Gå til innhold

Hva er galt med folk som..


Gjest velutdannet

Anbefalte innlegg

Nja trådstarter nevner bare bra utdannelse, men du tar opp tråden og skriver om akademisk utdannelse.

Trådstarter definerer lengre ned i tråden at bra utdannelse eksempelvis er 5 år på høyskole.

Og da assossierer jeg rimelig automatisk med akademisk utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    31

  • Snooopy

    10

  • sheba

    9

  • Hawkwind

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest velutdannet

Gudskjelov for at ikke alle er like :-)

Hvis alle skulle tatt lange utdannelser, spørs det om vi ikke hadde fått problemer med å fylle alle de ulike jobbene som finnes i dette landet.

I grunnen et litt snålt og korttenkt spørsmål fra en som kaller seg "velutdannet" ;-)

Jeg skrev et "kortenkt" spørsmål for å skape debatt. "Hva vil du med livet ditt?

Du kan gjerne synes at jeg er korttenkt. Det er greit for meg. Meningen med spørsmålet var å få frem hva folk ville med livet sitt.

Og et bra virkemiddel er jo å provosere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

Jeg skrev et "kortenkt" spørsmål for å skape debatt. "Hva vil du med livet ditt?

Du kan gjerne synes at jeg er korttenkt. Det er greit for meg. Meningen med spørsmålet var å få frem hva folk ville med livet sitt.

Og et bra virkemiddel er jo å provosere :)

er helt enig med deg, og forundrer meg over at de andre ikke forstår dette.

for å være helt ærlig tror jeg det bunner i misunnelse for mange, og derfor blir du hudflettet

Stå på velutdannet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Nei, ikke danning. Det har ikke noe med saken å gjøre.

Utrolig mye dritt høyt oppe i samfunnet. Korrupsjon. Hensynsløshet. Blindhet for det menneskelige.

Maktmennesker tenker mer på tall enn mennesker.

Makt og danning og utdanning er jo tre begreper..og ikke alltid de har sammenheng. Det er selvfølgelig også personavhengig.

Mange definerer utdanning i sammenheng med makt. Jeg lurer på hvorfor? Er dette mennesker uten utdanning, som føler seg maktesløse? Det er i alle fall deres eget ansvar å skaffe seg kunnskap og egenmakt. Begrepet egenmakt er ens egen kunnskap for å orientere seg i samfunnet. Mer kan en vel ikke gjøre.

Og så kan en vel heller ikke klandre andre for å ikke tatt den utdannelse en burde tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

Jeg trives som butikkarbeider og ville ikke ha byttet det ut med en f.eks. godt betalt

kjedeligflyttepapirheledagenjobb.

Så hvor mye intellektuelt utbytte får du egentlig av det?

i et høyt utdannet akademisk yrke kunne du i hvertfall laget papirfly

Noe å tenke på kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

Noen trives like godt uten... Og jeg skjønner dem egentlig godt. Kjæresten min har bare gått på skole i tilsammen 2,5 år etter videregående (og han kunne egentlig droppet videregående, for opptakskravet var bare grunnskolen), og tjener mer enn en med lang høyskoleutdannelse som f.eks. jobber i det offentlige. Skulle ønske jeg kunne gjøre det samme.

og du tror han er sikret jobb etter dette. Ganske så usikker jobbkarriere når man har så lite utdannelse.

for ikke å snakke om pensjonspoeng etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er helt enig med deg, og forundrer meg over at de andre ikke forstår dette.

for å være helt ærlig tror jeg det bunner i misunnelse for mange, og derfor blir du hudflettet

Stå på velutdannet!!!

Rart det der, hvordan folk her med langt mer enn 5 års utdannelse på høyere nivå blir betegnet som "misunnelige" når de reagerer negativt på trådstarters innlegg.

Har litt vanskelig for å se logikken i den der - kanskje du kan forklare det for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makt og danning og utdanning er jo tre begreper..og ikke alltid de har sammenheng. Det er selvfølgelig også personavhengig.

Mange definerer utdanning i sammenheng med makt. Jeg lurer på hvorfor? Er dette mennesker uten utdanning, som føler seg maktesløse? Det er i alle fall deres eget ansvar å skaffe seg kunnskap og egenmakt. Begrepet egenmakt er ens egen kunnskap for å orientere seg i samfunnet. Mer kan en vel ikke gjøre.

Og så kan en vel heller ikke klandre andre for å ikke tatt den utdannelse en burde tatt..

Jeg identifiserer absolutt ikke høy utdannelse med makt. Jeg bare viser diskusjonen at dannelse ikke er ekvivalent med utdannelse.

Man behøver ikke moralfilosofien fra exphil for å skille rett fra galt, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ulike interesser

Ulike interesser.

Noen synes det er gøy å lære teori, andre synes det er mer moro å holde på med noe mer praktisk. Noen trives faktisk med å jobbe i kassa på Kiwi, andre trives med å jobbe i Nordsjøen. At man ikke tar utdanning behøver ikke å komme av at man ikke gidder. Mange er drittlei skole når de går ut av grunnskolen, kanskje som følge av mobbing, og har lyst til å gjøre noe helt annet. Det er heller ikke sikkert det er så lett å gå tilbake til skolebenken igjen etter å ha jobbet eller gjort andre ting en del år.

Jeg selv ble syk akkurat da jeg var i den alderen hvor man helst tar utdanning, jeg fikk en sykdom som gjør at jeg har vanskeligheter med å konsentrere meg og lære nye ting. Feks. det å lese bøker er vanskelig for meg.

Men jeg har da kommet meg fram i livet likevel! I fjor startet jeg mitt eget lille firma, og selv om jeg kanskje må slite noe mer enn andre med å lære meg lover og regler for forretningsdrift, så gjør jeg noe jeg trives med og det er det viktigste for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Tror du er en liten spøkefugl. :-)

Du skriver man ikke bør generalisere så mye... Men i ditt første innlegg gjør du en generell indikasjon på at noe er galt med de som ikke gidder ta utdannelse...

Du får i alle fall respons. Det var vel det du ville?

:-)

Det er en fryd å få så mange forskjellige tilbakemeldinger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

Ikke for alle. Selvsagt finnes det folk som stopper opp i utviklingen og aldri når lenger enn til tjuårsalderen mentalt, men det finnes også flust med folk som greier å tilegne seg de tingene der på andre måter.

Vi kan ikke alle være akademikere. For meg personlig har det å få en god utdannelse vært viktig, og jeg har vokst noe enormt på det, men jeg godtar at andre ikke ser verdien av det.

Nå er det vel neppe noen fare med de oppvoksende slekter her i landet. "Alle" studerer jo.

mener du at det å "studere" er å bare ta VGS?

Da er jeg enig i at alle er studenter på et vis.

Men vi må da kunne skille klinten fra hveten her.

å gå formgiving på VGS, ville ikke jeg kalle en høyt akademisk utdannelse. heller ikke frisør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du tror han er sikret jobb etter dette. Ganske så usikker jobbkarriere når man har så lite utdannelse.

for ikke å snakke om pensjonspoeng etc

Han har fast jobb og har hatt det i mange år. Når det gjelder pensjon, så har han en god pensjonsordning på jobben (han betaler 4% av lønna til pensjon, jobben dobler beløpet). Ellers bor vi i Danmark, og innen kjæresten min blir pensjonist, har folkepensjonen sannsynligvis forsvunnet er for lengst.

Skulle firmaet han jobber for nå gå konkurs (hvilket er lite sannsynlig), så er det ikke noe problem for folk med hans yrke å finne noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du tror han er sikret jobb etter dette. Ganske så usikker jobbkarriere når man har så lite utdannelse.

for ikke å snakke om pensjonspoeng etc

Du har forresten kanskje ikke hørt om den høye ledigheten hos akademikere du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Høyt utdannet akademiker

Du har forresten kanskje ikke hørt om den høye ledigheten hos akademikere du?

vel, jeg er ikke bekymret. Snart kommer eldrebølgen og da blir det MASSE ledige arbeidsplasser.

Dessuten bare man står på skal ikke det stå i veien for en bra utdannelse.

det var et tåpelig argument synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdanna med 10 tommeltotter

Skjønner ikke helt poenget med å starte en sånn diskusjon - for det sier seg i grunnen selv hvorfor ikke alle velger seg en "bra" utdannelse som du kaller det.

Alle er nemlig ikke egnet for det. Heldigvis. Noen egner seg for å bli bokormer, andre for praktiske ting.

Noen føler at de bidrar mer til samfunnet ved å utdanne seg - vel; jeg har stort sett snytt på staten alle de årene jeg har studert. (En student koster sinnsykt mye penger per studieår - det betaler skattebetalerne) Når jeg en gang skal begynne å skatte av min lønn, har andre jevnaldrende betalt skatt i 10 år allerede.

Så derfor blir noen rørleggere - og noen jurister.

Det er jeg glad for.

Ellers ville det vært enda vanskeligere for de utdanna å få seg noen jobb:-)

Og hvem F... skulle hjelpe meg koble til oppvaskemaskin og legge opp strøm i huset mitt?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke forstår hvorfor noen velger å ikke ta en lang utdannelse, så har du nok mye igjen å lære. Kanskje du skal ta litt mer utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

Skjønner ikke helt poenget med å starte en sånn diskusjon - for det sier seg i grunnen selv hvorfor ikke alle velger seg en "bra" utdannelse som du kaller det.

Alle er nemlig ikke egnet for det. Heldigvis. Noen egner seg for å bli bokormer, andre for praktiske ting.

Noen føler at de bidrar mer til samfunnet ved å utdanne seg - vel; jeg har stort sett snytt på staten alle de årene jeg har studert. (En student koster sinnsykt mye penger per studieår - det betaler skattebetalerne) Når jeg en gang skal begynne å skatte av min lønn, har andre jevnaldrende betalt skatt i 10 år allerede.

Så derfor blir noen rørleggere - og noen jurister.

Det er jeg glad for.

Ellers ville det vært enda vanskeligere for de utdanna å få seg noen jobb:-)

Og hvem F... skulle hjelpe meg koble til oppvaskemaskin og legge opp strøm i huset mitt?

Hilsen

mener du at akademikere ikke kan skifte lyspære og ordne rør?

*fornærmet nå gitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Hvis du ikke forstår hvorfor noen velger å ikke ta en lang utdannelse, så har du nok mye igjen å lære. Kanskje du skal ta litt mer utdannelse?

Hvordan er det å være zombie? Sover man hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høyt utdannet akademiker

Hvis du ikke forstår hvorfor noen velger å ikke ta en lang utdannelse, så har du nok mye igjen å lære. Kanskje du skal ta litt mer utdannelse?

Hvis du ikke har forstått hva trådstarter mener her og føler deg litt truffet, så foreslår jeg at du tar en lang akademisk utdanning selv

Det varer bare fem år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du at det å "studere" er å bare ta VGS?

Da er jeg enig i at alle er studenter på et vis.

Men vi må da kunne skille klinten fra hveten her.

å gå formgiving på VGS, ville ikke jeg kalle en høyt akademisk utdannelse. heller ikke frisør.

Nei, studenter er selvsagt de som går på universitet eller høgskole. Nå sitter jeg ikke her med tall på hvor stor del av befolkningen som har høyere utdanning, men jeg har inntrykk av at det er ganske mange hvis vi sammenligner oss med andre land. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...