Gå til innhold

Hva er galt med folk som..


Gjest velutdannet

Anbefalte innlegg

Ikke bare det - "dannelse" har _overhodet_ ingenting med "utdannelse" å gjøre.

"............................................"

Vel jeg er helt enig...

Men det er jo det da, at ordet dannelse kan bety forskjellige ting... når jeg bruker ordet, så tenker jeg hovedsakelig på oppførsel... det å være dannet er for meg en oppførsel jeg ikke finner provoserende...

Mens for andre dreier det seg muligens om evnen til å komme med gode sitater etc...

Og DA er det jo en sammenheng. Men at utdannelsen hjelper så veldig mye i denne retningen? Nei.

Akademiske utdannelser er jo som regel veldig spesialiserte... man lærer veldig mye man aldri får bruk for utenom jobbsituasjoner senere =)

Det er vel heller det at de som velger høy utdannelse har en bedre evne enn andre til å være "dannet", eller de er i alle fall mye mer opptatt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    31

  • Snooopy

    10

  • sheba

    9

  • Hawkwind

    8

Mest aktive i denne tråden

Du kan så si.

Og selv folk som ikke har gjort det godt økonomisk, kan være veldig fornøyd med tilværelsen selv uten høyere utdanning.

Ikke ser de så mye ned på sine medmennesker heller ;-)

"Ikke ser de så mye ned på sine medmennesker heller ;-)"

Nei, ihvertfall ikke på samme måten :-)

Jeg venter bare på den dagen hvor man må ha bachelorgrad for å være søppeltømmer, mastergrad for å være snekker, rørlegger etc. Det er et utdanningshysteri for tiden som overgår all langsiktig logisk tenkning. Man _skal_ ta universitets- eller høyskoleutdannelse, enten man vil eller ikke.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare det - "dannelse" har _overhodet_ ingenting med "utdannelse" å gjøre.

"............................................"

Med fare for å fare med selvfølgeligheter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig hva man kan hekte seg opp i også da:)

Uhm...nei, akkurat det har ingenting å gjøre med å hekte seg opp. Det er et uttrykk for misnøye med folk som troller, og med vitende vilje ødelegger debatter som _kanskje_ kunne ha vært interessante. Og så er det helt utrolig barnslig - og for ikke å snakke om ulovlig her. En "høyt utdannet akademiker" vil normalt sett være i stand til å se dette.

"....................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Forstår? Vedkommende har jo ikke klart å formulere et klart spørsmål, engang.

".............................................."

Flott at du engasjerer deg.

Jeg er fornøyd med at jeg har klart å skape debatt. Det var akkurat det jeg ville.

Ha en fin natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Du - det har allerede blitt avslørt at du skriver støtteinnlegg til deg selv her. I seriøsitetens og modenhet over barnehagenivåets navn, slutt med det.

"............................................."

Jeg tror du blander sammen velutdannet og Høyt utdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel jeg er helt enig...

Men det er jo det da, at ordet dannelse kan bety forskjellige ting... når jeg bruker ordet, så tenker jeg hovedsakelig på oppførsel... det å være dannet er for meg en oppførsel jeg ikke finner provoserende...

Mens for andre dreier det seg muligens om evnen til å komme med gode sitater etc...

Og DA er det jo en sammenheng. Men at utdannelsen hjelper så veldig mye i denne retningen? Nei.

Akademiske utdannelser er jo som regel veldig spesialiserte... man lærer veldig mye man aldri får bruk for utenom jobbsituasjoner senere =)

Det er vel heller det at de som velger høy utdannelse har en bedre evne enn andre til å være "dannet", eller de er i alle fall mye mer opptatt av det.

Joda, "dannelse" kan nok tolkes forskjellig. For eksempel vil jeg påstå at en "dannet" person ikke uttaler seg nedsettende om andre, ikke fremstår som en parodi på en lærd person fra 1800-tallet etc. Og der har jeg ikke sett noen forskjell på folk med kun videregående og professorer. Men når det gjelder f.eks å føre seg "korrekt" i spesielle sammenhenger, så er det selvfølgelig noe annet. Men det har mindre med "dannelse" enn med kodefortrolighet å gjøre.

".............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Ikke bare det - "dannelse" har _overhodet_ ingenting med "utdannelse" å gjøre.

"............................................"

Da har du vel misforstått en smule? Uten at jeg forøvrig skal legge noe mer diskusjon i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du engasjerer deg.

Jeg er fornøyd med at jeg har klart å skape debatt. Det var akkurat det jeg ville.

Ha en fin natt :)

Du klarte jo egentlig ikke det, da :-)

Og mitt eget engasjement her begrenser seg stort sett til å kommentere ting som burde være selvfølgeligheter (men som åpenbart ikke er det for enkelte).

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velutdannet

Så utrolig patetisk å skrive støtteinnlegg til seg selv...

Høyt utdannet og velutdannet er nok ikke det samme nicket, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vel misforstått en smule? Uten at jeg forøvrig skal legge noe mer diskusjon i det.

Nei, jeg tror ikke det :-)

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke ser de så mye ned på sine medmennesker heller ;-)"

Nei, ihvertfall ikke på samme måten :-)

Jeg venter bare på den dagen hvor man må ha bachelorgrad for å være søppeltømmer, mastergrad for å være snekker, rørlegger etc. Det er et utdanningshysteri for tiden som overgår all langsiktig logisk tenkning. Man _skal_ ta universitets- eller høyskoleutdannelse, enten man vil eller ikke.

"........................................."

Temmelig hysterisk samfunn ja

:-)

Utdanning er jo selvfølgelig bra, men mange yrker mener jeg man kan bli vel så bra på om man kuttet litt på teori, så som håndtverkere... mener ikke noe negativt, men mange er ikke like skolesterke som andre men på samme tid så har de praktiske evner som samfunnet trenger mye mer enn en ekstra "akademiker" :-)

Hvorfor ikke godta at folk velger etter egen evne og egne ønsker? :-)

ser ut som om visse personer har vanskelig for å forstå det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blander sammen velutdannet og Høyt utdannet.

Nei, jeg blander ikke sammen. Jeg påpeker du du skriver støtteinnlegg til deg selv under forskjellige nick. Enkelt og greit.

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, "dannelse" kan nok tolkes forskjellig. For eksempel vil jeg påstå at en "dannet" person ikke uttaler seg nedsettende om andre, ikke fremstår som en parodi på en lærd person fra 1800-tallet etc. Og der har jeg ikke sett noen forskjell på folk med kun videregående og professorer. Men når det gjelder f.eks å føre seg "korrekt" i spesielle sammenhenger, så er det selvfølgelig noe annet. Men det har mindre med "dannelse" enn med kodefortrolighet å gjøre.

".............................................."

For meg er ordet "dannelse" ekvivalent med "oppføre seg korrekt".

Selv om jeg er en ung gutt, og ikke har gått på barneskole i gamle dager.

Men man må ikke tillegge "oppføre seg korrekt" det litt fisefine momentet. Det dreier seg jo først og fremst om hvordan du behandler andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig hysterisk samfunn ja

:-)

Utdanning er jo selvfølgelig bra, men mange yrker mener jeg man kan bli vel så bra på om man kuttet litt på teori, så som håndtverkere... mener ikke noe negativt, men mange er ikke like skolesterke som andre men på samme tid så har de praktiske evner som samfunnet trenger mye mer enn en ekstra "akademiker" :-)

Hvorfor ikke godta at folk velger etter egen evne og egne ønsker? :-)

ser ut som om visse personer har vanskelig for å forstå det;-)

"ser ut som om visse personer har vanskelig for å forstå det;-)"

Det er en fascinerende evne til å, av en eller annen grunn, sette seg selv over andre fordi man kan noe de ikke kan.

Skal jeg f.eks sette meg over deg fordi du ikke kan programmere? Eller fordi du ikke skjønner hva jeg snakker om når jeg babler i vei om vektoranalyse og tredje ordens differensiallikninger? (Uten at jeg egentlig vet hvorvidt du kan disse tingene eller ikke :-) )For hver ting jeg kan, som du ikke kan - det være seg avansert teknikk, filosofi eller sammfunnsvitenskap, så er det garantert en ting du kan som jeg ikke kan :-)

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ordet "dannelse" ekvivalent med "oppføre seg korrekt".

Selv om jeg er en ung gutt, og ikke har gått på barneskole i gamle dager.

Men man må ikke tillegge "oppføre seg korrekt" det litt fisefine momentet. Det dreier seg jo først og fremst om hvordan du behandler andre.

"For meg er ordet "dannelse" ekvivalent med "oppføre seg korrekt"."

Ah, enig i det. Men - det å oppføre seg korrekt i en mottakelse på slottet, betyr ikke nødvendigvis at du kan oppføre deg "korrekt" overfor folk du møter i hverdagen. Ergo kommer vi egentlig litt inn på kodefortrolighet :-)

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig hysterisk samfunn ja

:-)

Utdanning er jo selvfølgelig bra, men mange yrker mener jeg man kan bli vel så bra på om man kuttet litt på teori, så som håndtverkere... mener ikke noe negativt, men mange er ikke like skolesterke som andre men på samme tid så har de praktiske evner som samfunnet trenger mye mer enn en ekstra "akademiker" :-)

Hvorfor ikke godta at folk velger etter egen evne og egne ønsker? :-)

ser ut som om visse personer har vanskelig for å forstå det;-)

Har jo vært en ide om at alle bør ha et minimum av den samme kunnskapen.

For å styrke fellesskapsfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For meg er ordet "dannelse" ekvivalent med "oppføre seg korrekt"."

Ah, enig i det. Men - det å oppføre seg korrekt i en mottakelse på slottet, betyr ikke nødvendigvis at du kan oppføre deg "korrekt" overfor folk du møter i hverdagen. Ergo kommer vi egentlig litt inn på kodefortrolighet :-)

"............................................"

Joa, det var et godt poeng det.

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jeg litt bitterhet, eller dårlig erfaring?

Et råd: Ikke generaliser for mye her i livet. Da åpner man ikke for nye muligheter.

"Et råd: Ikke generaliser for mye her i livet. Da åpner man ikke for nye muligheter."

WOW! Du klarte å vinne ukens pris for største selvmotsigelse. Gratulerer :-)

Ærlig talt - du kan godt tro at det du driver med her, med dine to nick, er en slags "intelligent" provokasjon til debatt. Men jeg tror du burde finne noen å kreve pengene tilbake fra, hvis det er denne logiske sansen utdannelsen din har gitt deg.

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ser ut som om visse personer har vanskelig for å forstå det;-)"

Det er en fascinerende evne til å, av en eller annen grunn, sette seg selv over andre fordi man kan noe de ikke kan.

Skal jeg f.eks sette meg over deg fordi du ikke kan programmere? Eller fordi du ikke skjønner hva jeg snakker om når jeg babler i vei om vektoranalyse og tredje ordens differensiallikninger? (Uten at jeg egentlig vet hvorvidt du kan disse tingene eller ikke :-) )For hver ting jeg kan, som du ikke kan - det være seg avansert teknikk, filosofi eller sammfunnsvitenskap, så er det garantert en ting du kan som jeg ikke kan :-)

".........................................."

Hva skal du med vektoranalyse og difflikninger som datatekniker?

Spør fordi jeg er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...