på å gi oss kvalifiserte mennesker i alle sektorer.

Det hadde vært en katastrofe dersom ALLE ville være kun akademikere...

Men har du ikke noen ønske om å bruke ditt intellekt? Det virker for meg merkelig at dere ikke ønsker å bruke/selvutvikle dere innen jobben og bruke dere egen intellektuelle kapasiet.

Er livet bare A4 for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amerikafareren

nå tror jeg ikke at det var det trådstarter mente med dette.

Det er jo klart at en bra utdannelse gjør deg mere rustet til voksenlivet. Man kan få høyere status, høyere lønn og kan delta på mere akademiske samtaler, og skrive mere akademisk

ferdigheter som det også er viktig å bringe videre til senere generasjoner

Så jo det er viktig med en bra utdannelse

Nå har jeg høy akademisk utdannelse selv og holder på å utdanne meg enda mer. Jeg har to barn, det ene har valgt akademisk utdannelse og det andre er i gang med yrkesfaglig utdannelse. Jeg kan ikke si at jeg bekymrer meg særlig for nr. 2 som velger å bruke sine evner på noe annet enn universitet. Det jeg håper på er at hun kan få utnyttet sine resurser best mulig via sin gode utdannelse som jeg anser hennes valg for å være.

Jeg er definitivt uenig i at akademisk utdannelse er den eneste bra utdannelsen.

I tillegg kan jeg tilføye at jeg på tross av min akademiske utdannelse har hatt en ekstra jobb i en del år hvor jeg vasker, lager mat og gjør annet praktisk husarbeid og stortrives med det. Kunne ikke tenkt meg å jobbe 'akademisk' i helgene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det er klart man trenger dem..men vi mennesker er jo forskjellige..og jeg mener. Vi vil forskellige ting. Og da har vi forskjellige ambisjoner. Ikke sant?

Nettopp. Vi vil forskjellige ting. Derfor er det ikke "noe galt" med folk som ikke vil det det samme som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Hvorfor definerer du akademisk utdannelse som bra utdannelse? Er ikke snekker, hjelpepleier, elektriker, barnepleier, fotograf, kokk etc. etc. bra utdannelse, eller lukter definisjonen din av snobb?

Det er ikke dårlig å være barnepleier eller noe sånt, men man går jo ikke akkurat videre med sin intellektuelle kapasietet, gjør man det?

Det er vel helst innen akademiske yrker man kan få doktorgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudskjelov for at ikke alle er like :-)

Hvis alle skulle tatt lange utdannelser, spørs det om vi ikke hadde fått problemer med å fylle alle de ulike jobbene som finnes i dette landet.

I grunnen et litt snålt og korttenkt spørsmål fra en som kaller seg "velutdannet" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Men har du ikke noen ønske om å bruke ditt intellekt? Det virker for meg merkelig at dere ikke ønsker å bruke/selvutvikle dere innen jobben og bruke dere egen intellektuelle kapasiet.

Er livet bare A4 for dere?

jeg har doktorgrad og bruker i høyeste grad en god del av min intelektuelle kapasitet i jobben...

Men jeg mener absolutt ikke det er noe galt med folk som ikke vil ta lang utdannelse....Som heller vil gjøre en fabelaktig jobb som kokk, bilmekanier eller vil være hjemmeværende mor, for den saks skyld...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

Det er ikke dårlig å være barnepleier eller noe sånt, men man går jo ikke akkurat videre med sin intellektuelle kapasietet, gjør man det?

Det er vel helst innen akademiske yrker man kan få doktorgrad.

Amen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...